Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمونه باستانی از کوزه‌ای که به تازگی در فضای مجازی معروف شده در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، کوزه قوری شکل که ساختاری خاص دارد به تازگی در فضای مجازی بسیاری معروف شده است. هر چند ادعا شده این کوزه متعلق به شهر سوخته در سیستان و بلوچستان است اما روح الله شیرازی، مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته وجود چنین سفال هایی در محدوه فرهنگی شهر سوخته را در گفتگو با خبرگزاری میزان رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فارغ از اصالت تاریخی کوزه ای که در ویدیو نشان داده می شود، این مدل کوزه ها یکی از آثار باستانی ایران محسوب می شوند. ساختار خاص این کوزه این روزها برای بسیار تعجب برانگیز است، کافی است بدانید که نمونه ای از این کوزه های وجود دارد که به 3 هزار سال پیش برمی گردد. تکنیک و تفکر ساخت پشت این کوزه ها در سه هزار سال پیش اهمیت بسیاری دارد. کوزه های دو جداره ای که  از یک سو پر از آب می شوند و از سوی دیگر آبریز دارند.

نمونه ای از این کوزه خاص که این روزها باعث تعجب کاربران فضای مجازی شده در موزه ملی ایران نگهداری می شود. قوری سفالی که ساختاری شبیه به کوزه معروف این روزها دارد از محوطه کلورز شهرستان رودبار کشف شده است. قدمت این اثر به حدود 850 _550 پیش از میلاد می رسد  و با شماره موزه 9617 در موزه ملی ایران ثبت است. این کوزه خاص را می توانید در یکی از ویترین های موزه دوران باستان موزه ملی ایران مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: چنین نمونه ای در شهر سوخته وجود ندارد

گفتنی است که مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر سوخته نیز پیش از این به میزان گفته بود: براساس فرم آبریز این کوزه متعلق به عصر آهن است و احتمالا مربوط به فلات مرکزی ایران، گورستان های اطراف تهران و شمال کشور باشد. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۹۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان

رئیس اتاق بازرگانی الجزایر در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران از دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی امید بازدید کرد. تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده و ایران چهارمین کشور در جهان است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فناکمال حمنی؛ رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که در رأس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود اما قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالا تکنولوژی، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم شد.

به گفته وی، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان آمادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاوردهای ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

ایران جزو 10 کشور سازنده دستگاه "شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان" شد

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین دستگاه هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است؛ این امر نشان‌دهنده قدرت ایرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • ما قطعاً در جام جهانی همه را شگفت‌زده خواهیم کرد | درخواست ویژه ستاره تیم ملی
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید