Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@08:44:09 GMT

افرادی که به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‌شوند

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۸۸۲۰

افرادی که به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‌شوند

«وَعَجِبْتُ لِلْمُتَکَبِّرِ الَّذِی کَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ یَکُونُ غَداً جِیفَة، و در شگفتم از متکبّرى که دیروز نطفه‌اى بى‌ارزش، و فردا مردارى گندیده خواهد بود»

مقدمه:

درحکمت نورانی 121 نهج البلاغه امام علی(علیه السلام) به زیبایی پرده از روی شش رذیله اخلاقی برمیدارد؛ امام علی (علیه السلام) با یک بیان زیبا وارزشمند دریک قالب شگفت انگیز توجه مخاطب را به این رذائل جلب میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکبر

تکبر در لغت به معنای تعظم (خود را بزرگ پنداشتن) آمده است.

تکبر یکی از رذائل اخلاقی است که آیات و روایت فراوانی در نکوهش آن وجود دارد، برای نمونه به بعضی از آیاتی که در نکوهش این صفت غیر اخلاقی وارد شده است اشاره می کنیم:

«وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ [لقمان/18] (پسرم!) با بى‌ اعتنایى از مردم روى مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغرورى را دوست ندارد.»

«رسول‌ خدا صلى الله علیه و آله می فرماید: ایَّاکُم وَ الکِبرَ؛ فَإِنَّ ابلیسَ حَمَلَهُ الکِبرُ عَلى ان لایَسجُدَ لِآدَمَ‌، از تکبّر دورى کنید؛ زیرا ابلیس را تکبّر واداشت که به آدم سجده نکند»

انواع تکبر:

تکبر دارای اقسام و مراتبی می‌باشد که درزیر به آن اشاره می‌کنیم:

1- تکبر در برابر خداوند متعال که بدترین نوع تکبر می باشد.

«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‌ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‌ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ [غافر /60]پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت من تکبّر مى‌ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‌شوند!»

2- تکبر در برابر انبیاء واولیای الهی

«وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فی‌ آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً[نوح/7]و من هر زمان آنها را دعوت کردم که (ایمان بیاورند و) تو آنها را بیامرزى، انگشتان خویش را در گوش هایشان قرار داده و لباسهایشان را بر خود پیچیدند، و در مخالفت اصرار ورزیدند و به شدّت استکبار کردند!»

3- تکبر در برابر مردم

سوال: چه عاملی باعث این رفتار و رویکرد متکبرانه در افراد می شود؟

مهمترین عاملی که انسان را به تکبر و خود بزرگ بینی وادار می‌کند، غرق شدن در محبت مال و مکنت دنیایی می‌باشد. ریشه بسیاری از رذائل اخلاقی که از انسان سر می‌زند، را باید در همین محبت دنیا و دوری از آرمانهای الهی و قرآنی به پیدا کرد.

راهکار درمان تکبر

امام علی (علیه السلام ) در این حکمت نورانی به نکات زیبایی اشاره می‌فرمایند، که می شود بهترین راهکارهای درمان این صفت غیر اخلاقی را از آن استخراج نمود.برای نمونه

1- تفکر و اندیشه مهمترین عامل نجات از تباهی کبر و غرور.

2- تفکر و اندیشه در مبداء پیدایش انسان.

3- تفکر و اندیشه در سر انجام  حیات مادی و دنیایی.

پیام ها

1-تکبر از جمله صفات غیر اخلاقی است که انسان‌هایی که طالب فیض و رحمت الهی هستند باید خود را از آن دور نگه دارند.

2- اندیشیدن و تفکر در آیات و نشانه های الهی بهترین راه نجات انسانه.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با اساتید حوزه‌های علمیه و روحانیون و کارمندان عقیدتی سیاسی سپاه انصارالرضا علیه السلام گفت: امروز دعوت به مکتب انبیا بر نوع بشر تأثیر گذاشته و تنها جوابگوی بن بست‌های پیش آمده برای بشر، اسلام است.

او با بیان اینکه لحظه‌ای از تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی غافل نشوید، افزود: امروز حوزه‌های علمیه با همه مشکلاتی که دارند مقابل کفر جهانی و استکبار ایستاده اند و این خروش دانشگاه‌های جهانی از آثار یک جمله امام امت است.

آیت الله عبادی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: انسان تشنه علم آفریده شده و می‌خواهد بداند در عمق زمین و آسمان چه وجود دارد و این نیاز فراگیر است و با آن پیوند و تعهد دارد و فلسفه خلقت انسان همین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه علم را به شیوه‌ای که انبیا گفته اند به دست آورید، گفت: مشکل اصلی دنیای امروز این است که علوم را بر اساس سرگردانی به دست آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با آزادی بیان
  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند