Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@05:51:40 GMT

قصه هزار و یک شب کمک ۲میلیاردی به مترو

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۸۷۸۵۸

قصه هزار و یک شب کمک ۲میلیاردی به مترو

مجلس طی سال‌های اخیر مصوبات بسیاری برای کمک به مترو داشته که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

‌همان 2میلیارد معروف. انگار دیروز 6اسفند 1390بود یا اول دی 1386؛ همان روزهایی که مجلس کمک‌های 2میلیارد دلاری برای توسعه مترو را در دل لایحه بودجه تصویب می‌کرد و همان روزها،  نمایندگان از «عزم جدی مجلس برای کمک به مترو» خبر می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این دیروزها البته طی سال‌های اخیر بارها تکرار شده و می‌شود. صبح دیروز اما در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 97،  نمایندگان مجلس بند الحاقی به تبصره 3این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن قرار است در سال آینده 2میلیارد دلار از تسهیلات خارجی برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، به ‌موجب این مصوبه،  دولت موظف است اصل و هزینه‌های این تسهیلات را تضمین کند و بانک‌های عامل نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ذیربط اقدام کنند. این کمک‌ها طی دهه اخیر همواره در حد مصوبه مطرح شده اما هیچ‌گاه به واقعیت نزدیک نشده‌است. در دولت نهم و دهم این کمک‌های 2میلیارد دلاری به‌رغم تمول دولت از تهرانی‌ها سلب شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شرایط کمبود منابع مالی مانع از تحقق این کمک شده‌است؛چه اینکه آخرین مصوبه 2میلیاردی نیز قرار است از محل گشایش اعتبار اسنادی یا فاینانسی تأمین شود که هنوز نیاز به‌نظر خارجی‌ها دارد.

داستان هزار و یک شب

قصه هزار و یک شبی که با مصوبه کمک 2میلیاردی به مترو می‌شود نوشت،  نخست به ماجرای قانون توسعه حمل ونقل و مدیریت سوخت در سال86 برمی‌گردد. طی این قانون برای نخستین بار توزیع سوخت با کارت ممکن شد و قرار شد از محل سودی که دولت از این محل می‌برد، ‌ دولت برای مدیریت حمل‌ونقل شهرها 100هزار میلیارد ریال به‌صورت متمرکز اختصاص دهد. این رقم هیچگاه پرداخت نشد و دولت و مجلس هیچ اهمیتی به عدم‌اجرای آن ندادند. 26اسفند 88رقم کمک به 2میلیارد دلار رسید،  اما بی‌اعتنایی 2قوه مقننه و اجراییه به این مهم موجب شد مصوبه برای سال‌های 89تا 94در قالب برنامه توسعه پنجم،  تمدید شود. این قانون البته با وجود محمود احمدی‌نژاد در دولت و محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران عملا اجرا شدنی نبود. چون مخالفت‌های سیاسی مانع از کمک یکی به دیگری می‌شد و در این میان توسعه مترو هیچگاه با سرعت پیش نرفت. پس از این چرخه نوبت به روزهای سخت اقتصادی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم رسید که دولت منابع کافی برای آن نداشت و از طرفی عمر مصوبه 2میلیارد‌دلاری نیز تا سال 94به اتمام می‌رسید. بدین‌ترتیب مجلس یازدهم تصمیم گرفت در قالب بودجه 97کشور،  این مصوبه را بار دیگر بگنجاند،  اما هیچ ضمانت اجرایی برای تحقق فاینانسی با این رقم برای توسعه متروی شهرهای کشور وجود ندارد و باید دید این مصوبه چگونه رنگ اجرایی شدن را می‌بیند؟

   اگر 2میلیارد برسد...

در سال‌های اخیر که بودجه توسعه مترو همواره چالش اصلی مسئولان شهری و کشوری بوده،  رسیدن 2میلیارد دلار کمک،  می‌تواند رخداد بزرگی در راه پیشرفت حمل ونقل شهری باشد. برای ساخت صفر تا صد یک خط متروی 30کیلومتری در تهران،  بر مبنای قیمت سال‌جاری،  حدود 6هزار میلیارد تومان(1.3میلیارد دلار) بودجه نیاز است. در عین حال به‌علت اتمام حفاری خطوط 6و 7،  با این بودجه می‌شود بخش زیادی از این دو خط را راه انداخت و تجهیز کرد. از سویی مدیرعامل شرکت متروی تهران چندی پیش خبر داده بود که پرونده خطوط 3و 6و 7و واگن‌های مترو با 32هزار میلیارد تومان بسته می‌شود که درصورت رسیدن این 2میلیارد دلار(9هزار میلیارد تومان) گام مهمی در این مسیر ظرف یک‌سال برداشته می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شکی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه همدلی‌هایی که تا کنون بین اعضا شورا و مردم این شهرستان رخ داده است شاهد اتفاق‌های مثبتی در شهرستان علی آباد کتول بودیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم برای مردم گام‌های مثبتی برداریم و اتفاقات خوبی رقم بزنیم در برخی از اوقات از حقوق اجتماعی خود گذشتیم.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول ضمن بر شمردن جایگاه مهم رسانه گفت: امروز نقش و جایگاه رسانه بر همگان آشکار است و با قرار گرفتن در کنار رسانه می‌توان اتفاق‌های بزرگی در شهر خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته ۷۰ جلسه در شورای اسلامی شهر علی آباد کتول برگزار شد، افزود: در این مدت هزار و ۱۱۴ مصوبه در چهار بخش انجام شد که از این تعداد ۲۹۴ مصوبه که حدود ۳۹ درصد مجموع مصوبات است مربوط به حوزه فرهنگی است.

شکی اظهار کرد: ۲۵۹ مصوبه که حدود ۲۵ درصد از مصوبات را شامل می‌شود مربوط به حوزه شهرسازی است که شهرستان علی آباد کتول در این حوزه ظوابط بسیار سخت گیرانه دارد.

وی یادآور شد :۱۱۵ مصوبه در حوزه قرار دا های عمرانی داشتیم که ۱۱ درصد مصوبات شورا را شمال می‌شود.

شکی اصلاح و بازبینی بافت فرسوده را از موضوعات رفع موانع و مانع زدایی در حوزه شهر سازی اعلام کرد و گفت: اکنون بافت فرسوده این شهرستان از ۹۰ هکتار به ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰ تن قیر رایگان در سطح شهرستان علی آباد کتول استفاده شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به هزار و ۱۰۰ تن برسد.

وی در ادامه در خصوص تله کابین هم گفت: در سال ۱۴۰۱ سازمان شورای عالی ملی جنگل‌ها و میراث فرهنگی رضایت خود را برای اجرای این پروژه اعلام کردند و در آبان ماه سال ۱۴۰۱ مجوزهای لازم اخذ شد.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول گفت: طی سال ۹۵ در دوره شورای چهارم مزایده‌ای برگزار شد که یکی از شرکت‌ها توانست برنده مزایده شود اما آیتم‌هایی که در آن زمان برای شرکت مورد نظر مشخص شده بود اکنون دیگر قابل پذیرش نیست و این باعث شد تا تغییراتی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته قبل کار انعقاد قرار داد تله کابین به پایان رسیده بود اما اشکالاتی از سوی دادستانی اعلام شد که منتظریم اشکالی که بر پروژه تله کابین گرفته شد مشخص شود تداوم خواهد داشت یا خیر که اگر تداوم داشته باشد بلافاصله به سمت فراخوان جدید خواهیم رفت و اگر غیر از این باشد حتماً در کوتاه‌ترین زمان ممکن با همین شرکت کلنگ تله کابین زده خواهد شد.

کد خبر 6091476

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند