Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روشن شدن چراغ چک مي تواند پديده نگران کننده اي براي مالکان خودرو باشد، چرا که اين اخطار کمي کلي تر از آنچه که بايد باشد است. ولي اگر از تعدد عوامل و دلايل روشن شدن آن بگذريم، خبر خوش آن است که لازم نيست به محض مشاهده آن، خودرو را متوقف و به يک مکانيکي نشان دهيد. قطعا متعجب خواهيد شد اگر ببينيد چه دلايل رايج بي ربط و غير معقولي از عوامل اين اخطار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با همه اين اوصاف اگر بيش از 5 سال از عمر خودروتان مي گذرد، بهتر است محافظه کارانه برخورد کنيد و کمي اخطار را جدي بگيريد. CarMD، ده دليل رايج روشن شدن چراغ چک موتور را منتشر کرده که به ترتيب متداول بودنشان باهم آنهارا مرور مي کنيم تا به چشم اندازي از خسارات و هزينه هاي وارده برسيم.
10- انژکتور سوخت

جايگاه دهم به انژکتور سوخت تعلق دارد. مشکلي که تقريبا هزينه آور خواهد بود. بنا بر گزارش CarMD ، تعويض انژکتور سوخت تنها 2 درصد از کل تعميرات فني خودروها در سال 2015 را شامل مي شود و تقريبا مي توان گفت مشکل رايجي به حساب نمي آيد.
جلوگيري از آن هم ساده است ولي همچنان بي توجهي به بعضي نکات مانند رانندگي طولاني با سوخت کم (بخصوص وقتي که بيش از سه چهارم باک خالي است) يا تعويض دير به دير صافي بنزين، همچنين سوخت بي کيفيت، مي تواند انژکتور را به دردسر بيندازد و شما را هم جزو آن دو درصد کند!
9- سيستم چرخش گاز اگزوز (ٍEGR)

مشکلات ERG معمولا هزينه قابل توجهي خواهند داشت بخصوص اگر علاوه بر تعويض شير ERG تمام پورت هاي آن را تميز کنيد (اقدامي که بسيار توصيه مي کنيم چرا که مي تواند تا مدتي طولاني خيالتان را راحت کند). درست است با همه اين اقدامات هنوز هم تعويض انژکتور سوخت براي جيبتان خسارت بيشتري دارد ولي مشکلات ERG حداقل براي چراغ چک متداول تر هستند.
8- ترموستات

عامل رايج تري که توجه بيشتري مي طلبد، خرابي ترموستات است. قطعه اي که از بسياري از قطعات خودرو پرکار تر است و بخصوص در نواحي گرمسير دائما درگير مي شود. در نتيجه تعجبي ندارد اگر ترموستات را يکي از عوامل رايج روشن شدن چراغ چک بدانيم.
7- واير شمع خودرو

خرابي وايرِ شمع و حتي خود شمع، چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته خيلي بايد خودروتان کم اهميت باشد برايتان که آنقدر تعويض واير و شمع ها را به تعويق بياندازيد که چراغ چک پشت آمپرتان روشن شود! در هر لحظه اي، هر مکاني و هر شرايطي، نوع سوخت و ساز و عملکرد خودرو به شمع وابسته است.
لازم به يادآوري مشکلات ناشي از خرابي واير و شمع نيست، فقط همين قدر بدانيد که اگر طبق بروشور و در مدت لازم تعويض نشوند، به زودي کاتاليزور و کوئل احتراق خودروتان هم دچار مشکل مي شوند که اتفاقا هر دو اين موارد از عوامل روشن شدن چراغ چک هستند که در ادامه خواهيد ديد!
6- سنسور دبي جرمي هوا (MAF)

در ايالات متحده ششمين عامل رايج روشن شدن چراغ چک خراب شدن سنسور MAF است و در کلِ غرب حتي رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. اين اختلاف به دليل آسيب پذير تر بودن سنسور MAF در گرد و خاک، هواي خشک، تابستان هاي گرم، و حتي زمستان هاي خيلي سرد است. پيشنهاد مي کنيم فيلتر هواي خودروتان را (بخصوص ساکنين تهران) مرتب تعويض کنيد چرا که به طور موثري از خرابي اين سنسور جلوگيري مي کند.
5- کوئل

پيش تر اشاره کرديم که بي توجهي به تعويض به موقع شمع و وايرِ شمع ها، به کوئل آسيب خواهد زد، مشکلي که برايتان هزينه اي مضاعف خواهد آورد. تعويض کوئل به تنهايي بيش از 3.5 درصد تعميرات خودرو را در بر مي گيرد.
4- شمع و کوئل

تعجبي ندارد اگر تعويض همزمان شمع و کوئل را يک عامل جدا بدانيم چرا که در اکثر موارد مکانيک پس از تعويض کوئل شمع ها را نيز تعويض مي کند. به عبارت ديگر با روشن شدن چراغ چک، احتمال خرابي همزمان کوئل و شمع بيشتر از خرابي هريک از آن ها جدا از هم است.
3- درپوش باک

عامل سوم شايد کمي بي ارتباط به نظر برسد ولي جالب است بدانيد درپوش باک اگر محکم بسته نشود مي تواند چراغ چک را روشن کند. ممکن است برايتان پيش آمده باشد که پس از سوختگيري و پر کردن باک، متوجه روشن شدن چراغ چک شده ايد، که در اين شرايط کافي است درب باک را سفت کنيد. اگر مشکل همچنان باقي ماند، درپوش را تعويض نماييد.
2- کاتاليزر

تعويض کاتاليزر، علي رغم هزينه قابل توجه آن، بسيار رايج است. مشکل متداولي که بيشتر شامل خودروهاي فرسوده مي شود. گذشته از اين، هزينه تعويض کاتاليزر بخصوص براي خودروهاي گران قيمت ، تکان دهنده است. در نتيجه صرف نظر از خودرويي که داريد، تاکيد مي کنيم که تعويض به موقع شمع ها را جدي بگيريد چرا که در غير اين صورت به خرابي کاتاليزر خود نيز سرعت مي بخشيد.
1-سنسور اکسيژن

رايج ترين دليل روشن شدن چراغ چک ، سنسور اکسيژن است. خوشبختانه در مقايسه با ساير موارد، مشکل سنسور اکسيژن با هزينه کمي برطرف مي شود. اما از طرف ديگر خرابي سنسور اکسيژن، ECU خودرو را به هم ميريزد. به شکلي که مي تواند تا 40 درصد هم مصرف سوخت را افزايش دهد! تعويض سنسور اکسيژن به تنهايي 7.2 درصد تعميرات خودرو را در بر مي گيرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

گروه اندیشه: متن حاضر که در کانال دکتر محمدمهدی مجاهدی بازنشر شده است، حکایت از آن دارد که آیات حجاب بسیار نزدیک است به آنچه حدود سال های ۲۳۰ میلادی که در کتابی در باب اخلاق مسیحیت که به آموزه های حواریون مشهور شده آمده است. این متن کوتاه از نظرتان می گذرد:

***

در حدود سال‌های ۲۳۰ میلادی، کشیشی یونانی در شمال سوریه کتابی نوشته است، در اخلاق مسیحیت، که بعدها به نام آموزه‌های حواریون Didascalia apostolorum مشهور شده است. یعنی اندک اندک این باور ریشه دوانده که کتاب شامل احادیث یا تعالیم مستقیم حواریون و شاگردان مسیح است که به سال پنجاه میلادی جمع شده و چنین نیست. متن این رساله در پایان قرن چهارم میلادی بازبینی شده و در مجموعه مکتوبات رسمی کلیسای شرقی جای گرفته است. اصل متن یونانی اینک از دست رفته امّا ترجمهٔ لاتینی و سریانی آن از زمان‌های خیلی دور رایج بوده چنان که هم اینک دست‌نوشته سریانی کهنی از آن به تاریخ ۶۸۳ میلادی، معادل ۶۰ هجری، باقی‌ست. چنان که آمد متن در سوریه عهد پساباستان رایج بوده و از آنجا هم احتمالا نزد مسیحیان شبه جزیره در عهد شکل‌گیری قرآن و اسلام. مجملش گفتیم...

بخش سوم کتاب مربوط است به «اصول اخلاقی زنان مسیحی و این که زن باید تنها رضایت همسر خویش را پیش چشم داشته باشند». سخن با نوعی «الرّجال قوّامون علی النساء» آغاز می‌شود که در اصل هم سخن پولس رسول است در انجیل، رساله به کرنتیان: «باشد که زنان مطیع مردان باشند، چرا که مرد پیشوای زن است و پیشوای مرد دین‌دار مسیح است».
همین بخش قطعه‌ای دارد که به شکل قابل توجّهی، در لفظ و معنی، با آیه سی و یکم سوره نور نزدیک است. ترجمه انگلیسی آن را آوردم و نقاط تقارب را می‌بینیم در همین قطعه کوتاه:
- از زنان می‌خواهد که در بازار خود را بپوشانند (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنّ...)
- سرمه نکشند، آرایش نکنند و زیبایی خود را آشکار نکنند (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ...)
- این که در بازار نگاه فروگیرند و چشم بر این و آن نداشته باشند (یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...)
- و این که زیبایی خود را فقط برای همسر خود حفظ کنند... (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ...)
- و البته آنچه در ترجمه دیده نمی‌شود آن است که برای کلمهٔ همسر، در متن سریانی هم، «بعل» آمده است، چنان که در قرآن.

چنان که می‌بینیم، این کتاب منعکس کننده «محیط فقهی» و احکام رایج بین «اهل کتاب» در آن عصر است و برخی پژوهشگران، چون دیوید پاورز، ارتباطی دیده‌اند بین آن و آیت حجاب، دست کم از جنس همان اشتراک عقاید و اساطیر و رسوم و احکام مرتبط که بین قرآن و دیگر متون و منابع بایبلی دیده می‌شود.
...
همان بخش در ترجمه قدیمی عربی دیداسکالیا: الدسقولیة او تعالیم الرسل: یجب علی النساء ان یخضعن لازواجهن...

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899419

دیگر خبرها

  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • برنامه استقلال برای فتح قلعه یادگار/ نکونام در تعطیلات مشکل تعویض‌ها را حل می‌کند
  • مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد
  • برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی با یک پیام روشن
  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • اجرای طرح چراغ روشن در درمیان