Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:22:32 GMT

قم آماده استقرار صنایع خودروسازی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۸۲۳۵۸

قم آماده استقرار صنایع خودروسازی

قم - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: به دلیل فعالیت واحدهای صنعتی زیرمجموعه صنعت خودروسازی و ظرفیت های مختلف، آمادگی کامل برای استقرار این صنعت مادر و اشتغالزا در قم وجود دارد.

محمود سیجانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، تاکید کرد: فعالیت واحدهای قطعه سازی یکی از مهمترین ظرفیت های استان قم برای حضور خودروسازان است، چراکه صنایع خودروسازی در چرخه تولید خود وابستگی کاملی به این صنعت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: همچنین زیرساخت های موجود در شهرک های صنعتی استان قم به خصوص شهرک صنعتی محمود آباد هم از نظر فنی و هم از لحاظ فیزیکی، بهترین موقعیت را برای فعالیت صنایع خودروسازی دارد.
وی ادامه داد: شهرک صنعتی محمود آباد در آزادراه قم - تهران قرار دارد و این مسیر بهترین راه دسترسی به شبکه اصلی ارتباطی کشور و مهمترین بازارهای ایران است.
سیجانی گفت: حمایت مسئولان استان قم از سرمایه گذاران و قراردادن بسته های تشویقی برای حضور آنان در این استان نیز از جمله عواملی است که بر جذابیت حضور خودروسازان در قم افزوده است.
وی افزود: هم اکنون واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی خودروسازی همچون واحد صنعتی مبدل کاتالیست خودرو که در زمینه تولید مبدل های کاتالیستی با استاندارد یورو پنج فعالیت می کند، در استان قم دایر هستند و می توان این چرخه را با ایجاد صنایع پایین دستی خودروسازی تکمیل و در نهایت صنعت مادر خودرو سازی را در قم دایر کرد.
وی ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان حوزه صنعت، استقرار صنایع خودرو در قم توجیه اقتصادی دارد و سرمایه گذاران این بخش با اطمینان خاطر از سوددهی سرمایه خود می توانند در این استان فعالیت کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: امروز صنعت قم با بهره گیری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی به سمت ایجاد واحدهای صنعتی دانش بنیان پیش می رود و استقرار صنایع خودروسازی می تواند موجب پویایی هرچه بیشتر حرکت های علمی در حوزه صنعت قم شود.
وی بیان کرد: نیروی انسانی کارآمد و ماهر یکی از ضروری ترین عرصه های فعالیت واحدهای صنعتی مادر همچون صنعت خودروسازی است که خوشبختانه استان قم در این زمینه نیز توانمند است و خودروسازان می توانند از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای حضور صنایع خودروسازی در قم استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است که با استفاده از موقعیت این منطقه می توانند محصول های تولید شده خود را با شرایط ویژه به بازارهای بین المللی صادر کنند.
هم اکنون در قم 2 هزار و 390 واحد صنعتی دارای پرونده وجود دارد؛ همچنین 53 هزار و 800 تن در واحدهای صنعتی استان مشغول به فعالیت هستند.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
شهرک صنعتی محمود آباد قم با مساحتی بالغ بر 700 هکتار در کیلومتر 18 آزادراه قم - تهران قرار گرفته و از خدمات زیربنایی مانند آب، برق، تلفن، گاز و راه های ارتباطی مناسب برای حضور صنایع مادر و تخصصی همچون صنعت خودروسازی، برخوردار است.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
7405/ 1175

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی

تین نیوز

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشکده سامانه های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بوده است.

انجام پژوهش های کاربردی توسعه ای، تجاری سازی ایده های نو و پژوهش های فناورانه در حوزه دانش های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت های ترویجی به منظور اعتلای نهضت نرم افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره گیری از ساختارهای چابک و پویا از ماموریت های این پژوهشکده است. از این رو این مرکز تحقیقاتی چشم انداز خود را تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین مراکز پیشرو در تجاری سازی ایده های فناورانه در حوزه دانش های نوین و سطح بالای کشور تعریف کرده است.

یکی از شرکت های دانش بنیان این پژوهشکده که با همکاری اعضای هیات علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق و توسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی سی بنزینی خورجینی دست یافت.

به گزارش ایسنا، دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند، اظهار کرد: این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که کشور  نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتورها است.

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت های دانش بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیات علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود، و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری های موتورهای ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این شرکت دانش بنیان امروز توانست نمونه مهندسی معکوس شده این موتور را با استانداردهای بالا تولید و رونمایی کند.

وی باتاکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری های موتور  خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش بنیان به دست امده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به زودی شاهد تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، فناوری های موتور را از فناوری های اصلی و کلیدی در هر سامانه  ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه ها است.

دهقانی با اشاره به حمایت های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه  را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت های بزرگ دنیا  فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، گیربکس مغناطیسی، طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، آب شیرین کن خورشیدی و رونمایی از محصول فناورانه نرم افزار ابرسازه از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است