Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آرون پارسونز در پي يک ماموريت شگرف براي يافتن ستاره‌اي است که دنياي ما 13 ميليارد سال پيش گرد آن به وجود آمده. اما در برابر اين عمليات بنيادين کيهاني يک مانع بزرگ قرار گرفته: ارز مجازي.
استخراج کننده‌هاي ارز مجازي مثل اتريوم در حال بلعيدن تمام کارت‌هاي گرافيکي موجود در بازار هستند. همين تقاضا باعث شده تا قيمت به اصطلاح واحدهاي پردازنده گرافيکي (GPU)، چيپ‌هاي قدرتمندي که مي‌تواند حجم عظيمي از داده‌ها را پردازش کند بالا برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون GPU، اخترشناسان همچون پارسونز نمي‌توانند کاري از پيش ببرند.
پارسونز در دانشگاه يو سي برکلي با تلسکوپ‌هاي راديويي کار مي کند. اين تلسکوپ‌ها از صدها آنتني تشکيل شده اند که تشعشعات راديويي کيهاني را جمع‌آوري مي کند. همه اين داده‌ها بايد در لحظه توسط يک ابرکامپيوتر پردازش شود تا نقشه‌اي از آسمان را شکل دهد تا پارسونز بتواند ابتدايي‌ترين ستاره‌ها را پيدا کند و در نهايت بتواند متوجه شود که دنياي ما چطور از پلاسماي بسيار داغ تبديل به کهکشان‌ها و سياره‌ها شد.

پارسونز در حال حاضر تلاش مي‌کند تا تلسکوپ راديويي‌اش، HERA که در آفريقاي جنوبي مستقر است به 350 آنتن ارتقا دهد. اما اين هفته او متوجه شد که واحدهاي پردازنده گرافيکي مورد نيازش افزايش قيمت دوبرابري داشته و از 500 دلار به 1000 دلار رسيده است. اين يعني 32 هزار دلار هزينه بيشتر که قرار نيست دانشجوي محقق ديگري از آن بهره‌مند شود.
در گفتگو با ورج، پارسونز گفت: «من معمولا به ارز مجازي به چشم يک چيز جنبي نگاه مي‌کنم و متعجب و کمي هم آزرده‌خاطر شدم که اين ارزها روي پايه کار تلسکوپ ما اثر گذاشته‌اند.»
استخراج کنندگان ارز مجازي براي حل کردن مسائل پيچيده اي که روز به روز دشوارتر مي شود نياز به کارت گرافيک دارند و حل اين مسائل، ارز مجازي توليد مي کند. ارزهاي مجازي در بستر شبکه اي امن ايجاد مي شوند اما در عين حال مصرف انرژي را در سراسر جهان افزايش داده اند و همه کارت‌هاي گرافيک موجود در بازار به خاطر استخراج‌کننده‌ها تقريبا ناياب يا حداقل بسيار گران شده است.

درخواست به قدري بالا است که توليدکنندگان کارت گرافيک مثل AMD و انويديا موفق به توليد واحدهاي کافي براي همه نيستند. اين موضوع به پي‌سي گيمرها آسيب شده، به دانشمنداني که در جستجوي حيات فرازميني هستند هم آسيب‌هاي بسياري وارد کرده است.
براي پارسونز اما محدوديت‌هاي ايجاد شده فعلي به معني ساخت يک تلسکوپ کوچکتر است که نمي‌تواند مثل تلسکوپ‌هاي عظيم، سيگنال‌هاي راديويي ضعيف را تشخيص دهد. چنين مشکلي، قابليت وي در کنکاش زمان و بازگشت به گذشته دور را مانع مي‌شود و او نمي‌تواند به پرسش اساسي پيدايش جهان پاسخي دهد.
کيث وندرليند اخترشناسي ديگر از دانشگاه تورنتو نيز مشکلي مشابه در سال 2014 داشت، زماني که مي خواست ورژن آزمايشي تلسکوپ راديويي اش، CHIMET را بسازد. وندرليند مي گويد: «ما همه‌اش را طراحي کرديم، هزينه‌ها را برآورد کرديم و سپس به ناگه بيت‌کوين به صدر اخبار آمد و يک شبه قيمت جي‌پي‌يوها دو برابر شد. و در عرض يک هفته، همه کارت‌هاي گرافيکي تمام شد که دردناک بود. سال 2014، وقتي که به 50 کارت گرافيکي نياز داشتيم، من تمام شب با کارت اعتباري شخصي‌ام در eBay مشغول خريد کارت‌ها تک به تک بودم.»

در آن زمان، ژانويه سال 2014، تيم وندرليند مشغول خريد کارت‌هاي AMD 280x بود و قيمت آن‌ها از 220 دلار به 440 دلار کانادا افزايش يافت. اما بهاي دو برابري دقيقا آن چيزي نيست که مشکل ايجاد مي کند. بودجه تلسکوپ راديويي مثل آن‌هايي که وندرليند و پارسونز مي سازند ميليون‌ها دلار است، بنابراين يک مقدار پول بيشتر آسيب چنداني وارد نمي کند.
مشکل اساسي از نگاه وندرليند «عدم ثباتي که پيش‌بيني وضعيت را سخت مي‌کند» است. او مي گويد عدم توانايي در تخمين هزينه ها يک «کابوس لوجستيک» است.
وقتي کالا در بازار نباشد، خريد عمده کارت‌هاي گرافيکي غير ممکن است و معامله کردن با وندورها نيز بسيار دشوار مي‌شود. جک هيکيش، مهندس ديجيتالي که با پارسونز روي تلسکوپ HERA کار مي‌کند مي‌گويد: «خريد کارت‌هاي گرافيکي در تعدادي که ما مي‌خواهيم واقعا دشوار است. وندورهايي که ما با آن‌ها صحبت مي کنيم با ترديد قول 40 کارت را مي دهند و اگر موجود باشد مظنه‌اش را مي‌گويند. اما اگر شما با يک هفته فاصله سفارش دهيد، دوباره بايد مظنه بگيريد چون ممکن است قبلي‌ها تمام شده باشد.»

هيکيش مي گويد که اگر قيمت جي‌پي‌يوها از حد منطقي خارج شود يا نتوان آن‌ها را پيدا کرد، مي‌توان به فکر سخت‌افزار شخصي‌سازي شده ديگري بود. اما جي‌پي‌يوها از همان ابتدا به اين دليل انتخاب شدند که هم مقرون به صرفه بودند و هم کار کردن با آن‌ها بسيار ساده بود. تلسکوپ CHIME در کانادا که نورهاي راديويي را براي نقشه برداري از بخش‌هاي عظيم فضا شناسايي مي‌کند، تا 1024 آنتن گسترش يافته و هر ثانيه دو ترابايت داده توليد مي کند.
داده‌ها بايد 7 روز هفته و 24 ساعته و در لحظه پردازش شوند که اين حجم از داده نيازمند چندين پتافلاپ قدرت محاسباتي است. وندرليند مي گويد تنها راهي که مي‌توانستند با بودجه منطقي به خواسته خود برسند از طريق کالاهاي مصرفي مثل کارت‌هاي گرافيکي بوده.
اما اگر جي‌پي‌يوها از دسترس خارج شوند، اخترشناسي راديويي بسيار دشوارتر خواهد شد و راز تاريخي کيهان، يک راز باقي خواهد ماند. وندرليند مي گويد: «جي‌پي‌يوها قطعاتي حياتي هستند. بدون داشتن پردازنده‌ها، هيچ‌کاري نمي توان انجام داد. ما در اصل بدون داشتن کارت‌ها نمي توانيم تلسکوپ را روشن کنيم.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۴۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف میلیاردی ماینرهای قاچاق در نیکشهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا دلیری، افزود: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و جمع آوری دستگاه‌های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، مأموران انتظامی نیکشهر با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت مجرمانه فردی در این خصوص مطلع و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی ادامه داد: مأموران ضمن هماهنگی‌های لازم قضائی به محل نگهداری دستگاه‌های ماینر قاچاق اعزام و در بازرسی از محل مربوطه ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف شده و یک نفر متخلف در این راستا دستگیر شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های ماینر مکشوفه برابر اعلام نظر کارشناسان ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده خاطر نشان کرد: برخورد با قاچاق کالا و مخلان نظام اقتصادی کشور از اولویت‌های فراجا است.

کد خبر 6087596

دیگر خبرها

  • ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد
  • کشف میلیاردی ماینرهای قاچاق در نیکشهر
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!
  • رونمایی از تصویر سازی گرافیکی میرمهنای بندر ریگی در بوشهر
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد