Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@13:56:46 GMT

ضرورت ختنه پسران

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۷۵۲۶

ضرورت ختنه پسران

خبرگزاري آريا -
ختنه عملي است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلي برداشته مي‌شود
يكي از دغدغه‌هايي كه در نخستين هفته‌هاي تولد نوزاد پسر، خانواده‌ را به خود درگير مي‌كند ختنه كردن است. سوال‌هاي بسياري ذهن اين خانواده‌ها را به خود مشغول مي‌كند. خوشبختانه در کشور اسلامي ما ختنه براي تمامي پسران انجام مي‌شود با اين وجود بسياري از خانواده‌ها درست در بزنگاهي كه بايد نوزادشان را براي ختنه آماده كنند با چرايي‌هاي مختلفي روبه‌رو مي‌شوند ، چه زماني براي ختنه پسرم اقدام كنم؟ كدام پزشك تبحر بيشتري دارد؟
چقدر احتمال بروز خطا در ختنه توسط پزشك وجود دارد؟ مبادا پسرم آسيب ببيند؟ اين پرسش‌ها در كنار ترسي كه در برخي از خانواده‌ها به دليل ناآگاهي از ضرورت ختنه‌كردن وجود دارد، موجب مي‌شود ختنه در زماني كه بايد و شايد اتفاق نيفتد و والدين در سنين بالاتر براي ختنه فرزندشان اقدام كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است كه تاخير در ختنه فرزندان پسر يا ختنه نكردن آنها مي‌تواند عوارض و اختلال‌هايي را براي‌شان به دنبال داشته باشد. در همين رابطه دکتر علي‌اصغر حليمي، متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي توضيح مي‌دهد تا نگراني‌هاي والدين برطرف شود و با آگاهي اقدام به اين کار کنند.
از ختنه بيشتر بدانيد
ختنه عملي است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلي برداشته مي‌شود و با وجود آنکه در کشور ما اعتقادات و توصيه‌هاي مذهبي عامل اصلي انجام آن بوده، شده اما امروزه از ختنه به‌عنوان يك جراحي علمي ياد مي‌شود و حتي در بسياري از کشورها با وجود آنکه از نظر مذهبي نيازي به اين کار نيست اما آن را انجام مي‌دهند و مثلا در آمريکا 80 درصد نوزادان پسر ختنه مي‌شوندو در ايران نيز حدود 95 درصد از پسران ختنه مي‌شوند.
ضرورت ختنه پسران
کودکاني که ختنه مي‌شوند احتمال عفونت ادراري در آنها نسبت به کودکاني كه ختنه نمي‌شوند 15 برابر کمتر است. تحقيقات نشان داده كه با انجام ختنه احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلي در سنين بالا به مراتب کمتر مي‌شود. ضمن آنکه اين جراحي ساده و سرپايي احتمال انتقال عفونت‌هايي که بعد از ازدواج ممکن است از طريق رابطه زناشويي ايجاد شود را کاهش مي‌دهد. همچنين احتمال انتقال عفونت ايدز نيز به اين ترتيب کمتر مي‌شودبنابراين باتوجه به اينکه عفونت ادراري در کودکان زير 6 ماه بيشتر است، توصيه مي‌شود ختنه در سنين پايين انجام شود.
كدام روش را انتخاب كنيم؟
2 روش براي ختنه وجود دارد؛ يکي روش جراحي و ديگري حلقه‌ که البته هر کدام از اينها عوارض مخصوص خود را دارند. بنابراين افرادي که اين کار را انجام مي‌دهند بايد ميزان مهارت خود را در مورد انجام هرکدام از روش‌ها بدانند و يک روش را انتخاب کنند. در روش جراحي، پزشک ابتدا در پوست جلوي آلت تناسلي شکاف کوچکي ايجاد مي‌کند، بعد پوست را به عقب مي‌کشد و با حفظ 2 ميلي‌متر پوست اضافي بخيه مي‌شود. در روش حلقه، به کمک يک حلقه پوست مانند بندناف خشک شده و بعد از چند روز مي‌افتد.
عوارض هر روش چيست؟
يکي از عوارضي که در مورد ختنه مي‌توان به آن اشاره کرد خونريزي است که در روش جراحي بيشتر اتفاق مي‌افتد. گاهي ممکن است در زمان ختنه با بي‌احتياطي بخشي از سر آلت نيز بريده شود که اين نيز در روش اول بيشتر ديده مي‌شود. گاهي نيز ممکن است چسبندگي‌هاي بعد از عمل اتفاق بيفتد و کودک را از لحاظ ادرار دچار مشکل کند. در روش حلقه نيز ممکن است پوست به اندازه کافي برداشته نشود يا برعکس به مقدار زياد برداشته شود يا با جابه‌جا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ايجاد شود.
بيهوشي يا بي‌حسي!
با اينکه هر 2 روش جراحي و حلقه با بيهوشي عمومي و بي‌حسي موضعي انجام مي‌شوند ولي بهترين حالت اين است که بيهوشي عمومي اتفاق بيفتد زيرا در اين حالت کودک آرام خوابيده و پزشک به‌راحتي و با تمرکز مي‌تواند کارش را انجام دهد.
در بي‌حسي ممکن است کودک بترسد، گريه کند، حرکت کند، اضطراب داشته باشد و علاوه بر تاثير رواني بد، درنتيجه عمل نيز ممکن است اختلال ايجاد کند. به طور کلي براي کودکان کمتر از 2 ماه معمولا از بي‌حسي استفاده مي‌شود و براي کودکان بالاي 6 ماه مي‌توان روش بيهوشي را انتخاب کرد.
روش براي ختنه وجود دارد؛ يکي روش جراحي و ديگري حلقه‌
زمان مناسب براي ختنه
در مورد زمان مناسب براي ختنه کودک اختلاف‌نظرهايي وجود دارد. برخي اورولوژيست‌ها و جراحان عمومي و اطفال معتقدند که اين کار بايد بعد از 2 سالگي انجام شود اما متخصصان اطفال، هفته‌هاي اول تولد را مناسب مي‌دانند. ميان برخي متخصصان اطفال نيز اين ديدگاه مطرح است كه بهتر است ختنه را بعد از30 روز‌گي کودک انجام داد. اما آنچه اهميت دارد اين است که بهتر است ختنه تا قبل از 18 ماهگي انجام شود زيرا احتمال عفونت ادرار در اين زمان زياد است و در صورتي که ختنه انجام نشود، اين احتمال بالاتر هم مي‌رود.
عارضه‌اي كه قابل درمان است
يکي از عمده خطراتي که در عمل‌هاي غيرحرفه‌اي ختنه به وجود مي‌آيد، بسته‌شدن کامل مجاري ادراري است که معمولا درنتيجه استفاده از بخيه‌هاي بسيار درشت ايجاد مي‌شود. در صورتي که مجاري ادراري پس از عمل جراحي ختنه تنگ‌تر شود، علائم آن معمولا به صورت درد شديد در مثانه بروز پيدا مي‌کند؛ اما در صورت مسدود شدن، عوارض در همان 24 ساعت اول بروز مي‌کند بنابراين تا 2 هفته بعد از ختنه بايد بررسي شود که تنگي مجرا اتفاق افتاده يا نه.
در صورت ايجاد تنگي، پمادي تجويز مي‌شود و بعد از مدتي پزشک با وسيله‌اي امتحان مي‌کند که مجرا باز شده يا نه. اگر اين درمان موثر نباشد، بايد متخصص اورولوژي کودک را معاينه کرده و اقدام به درمان کند. اما به طور کلي معمولا بعد از يک هفته مشکلي وجود ندارد و بهبود انجام مي‌شود.
کار را به کاردان بسپاريد
خوب است بدانيد که ختنه را بايد فردي انجام دهد که تبحر دارد و اگر توسط يک غيرمتخصص انجام شود عوارض زيادي به دنبال خواهد داشت؛ ازجمله عوارضي که مي‌توان به آن اشاره کرد استفاده بيش از حد داروي بيهوشي است که مي‌تواند باعث ايجاد شوک و تشنج در کودک شود و از آنجا که اين قبيل کارها ممكن است در فضايي دور از امکانات بهداشتي انجام شوند، در صورت دسترسي نداشتن به بيمارستان ممکن است جان کودک به خطر بيفتد.
چه زمان بايد عجله کرد؟
در مورد برخي از کودکان به هيچ عنوان نبايد تعلل کرد و بايد خيلي زود ختنه را انجام داد. کودکاني که به شکل مادرزادي بزرگي کليه دارند يا برگشت ادرار از مثانه به کليه در آنها وجود دارد ازجمله اين افراد هستند زيرااز آنجا که احتمال عفونت در اين کودکان زياد است توصيه مي‌شود هرچه زودتر ختنه انجام دهند.
چه زمان ختنه نبايد انجام شود؟
همانقدر که انجام ختنه در پسربچه‌ها به‌شدت توصيه مي‌شود، برخي اوقات هم ختنه نبايد انجام شود. اگر نوزاد آلت کوچکي داشته باشد يا سوراخ سر آلت نابجا باشد که به اصطلاح به آن هيپوسپادياس مي‌گويند يا اگر نوزاد انحراف آلت تناسلي داشته باشد، نبايد ختنه انجام شود. دقيقا به همين دليل است که توصيه مي‌شود نوزاد بلافاصله ختنه نشود و حداقل يک بار بعد از ادرار و معاينه دقيق توسط پزشک اين عمل انجام شود.
بعد از ختنه بايد بدانيد
آلت تناسلي کودک بعد از ختنه قرمز و متورم مي‌شود و تا 24 ساعت هم ممکن است خونريزي داشته باشد به همين دليل بايد پوشک نوزاد را به محض کثيف شدن تعويض کنيد، ناحيه مورد نظر را هر روز با آب شست‌وشو دهيد و از يک پماد آنتي‌بيوتيک به مدت 3 تا 4 روز استفاده کنيد. بايد محل ختنه با گاز تميز پوشيده شود، اما اين گاز نبايد به محل ختنه بچسبد چون مي‌تواند تنگي و عوارض ديگري ايجاد کند. حواس‌تان باشد که تا بهبود کامل نوزاد او را حمام نبرده و از صابون، پودر يا لوسيون برايش استفاده نکنيد. اگر خونريزي يا ترشحات از آلت تناسلي ادامه پيدا کرد، سر آلت تناسلي آبي يا سياه شد و جريان ادرار کاهش پيدا کرد حتما بايد با پزشک خود تماس بگيريد.
منبع: مجله سيب سبز/ برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مرحله نخست مسابقات آزاد تیراندازی ایران در بخش تفنگ آقایان در سال ۱۴۰۳ در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموعه تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.   در پایان فینال رقابت‌های تفنگ در رده سنی جوانان نتایج زیر به دست آمد:   ۱- محمد امین رهسپار از خوزستان ۲- ابوالفضل نعمتی از تهران ۳-آتیلا محمدرضایی از آذربایجان غربی   مراسم اهدای مدال با حضور متقیان‌نژاد، رئیس هیات قم، حسین باقری، سرمربی تیم تفنگ نوجوانان و جوانان، علی گداری، مسئول کمیته مسابقات، شیخ اکبری، رئیس کمیته داوران، مهدیان، هدایتی، افضلی، کاظمی و حق نیا و خانم توکلی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان
  • قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه
  • ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی
  • ویدئوی پرویز پرستویی از پسران خاوری همه را شوکه کرد + ویدئو
  • برگزاری مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی
  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد
  • ویدیوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا