Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@04:37:54 GMT

کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۸۵۰۲۳

کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت منتشر شد

کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته حجت الاسلام و المسلمین «سید احمد رهنمائی» عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این اثر ۴ بخـشی نگارنده با ارایه پاره ای از دیـدگـاه‌های برجسته غرب در قلمرو فلسفه تعلیم و تربیت، به بیان و طرح الگو و ساختار فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفهوم شناسی فلسفه تعلیم و تربیت، مبانی، اصول و روش ها در تعلیم و تربیت، وجودگرایی و فلسفه تعلیم و تربیت، خرده مکتب‌های فرونگر در فلسفه تعلیم و تربیت و مبانی و اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام، فصل هایی از این کتاب است.

نوشتار حاضر در پی آن است تا با رویکردی آموزشی، گامی در راه بازشناسی و بازنمایی اصالت، هویت و فرجام انسان بردارد.

کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته «سید احمد رهنمائی» در ۳۰۴ صفحه با قیمت ۱۹ هزار تومان توسط موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)» به چاپ دوم رسید

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره) (به ضمیمه چند مقاله دیگر در حوزه فلسفه، عرفان و کلام جدید)» اثر آیت الله احمد بهشتی در ۵۸۳ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید. اثر حاضر، مجموعه مقالاتی است که بخش‌هایی از عرصه‌های اندیشه و تفکر را در ساحت بشری و دینی کاویده و در هشت بخش، سامان داده است:

اولین و مهم‌ترین قسمت آن، بخش اول است که با طرح رابطه عقل و قلب وحی، وحیانیت و عقلانیت عرفان را از دیدگاه امام خمینی کاویده است. سپس در بخش‌های دیگر، این مباحث را طرح کرده است:

بررسی زبان قرآن در آیات متشابه، براهین وجود شناختی و جهان‌شناختی و مسئله حق و تکلیف در نهج البلاغه، ریشه یابیِ نظریه حرکت جوهری در آثار شیخ الرئیس و تأثیر شیخ اشراق بر خواجه طوسی و مسئله پر اهمیت علمِ واجب الوجود و مواد ثلاث و مرگ طبیعی و اخترامی، پلورالیسم، اومانیسم، رابطه دین و مدنیّت. واپسین بخش هم به موضوع آینده نگری اختصاص دارد که پاسخ‌گوی پرسش‌هایی است در زمینه آینده جهان، جهانی شدن و جهانی‌سازی‌.

ساختار اثر

این کتاب در هشت بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «رابطه عقل و قلب و وحی» وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)، اعتبار عقل و عرفان در پرتو وحی و کلام فلسفی و کلام جدلی را بررسی می‌کند.

نویسنده در بخش دوم با عنوان «در حوزه قرآن» بررسی زبان قرآن در آیات متشابه و معجزه و شرایط متغیر زمان را بیان می‌کند.

بخش سوم با عنوان «در حوزه نهج البلاغه» به بررسی برهان‌های وجود شناختی و جهان‌شناختی در نهج البلاغه و حق و تکلیف در نهج البلاغه اختصاص دارد.

«در حوزه فلسفه» عنوان بخش چهارم از کتاب حاضر است که در آن در جستجوی نخستین جرقه‌های حرکت جوهری، تأثیر شیخ اشراق بر خواجه نصیرالدین طوسی و علم واجب الوجود از دیدگاه صدرالمتألهین تبیین شده و مواد ثلاث از امور واقعی است یا اعتباری؟ و مرگ طبیعی و اخترامی از دیدگاه صدرالمتألهین و دیگران به رشته تحریر درآمده است.

بخش پنجم با عنوان «نقد و بررسی پلورالیزم» ضمن تشریح پرسش‌گری در حوزه پلورالیزم، وحدت و کثرت حق و حقیقت کجاست؟، حق و مصلحت، خلاء اطلاق و خلل نسبیت و زبان دینی و اعتقادی را مورد تأکید قرار داده است.

«نقد و بررسی اومانیسم» عنوان ششمین بخش از کتاب حاضر است که در آن اومانیسم و اسلام و اومانیسم تبیین شده است.

نویسنده در بخش هفتم با عنوان «رابطه دین و تمدّن» دین مدنی و مدنیت دینی و نقد و بررسی نظریه تبدیل را به نگارش درآورده است.

هشتمین و آخرین بخش از کتاب مذکور با عنوان «آینده جهان» آینده نگری فلسفی: امکان یا امتناع؟ و جهانی شدن در چنبره غرب! را بررسی می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تهیه و انتشار فیلم از دانش‌آموزان ممنوع است
  • آموزش و پرورش از ارکان اصلی هر جامعه است
  • محاسبه شهریه کودکستان‌ها بر اساس فرمول سامانه سازمان تعلیم و تربیت صورت می‌گیرد
  • طرح‌های پیشگیرانه مبتنی بر اصول علمی با مهارت‌های زندگی
  • دانشگاه آزاد خاتم ۵ هزار و ۹۹۲ دست لباس انتظامات تولید می‌کند
  • تولید ۵ هزار و ۹۹۲ دست لباس انتظامات در شرکت پردیس پوشان خاتم
  • کتاب «وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)» به چاپ دوم رسید
  • اختصاص بودجه ۴۰ میلیاردی برای تجهیز مدارس عشایری
  • حمایت قاطع از همکاری مردم با حاکمیت در امر به معروف
  • حیات طیبه، رویکرد تربیتی مدارس سما در استان یزد