Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@06:43:14 GMT

سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۲۰۹۲

به گزارش خبرگزاري صداوسيما ، دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تمدن نوین اسلامی در نشست خبری سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: دانشگاه شاهد بنا به مسئولیتی که بر عهده خود می‌داند، یکی از محورهای اصلی فعالیتهای علمی و فرهنگی خود را تمدن نوین اسلامی به‌عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: پیرو مطالبات و فرامین مقام معظم رهبری درباره تمدن نوین اسلامی، دانشگاه شاهد از سه سال پیش یکی از فعالیتهای تحقیقاتی خود را در قالب برگزاری همایش تعیین کرد.
رئیس دانشگاه شاهد بابیان ضرورت برگزاری این همایش به‌صورت سالانه گفت: بر این اساس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد راه‌اندازی شده است.
ثقفی با اشاره به محورهای اصلی همایش بیان کرد: در طول این سه دوره، سه محور اصلی چیستی، چرایی، چگونگی مورد توجه بوده است و تعریف، توصیف و تبیین این موضوع، محور تحقیقات بوده است و در عین حال، هر سال موضوعات تدقیق شده و بسط یافته است.
وی درباره ضرورت برگزاری این همایش در دانشگاه‌ها گفت: موضوع تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی اولین بار به شکل یک نظریه بصورت تبیین شده و مدون از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و تاکنون نیز در جهت گسترده‌تر کردن مبانی نظری آن بیشترین مباحث از طرف ایشان مطرح می‌شود و همه ساله وجوه و ابعاد مختلفی از موضوع از سوی مقام معظم رهبری به صاحب‌نظران عرضه می شود و با کمال تاسف شاهد کم کاری از سوی مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم. 
رئیس دانشگاه شاهد شهامت، شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی و فکری را  9 شاخصی برشمرد که رهبر فرزانه انقلاب برای نسل محقق کننده تمدن نوین اسلامی لازم می دانند.
ثقفی تصریح کرد: نسل جوان ما تا زمان تحقق تمدن نوین اسلامی باید واجد این خصوصیات باشند طبیعی است که نسل جوان را نسل تمدن ساز بدانیم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه نسل جوان همواره باید به اهداف دور توجه کند، عنوان کرد: جوانان باید با تمام وجود در راه تحقق این هدف تلاش کنند و با جدیت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کنند.
وی انقلابی بودن را نیز داشتن چنین خصوصیاتی به تعبیر مقام معظم رهبری دانست.
ثقفی بیان کرد: موفقیت های نظام اسلامی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب به گونه‌ای بوده که حساسیت جبهه استکبار را برانگیخته است.
رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به تقابل دشمنان با انقلاب اسلامی بیان کرد: دشمن ابتدا با روش‌های مرسومی که به مقابله با حرکت‌های انقلابی در دنیا می‌پرداخت به مواجهه با انقلاب اسلامی نیز دست زد اما با توجه به اینکه تفاوت جوهری انقلاب اسلامی، استکبار نیز پس از ناکامی های پی در پی، برنامه ها و اقدامات خود را به اهداف انقلاب معطوف کرده است.
وی افزود: اگر به جنبه‌ها و شئون مختلف کشور توجه کنیم می‌بینیم که دشمن برای تک تک آنها اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... برنامه دارد و هدفش را نیز جوانان قرار داده است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه اگر جوانان به خصوصیات ذکر شده مجهز شوند هیچ چیز جلودار حرکت پرشتاب انقلاب نخواهد بود، گفت: دشمنان برنامه‌ریزی می‌کنند و به شکل‌های مختلف درصدد عدم شکل گیری و یا ساقط کردن این ویژگی‌ها در نسل جوان ایرانی هستند.
ثقفی با بیان اینکه مناسب ترین بستر برای ارائه الگو برای این منظور و نیز تربیت نیروی جوان تراز انقلاب اسلامی محیط‌های علمی و تحقیقاتی هستند، ادامه داد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب دو سال قبل در جمع روسای دانشگاه‌ها پرداختن به موضوع تمدن نوین اسلامی را از دانشگاه‌ها مطالبه کردند.
رئیس دانشگاه شاهد گفت: با این استدلال، دانشگاه شاهد خود را مکلف می‌داند در این عرصه ایفای نقش کند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تمدن نوین اسلامی همچنین اظهار کرد: چند سالی است که همه ساله هفته علمی تمدن نوین اسلامی در حال برگزاری است و این همایش نیز یکی از اجزای این هفته است.
وی ادامه داد: امسال نیز از دوم تا نهم اسفند این هفته با برنامه‌هایی در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی، نقد و مناظره دنبال می‌شود و در روز پایانی هفته، شاهد برپایی همایش تمدن نوین اسلامی خواهیم بود.
رئیس دانشگاه شاهد با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی مسئله همه جامعه اسلامی ایران است، گفت: این موضوع باید به نحوی گسترش پیدا کند که دغدغه همه اندیشمندان در طول سال باشد تا تعریف روشنی از آنچه می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم، داشته باشیم.
ثقفی یکی از نقصان‌های نهادها و دستگاه‌های تصمیم گیر را عدم انسجام در برنامه‌ریزی بدلیل عدم تبیین دقیق هدف غایی انقلاب دانست و افزود: برنامه‌ها نباید سالیانه باشد و متاسفانه مشکل اینجاست که تطبیق برنامه‌ها با اهداف غایی انقلاب اسلامی مشخص نیست.
وی تصریح کرد: این همگرایی ضرورت و نیاز کشور است تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و جامعه الگوی مد نظر اسلام که هدفش فراهم آوردن زندگی گوارا برای مردم است را پی‌ریزی کنیم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تمدن نوین اسلامی اظهار کرد:‌ باید جمهوری اسلامی نقش الگویی خود را ایفا کند. در حوزه‌هایی که انقلاب اسلامی وارد عمل شده است توانسته به خوبی نقش الگویی خود را ایفا کند.
وی در پایان از برگزاری دو همایش تمدن نوین اسلامی در سال 97 خبر داد و اظهار کرد: یک همایش که مانند هر سال به صورت ملی برگزار می‌شود و همایش دیگر با مشارکت تشکل‌های دانشجویی برای دانشجویان در ابعاد مختلف برگزار خواهد شد.
دبیر علمی و رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی گفت: برخی قصد دارند اصل موضوع تمدن نوین اسلامی را مورد مناقشه قرار دهند.
دکتر فرزاد جهان‌بین اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است.
وی افزود: ‌این مطلب دقیقی است اما برخی، قرائت‌های ضعیف یا ظنیات خود را درباره این مطلب مطرح می‌کنند و قصد دارند اصل موضوع را مورد مناقشه قرار دهند.
دبیر علمی همایش گفت: دانشگاه شاهد با اراده رئیس دانشگاه از ابتدای مطرح شدن بحث تمدن نوین اسلامی، ورود کرد تا به صورت علمی آن را بررسی کند و بتواند ادبیات علمی فاخر را به جامعه علمی ارائه دهد.
رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی با اشاره به هفته علمی تمدن نوین اسلامی بیان کرد: امسال این هفته با محوریت نقد و مناظره برگزار می‌شود و بناست افراد مختلف دیدگاه‌های خود را در معرض نقد و ارزیابی قرار دهند.
وی اضافه کرد: پایان هفته علمی تمدن نوین اسلامی نیز همایش تمدن نوین اسلامی به عنوان بزرگترین رویداد علمی کشور در زمینه تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود.
دبیر علمی همایش تصریح کرد: همایش سوم نسبت به دو همایش پیشین چند ویژگی دارد. همایش اول سه محور چیستی، چرایی و چگونگی مورد توجه بود در همایش دوم ابعاد موضوعات بازتر شد و نهایتاً در همایش سوم ذیل هر موضوع، نظام مسائل مطرح شد و این اتفاق همایش سوم را نسبت به دو همایش گذشته قوی‌تر کرده است.
جهان‌بین با اشاره به مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان در این همایش گفت: با ارزیابی مقالات ارسال شده می‌توان به این نتیجه رسید که استقبال اعضای هیات علمی از همایش امسال نسبت به سال‌های گذشته به مراتب بیشتر شده است. ‌البته نگرانی‌هایی ایجاد شده است که مشارکت دانشجویان کاهش پیدا نکند.
رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه مجموع مقالات همایش اول و دوم به صورت الکترونیکی منتشر شده است، اظهار کرد: مقالات همایش اول در یک جلد و همایش دوم نیز در سه جلد چاپ و منتشر شده است.
وی از انتشار فراخوان مقاله در فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی خبر داد و گفت:‌ پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند برای همایش امسال مقالات علمی پژوهشی خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
به گفته جهان‌بین امسال 5 نشست علمی برای همایش تمدن نوین اسلامی برگزار و موضوعات مختلفی که مورد دغدغه بود مطرح شد.
دبیر علمی همایش درباره تعداد مقالات ارسال شده گفت:‌ 236 چکیده مقاله تا کنون به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 15 چکیده رد شد و 221 چکیده مقاله تأیید شده است.
وی اضافه کرد: 190 مقاله کامل نیز ارسال شده که از طریق فراخوان دریافت شده است و سفارشی نیست.
رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی گفت: ارزیابی مقالات در دست داوری است و در چند روز آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.
به گفته جهان‌بین چهارشنبه 9 اسفند ساعت 3 تا 5 در سالن همایش‌های امام خمینی دانشگاه شاهد افتتاحیه همایش تمدن نوین اسلامی خواهد بود و ارائه مقالات نیز پنجشنبه 10 اسفند 8 صبح تا 3 بعد از ظهر انجام خواهد شد و از مقالات برتر تقدیر به عمل می‌آید.
دبیر علمی همایش با بیان اینکه 8 کمیسیون فعال برای همایش امسال راه‌اندازی شده است، گفت: کمیسیون مباحث بنیادین، آینده‌پژوهی، اقتصاد، طب و سلامت، تعلیم و تربیت، مدیریت و حکمرانی و حقوق موضوعات 8 کمیسیون را تشکیل می‌دهند.
جهان‌بین با بیان اینکه این همایش ملی است اما با محوریت دانشگاه شاهد است، بیان کرد: روسای کمیسیون‌ها از دانشگاه‌های مختلف هستند و قریب به 56 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این کمیسیون فعالیت می‌کنند.
رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی درباره وظیفه کمیسیون‌ها گفت: تدوین نظام مسائل برگزاری نشست‌های علمی اعم از انتخاب موضوع و انتخاب افراد، فراخوان مقاله، داوری مقاله و انتخاب مقالات جهت ارائه از وظایف کمیسیون‌ها است.
وی در پایان گفت: از مقالاتی که به دبیرخانه همایش ارسال شده است 84 نفر از نویسندگان مسئول عضو هیات علمی، 50 نفر دانشجوی دکتری، 56 نفر کارشناسی ارشد و 8 نفر نیز در مقطع کارشناسی بودند.
در پایان این نشست خبری آقایان دکتر فراهانی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت و دکتر افشار رئیس کمیسیون هنر سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی به بیان محور های علمی و مطرح شده در کمیسیون های خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ عضو هیات علمی به مرتبه استادی و دانشیاری ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی توکلی گفت: در پنجمین جلسه از هفتمین دور هیات ممیزه مشترک که در سالن جلسات دفتر ریاست جامعه المصطفی العالمیه تشکیل شد با ارتقای سه نفر از اعضای هیات علمی به مرتبه استادی و ۵ نفر از اعضای هیات علمی به مرتبه دانشیاری موافقت شد.

توکلی افزود: در این جلسه حجج اسلام و المسلمین محسن قمی از دانشگاه باقرالعلوم (ع)، عبدالهادی مسعودی از دانشگاه قرآن و حدیث و محمدصادق یوسفی مقدم از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مرتبه استادی ارتقاء یافتند.

همچنین حجج اسلام و المسلمین آقایان محمد سربخشی و قاسم ابراهیمی پور نعمت آباد از مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و مهدی غلامعلی از دانشگاه قرآن و حدیث و زین العابدین نجفی از دانشکده تربیت مربی عقیدتی سیاسی شهید محلاتی سپاه و سرکار خانم نیره قوی از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ارتقاء یافتگان به مرتبه علمی دانشیاری هستند.

کد خبر 6056910

دیگر خبرها

  • دیدار مشاور وزیر اقتصاد با رئیس دانشگاه رضوی
  • بیشتر تولیدات علمی دانشگاه تهران پس از انقلاب بوده است
  • «سرپرست مدیریت امور اجتماعی» دانشگاه علامه منصوب شد
  • مقایسه دو برش ۴۵ ساله دانشگاه تهران تاثیر انقلاب را گواهی می دهد
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب است
  • افزایش همکاری‌های علمی ایران و افغانستان
  • راه فتح قله از دانشگاه‌ می‌گذرد؛ راه را با جهاد علمی هموارتر سازیم
  • ۸ عضو هیات علمی به مرتبه استادی و دانشیاری ارتقا یافتند