Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@03:11:40 GMT

ماندگارترين ديالوگ‌هاي تاريخ سينما (242)

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۲۰۲۴

ماندگارترين ديالوگ‌هاي تاريخ سينما (242)

خبرگزاري آريا - برترين ها- گردآوري و طراحي از بهنام رائين: سخنوري يکي از ارکان ادبيات ايران و جهان است و نغزگويي و جمله هاي تاثير گذار دو بن مايه اصيل در زبان محاوره تمامي ملل هستند.
با توجه به همين اصل يکي از پايه‌هاي ماندگاري فيلم هاي سينمايي و مجموعه‌هاي تلويزيوني را بايد در ديالوگ‌هايي جستجو کرد که در حافظه تاريخي مخاطبانشان نقش بسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين مطلب با گزيده اي از ديالوگ‌هاي ماندگار سينماي جهان و ايران و همچنين سريال هاي تلويزيوني اشاره مي‌کنم.
همچنين شما مي توانيد ديالوگ فيلم يا سريال محبوب خود را در قسمت نظرات براي ما ارسال نماييد.
















منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۲۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال ۱۴۰۲ دفتر زندگی این هنرمندان را بست

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ جا دارد از هنرمندانی یاد کنیم که امسال آسمانی شدند و جای‌شان در بین ما خالی است. این گزارش به صورت مستقل به درگذشتگانی می‌پردازد که بیشتر فعالیت هنری‌شان در رادیو و تلویزیون رقم خورده است. مرور اسامی این افراد فرصتی است برای قدردانی از تمامی گویندگان، مجریان، صداپیشگان، بازیگرانی و دیگر هنرمندانی که در سال‌های دور و نزدیک خاطره‌ساز بوده‌اند. تقدیر این‌گونه رقم خورده که زندگی این عزیزان در دنیای فانی به پایان برسد؛ ولی آنها با آثار متنوع‌شان در بین مخاطبان حضور دارند و تا سال‌های سال اثرگذار هستند. روحشان شاد و یادشان گرامی.

آرش میراحمدی، بازیگر

آرش میراحمدی بازیگر تلویزیون از صبح ۲۸ شهریورماه به کما رفت و حوالی ساعت ۴ بعدازظهر درگذشت. این اتفاق به دلیل پایین آمدن سطح گلبول های سفید خون و مشکلات تنفسی رخ داد.

 

این بازیگر در بخش آی.سی.یو بیمارستان بستری شده بود و تحت معالجه پزشکان قرار داشت. وی بازیگر ۵۲ ساله تلویزیون با بیماری سرطان پانکراس مبارزه می‌کرد.

آرش میراحمدی (زاده ۴ تیر ۱۳۵۰) بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین کارهای این بازیگر می‌توان به بازیگری در سریال خنده بازار، سریال محله گل و بلبل و سریال بچه محل اشاره کرد.

همچنین سریال طنز «از این به بعد» از آخرین کارهای او در تلویزیون و شبکه نسیم محسوب می شود.

اکبر احمدی، بازیگر

اکبر احمدی که سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی، «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، شامگاه دوم آذرماه بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

احمدی متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. وی که در دوران کودکی با سعید کنگرانی هم کلاس بود، فعالیت هنری خود را با حضور در کلاس‌های حمید سمندریان آغاز کرد. او در اواخر دهه ۵۰ وارد عرصه هنر حرفه‌ای شد و در تئاترهای «پرومته در زنجیر» و «آن زمان فرا خواهد رسید» ایفای نقش کرد.

 

احمدی سال ۱۳۶۱ در سریال «همشهری» به کارگردانی مسعود فروتن جلوی دوربین رفت و اولین حضور تلویزیونی خود را به ثبت رساند.

وی سال ۱۳۶۲ با ایفای نقش در فیلم سینمایی «پرونده» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده وارد سینما شد.

فردوس کاویانی بازیگر

فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ۹ مهر ۱۴۰۲ در سن ۸۲ سالگی، از دنیا رفت. او بازیگر نقش معروف «کمال» در سریال همسران بود.

این هنرمند با سابقه که از مدت‌ها قبل دچار کسالت و بیماری بود، در منزل شخصی خود در تهران درگذشت.

 

فردوس کاویانی کوثرخیری (زادهٔ ۴ مهر ۱۳۲۰ _درگذشت ۹ مهر ۱۴۰۲) بازیگر ایرانیِ تئاتر، سینما و تلویزیون است. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۵۰

فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در نمایش‌های تئاتر آغاز کرد.

کاویانی بازیگر فیلم‌های مشهور شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و نیز سریال‌های محبوب دههٔ ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی است و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

پردیس افکاری، بازیگر

پردیس افکاری، بازیگر ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری سرطان کبد از دنیا رفت. وی در بیمارستان بستری شده و به کما رفته بود.

 

افکاری بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون بود که از مهمترین تجربه‌های سینمایی او می‌توان به فیلم «کیفر» به کارگردانی حسن فتحی و «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی اشاره کرد.

او در سریال‌هایی همچون «در مسیر زاینده‌رود»، «خسته دلان» و «پنج کیلومتر تا بهشت»‌ هم ایفای نقش کرده بود.

ناصر طهماسب گوینده و دوبلور پیشکسوت

ناصر طهماسب گوینده و دوبلور پیشکسوت ۲ دی از دنیا رفت.

وی دوبله را به صورت حرفه ای از اوایل دهه ۱۳۴۱ آغاز کرد. او افزون بر گویندگی نقش های اول، در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست گویندگان فعالیت داشته است.

طهماسب می توانست با صدای منحصر به فردش، به جای شخصیت‌های مختلف با لحنی متفاوت صحبت کند.

 

صدای طهماسب یادآور نقش آفرینی بازیگران بزرگی مانند هارولد لوید، هنری فوندا، آنتونی پرکینز، جک نیکلسون و دیوید جانسن است. همچنین به یادماندنی ترین نقش هایی که او گویندگی آنها را به عهده داشته، فرمانده کسلر در سریال «ارتش سری» و ابوالفتح با بازی علی نصیریان در سریال «هزاردستان» اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون «یوگی و دوستان» و جانی سکا در نقش بلال در فیلم «محمد رسول الله (ص)» بود.

طهماسب در سال ۱۳۶۳ اولین بار، بازیگری را در فیلم راه دوم تجربه کرد، او سپس سال ۸۵ در سریال «مرگ تدریجی یک رویا» برای تلویزیون بازی کرد.

هنرنمایی در سریال «کلانتر ۳» در سال ۸۸ از جمله فعالیت‌های بازیگری‌اش به شمار می‌رود.

مهدی ظهوری، مجری

مهدی ظهوری از مجریان پیشکسوت تلویزیون ۱۷ شهریور به دلیل مشکل کبدی در بیمارستان درگذشت.

 

وی متولد ۱۳۳۳ است که سابقه اجرای برنامه های «جنگ شب» و «تهران تهران» و اجرای آیین افتتاحیه شبکه پنج و نیز انجام مصاحبه های مردمی و گفتگو با هنرمندان را برعهده داشت.

اسماعیل سلطانیان، بازیگر

اسماعیل سلطانیان بازیگر تلویزیون و سینما ۲۳ خرداد ماه در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

وی سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود.

 

سلطانیان فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دورهٔ شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.

فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم شکار شکارچی آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها به روی صحنه برد. از دیگر آثار سلطانیان می‌توان به بازی در پایتخت ۲، یوسف پیامبر، مرد هزارچهره، ستایش و قورباغه اشاره کرد.

توران مهرزاد، بازیگر نمایش رادیویی

توران مهرزاد، هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی روز سه شنبه ۲۸ آذر سال ۱۴۰۲ در ۹۳ سالگی بر اثر کهولت سن در بیمارستان پاستورنو تهران در گذشت.

 

وی متولد ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و سپس فعالیت خود را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد.

مهرزاد یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود. وی در فیلم‌های سینمایی و سریال هم بازی کرده و نقش‌های ماندگاری را در دوبله و رادیو و تئاتر به یادگار گذاشته است. «پری»، «هامون»، «خط قرمز»، «عینک دودی»، «برج مینو»، «قرمز»، «دلشدگان» و «لیلا» از جمله فیلم های سینمایی توران مهرزاد هستند.

از مهمترین سریال‌های تلویزیونی‌ توران مهرزاد می توان به سریال «امام علی (ع)» و «این خانه دور است» اشاره کرد.

صدیقه اعتماد سعید، مدیر رادیو سلامت

صدیقه اعتماد سعید، مدیر شبکه رادیو سلامت در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

 

اعتماد سعید متخصص بیماری های کودکان، از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ مدیریت رادیو سلامت را برعهده داشت.

وی پیش از این «عضو شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما» بوده و از سال ۹۲ تا کنون قائم مقام شورای سیاستگذاری سلامت بوده و در بخش‌های مختلف رادیو سلامت از جمله «مدیر طرح و برنامه این شبکه» و همچنین «سرپرست گروه سلامت جسم و سلامت اجتماعی رادیو سلامت» نیز سابقه فعالیت داشت.

خسرو امیرصادقی، بازیگر

خسرو امیرصادقی، بازیگر و تهیه کننده سینما ۲۴ تیر در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 

وی متولد سال ۱۳۲۷ بود و از سال ۱۳۵۷ وارد عرصه‌ سینما شد و در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرد و چندین فیلم نیز به عنوان تهیه کننده در کارنامه داشت.

او تهیه کنندگی فیلم های سینمایی پسر تهرانی، بله برون و کلید ازدواج را برعهده داشته است.

امیر صادقی در فیلم های سینمایی مسافران مهتاب، رانده شده، میرزا کوچک خان، سهراب و... نیز نقش آفرینی داشته است. یکی از آخرین فعالیت‌های وی بازی در سریال پایتخت۶ بود.

علی محمد اشکبوس، صداپیشه پیشکسوت

علی محمد اشکبوس دوبلور پیشکسوت ۲۳ تیر بر اثر بیماری درگذشت.

 

وی فعالیت خود را در حرفه گویندگی از سال ۱۳۴۰ و در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد و علاوه بر کار دوبله و گویندگی در نگارش دیالوگ‌ها هم دستیار مدیران دوبلاژ بود.

از صداپیشگی‌های اشکبوس می‌توان به سریال «مدار صفر درجه» و انیمیشن‌های «هاچ زنبور عسل» و «فوتبالیست‌ها» اشاره کرد.

جواد بازیاران، صداپیشه

جواد بازیاران، دوبلور پیشکسوت روز ۱۲ تیر در کشور آلمان چشم از جهان فرو بست.

بازیاران گوینده شخصیت کارتونی معروف «میکی موس» و همچنین شخصیت ابن ملجم در سریال امام علی (ع) بود.

 

او متولد ۱۳۱۵ در مشهد و یکی از هنرمندانی بود که علاوه بر دوبله در حوزه‌های دیگر از جمله داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی و همچنین عروسک‌سازی فعالیت داشت.

وی به علت توانایی در تیپ‌گویی‌های متنوع و کثرت این نوع گویندگی‌ها در کارنامه هنری‌اش، با عنوان آچار فرانسه دوبله ایران شناخته می شد.

فرمانروایان مقدس با مدیریت خسرو خسروشاهی، ارباب حلقه‌ها با مدیریت امیرهوشنگ زند، هری پاتر با مدیریت بهرام زند، جن گیر۱۹۷۳ با مدیریت خسرو خسروشاهی، انیمیشن «قلعه اردک‌ها» با مدیریت دوبلاژ اکبر منانی از جمله آثاری است که در آنها در مقام دوبلور حضور داشته است.

حمید منوچهری، بازیگر و صداپیشه

حمید منوچهری از پیشکسوتان رادیو و دوبله (صداپیشه) روز ۱۲ مرداد در ۸۲ سالگی درگذشت.

 

این گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان نهم دی ماه سال ۱۳۲۰ متولد شد. منوچهری در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد. او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت، منوچهری تا سال ۱۳۵۷ چندین برنامه دیگر را کارگردانی کرد.

او علاوه بر گویندگی در فیلم‌های سینمایی همچون مشت و تفنگ شکسته، شیطان صفتان، ماموریت، چهره دوم سقوط، جغد ها و مجموعه های تلویزیونی یکی از این روزها، استان یک زندگی و معمای شاه به عنوان بازیگر ایفای نقش داشته است.

پرویز ربیعی، صداپیشه

پرویز ربیعی، دوبلور باسابقه که به جای پدرِ پسر شجاع در پویانمایی «پسر شجاع» صحبت کرده بود، ۵ اسفند در منزل خود بر اثر ایست قلبی در ۸۴ سالگی درگذشت.

وی از اوایل دهه چهل، دوبله را نزد احمد رسول زاده و پرویز بهرام شروع کرد و از آنها بسیار آموخت.

 

به غیر از دوبله پت پستچی در انیمیشنی به همین نام، پرویز ربیعی در سریال جنگجویان کوهستان به جای کائوچیو و در سریال فرار از زندان صداپیشگی کرده بود.

او در دوبله کارتون بینوایان به جای ژاور، حرف زده بود. ربیعی به جای پدرِ پسر شجاع در کارتون پسر شجاع و آقای نجار در وروجک و آقای نجار صحبت کرده بود.

ربیعی سابقه دوبله در آثار ایرانی را هم داشت و مثلا در سریال گرگهای داوود میرباقری به جای سیاوش طهمورث حرف زد. پس از آن در سریال امام علی(ع) ساخته داوود میرباقری نیز به جای منوچهر لاریجانی-در نقش طلحه-حرف زد. ربیعی همچنین در دهه شصت به دعوت منوچهر نوذری مدتی در برنامه صبح جمعه با شما به عنوان گوینده حاضر شد.

حسین هاشمی، طنزنویس رادیو

حسین هاشمی، نویسنده پیشکسوت طنز رادیو، روز سه شنبه ۳۰ آبان، بر اثر بیماری دارفانی را وداع گفت.

وی از هفته نامه قدیمی و اثرگذار توفیق فعالیت طنزپردازی را آغاز کرد و خیلی زود در حلقه نامداران و بزرگان محفل توفیق جای گرفت.

او در کنار استادانی چون محمد پورثانی، محمد حاجی حسینی، حسامی محولاتی، محمد خرمشاهی، حسین مدنی و... جایگاه ویژه ای یافت و در ستون معروف انگولک به جراید با تخلص بوتنوری اخبار داغ روز را به طنز می نوشت.

 

زمانی که از تعدادی از طنزنگاران موسسه گل آقا جهت همکاری برای ساخت وتولید برنامه خاطره ساز صبح جمعه باشما دعوت به عمل آمد. هاشمی هم به این برنامه پیوست.

مرتضی تبریزی، بازیگر رادیو

مرتضی تبریزی هنرمند رادیو و بازیگر «صبح جمعه با شما» که درگیر بیماری بود و قدرت تکلم خود را از دست داده بود در سکوت خبری درگذشت. مخاطبان خاطرات بسیاری از نقش‌های شیرین او در رادیو به یاد دارند.

 

صدای مرحوم مرتضی تبریزی در نقش‌های مختلف کمدی برای بسیاری از شنوندگان رادیو یادآور خاطرات گذشته است. این کمدین و بازیگر ایرانی در تبریز متولد شد و ۴۰ سال در رادیو فعالیت داشت.

اکبر قدمی، بازیگر

اکبر قدمی بازیگر سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری ۲۷ مهر ۱۴۰۲ در خارج از کشور دارفانی را وداع گفت.

وی که فروردین ماه ۱۳۳۰ متولد شده بود، در دهه هفتم زندگی اش از دنیا رفت.

 

او در رؤیای خیس، جایی برای زندگی، برگ برنده، لانه عقاب‌ها، مرد عوضی، ارابه مرگ، طوفان، شیخ مفید، حسرت، روز شیطان، مجسمه، مسافران، تحفه‌ها و... به ایفای نقش پرداخت و سریال‌های چون شهریار و مرد هزار چهره را هم در کارنامه هنری‌اش داشت.

آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان

آتیلا پسیانی متولد ١٠ اردیبهشت ۱۳۳۶و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و فرزند جمیله شیخی بود که ۱۴ مهر ۱۴۰۲ از دنیا رفت. 

آتیلا پسیانی فرزند جمیله شیخی هنرپیشهٔ سینما، تلویزیون و تئاتر ایران و همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. او دارای دختری به نام ستاره پسیانی و پسری به نام خسرو است که هردو بازیگر تئاترند. آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد.

هجدهمین مراسم «شب کارگردان» خانه تئاتر، که عصر یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، به مناسبت سالگرد تولد آتیلا پسیانی، به نکوداشت این هنرمند اختصاص داشت


از دیگر درگذشتگان سال ۱۴۰۲ می‌توان به فرشاد کلباسی بازیگر و دستیار کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما اشاره کرد که در ۳۸ سالگی درگذشت.

مرتضی پورصمدی، فیلم‌بردار پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در سن ۷۰ سالگی درگذشت. وی فیلمبرداری سریال هایی مانند «مدار صفر درجه»، «حیرانی» و «مزد ترس» را بر عهده داشت.

ابراهیم کیهانی یکی از یادگاران و پیشکسوتان مجموعه «روایت فتح» نیز بر اثر بیماری در ۷۷ سالگی درگذشت. تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی «روزهای آتش»، «قطعه‌ای از بهشت»، «بهترین سال های زندگی»، «آبی به رنگ گلدسته‌ها»، «آری این چنین بود برادر»، «میعاد با ابراهیم در گلستانه» و «ما هنوز زنده ایم» از جمله آثار مهم اوست.

دیگر خبرها

  • سورپرایز آقای بازیگر جلوی مادرش در تلویزیون | ببینید
  • (ویدئو) سکانس مخ زنی حمید صفت در سریال «هفت سر اژد‌ها»
  • تیتراژ متفاوت (13+) سریال تلویزیونی برای ماه رمضان | فیلم
  • یک شبکه تلویزیونی تا نیمه شب سریال پخش می‌کند
  • گاف عجیب سریال هفت سر اژد‌ها
  • سریال سازی ترکیه؛ از عربستان سعودی تا اسپانیا
  • یک شبکه تلویزیونی تا نیمه شب سریال‌ پخش می‌کند
  • کدام برنامه‌های نوروزی با کیفیت فراتر پخش می‌شوند؟
  • کدام برنامه های نوروزی با کیفیت فراتر پخش می شوند؟
  • سال ۱۴۰۲ دفتر زندگی این هنرمندان را بست