Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-08@04:58:25 GMT

افت شدید قیمت گوجه کاران هشتبندی را زمین گیر کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۸۶۴۰۵

افت شدید قیمت گوجه کاران هشتبندی را زمین گیر کرد

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛منطقه هشتبندی از قطب های اصلی کشاورزی استان  هرمزگان  در تولید انواع محصولات صیفی نظیر گوجه فرنگی، خیار سبز، هندوانه، پیاز، لوبیا، فلفل و کلم است.

به واسطه وجود مزارع حاصلخیز در هشتبندی بیش از ۱۲ هزار هکتار از مزارع این منطقه به کشت انواع صیفی جات اختصاص دارد که بخش مهمی از آن  به کشت گوجه فرنگی( بیش از چهار هزار هکتار) اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت ثابت در منطقه هشتبندی در مزارع این منطقه، برای بیش از ۲۰ هزار نفر از بیکاران جویای کار  شهرستان های جنوبی استان کرمان نظیر منوجان ، کهنوج و قلعه گنج و همچنین شهرستان های شرقی هرمزگان نظیر بشاگرد، بخش مرکزی شهرستان  میناب و بخش جغین شهرستان رودان اشتغالزایی شده است که این امر نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و آسیب های اجتماعی در این مناطق دارد.

تولید انواع صیفی جات در منطقه هشتبندی با هزینه های بسیاری همراه است و کشاورزان از مرحله کشت تا برداشت هزینه های سرسام آوری صرف تامین نهاده های کشاورزی ، سموم ، کود ، آب و نیروی کارگری می کنند.

یکی از دغدغه های کشاورزان در منطقه هشتبندی هرمزگان همواره بازاریابی برای فروش محصولات بوده است و افت شدید قیمت محصولات سالیان متمادی است که گریبان گیر کشاورزان این خطه از هرمزگان است و تاکنون چاره اندیشی اساسی برای این مهم از سوی متولیان بخش کشاورزی هرمزگان نشده است.

در روز های اخیر افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در میادین تره بار هشتبندی باعث غافلگیری بی سابقه کشاورزان شده است.

کشاورزانی که تا پیش از این هر سبد ۱۸ تا ۲۰ کیلویی محصول گوجه فرنگی را در میادین تره بار هشت بندی بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان (کیلویی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان ) به فروش می رساندند اما در این روز ها هر سبد ۲۰ کیلویی گوجه فرنگی را با کمتر از ۶ هزار تومان (کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان) به فروش می رسانند.

قیمت فروش هر سبد گوجه فرنگی با قیمت تمام شده نمی خواند

سهرابی از کشاورزان منطقه هشتبندی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه تصریح کرد: بیش از دو هفته است که با افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی روبر هستیم و فروش سبد ۲۰ کیلویی گوجه رنگی با قیمت چهار و پنج هزار تومان کفاف هزینه های کشاورزان را نمی دهد.

خلیل توکلی کشاورز دیگر اهل هشت بندی در این رابطه گفت: هر سبد محصول گوجه فرنگی که بین ۱۸ تا ۲۰ کیلو در میادین تره بار هشتبندی به فروش می رسد با کسر ۱۵۰۰ تومان هزینه حمل برای هر سبد از زمین کشاورزی به بازار فروش  و هزینه کارگری که محصول را جمع آوری می کند در نهایت تنها سه هزار تومان برای صاحب زمین از هر سبد ۲۰ کیلویی گوجه می ماند که حتی ۱۰ درصد هزینه های کشاورزان را پوشش نمی دهد.

حمید نیکبخت کشاورز دیگر اهل منطقه هشتبندی در گفتگو با مهر در این رابطه عنوان کرد: قیمت فعلی محصول گوجه فرنگی برای کشاورزان بصرفه نیست و انگیزه ای برای برداشت محصول در کشاورزان نمی ماند و ناچارند محصول مرغوب را که با هزینه های سنگین تولید کرده اند در مزارع رها کنند.

وی افزود: خلاء اساسی کشاورزی منطقه هشتبندی فقدان وجود صنایع تبدیلی فرآوری محصولات کشاورزی است.

نیکبخت تصریح کرد: وجود صنایع تبدیلی می تواند در زمان های افت شدید قیمت محصول حداقل دست کشاورزان را بگیرد.

اعتصاب کامیون داران در مرز افغانستان علت ارزانی گوجه فرنگی/دریافت هزینه اضافه از صادرات

علی رئوفی قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان در خصوص علل کاهش شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در هشتبندی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه هزینه ای اضافی با عنوان خاک پولی در مرز میلک سیستان و بلوچستان با افغانستان از کامیون های  حامل گوجه فرنگی دریافت می شود که این امر با اعتصاب کامیون داران در مرز افغانستان به خاطر دریافت این هزینه اضافه به همراه بوده است.

وی علت دیگر کاهش بی سابقه محصول گوجه فرنگی را گرمی هوا عنوان کرد و در این رابطه تصریح کرد: افزایش دمای هوا باعث افزیش چشمگیر برداشت محصول گوجه فرنگی در منطقه هشتبندی شده است که این امر نیر در کاهش قیمت محصول موثر بوده است.

رئوفی افزود: همزمانی برداشت محصول گوجه فرنگی در قطب های کشت این محصول در هرمزگان و استان کرمان یکی دیگر از علل کاهش قیمت محصول است و هم اکنون در هشتبندی، کهنوج و جیرفت به طور همزمان محصول برداشت می گردد.

وی در خصوص راههای برون رفت از این وضعیت افزود: نیاز است در مرز میلک که مرز صادراتی با افغانستان است مشکلات موجود بر سر راه صادرات برطرف شود و از دریافت هزینه های گمرکی اضافی از کامیون داران جلوگیری به عمل آید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب افزود: در شرایط فعلی روزانه دهها کامیون محصول گوجه فرنگی در منطقه هشتبندی بارگیری و به بازار کشور ارسال می گردد و  بازار داخلی کشش این حجم عظیم محصول را ندارد و باید کارخانه های موجود در استانهای همجوار هرمزگان و سایر استان ها برای فرآوری محصول تولیدی کشاورزان بسیج گردند.

رئوفی با درخواست از استانداران استان های درگیر در برداشت محصول گوجه فرنگی  برای ورود به این موضوع جهت حمایت از بخش کشاورزی در این رابطه افزود : با حجم عظیم برداشت محصولی که در حال حاضر در استان های هرمزگان ، بوشهر و کرمان روبرو هستیم نیاز است استانداران این استان ها و روسای سازمان های جهاد کشاورزی و استانداران سایر مناطق همجوار برای مدیریت بازار و حمایت از کشاورزان ورود کنند و کارخانه جات را برای ارسال بخشی از محصول تولیدی کشاورزان جهت فرآوری  فعال کنند.

رئوفی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه هزاران تن محصول گوجه فرنگی در منطقه هشتبندی تولیدی می شود و هر ساله با افت شدید قیمت محصول نیر مواجه هستیم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط با این محصول در این منطقه بیش از پیش ضروری است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • خاستگاه بسیاری از غذا‌های ملی ممکن است شما را شگفت زده کند!
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند