Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدجواد آذری جهرمی گفت: اصل اقتصاد مقاومتی نگاه کردن به داشته هاست و اینکه به نقاط قوت تکیه کنیم و حداکثر نیاز خود را از طریق تولید داخل تامین کنیم و آنجاکه ظرفیت داریم صادرات کنیم.
آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را جزو پروژه های زیرساختی وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: توسعه دسترسی مردم به ظرفیت حداقل ۲۰ مگابیت تا پایان برنامه ششم توسعه از دیگر پروژه زیرساختی است که وزارت ارتباطات در آن مسوولیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کابینه دولت تدبیر و امید از پروژه مدیریت املاک کشور به عنوان یکی دیگر از پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: در این پروژه ۲۸ دستگاه مختلف به همدیگر متصل می شوند تا بتوان موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد را دنبال کرد.
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه مطابق موضوع مشخص شده اقتصاد مقاومتی میزان مصرف داخلی دیتا به ۸۰ درصد و بین الملل به ۲۰ درصد باید برسد، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که مقام معظم رهبری نیز در مورد آن فرموده اند ، این است که شاخص ها را بتوانیم پایش کنیم و مرکزی میزان پیشرفت و توسعه عملکردی در عرصه اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گاهی موضوع اقتصاد مقاومتی دستمایه رقابت های سیاسی قرار می گیرد، گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور به رشد و باروری برسد باید به اقتصاد مقاومتی برسیم و چاره ای جز آن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه شاخص ها کمک می کنند که نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنیم، افزود: زمانی مطابق شیوه سنتی جلساتی می گذاشتیم و دستگاه ها خود اظهار می کردند و حسابرسی انجام می شد و سرانجام تصمیم گیری صورت می پذیرفت. درحالیکه مطابق راه حل ها و فناوری های نوین اینطور نیست و پایش لحظه ایست و در نظام اقتصادی باید فرایند داشته باشیم که لحظه بتوانیم شاخص ها را پایش کنیم.
آذری جهرمی همچنین مبارزه قاچاق را یکی از موضوعات مورد توجه در مقوله اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: مبارزه با قاچاق یکی از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی است که حلقه مفقوده آن فناوری اطلاعات است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در نتیجه اتصال سیستم ها به یکدیگر، بهره وری حاصل می شود که در اقتصاد مقاومتی مطرح است، خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت های اساسی اقتصاد مقاومتی بحث دولت الکترونیکی به عنوان یک ضرورت است و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT با اشاره به افزایش ۱۲ میلیارد دلاری تجارت شفاف و مقابله با قاچاق، نقش فناوری اطلاعات در سامانه‌های سه گانه گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت پر رنگ دانست و بیان کرد: امروز شاید نظام گمرک در عرصه ارایه آمار به شفافیت رسیده است و مشخص است که واردات به چه میزان و بر اساس کدام چهارچوب و در زمان بندی های مشخص انجام شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در نظام دولت الکترونیکی اقدامات قابل توجه اما سیلندری انجام شده است، گفت: اگر به صورت مجزا حوزه های مختلف را بررسی کنیم شاهدیم که اقدامات قابل توجهی انجام شده است. مثلا در حوزه سلامت اکنون 66 میلیون ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیکی هستند و میزان نوع و مصرف آنها مشخص است و در دو مورد وزارت بهداشت از مرکز پایش و رصد خود توانست شیوع دو بیماری واگیردار را در کشور شناسایی و جلوی آنرا بگیرد.
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT در کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بانکی، بیمه، مالیات، صنعت و حمل و نقل اظهار کرد: با این حال مجموع اقدامات انجام شده دارای برایندی نیست که بخشی از آن به فرهنگ سازمانی بر می گردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بعد از اجرای کامل نظام دولت الکترونیک بسیاری از مراجعات حضوری حذف می شود، گفت: همین حذف مراجعات دلیل مقاومت مجموعه های اجرایی است و مشکل نظام اجرا شده در دولت الکترونیک این است که به صورت سیلندری در هر دستگاه به صورت مجزا اجرا شده است .
وی با ذکر مثال قدیمی در رابطه با احداث یک استخر آبزیان در کشور که نیاز به 52 مرحله و 17 استعلام از دستگاه های مختلف دارد، افزود: حال اگر بخواهیم واردات همین آبزیان را به کشور انجام دهیم شاید با تنها سه استعلام انجام شود که این نشان می دهد که نگاه فرهنگی و فرایندی به موضوعات اشکال دارد و باید متوجه باشیم که بخش عمده عدم تغییر فرایندها از فرهنگ درون سازمانی است.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات ابزاری برای تحول است، اظهار کرد: برای ایجاد تغییرات باید ریسک را بپذیریم و توجیه عمومی کنیم و باید متوجه بود تا بدنه دولت را بزرگتر نکنیم و باید با استفاده از فناوری اطلاعات جلوی بزرگتر شدن دولت را گرفت.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا رهایی در آیین افتتاح موزه دانشگاه امیرکبیر، دنیای امروز را دنیای علم و فناوری توصیف کرد و افزود: آنچه که موجب تفوق و برتری کشورها محسوب می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه که در کشورما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد ولی خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات مقام معظم رهبری و تاسیس و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد.
رهایی با بیان اینکه کشور در مسیر تحولی در این حوزه قرار گرفته است، یادآور شد: ایجاد معاونت علمی و پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، خاطرنشان کرد: با این اقدام، ملزومات تحقق این شعارها مطرح شد که چه تحقیقات و توسعه‌ای رخ دهد تا صنعت دانش بنیان محقق شود. اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

وی این تولید را شامل تولید دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم نقش دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در این مسیر هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است و به اعتقاد به اینکه همه پتانسیل دانشگاه را باید در توسعه صنعت قرار دهد، نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز معلم، ابراز امیدواری کرد که اساتید این دانشگاه و سایر دانشگاه ها با درک شرایط خطیر امروز، مشاهده می کنند که کشور و نظام در یک موقعیت ویژه قرار گرفته است؛ از یک سو هجوم دولت‌های استکباری با اعمال تحریم‌ها علیه کشور و از سوی دیگر فشارهایی که بر ملت مظلوم فلسطین ایجاد و باعث شده مردم فلسطین شهدای بسیار زیادی به جهان اسلام تقدیم کنند.

ربیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این شرایط خطیر موضوعات و همکاری ها و استفاده از امکانات کشور به صورت بهینه قطعا بسیار مهم و جدی است و مسوولیت همه ما در این زمینه مهم تلقی می‌شود.

کد خبر 6092057

دیگر خبرها

  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه