Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@14:37:09 GMT

احکام شرعی ایام فاطمیه س

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۴۷۱۷

احکام شرعی ایام فاطمیه س

به گزارش جام نیوز، در آستانه فاطمیه دوم و برگزاری مراسم عزاداری حضرت فاطمه الزهرا (س)، شما می توانید استفتائات مقام معظم رهبری را درباره احکام مناسبتی ایام فاطمیه در اینجا بخوانید.

 

مدّاحی زن

آیا خواندن زن در مجالس عزاداری با علم او به این‌که مردان نامحرم صدای او را می شوند جایز است؟

اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شرکت در مجالس عزا و ترک واجبات

اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود، مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است در این مجالس شرکت نکند؟

بدیهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت (علیهم‌السلام) است، و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است.

 

مصیبت خوانی

در بعضی از هیأت های مذهبی مصیبت هایی خوانده می شود که مستند به مقتل معتبری نیست، و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است، و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می شود، پاسخ می دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده اند، و یا ما را راهنمایی کرده اند، و این وقایع فقط در مقاتل نیست، و منبع آن هم فقط گفته های علما نمی باشد، بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب از راه الهام و مکاشفه معلوم می شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟

نقل مطالب به‌صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد، و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد، مگر آن ‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد. و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است، به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

 

پخش صدا از بلندگو

از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس عزا بسیار بلند پخش می شود، و این امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است، و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟

اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکّد می باشد، ولی لازم است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حدّ امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.

 

استفاده از آلات موسیقی در عزاداری

استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟

استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری نیست؛ و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده، برگزار شود.

 

آسیب رساندن به بدن

اگر انسان در زیارتگاه‌های ائمه (علیهم‌السلام) خود را به زمین بیندازد، و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین می مالند تا از آن خون جاری شود، و به همان حالت وارد حرم می شوند، عمل کند، چه حکمی دارد؟

این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه(علیهم‌السلام) محسوب نمی شوند، از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.

 

اموال باقیمانده از مجالس

باقی‌مانده اموالی که به عنوان هزینه های مراسم عزاداری جمع آوری می شود، در چه موردی باید خرج شود؟

می توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها، در امور خیریه مصرف کرد؛ و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت.

 

جابجایی نذورات

آیا می‌شود «اضافه‌خرج» مراسم فاطمیه را در محرّم خرج کرد؟

اگر نذر خاص نشده باشد، که در مراسم فاطمیه مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.

 

موسیقی

آیا گوش دادن آهنگ های غمگین در ایام دهه فاطمیه گناه دارد؟

ج. در هر صورت باید شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود.

 

ازدواج در ایام فاطمیه

آیا در ایام فاطمیه می توان مراسم ازدواج و عروسی گرفت؟

اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود، جایز نیست.

 

لباس مشکی

آیا پوشیدن لباس مشکی در دهه فاطمیّه مکروه است یا خیر؟

پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتّب ثواب الهی است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا

ریاست ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همدان با اشاره به فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا، گفت: کمیته اربعین با حضور روسای دستگاه‌ها تشکیل می‌شود. - اخبار استانها -

سید رضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درهمدان، با اشاره به اینکه هم اکنون 29 موکب داریم که در خارج کشور باید فعال باشند، اظهار داشت: این موکب‌ها در ایام محرم، عید غدیر، فاطمیه و شب‌های قدر نیز مراسم برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات موکب‌ها و آسیب‌شناسی اربعین سال گذشته انجام شد، بیان کرد: 25 موکب استان در شهر کربلا، یک موکب در مرز، یک موکب در شهر نجف و دو موکب نیز در مسیر نجف تا کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

ریاست ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همدان با اشاره به اینکه بازرسی‌ها از موکب‌ها را آغاز کردیم، گفت: امسال از طریق استانداری و اداره جهاد پیگیری می‌کنیم تا موکب‌ها اقلام خود را زودتر تحویل گرفته و خدمت‌رسانی را به موقع شروع کنند.

وی عنوان کرد: صلاحیت این موکب‌ها در کمیته تأیید صلاحیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و موکب‌ها باید دارای استاندارهای لازم از جمله تعذیه و اسکان هزار زائر در هر شب، ارائه خدمات درمانی، دارویی و امنت داری باشند و اگر موکبی استاندارد لازم برای خدمت‌رسانی را نداشته باشد و توافق وجود داشته بشد با سایر موکب‌ها تجمیع می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه فعالیت ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین نیز جداگانه و در داخل کشور انجام می‌شودف گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات موکب‌ها، کمیته اربعین با حضور رؤسای دستگاه‌ها تشکیل می‌شود تا ادارات و دستگاه‌های مرتبط با تأمین و توزیع اقلام پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه و بازسازی نیز اقدامات در حال انجام بوده و نذورات جمع‌آوری شده و یا در حال جمع‌آوری است تاکید کرد: ستاد بازسازی عتبات در سطح کشور ستادی مردم‌نهاد است که فعالان این ستاد همگی خادمان امام حسین (ع) هستند.

به گزارش تسنیم، ریاست ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همدان در سال جدید به "سید رضا موسوی" سپرده شده و "وحید یونسی" نیز به عنوان معاون اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان معرفی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها در کرج
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان