Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان آذربایجان غربی با تصمیم‌گیری اشتباه خود در ارتباط با سیب استان به ویژه شهر ارومیه این میوه بهشتی را در کنار جاده‌ها قربانی می‌کنند. ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، سیب یکی از میوه‌های بهشتی است که در میان میوه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در میان مسئولان آذربایجان غربی و شهر ارومیه حتی یک درصد ارزش ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند بزرگ گویی مردم آذربایجان غربی را خیلی دوست دارد که این میوه بهشتی را خیلی زیاد در اختیار مردم این استان قرار داده و در حیات خانه‌ها، باغ‌های شهر ارومیه این میوه بر روی درخت خود نمایی می‌کند.

مردم ارومیه قدر این میوه را می‌دانند و همواره سعی می‌کنند با استفاده از این میوه روزی خود را به دست بیاورند و جایگاه سیب ارومیه را که در کل کشور زبان زد خاص و عام است حفظ کنند.

سیب طلای زرد و قرمز آذربایجان غربی

اگر از سیب ارومیه به درستی استفاده می‌شد این میوه بهشتی برای این استان حکم طلا داشت و به تنهایی می‌توانست سرنوشت کل مردم آذربایجان غربی را تغییر دهد و در اقتصاد این استان نقش مهمی داشته باشد.

سیب‌های زرد و قرمزی که اگر مسئولان استانی، شهری ارومیه و حتی کشوری قدر آن را می‌دانستند، نسبت به این نعمت بزرگ بی‌حرمتی نمی‌کردند و از آن برای پویایی اقتصاد کشور استفاده می‌کردند.

سیب‌هایی که به‌جای حضور در میوه‌ فروشی تمامی شهرهای کشور و سایر کشورهای جهان، در کنار جاده‌های ارومیه کم‌کم پژمرده می‌شوند و از یک طلای گران ‌قیمت به یک میوه پوسیده تبدیل می‌شوند.

بی شک چند سال بعد نباید به خدا اعتراض کرد که چرا این نعمت بزرگ از دست مردم ایران گرفته شد چراکه امروز قدر این میوه بهشتی را نمی‌دانیم و در مقابل خداوند نمک می‌خوریم و نمک دان می‌شکنیم.

به تمامی دولت‌ها تذکر داده‌ام

سیب ارومیه به اندازه‌ای مهم است که حتی رهبر انقلاب اسلامی نیز نسبت به کم توجهی به این میوه بهشتی انتقاد کردند و در بیاناتی اظهار داشتند: بنده خود مشاهده کرده‌ام که سیب‌های ارومیه کنار راه‌ها ریخته می‌شود و از بین می‌رود.

ایشان افزودند: سیب ارومیه خیلی ارزان است تا حدی که حتی برای کشاورزان، جمع کردن آن از کنار راه‌ها صرف نمی‌کند و اگر این میوه را در کارخانه‌ها برای کمپوت و آبمیوه استفاده کنند تمامی این ثروت زنده می‌شود.

رهبر معظم انقلاب گفتند: من به تمامی دولت‌هایی که بر سرکار آمده‌اند بیان کرده‌ام که باید در روستاها کارهای اقتصادی انجام شود که متناسب با شرایط آن روستا باشد.

ارومیه یکه ‌تاز تولید سیب در کشور

چندی قبل رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ارتباط با سیب تولید شده در آذربایجان غربی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب در سال 96 در استان تولید شده است.

وی افزود: این آمار در مقایسه با سال گذشته در حدود 300 هزار تن افزایش یافته است و این استان با بیش از 53 هزار هکتار باغ سیب، رتبه نخست کشور را در تولید سیب دارد.

دولت سیب را کیلویی 300 تومان خرید

استاندار آذربایجان غربی در ارتباط با قیمت سیب آذربایجان غربی اظهار داشت: دولت سیب را کیلویی 300 تومان از کشاورزان آذربایجان غربی خریده است.

محمدمهدی شهریاری گفت: سال گذشته 15 هزار تن سیب از استان صادر شد درحالی‌که امروز بالای 100 هزار تن صادرات سیب در استان صورت گرفته است.

وی افزود: ظرفیت سردخانه‌های استان بیش از 800 هزار تن است که کشاورزان استان سیب‌های خود را به سرد خانه‌ها تحویل می‌دهند.

باغ‌های سیب ارومیه به مرور زمان از بین می‌روند

اما در این میان شنیدن سخنان کسی که در سیب خیزترین منطقه آذربایجان غربی یعنی روستای باراندوز چای ارومیه به دنیا آمده و می‌توان گفت با سیب بزرگ شده و پیچ‌وخم مشکلات سیب را می‌داند خالی از لطف نیست.

مصطفی امان پور تولید کننده و صادر کننده سیب اهل ارومیه که دلش از بی‌حرمتی‌هایی که به سیب ارومیه و آذربایجان غربی می‌شود، پر بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سال جاری وضع سیب خیلی خراب است و در حدود 700 هزار تن سیب همچنان در سردخانه‌های استان جا خشک کرده‌اند.

وی افزود: با این وضع کشاورزها در همه حال به مردم، کارگرها و بانک‌ها بدهکار هستند و فقط می‌توانند پول جعبه و سردخانه را در بیاورند.

امان پور گفت: مسئولانی در استان وجود دارند که به جای اینکه سیب را از تعاونی بخرند از فامیل خود می‌خرند و در حال حاضر شنیده‌ها حاکی از آن است که سیب را 2 هزار تومان به سایر استان‌ها می‌فروشند و این سیب‌ها را نیز از فامیل خود می‌خرند.

 فعال اقتصادی گفت: از کشاورز سیب را یک هزار و 500 تومان می‌خرند و این افراد سیب‌ها را کیلویی 2 هزار تومان می‌فروشند.

وی تصریح کرد: سرخانه‌ها به ازای هر کیلو سیب 275 تومان برای نگهداری از فرد دریافت می‌کنند و در این ارتباط من باید بالای 50 میلیون پول به سردخانه پرداخت کنم که در حد توانم نیست.

گمرک سد بزرگی درراه صادرات سیب

امان پور گفت: گمرک به ازای هر کیلو سیب که از مرز خارج شود هزار تومان دریافت می کند که پرداخت این رقم برای ما میسر نیست.

فعال اقتصادی گفت: با این شرایط برای تاجران میوه صادرات سیب سودی ندارد ولی قبلاً که این قانون وجود نداشت برای تاجران کمی سود باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: با این شرایط باغ‌های سیب ارومیه از بین خواهند رفت و کسی دیگر به این میوه اهمیت نخواهد داد چراکه سودی برای کسی ندارد.

فیلم و گزارش: یوسف عباسی

انتهای پیام/

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت سه تن در سانحه رانندگی محور ارومیه - سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت : در محور ارومیه _ سلماس  ( روبروی سیلو روستای کریم آباد) دو دستگاه سواری پژو پارس و پژو SLX باهم برخورد و از جاده منحرف و واژگون شدند.

 محبوبی  افزود: نجاتگران پایگاه امداد و نجات چند منظوره واکنش سریع هلال احمر استان بلافاصله با خودروی نجات و آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی در پایان گفت :این حادثه ۳ مصدوم داشت که مصدومین بعد از رهاسازی و انجام اقدامات پیش بیمارستانی، به مرکز درمانی انتقال داده شدند.

 

دیگر خبرها

  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • بهره‌برداری از ۲۷۴ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • مصدومیت سه تن در سانحه رانندگی محور ارومیه - سلماس
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • برداشت گیاهان بهاری در اشنویه دومین قربانی خود را گرفت
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)