Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران حدود 2 هزار و 500 روستای بالای 20 خانوار دارد که شبکه آب آشامیدنی حدود نیمی از آنها زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستائی به عنوان تنها متولی صاحب صلاحیت در این بخش نیست .
آب بسیاری از این روستاها از چشمه هائی تامین می شود که با خودیاری اهالی برای سرجمع کردن آب آنها ، منبع ذخیره درست شده و با اهالی با هزینه خودشان نیز لوله کشی تا درون منزلشان را انجام داده اند و به همین دلیل حاضر نیستند امور آب روستایشان را به شرکت آب و فاضلاب روستائی بسپارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر چه تا زمانی که شبکه ها و منابع ذخیره آب در این روستاها نوساز بودند ، با رعایت نطارت های حداقلی از سوی شبکه بهداشت مشکل چندانی برای سلامت اهالی بروز نمی کرد ، ولی با گذشت زمان و فرسوده شدن شبکه و منبع ، اکنون تهدید بروز و طغیان انواع بیماری ها به صورت جدی بیخ گوش روستائیان است .
دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در پی بررسی هائی که بتازگی انجام داده ، به این نتیجه رسیده است که وضعیت آب آشامیدنی در 108 روستای استان که زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند برای سلامتی ساکنان آنها خطرآفرین شده و احتمال طغیان بیماری در این روستاها وجود دارد.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه از این که شبکه آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای استان زیر پوشش آب و فاضلاب روستائی قرار ندارد ، مشکل ساز شده است و در حال حاضر وضعیت در 108 روستای مازندران در مرز خطر وقوع بیماری ها قرار دارد .
نادر آهنگر افزود : مدیریت و تامین آب آشامیدنی این روستاها به صورت شورائی است و نکات لازم بهداشتی هم رعایت نمی شود و این موضوع را همواره به مسئولان آب و فاضلاب روستایی گوشزد کردیم .
وی ادامه داد : اگر چه آبفار و دانشگاه علوم پزشکی به صورت مستمر و مداوم وضعیت آب آشامیدنی این روستاها را از نظر کیفی و بهداشتی کنترل می کنند ، اما این روش کنترل برای پایداری سلامت آب کافی نیست .
آهنگر گفت : شبکه توزیع آب در این روستاها فرسوده شده است و منبع ذخیره آب هم محصور نیست ، در نتیجه احتمال ورود آلاینده های میکروبی همچون مدفوع حیوانات و پرندگان در آن وجود دارد .
** سابقه طغیان بیماری ناشی از آب ناسالم در روستاهای مازندران
وی از اسهال و بیماری های گوارشی به عنوان ساده ترین بیماری هایی نام برد که با آشامیدن آب ناسالم به صورت طغیانی در روستاها بروز می کند و تاکید کرد : هر سال 2 تا سه مورد طغیان بیماری ناشی از مصرف آب ناسالم را در روستاهای مازندران شاهد هستیم .
آهنگر افزود : سال گذشته در یک مورد طغیان بیماری ناشی از آب آشامیدنی ناسلام اهالی سه روستای استان را درگیر کرده بود و ما هم تمامی هشدارهای لازم در خصوص خطرات بهداشتی و سلامتی ناشی از مصرف آب آشامیدنی را به آبفار استان اعلام و درخواست کردیم هر چه زودتر همه روستاها را زیر پوشش ببرند.
** کسب درآمد مهم تر از سلامت
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : از 2 هزار و 433 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار استان در حال حاضر یکهزار و 591 روستا زیر پوشش این شرکت قرار دارند .
مجید عبداللهی افزود : بقیه روستاها عمدتا به صورت شورایی و هیات امنایی اداره می شوند و تعداد کمی هم زیر نظر شرکت آب و فاضلاب شهری قرار دارند .
وی گفت : در روستاهائی که زیر پوشش شرکت قرار ندارند باز هم شرکت کلر در اختیار متولیان آن این روستاها قرار داده و نحوه کلرزنی را هم به آنان آموزش می دهد.
مدیر عامل شرکت آبفار مازندران افزود : تاکنون برای زیر پوشش بردن امور آب این روستاها با بخشداری ها و فرمانداری ها مکاتبات زیادی انجام داده ایم ولی نتیجه ای نگرفته ایم .
وی افزود : اصولا متولیان آب در این روستاها به خاطر درآمدی که از این راه کسب و در دیگر امور عمرانی روستا هزینه می کنند ، حاضر نیستند دست از این درآمد بکشند و امور آب را در اختیار شرکت آبفار قرار بدهند.
بر اساس آمارهای رسمی ، آب و فاضلاب روستایی مازندران 421 هزار مشترک دارد و تامین آب 80 درصد از این تعداد بر عهده شرکت آبفار است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با استفاده از روش علمی، موفق به تولید بیشتر توت فرنگی شدند.

آنها با راهنمایی‌های دکتر حدادی نژاد از اساتید این دانشگاه متوجه شدند برای افزایش تولید، اگر از مواد زیستی استفاده کنند این مواد می‌تواند نیاز گیاه را تامین کند و مقدار تولید بالا برود.

در این روش در دو مزرعه در بهنمیر با پوشش تونلی و پلاستیکی، هم آفت و هم علف هرز کمتر در تولید توت فرنگی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از برداشت توت فرنگی در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع استان مازندران خبر داد.

به گفته ملایی پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن انواع توت فرنگی در این مزارع تولید و روانه بازار شود. مازندران در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش پلاستیکی، موجب زودرس کردن برداشت و کیفیت تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان