Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن - ایرنا - سخنرانی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در کنفرانس امنیتی مونیخ حاکی از تلاش زیرکانه لندن برای تداوم نفوذ بر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوران پسا برگزیت است.

به گزارش ایرنا؛ انگلیس تمایل دارد تا پس از خروج از اتحادیه اروپا نقش محوری و نفوذ خود را بر سیاست خارجی و مواضع امنیتی اروپا از دست ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوید کامرون نخست‌وزیر پیشین انگلیس که به ماندن کشورش در اتحادیه اروپا اعتقاد داشت هشدار داده بود که خروج از اتحادیه اروپا سبب توقف همکاری‌های امنیتی میان دو طرف شده که این مساله می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را به لحاظ امنیتی برای این قاره به همراه داشته باشند.
او همچنین حضور مؤثر انگلیس را در جهت‌گیری سیاست خارجه اتحادیه اروپا، از ویژگی برجسته ماندن در این اتحادیه می‌دانست و تأکید داشت که با خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس نقش راهبردی خود را در اروپا از دست خواهد داد.
بااین‌حال رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، پایان 4 قرن همکاری‌های درهم‌تنیده لندن و بروکسل را رقم زد و دو طرف از خردادماه گذشته روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در چارچوب مذاکرات برگزیت آغاز کردند.
مقامات اروپایی که دل‌خوشی از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا ندارند و در عمل میلیاردها پوند از سهم عضویت انگلیس در اتحادیه را از دست خواهند داد، تأکیددارند که این کشور در دوران پسا برگزیت هیچ نقشی را در نهادهای تصمیم‌گیرنده اروپایی نخواهد داشت، مگر در نشست‌هایی که حضور انگلیس به سود منافع اروپا باشد و به‌صورت موردی دعوت می شود. اما برای انگلیس، اهمیت تداوم همکاری‌های راهبردی با اتحادیه اروپا، اگرنه بیشتر بلکه کمتر از مناسبات اقتصادی در دوره پسا برگزیت نیست.
لندن به‌خوبی واقف است که توقع حضور در جلسات سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا پس از برگزیت درخواستی مردود و نشدنی است؛ ضمن آنکه انگلیس در مرحله مذاکرات برگزیت، تجربه مخالفت اروپایی‌ها با عضویت این کشور در بازار مشترک اتحادیه اروپا را چشیده و می‌داند طرح هرگونه درخواستی که با معاهدات اتحادیه اروپا در تضاد باشد، عملی نیست.
از سویی «ترزا می» که کشورش را در مسیر یک‌طرفه خروج از اتحادیه اروپا می‌بیند، به‌شدت نگران از بین رفتن موقعیت استراتژیک لندن در منطقه و پیشی گرفتن اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت است. ازاین‌رو او در سخنرانی شنبه گذشته خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، تلاش کرد تا با تأکید بر توانایی‌های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس و اشاره به عضویت دائمی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل و این موضوع که انگلیس مهم‌ترین شریک آمریکا است، اعضای اتحادیه اروپا را به ادامه همکاری امنیتی با این کشور تشویق کرد.
نخست‌وزیر انگلیس در این کنفرانس ضمن اظهارنظر درباره مسائل امنیتی به‌گونه‌ای سخن گفت که آنچه آینده انگلیس و اتحادیه اروپا را به هم پیوند می‌زند، نه اقتصاد بلکه اهداف مشترک سیاسی و امنیتی خواهد بود.
وی اظهار داشت که پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان اولویت ما امنیت (قاره) اروپا خواهد بود. «می» ضمن تأکید بر حفظ همکاری در مواجهه با تهدیدها گفت که دیدگاه‌های سیاسی و ایدئولوژیک نباید مانعی بر سر همکاری‌های کاربردی و عملی درزمینهٔ حفظ امنیت ایجاد کنند.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه به اهمیت همکاری‌ها در داخل اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم اشاره کرد و گفت ما برای ادامه این‌گونه همکاری‌ها پس از برگزیت پیشنهادهای عملی داریم.
به‌عنوان اولین پیشنهاد عملی وی تسهیل تبادل مجرمین را مورداشاره قرارداد و گفت پس از خروج ما از اتحادیه اروپا، موضوع تبادل مجرمین باید به سهولت و سرعت ادامه پیدا کند. «ترزا می» همچنین همکاری‌های اطلاعاتی، به اشتراک‌گذاری بانک‌های اطلاعاتی جاسوسی، تبادل اطلاعات سیستم ویزای شنگن، تبادل اطلاعات مجرمین و همچنین تبادل اطلاعات مسافرین را از زمینه‌های همکاری‌های عملی بین انگلیس و اتحادیه اروپا برشمرد. نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد که این همکاری‌ها باید استقلال نظام حقوقی و قضایی انگلیس و اروپا را محترم بشمارند.
وی با برشمردن برتری‌های اطلاعاتی، امنیتی، جاسوسی و دفاعی انگلیس و گوشزد کردن عضویت دائمی این کشور در شورای امنیت و این واقعیت که انگلیس مهم‌ترین شریک استراتژیک آمریکا است، ضمن بااهمیت دانستن همکاری‌های فرا آتلانتیک در مواجهه با تهدیدهای جهانی، اتحادیه اروپا را به پذیرش معاهده امنیتی جدیدی که انگلیس ارائه خواهد کرد تشویق کرد. وی در برشمردن تهدیدهای جهانی و موارد امنیتی مورد همکاری به موضوع داعش، مهاجرت، اجرای صحیح معاهده اتمی با ایران و مقابله با رفتارهای خصمانه روسیه اشاره کرد.
«ترزا می» گفت معاهده جدید باید درزمینه های دیپلماتیک مانند همکاری هماهنگ در جهت اعمال تحریم‌ها، همکاری‌های عملیاتی و اعزام نیرو و عملیات نظامی مشترک و ادامه همکاری درزمینهٔ گسترش توانایی‌های دفاعی سایبری تعریف شود.
به گفته رسانه‌های انگلیسی، جزئیات این معاهده در مذاکرات آتی برگزیت مطرح خواهد شد و پس‌ازآن اتحادیه اروپا بایستی میان اتخاذ سیاست‌های تنبیهی و یا همکاری راهبردی با شکل پیشنهادی انگلیس یکی را انتخاب کند.
اروپا به‌خوبی می‌داند که مواضع تنبیهی علیه لندن سبب خواهد شد تا در فرصت باقیمانده پیش از خروج رسمی انگلیس نتواند با این کشور به توافق برسد و مقامات انگلیس بارها گفته‌اند که ابایی از عدم توافق با اتحادیه اروپا ندارند؛ بنابراین می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که معاهده پیشنهادی انگلیس در نهایت موردپذیرش اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.
اروپام **3404**گزارش: هادی نادری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۷۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا امروز دوشنبه از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل امروز دوشنبه گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله آلمان، فرانسه، هلند و لیتوانی ماه فوریه خواستار گسترش تحریم‌های موجود علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • بورل: ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند