Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@12:12:28 GMT

از بیماری جوش پولکی چه می‌دانید

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۹۱۹۳

از بیماری جوش پولکی چه می‌دانید

از مصرف صابون‌های معطر، آب گرم، پارچه‌های پشمی و مصنوعی اجتناب کنید این کار به کاهش هرگونه خارش پوستی کمک می‌کند. اگر بثورات خارش داشت تا جای ممکن سعی کنید نخارانید.

سرویس سبک زندگی فردا:  پیتریازیس روزه آ یک نوع بثورات خود محدود شونده است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان اتفاق می‌افتد. به نقل از بیتوته پیتریازیس روزه آ بیشتر در کودکان و جوانان رایج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سال متداولتر است. در ماه‌های بهار و پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد.

 


پیتریازیس روزه (Pityriasis rosea) یا جوش پولکی یک بیماری شایع که باعث بثورات پوستی می‌شود اگر چه این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد، ولی اغلب در سنین ۱۰ تا ۳۵ سال می‌باشد. این بیماری اغلب عارضه خاصی ندارد، ولی در خانم‌های باردار می‌تواند خطرات جدی بدنبال داشته باشد.

علت پیتریازیس روزه آ


علت دقیق آن مشخص نیست. هیچ میکروبی (باکتری، ویروس یا قارچ) به عنوان علت یافت نشده است، اما انواع خاصی از ویروس هرپس انسانی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. ربطی به غذا، دارو‌ها یا استرس ندارد. با این وجود، برخی دارو‌ها (مثل دارو‌هایی که برای درمان آرتورز استفاده میشوند) می‌توانند سبب بثوراتی مشابه پیتریازیس روزه آ شوند.

پیتریازیس اغلب مسری نیست و بنابراین به دیگران منتقل نمی‌شود.

علایم شایع پیتیریازیس روزه‌آ

بثورات پوستی کم‌رنگ که اغلب به‌صورت نواحی بیضی یا گرد صورتی کم‌رنگ یا قهوه‌ای روشن در چین‌های پوستی دیده می‌شود. ممکن است در ابتلا یک لکه پوستی بزرگتر (لکه پیش‌قراول) قبل از سایر ضایعات ظاهر گردد. این ضایعات ممکن است طرح درخت کریسمس را در ناحیه قفسه سینه یا پشت ایجاد کنند.

♦ خستگی خفیف‌

♦ خارش که معمولاً خفیف است.

♦ تب و سردرد خفیف گاهگاهی‌

عواقب موردانتظار

پیتریازیس روزه‌آ معمولاً سیر طبیعی خود را در طی ۵ هفته تا ۵ ماه طی می‌کند و هیچ دارو یا درمانی برای کوتاه کردن سیر آن وجود ندارد، ولی خارش و علایم آزارنده آن را می‌توان با درمان کاهش داد.

ضایعات پوستی این اختلال جوشگاه به‌جای نمی‌گذارند مگر در صورت بروز عفونت ثانویه. بروز ضایعات جدید تا چندین هفته ادامه می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با برطرف شدن یک دوره بیماری مصونیت مادام‌العمر حاصل می‌شود.

اگر چه پیتریازیس روزه‌آ احتمالاً ناشی از یک عامل عفونی است، خود بیماری مسری نیست. سرایت بیماری حتی با تماس‌های نزدیک خانوادگی نیز نامحتمل است.

عوارض احتمالی‌

عفونت ثانویه باکتریایی ضایعات پوستی.

درمان پیتیریازیس روزه‌آ چیست؟

پیتریازیس روزه آ یک بیماری خود محدود شونده است که در حالت طبیعی خود به خود از بین میرود. اغلب ۲ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد، اما می‌تواند تا ۵ ماه نیز باقی بماند. اگرچه این بثورات بدون برجای گذاشتن زخمی از بین می‌رود، اما برخی افراد متوجه می‌شوند که به مدت چند ماه لکه‌های بیرنگی از آن‌ها بر پوست باقی مانده است.

از مصرف صابون‌های معطر، آب گرم، پارچه‌های پشمی و مصنوعی اجتناب کنید این کار به کاهش هرگونه خارش پوستی کمک می‌کند. اگر بثورات خارش داشت تا جای ممکن سعی کنید نخارانید.

تصور می‌شود خاراندن سبب بدتر شدن آن می‌شود و با یک خاراندن معمولی ممکن است یک سیکل شرورانه خارش تکرار شود (یعنی هر چه بیشتر بخارانید خارش بیشتر می‌شود و هر چه خارش بیشتر شود بیشتر می‌خارانید و این روند ادامه دارد.)

قرص‌های آنتی هیستامین می‌توانند به کاهش خارش کمک نمایند. می‌تواند پزشک ان‌ها را تجویز کند یا خود از داروخانه تهیه نمائید. اگر خارشتان خیلی شدید باشد ممکن است پزشکتان کرم استروئید تجویز نماید.

اگر علائمتان خیلی شدید باشد ممکن است به یک متخصص پوست ارجاع داده شوید که درمان با نور فرابنفش را برایتان تجویز نماید.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

- اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم پیتریازیس روزه‌آ باشید.

- بروز موارد زیر در طی درمان‌:

- تب بالاتر از ۳/۳۸ درجه سانتیگراد

- علایم عفونت (گرمی، قرمزی، احساس درد در لمس ضایعه، درد و تورم) در بثورات پوستی

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003ICv

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی

ایتنا - پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساعات کار نامعقول ممکن است احتمال افسردگی و بیماری مزمن را افزایش دهد.
بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، پژوهش نشان می‌دهد که کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

ون جویی هان، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این پژوهش، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد، و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای روی زوم به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آن‌ها در واقعا به مرور زمان نزارتر و نزارتر می‌شوند.»

 

هان گفت ابراز امیدواری کرد پژوهش او «منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.»

هان متذکر شد: «می‌توانیم بگوییم که آن‌ها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آن‌ها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است مجازات شوند.»

یافته‌های پژوهش او نشان داد کسانی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: «وقتی کار به یک عامل استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.»

این پژوهش ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یکی عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

دیگر خبرها

  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • جوجه یک روزه
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند