Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی از راهیابی طرح های دو روستای خراسان شمالی در رقابت مرحله نهایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب خبر داد.

هاشم شیرازیان، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مدیران کانون های فرهنگی و هنری 37 روستا با 146 طرح در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در چهارمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه طرح های ارسالی به دبیرخانه جشنواره با تأکید دهیاری، شورای اسلامی روستا و مدیر کتابخانه و کانون فرهنگی و هنری مسجد ارسال شده است، افزود: روستاهای بجنورد با 61 طرح بیشترین میزان مشارکت را داشته اند.

 

شیرازیان افزود: از روستاهای شهرستان اسفراین 30 طرح، مانه و سملقان 24 طرح، جاجرم و شیروان به تفکیک 13 طرح، فاروج چهار طرح و راز یک طرح به دبیرخانه چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ارسال شده است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه در دبیرخانه این جشنواره پرونده بیش از هزارو 300 روستا مورد بررسی قرار گرفت و از میان آن‌ها طی چندین مرحله داوری، 70 روستا مورد ارزیابی تخصصی قرار گرفتند، اظهارداشت: در این بین اسامی روستاهای اسفیدان، کرف، بزنج، بند یغمور و ارکان از توابع خراسان شمالی هم به چشم می خورد.

 

وی بیان کرد: کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان با 9 طرح، کانون چهارده معصوم روستای کرف با چهار طرح، کانون معراج السعاده روستای بزنج با 20 طرح، کانون صافات روستای بند یغمور با پنج طرح و کانون شهدای ارکان با 10 طرح در رقابت میان 70 روستای کشور حضور داشتند.

 

وی با بیان اینکه پس از این مرحله 40 روستا از 18 استان به مرحله نیمه نهایی داوری راه یافتند، اسامی کانون های روستایی خراسان شمالی راه یافته به این مرحله را کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان با مدیریت صادق قربانی و کانون معراج السعاده روستای بزنج با مدیریت هاجر قادری اعلام کرد و افزود: خراسان شمالی جزو 18 استان راه یافته به این مرحله است.

 

شیرازیان در اعلام اسامی دیگر روستاهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی به معرفی روستاهای سن‌سن، استرک و حسنارود از استان اصفهان؛ دریان از آذربایجان شرقی و روستای ناچیت از آذربایجان غربی؛ روستاهای محمّد صالحی، زیارت ساحلی و گورک سادات از استان بوشهر؛ روستای هفت جوی از استان تهران، اسفندیار و چهارفرسخ از استان خراسان جنوبی؛ روستاهای فدافن، حصار زبرخان، عشایری کلات، ماروسک و بشرآباد از خراسان رضوی؛ روستاهای باصدی، مربچه و بجک از استان خوزستان؛ روستاهای مؤمن‌ آباد، لاسجرد و فریومد از استان سمنان؛ روستاهای امامزاده بزم، فیشور و علویه از استان فارس؛ روستای فارسجین از استان قزوین؛ روستاهای سرا و آرندان از استان کردستان؛ روستای دهنو لوداب از استان کهکیلویه و بویر احمد؛ روستاهای قادیکلای بزرگ،عربخیل، گلبستان و کردخیل از استان مازندران؛ روستاهای حسین‌آباد کارخانه قند، شهرک سلگی و زاغه از استان همدان و روستاهای شرف‌آباد و اسلامیه از استان یزد پرداخت و گفت: این روستاها 40 روستایی هستند که به مرحله نیمه نهایی چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافته اند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی همچنین درباره این جشنواره گفت: «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود که بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند.

 

وی افزود: برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

 

شیرازیان، هدف این جشنواره را حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده معرفی کرد و اظهارداشت: تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

 

لازم به ذکر است؛ از برگزیدگان چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همزمان با انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران هشتم اسفندماه سال جاری طی مراسمی که با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان اجرایی در تهران برگزار می شود، تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

گفتنی است؛ دو روستای قلعه خان از توابع مانه و سملقان و طبر از توابع جاجرم در نخستین دوره جشنواره دوستدار کتاب جزو ۲۰ روستای راه یافته به مرحله نیمه نهایی، در دومین دوره جشنواره، روستای قلعه خان جزو ۱۰ روستای برتر و در سومین دوره این جشنواره روستای طبر به عنوان یکی از ۱۰ روستای برتر این دوره از جشنواره معرفی شدند.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوان‌شد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.

طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها صحبت‌کرد.

کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.

ادامه بخش برنامه‌ها نیز هنرنمایی گروه‌های نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایش‌های «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوض‌مطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.

«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایش‌هایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.

داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگ‌سالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضی‌نژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (‌نمایش کتابخانه‌ای و بازی نمایش) پرداختند.

گفتنی‌است، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطوره‌ای و درعین‌حال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیط‌زیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارت‌افزایی، ترویج نمایش‌های آئینی و سنتی و کتاب‌های چاپ‌شده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزش‌گذاری نمایش‌های ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی هنرنمایش برگزارمی‌شود.

لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی می‌رسد.

کد خبر 6098222

دیگر خبرها

  • اردبیل هفته آینده میزبان جشنواره هنرهای نمایشی خواهد بود
  • ۲۳ ایده به مرحله نهایی جشنواره «ایده‌شو» دانش‌آموزی راه یافت
  • منتخبان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • اسامی ۱۶ گروه برگزیده دومین جشنواره ملی سرود کانون اعلام شد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری