Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس و مشاور خانواده گفت: دیدگاه های مختلف روانشناسی دلایل تمایل افراد به مصرف الکل را ناشی از نبود مهارت های ارتباطی و اعتماد به نفس، باورهای نادرست و تفسیرهای ناصیح از اتفاقات و سبک فرزندپروری سهل انگارانه خانواده ها عنوان کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازچشمه سار؛ پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و ایدز اصفهان در همایش معرفی عوارض مصرف الکل و رویکردهای جدید پیشگیری و درمان ایدز که از سوی شبکه بهداشت و درمان خوانسار با همکاری دیگر ارگان ها پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار برگزار شد با اشاره به این که ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی یک بیماری ژنتیکی نیست اظهار کرد: این بیماری عفونی یکی از اصلی ترین اجزای سیستم ایمنی بدن یعنی گلبول های سفید خون را درگیر می کند و عامل آن ویروس اچ آی وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه روح الهی با بیان این که کشور ما اکنون در موج سوم انتقال این ویروس قرار دارد گفت: راه های انتقال این ویروس در موج اول و دوم از طریق انتقال خون و سرنگ های تزریقی استفاده شده توسط معتادان بوده است و طی سال های اخیر ضمن کاهش موارد انتقال از طریق انتقال خون و سرنگ های تزریقی، شاهد افزایش انتقال بر اثر روابط جنسی هستیم.

وی افزود: در دنیا 70 درصد از مبتلایان بر اثر ارتباطات جنسی محافظت نشده به این بیماری مبتلا شده اند، هم چنین از دیگر راه ها ابتلا به این ویروس، انتقال از طریق مادر به کودک است و آمار نشان می دهد در صورت شناسایی مادران مبتلا به ویروس و انجام اقدامات پیشگیرانه میزان انتقال ویروس از مادر به کودک به دو درصد کاهش می یابد.

این پزشک مرکز مشاوره با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت به ویژه در استفاده از وسایل برنده تصریح کرد: به همان اندازه که دانستن راه های انتقال ایدز مهم است، اطلاع از این مسئله که چگونه ویروس به دیگران منتقل نمی شود نیز مهم بوده و رفتارهای عادی روزمره تاثیری در انتقال ویروس ایدز ندارد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول انتقال ویروس که به مرحله پنجره موسوم است بیماری هیچگونه علائمی ندارد و در آزمایش ها نیز تشخیص داده نمی شود و بین دو هفته تا شش ماه این مرحله به طول می انجامد.

روح الهی مدت زمان مرحله بعدی تکثیر این ویروس در بدن را 10 سال عنوان کرد و ادامه داد: در این مرحله بیماری از طریق آزمایش قابل تشخیص است و اقدام مهم در این مرحله آن است که در صورت شناسایی بیماری و انجام اقدامات درمانی، بروز علائم تا سال ها به تاخیر بیفتاد.

وی خاطر نشان کرد: ایدز یک بیماری عفونی ساده است که با رفتار انسان ها سروکار دارد و از آنجایی که همواره با نوعی قبح همراه بوده است از یک موضوع ساده بهداشتی تبدیل به معضل بهداشتی شده است.

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و ایدزاصفهان با اعلام برخی آمارها در این حوزه مسئله آموزش و پیشگیری را مهم دانست و افزود: گروه های هدف در امر پیشگیری و آموزش عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان هستند.

اختلالات فرهنگی و هویت یابی در تمایل افراد به الکل موثر است

در این همایش کارشناس و مشاور خانواده در خصوص سوء مصرف الکل با اشاره به این که در دین مبین اسلام و قران کریم بر تفکر، تعقل و تدبر تاکیدات فروانی شده است اظهار کرد: الکل تاثیرات خطرناکی بر قوه تعقل، استدلال، تفکر و قضاوت انسان دارد.

زهرا مطلبی پور با بیان تاثیرات نامطلوب الکل بر انسان گفت: ماده اتانول موجود در الکل عوارض جسمی نامطلوب و آسیب زننده ای روی بدن دارد و ماده سمی در کبد تولید می کند که در نهایت به ابتلا به هپاتیت و مرگ منجرمی شود.

وی افزود: این ماده دارای اثرات کوتاه مدت و بلند مدت است و بر روی کرتکس مغز تاثیر گذاشته و ضمن اختلال در فعالیت لوزالمعده، هورمون های پاراتیروئید و جذب کلسیم را نیز مختل می کند.

کارشناس و مشاور خانواده با تاکید بر تاثیر این ماده بر سلول های بنیادی تصریح کرد: الکل موجب بروز سندرم جنین الکلی می شود و آمارها نشان می دهد یکی از مشکلات اصلی کشورهایی چون آمریکا، اروپای غربی و آفریقا بروز سندم جنین الکلی به دلیل استفاده از این ماده است.

وی خاطر نشان کرد: اثرات روانی الکل ضمن کاهش قوه قضاوت و تفکر افزایش انواع هراس ها، اضطراب، توهم، جنون، پرخاشگری، عصبانیت های غیرقابل کنترل و حتی اقدام به خودکشی است و قوه شنوایی، بینایی و حافظه را دچار اختلال می کند.

مطلبی پور آسیب به بنیان خانواده را از عوارض اساسی این ماده دانست و ادامه داد: دیدگاه های مختلف روانشناسی دلایل تمایل افراد به این ماده را ناشی از نبود مهارت های ارتباطی و اعتماد به نفس، باورهای نادرست و تفسیرهای ناصیح از اتفاقات و سبک فرزندپروری سهل انگارانه خانواده ها عنوان کرده اند.

وی افزود: در جوامعی که در حال گذار از دوران سنتی به مدرن هستند، روی آوردن افراد به الکل ناشی از آن است که فرهنگ و هویت یابی دچار مشکل شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، اواخر اسفند ماه سال گذشته اخباری مبنی بر بروز بیماری‌های پوستی ناشی از آب آلوده در مناطق سیل زده توسط برخی از رسانه‌ها مخابره شده که با توجه به اهمیت موضوع بلافاصله تیم‌های مشترک شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی علت این عوارض پوستی به محل‌های اعلامی اعزام و نسبت به نمونه‌برداری‌ از آب و آزمایش‌ مجدد اقدام کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت
  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند