Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا-معاون اول رييس جمهوري گفت: به رسميت شناخته شدن حق هسته اي ايران، ادامه فعاليت هسته اي صلح آميز و لغو تحريم ها از اهداف ما در برجام است و تا زمان تحقق اين اهداف به برجام پايبنديم.

به گزارش ايرنا، در پي انتشار بخش‌هايي از مصاحبه اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري ايران در روزنامه «فايننشال تايمز»، متن کامل اين مصاحبه به شرح زير منتشر مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتني است، اين مصاحبه روز چهارشنبه 18 بهمن سالجاري صورت گرفته که بخشي هايي از آن روز دوشنبه 30 بهمن در اين روزنامه منتشر شده است.
مشروح اين مصاحبه بدين شرح است:
**آقاي دکتر روحاني ديروز در مورد برجام گفتند که با آمريکا يا بدون آمريکا ايران متعهد به برجام است. سوال من اين است آيا بدون آمريکا برجام براي ايران سودي خواهد داشت؟ و اگر شرکت هاي خارجي در ايران سرمايه گذاري نکنند باقي ماندن در برجام چه فايده اي دارد؟
**جهانگيري: ما تا زماني که برجام در جهت منافع ملي کشورمان باشد حتما از آن حمايت مي کنيم و نقض کننده آن نخواهيم بود. ولي هر وقت احساس بکنيم که برجام ديگر منافعي براي ما ندارد و در جهت مصالح کشور نيست حتما از برجام عبور خواهيم کرد. ولي مطمينا اولين کشوري نخواهيم بود که برجام را کنار بگذارد.
**سوال: مي توانم بپرسم مصداق منافعي که شما مي فرماييد چه هست؟
**جهانگيري: ما از برجام سه هدف داشتيم. يکي اين بود که حق هسته اي ايران به رسميت شناخته بشود. فعاليت هسته اي صلح آميز را بتوانيم ادامه بدهيم. تحريم ها را بتوانيم لغو بکنيم. اين اهداف تا زماني که ادامه پيدا کند ما به برجام پايبند هستيم.
**سوال: به شکل مصداقي مثلا تا زماني که ايران قادر به فروش نفت باشد؟
**جهانگيري: بتوانيم نفت مان را بفروشيم و پول آن را بدون هيچ گونه محدوديتي دريافت کنيم، مسائل مان با دنيا حل شود.
**سوال: کدام مسايل؟
**جهانگيري: ما مسايل مختلفي داريم، صادرات کالا داريم، بازار از دنيا مي گيريم، تکنولوژي از دنيا مي گيريم، منابع مالي از دنيا مي گيريم، تعامل وسيعي با دنيا داريم. اقتصاد ايران جزو بيست اقتصاد اول دنياست و اين اقتصاد حتما با دنيا تعامل گسترده اي دارد. هم محصولات مختلفي مي تواند به دنيا صادر کند و هم تکنولوژي از دنيا وارد کند. لذا تا زماني که به اين دستاوردهاي برجام دسترسي داشته باشيم هيچ دليلي نمي بينيم از برجام خارج شويم.
برجام يک متن است و يک روح بر آن حاکم است. يک روح حاکم بر برجام است که فضاي فعاليت و کار با ايران در نتيجه برجام توسعه پيدا کند. آمريکايي ها سعي کردند تا الان – البته يک جاهايي از متن هم تجاوز کردند- اين روح را همواره کاري بکنند که بگويند نمي شود با ايران کار کرد و از اين طريق عملا برجام را بي اثر کنند.
**سوال: ولي تجربه اين چند سال که برجام اجرا شده اين بوده که سرمايه گذار خارجي تا خيالش از جانب آمريکا راحت نباشد نمي آيد و آيا اين شما را نگران نمي کند که اقتصاد ايران بدون سرمايه گذاري قابليت رشدي که لازم دارد را ندارد؟
**جهانگيري: ولي دنيا که فقط آمريکا نيست. در اين يک سال بيش از 30 ميليارد دلار قرارداد با طرف هاي خارجي امضا شده و خط اعتباري داريم. اروپايي ها وقتي ديدند بانک هايشان دارند مقاومت مي کنند، روش ديگري را خودشان پيدا کردند. ايتاليا اولين کشوري بود که پنج ميليارد دلار قرارداد امضا کرد. اتريش قرارداد 1.5 ميليارد يورويي امضا کرد. پروژه هايش بعضا اجرايي شده است. کره جنوبي هشت ميليارد يورو قرارداد امضا کرده، پروژه هاي زيادي معرفي شده، چين بيش از 10 ميليارد دلار امضا کرده و بيش از 30 ميليارد دلار درحال مذاکره است. اين غير از شرکت هايي مثل توتال هستند که سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سقف پنج ميليارد دلار الان شروع کردند. البته اين به خاطر جذابيت ايران است. ايران يک کشور استثنايي است براي کارکردن با خارجي ها از لحاظ پتانسيل.
**سوال: مي توانم بپرسم از اين خطوط اعتباري که گفتيد حدودا سي ميليارد دلار چقدر تا الان باز شده است؟
**جهانگيري: تمام اين 30 ميليارد دلار قرارداد شده است. ضمانت نامه هاي دولت ايران براي آنها صادر شده است. پروژه براي آنها معرفي شده است. 12 ميليارد دلار از اين 30 ميليارد دلار ال سي پروژه هايش باز شده است. يعني پروژه ها نهايي شده است و گشايش اعتبار شده است و آمده است در داخل شروع به کار کرده است. مثل برقي کردن راه آهن تهران-مشهد، برقي کردن راه آهن گرمسار-اينچه برون، نيروگاه هرمزگان، قطار سريع السير اصفهان-تهران و فاز دوم پالايشگاه آبادان. اين 12 ميليارد آمده است روي زمين و دارد کار مي شود.
**سوال : آقاي روحاني مي گويند اقتصاد ايران حداقل در سال به 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي احتياج دارد. اين ميزاني که شما گفتيد براي اقتصاد ايران بسيار کم است. آيا شما نگران نيستيد با مخالفتي که آمريکا دارد و با مشکلات زيادي که اقتصاد ايران دارد اينها آب باريکه اي است که فقط جاي تنفس به اقتصاد ايران مي دهد ولي ممکن است نتواند نجاتش بدهد؟
**جهانگيري: اقتصاد ايران اين طور نيست که حياتش فقط به منابع خارجي وابسته باشد. ظرفيت دروني اقتصاد ايران خودش ظرفيت بسيار بالايي است که حتي اگر منابع خارجي هم به سمتش نيايد مي تواند با ظرفيت بخش خصوصي و ظرفيت دروني خودش، توسعه اش را دنبال کند. البته ما نيازمند اين هستيم که توسعه کشور و اقتصاد ما سرعت بيشتري پيدا کند.
**سوال: آيا نگران نيستيد که با توجه به سابقه اي که اروپا دارد و با توجه به توان کمي که در عرصه بين المللي نسبت به آمريکا دارد و در مقابله با آمريکا پروژه هايي را که تعريف کرده است مثل ايرباس، توتال و يا اين 30 ميليارد دلار که بخشي از آن را اروپايي ها تامين مي کنند، وقتي که در ماه مي مشخص بشود که آمريکا ديگر قصد همراهي در قضيه برجام را ندارد و اينها همه رها شود، آن موقع شما بدون اروپا چه خواهيد کرد؟
**جهانگيري: اين حجم 12 ميليارد دلار که گفتم ظرف يک سال به قرارداد رسيده ، ال سي باز شده، تقريبا در همه دوره ها جزو سال هاي کم سابقه بوده است. البته ممکن است بگوييم چون در مدت طولاني هيچ فاينانسي نبوده يک دفعه باز شده است. اما از سوي طرف هاي خارجي تمايل زيادي هم هست. از طرف ما فقط بخش نفتمان نزديک به 200 ميليارد دلار طرح آماده دارد که عرضه بکند براي سرمايه گذاراني که علاقمند به سرمايه گذاري در اين بخش هستند. شايد در دوران گذشته چنين ميزان پروژه تعريف شده آماده اي در دست ما نبود. ما الان ده ها ميليارد دلار در بخش حمل و نقل پروژه هاي آماده داريم. در بخش صنايع غيرنفتي ميلياردها دلار طرح آماده داريم. فکر نمي کنم هيچ کشوري طرح تعريف شده اقتصادي به اين ميزان داشته باشد. به همين دليل به محض اين که خط اعتباري امضا مي شود پروژه ها به سرعت نهايي مي شود.
ما ايراني ها از آمريکايي ها خاطرات بد زياد داريم. آمريکا در طول 60 سال گذشته از کودتا کردن عليه ملت ايران تا ساقط کردن هواپيماي مسافربري، تا دخالتش به نفع صدام حسين در جنگ تا مسائل ديگر. به هر حال بعد از اين همه بدي هايي که آمريکا در حق ملت ايران کرده، يک عده اي در ايران توافق کردند که با آمريکا در قضيه هسته اي مذاکره کنيم. همان موقع يک عده ديگري در ايران مي گفتند که با آمريکا مذاکره نکنيم چون قابل اعتماد نيست. عملا آمريکا بعد از توافق برجام نشان داد که گروهي که بي اعتماد بودند حق با آن ها بود. البته مذاکره را تيم آقاي روحاني و شخص آقاي روحاني هدايت کرد اما لحظه به لحظه ي مذاکرات به نظر رهبر انقلاب رسانده مي شد و نهايتا تاييد رهبر انقلاب بر توافق برجام شد.
شما ببينيد سخنراني ترامپ در مجمع عمومي سازمان ملل که در کنارش سخنراني آقاي دکتر روحاني بود. نحوه مطالبي که او به عنوان رييس جمهوري آمريکا گفت و نحوه گفت وگويي که رييس جمهوري ايران مطرح کرد. بالاخره فرهنگ دو رييس جمهوري در عرصه جهاني به نمايش گذاشته شد.
**سوال: آقاي جهانگيري شما در مناظره هايي که داشتيد گفتيد شما صداي اصلاح طلبان هستيد. الان خود اصلاح طلبان نگران هستند. بعضي ها مي گويند اين خطر وجود دارد که مردم از اصلاح طلبان هم بگذرند، آيا شما جمهوري اسلامي را در خطر مي بينيد؟ با توجه به تظاهراتي که اخيرا شده و با توجه به برخي چالش ها که ممکن است در تعداد کم باشد ولي وجود دارد چه در مساله تظاهرات و چه در مساله حجاب، آيا شما فکر مي کنيد که جمهوري اسلامي در معرض خطر قرار دارد؟
جمهوري اسلامي با پشتوانه مردم مستقر شد. من خودم آن زمان– اين روزها که روزهاي سالگرد انقلاب است - جوان بيست ساله اي بودم که در خيابان هاي تهران و کرمان بوديم. مردم ايران ايستادند با روحيه مسالمت آميز عليرغم اين که گفته مي شد رژيم شاه بزرگترين قدرت نظامي منطقه است، انقلابشان را بدون خشونت به پيروزي رساندند. تاريخ انقلاب ايران يکي از استثنائات تاريخ انقلاب هاي دنياست. بعد از پيروزي انقلاب خيلي کارهاي بزرگي عليه آن شد که مهم ترين آنها جنگ بود. فقط مردم ايران ايستادند و از جمهوري اسلامي حفاظت کردند که يک وجب از خاک اين کشور از دست نرود. آن مردم به نظر من هنوز پاي جمهوري اسلامي هستند.
**سوال: مهم ترين دستاورد آقاي روحاني و اصلاح طلبان برنامه هسته اي ايران بود. با مشکلاتي که آمريکا ايجاد کرده آيا نگران نيستيد که اصلاحات دچار چالش جدي شود و کساني که به آقاي روحاني راي دادند و کساني که مناظره هاي شما را تاييد مي کردند، زيرا نشانه هاي نااميدي به نظر زياد شده است، اين مسايل و ضربه خوردن اصلاح طلبان شما را نگران نمي کند؟
**جهانگيري: ممکن است گفته شود مردم نارضايتي هايي دارند. مردم مطالباتي دارند. اين مطالبات هم مطالبات درستي است. مردم هم در بخش اقتصادي مي خواهند کشورشان از موقعيت بهتري برخوردار باشد، زندگي بهتري داشته باشند، رفاه بيشتري داشته باشند، هم در زمينه مسائل فرهنگي مطالباتي دارند، هم در زمينه مسائل اجتماعي و هم در زمينه مسائل سياسي داخلي و خارجي مطالباتي دارند. اين مطالباتي است که مردم ايران دارند و مردم همه کشورها هم نسبت به حاکميتشان دارند. حرکت ما به سمتي است که به مطالبات مردم پاسخ دهيم. اصلاح طلب ها به صورت جدي تر در ميان گروه هاي سياسي خودشان را هم زبان با زبان مردم مي کنند و سعي مي کنند که مطالبات مردم را از طريق اصلاحات پيگيري بکنند.
**سوال: ولي الان چالش هاي کلاسيک تبديل به چالش هاي مدرني شده است و اينکه آيا جمهوري اسلامي قابليت و ظرفيت تطبيق خود با اين چالش هاي مدرن را دارد؟ چالش هايي که فرق دارد با جنگي که مردم با گوشت و خون سد فيزيکي دشمن شوند .الان رسانه هاي اجتماعي وجود دارند و مرکز تحقيقات رياست جمهوري تحقيقي که در سال 92 انجام داده است تقريبا نصف مردم اعتقاد داشتند که حجاب نبايد اجباري باشد جمهوري اسلامي با ساختار سنتي خود چه مواجهه اي با اين چالش هاي عصر جديد خواهد داشت؟
جهانگيري: انعطاف در جمهوري اسلامي بالاست. کساني که شناخت دقيقي از جمهوري اسلامي داشته باشند مي دانند که جمهوري اسلامي قدرت انعطافش خصوصا در مقابل مردمش بالاست. حتما آن چيزي که مردم ايران بخواهند جمهوري اسلامي سعي مي کند که با مردمش گفت وگو کند و به نحوي مطالبات اکثر مردم ايران را تامين کند.
**سوال : اگر اکثريت مردم بخواهند حجاب اجباري نباشد؟
**جهانگيري: اين که اين جا ما اعلام کنيم اکثريت مردم چنين چيزي مي خواهند اين که معلوم نيست. همان مرکز تحقيقات استراتژيک رياست جمهوري يک نظرسنجي هم انجام داده که بيش از 60 درصد مردم ايران همچنان معتقدند که با اصلاحات همه مطالباتشان قابل تأمين است. يعني مردم هيچ چيز ديگري جز روش اصلاحات براي تأمين مطالبات خودشان دنبال نمي کنند. من فکر مي کنم اين روش هايي که تا به الان با راه هاي اصلاحات دنبال کردند حتما به خواسته هايشان در جمهوري اسلامي مي رسند.
**سوال: شما خودتان بارها گفته ايد اصلاحات بايد قانوني و تدريجي باشد. آيا فکر مي کنيد همان سرعت و همان قالب مي تواند مردم را همچنان معتقد به اصلاحات نگه دارد يا اينکه فکر مي کنيد سرعت بايد تغيير کند؟
**جهانگيري: من فکر مي کنم گاهي اوقات لازم است سرعتمان را در برخي مسائل اضافه کنيم ولي به هر حال اين مردم، مردمي هستند که وقتي در انتخابات شرکت مي کنند بيش از 70 درصدشان در انتخابات شرکت مي کنند. من فکر مي کنم که هنوز چند ماه که بيشتر از انتخابات نگذشته نمي شود گفت مردمي که در ارديبهشت امسال در انتخابات رياست جمهوري شرکت کردند و آن راي را به رييس جمهوري دادند ظرف اين چند ماه اتفاقاتي برايشان افتاده که از همه آن روش هايشان دست برداشتند.
**سوال: با توجه به اينکه در عالم سياست تلقي مردم مهم تر از واقعيت است و تلقي مردم اين است که وضعشان از نظر اقتصادي بدتر شده است. با توجه به اينکه در مورد آزادي هاي اجتماعي و آزادي هاي سياسي آگاهي بيشتر شده و ارتباطات باعث شده امروز مردم حتي به موضوع بودجه کار داشته باشند. اين حس بي عدالتي و فساد اوضاع را از نظر مردم وخيم نشان مي دهد. من مردم عادي را مي بينم که مي گويند اميدمان را کامل از دست داده ايم، نگران هستند و مي گويند امکان ندارد دوباره راي بدهيم. آيا شما نگران نيستيد که انتخابات بعدي ممکن است چرخشي رخ بدهد و مجلس و رياست جمهوري به سمت اصولگرايان بچرخد؟
**جهانگيري: الان 22 بهمن نزديک است حضور مردم را در خيابان ها خواهيد ديد. انتخابات مجلس در سال 98 نزديک است شما خواهيد ديد با چه گستردگي حضور پيدا مي کنند.
بله مي آيند بين کانديداهايي که هست آن کس را که بيشتر با نظراتشان و با مطالباتشان همراهي دارد انتخاب مي کنند. البته واقعيتي که الان وجود دارد فضاي مجازي و اين روش اطلاع رساني جديد يک مسئله اي شده است. ولي من فکر مي کنم در اين اعتراضات اخير واقعيت نمود قضيه از بودش بيشتر بود. يعني در شهري چند نفر مي آمدند جمله اي مي گفتند – ما براساس اطلاعاتي که به آن دسترسي پيدا کرديم – يا شعاري که توسط چند نفر داده مي شد در همان شهرستان مثلا يک شهرستان صد هزار نفري نهايتا دويست نفر بودند و از همان دويست نفر پنج يا ده نفرشان شعاري مي دادند که اين شعار مي شد خبر اول برخي رسانه هاي خارجي و انگار که کل مردم ايران يا اکثريتي يک همچنين شعاري دادند. يک نوعي سازمان دهي به نظر مي آيد انجام گرفته بود که اين نارضايتي ها را تبديل بکند به يک مسئله اول در دنيا و به همين دليل هم آمريکايي ها موضوع را به شوراي امنيت بردند. آمريکايي ها خواستند بگويند خيلي مسئله بزرگي بوده است. ما که در ايران بوديم به نظر من اتفاقاتي که در اين ايام افتاد با اتفاقات سال 88 مقايسه بکنيد. اصلا مگر قابل مقايسه است؟
اين که در انتخابات يک بار مردم به يک جريان راي بدهند و بار ديگر به يک جريان ديگر طبيعي است. مردم ممکن است احساس کنند اين بار جريان اصلاحات يا جريان اعتدال آن جوري که مي بايد کار مي کرد کار نکرده است و بيايند به جريان ديگري که در داخل نظام هم تعريف شده راي بدهند، هم از موضع حاکميت جمهوري اسلامي و هم از موضع اصلاح طلبي مي گويم، بالاخره يک اصلاح طلب هدفش اين است که مردم در انتخابات آزاد باشند افراد، کانديداها، جريانات سياسي کانديداهاشون مطرح بکنند و حرفشان را بتوانند به مردم منتقل کنند و مردم انتخاب کنند.
حالا يک بار يک اصولگرا را انتخاب مي کنند، يک بار يک اصلاح طلب انتخاب مي کنند. اين يک حق بزرگي است که ما بايد از آن حفاظت کنيم. ولي به عنوان يک اصلاح طلب من اين دغدغه را نسبت به جريان اصلاح طلبي ندارم که بگويم که الان در حدي است که نگراني وجود دارد که ممکن است مردم برگردند بروند به سمت جريان اصولگرايي. ضمن آنکه من رويکرد مردم به جرياني خارج از حاکميت که اصلا باورم نيست.
ممکن است مردم حس بد وضع اقتصادي خودشان از ميزاني که وضعشان بد است بيشتر باشد. در همين نظرسنجي ها خيلي ها را ديدم که از آنها پرسيدند وضع زندگي ات چطور است؟ گفته وضعم بد نيست. ولي وقتي سوال شد که وضع زندگي مردم چطور است؟ گفته وضع مردم خيلي بد است. يعني طرف وقتي درباره خودش قضاوت مي کند مي بيند که زندگي اش آنقدر هم که مي گويند بد نيست. ولي بخش از آن به دليل اين فضايي است که مخالفين دولت متاسفانه دامن زدند که دولت آقاي روحاني را در ديد مردم بدبين کنند، فکر نکردند که اگر ادامه اش بدهند بالاخره به کل نظام برمي گردد. من در جريان همين اعتراضات هم بلافاصله بعدش در جمعه اي که پنج شنبه اش اولين اعتراض در مشهد شد در يک جمع اصلاح طلب سخنراني مي کردم آنجا اين جمله را به مخالفين دولت گفتم که اشتباه مي کنيد شما که شروع کرديد دودش به چشم خودتان مي رود. چون در جريانات اجتماعي اين طور نيست که شروع کننده همان ادامه دهنده و همان خاتمه دهنده اش باشد. مسائل وقتي آمد در خيابان ديگر از دست کسي که شروعش مي کند خارج مي شود.
**سوال: اين شما را نگران مي کند؟
**جهانگيري: بله ، حتما. مسائل اگر بخواهد در سطح خيابان تعيين تکليف بشود حتما ما نگران هستيم و نبايد بگذاريم به اين مرحله برسد. مردم ايران عليرغم اينکه اين دغدغه ها را دارند اما به اين نکته مهم هم توجه دارند که در اين منطقه زندگي مي کنند. حتي آزادي خودشان، شکل گيري حکومتشان، ميزان دخالتشان در حکومت را با کشورهاي اطراف خودشان مقايسه مي کنند. مردم ايران که نمي آيند بگويند از نظر آزادي در فرانسه چه وضعيتي وجود دارد و ما با آنها يکي هستيم يا نه. مردم ايران مي گويند اين همسايه هاي ايران در خليج فارس کدامشان اصلا يک انتخابات دارند؟ کدامشان يک حاکمي دارند که مي توانند مطمئن باشند که چهار سال ديگر يا هشت سال ديگر يا يک دوره اي ديگر با راي خودشان مي توانند عوض کنند و کس ديگري به جاي او بگذارند. بالاخره ما در اين منطقه زندگي مي کنيم. ما در اين منطقه درست است که تاريخ مشروطه صد ساله اي داريم که براي آزادي مبارزه کرديم، براي حاکميت قانون مبارزه کرديم، الان دستاوردمان نسبت به نقطه مطلوب ممکن است فاصله داشته باشد ولي نسبت به کشورهاي منطقه خيلي جلو هستيم. ما بالاخره فکر مي کنيم اين روشي که ما داريم بايد يک جوري الگو سازي کنيم که در کشورهاي منطقه مردم بتوانند با راي خودشان حاکمانشان را انتخاب کنند. البته مردم ايران با دنياي غرب هم تعامل دارند و فکر مي کنند بايد تلاش بکنند به آن درجه از آزادي هم برسند.
**سوال: شما همين الان و بارها قبلا در سخنراني هايتان نسبت به مخالفت هايي که در درون حاکميت نسبت به دولت آقاي روحاني مي شود هشدار داده ايد. آقاي زنگنه هم پريروز گفتند ما جرات نداريم در مورد قراردادهاي نفتي اعلام کنيم که با چه کسي مذاکره مي کنيم، زيرا که هم از داخل و هم از خارج سعي مي کنند قراردادها را به هم بزنند. در درون حاکميت چه کساني مخالف سرمايه گذاري خارجي و موفقيت دولت آقاي روحاني هستند؟
**جهانگيري: به نظر من کسي در ايران مخالف سرمايه گذاري خارجي نيست. سپاه هم نيست. اولا سرمايه گذاري خارجي سياست کلي اعلام شده از سوي رهبر انقلاب است. من هم به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتي از مواردي که دارم پيگيري مي کنم جذب منابع و سرمايه خارجي است.
زمان قراردادهاي نفت ما تغيير جدي در جهت گيري هاي قراردادها انجام داديم. به هرحال ما کشوري هستيم که نفت فقط يک موضوع اقتصادي نيست. نفت يک موضوع سياسي نيز هست. وزارت نفت آمد قراردادهاي جديدتري مطرح کرد. IPC به شرکت هاي خارجي گفت شما پول بياريد، اين جا برداشت کنيد و بعد مسئوليت بهره برداري با خودتان باشد که از بشکه نفتي که برداشت مي کنيد به ازاي آن ما يک عددي به شما پرداخت بکنيم. اين خيلي حرف نويي است. يک از سر دلسوزي فکر مي کردند که قرارداد خوبي نيست و بايد مخالفت بکنند. يک عده هم از روي لج بازي با دولت که چرا اين دولت اين طرح هاي نو را مطرح مي کند، مخالفت کردند. نهايتا رهبري گفتند موضوع را ببريد در ستاد اقتصاد مقاومتي تصميم گيري کنيد و حتي آقاي رييس جمهور جلسه اي گذاشت و گفت مخالفين هم بيايند. بالاخره اشکالاتي که مطرح مي شد ما اصلاح کرديم. بعد از اصلاحات رييس مجلس و ديگران هم اين قراردادها را ديدند و تاييد کردند. از آن تاريخ شما حرفي درباره ي قراردادها نفتي نشنيديد. توتال بر مبناي همين قراردادها آمد، شرکت هاي ديگر هم برهمين مبنا خواهند آمد.
**سوال: شما جريان مخالف دولت را معرفي نمي کنيد؟ چه کساني هستند چه کساني مقاومت مي کنند؟ اينها پروژه هاي ملي است.
**جهانگيري: جريان مقابل دولت با اين (پروژه هاي ملي) مخالفت نکردند بعد از اين که قرارداد نهايي شد. توتال آمد و دارد کارش را مي کند. اين که ما يک شرکتي داشته باشيم بگوييم توتال نيايد و بدهيد به ما اين در واقع بحث رقابت يک خورده دستوري است. اينکه رقابت باشد ولي شما همه اش را بدهيد به ما، بله دولت زير بار چنين کاري نمي رود. دولت قدرتش را هم دارد و مي تواند با قدرت بايستد و از اين کارهايش دفاع بکند. من در اين جور جاها قدرت دولت را کم نمي بينم. دولت در اقتصاد هر اراده اي بکند مي تواند عملياتي بکند. حتي همين نهادهايي که گفته مي شود اقتصاد کشور دستشان است دولت اگر بخواهد مي تواند به آنها ندهد. يعني ما مي توانيم بگوييم فلان شرکت سپاه در فلان کار حضور پيدا نکند. خيلي جاها بوده است که شرکت خوب کار نکرده خلع يدش کرديم. مثل برخي پروژه ها در بخش راه و بخش نفت. خيلي جاها هم بوده است خوب کار کردند. يعني کاري که بهشون واگذار کرديم، خوب عمل کردند. همين اتوبان غرب تهران از گرمدره تا قزوين که خود من رفتم کلنگ زدم آقاي آخوندي واگذار کرده بود به قرارگاه خاتم الانبيا. الان يک سال نگذشته که اين اتوبان تا ايستگاه قم تقريبا تکميل شده است. يعني يک جاهايي که به آنها پروژه واگذار کرديم خوب کار مي کنند. به هر حال اين نهاد ها يک امکان و ظرفيتي براي کشور دارند، ما که نمي توانيم بگوييم از اين ظرفيت استفاده نکنيم. يا تواني که اين ها در يک تونلي ما زديم در منطقه غرب کرمانشاه براي انتقال آب که 45 کيلومتر است. اگر همين دوستان نيامده بودند براي ساخت تونل هاي يک کيلومتري چندين سال معطل مي شديم.
يک توانمندي شکل گرفته است مهم آن است که اين توانمندي مزاحم بخش خصوصي ما نبايد بشود. آن چيزي که ما درباره آن حساسيت داريم اين است که بخش خصوصي در اقتصاد ايران بايد ميدان دار اصلي اقتصاد باشد. نهادهاي عمومي، نهادهاي حاکميتي که کار اقتصادي در اختيارشان است و شرکت هاي اقتصادي دارند، اين ها را بايد حتما در رقابت با شرکت هاي خصوصي به کار نگيرند. اين که شما بگوييد الان نمي گيرند؟ نه الان ممکن است يک جاهايي به کار بگيرند.
اخيرا رهبري دستور دادند که نهادهاي نظامي شرکت هايي که غير مرتبط به فعاليت خودشان است واگذار کنند. همان طور که آقاي رييس جمهور دستور دادند که سازمان تامين اجتماعي، بانک ها و ديگر نهادهاي دولتي که شرکت دارند بايد واگذار شود. من فکر مي کنم ما مي توانيم اين مسائل را در داخل کشور حل کنيم.
**سوال : با توجه به اينکه ساختار اقتصادي ايران دوسوم آن دولتي و حکومتي است و يک سوم يا 20 درصد در اختيار بخش خصوصي است، چه طور مي توانيد اين ساختار گسترده را که افراد زيادي درآن ذي نفع هستند تغيير بدهيد؟ در 5 سال گذشته که آقاي روحاني بودند توانسته ايد ساختار را تغيير جدي بدهيد؟
**جهانگيري: در واقع تغيير ساختار اقتصاد ايران از دولتي به خصوصي بعد از جنگ شروع شد. يعني با دولت آقاي هاشمي و آن موقع ما مجلس بوديم يکي از جهت گيري هامان بود که اقتصاد ايران بايد برود به سمتي که بنگاه هايي که در اختيار دولت است به بخش خصوصي واگذار شوند. خيلي ها هم واگذار شد.
منافع يک عده اي به دليل مديريت، به اين شرکت ها گره خورده است. ما وقتي بخواهيم اين ها را واگذار کنيم، مقاومت هايي در مقابلمان مي شود ولي بايد ايستادگي کرد تا اين اتفاق بيفتد.
حتما بخش خصوصي ايران بايد قدرتمندتر و قوي تر بشود. بله اين توانايي را دارد که بزرگ بشود. بخش خصوصي ايران هنوز توانايي اينکه کار بزرگ مثلا يک ميليارد دلاري، دو ميليارد دلاري به دليل اينکه هنوز به آن حد بزرگ نشده است، به عهده بگيرد. به همين دليل هم هست که نهادهاي عمومي غير دولتي مثل سازمان بازنشستگي، مثل هيات هاي سرمايه گذاري بانک ها، اين ها کارهاي بزرگ در اختيارشان است. ما در قانون اساسي مان هم اين مشکل را داريم. اصل 44 قانون اساسي هم مي گويد شرکت هاي بزرگ، صنايع بزرگ، کشتي سازي، بانک ها دولتي است و قانون اساسي هم تحت تاثير فضاي اول انقلاب بر اين مبنا شکل گرفته است ولي رهبري کار بزرگي کردند و آمدند تفسيري از اصل 44 دادند و گفتند اين ها مي تواند دولتي نباشد.
**سوال : آيا اين اتفاقي که براي اقتصاد ايران افتاد و آن را مانند سياست ايران تبديل به خودي و غيرخودي کردند خودش منشا فساد نشد؟ و شما به عنوان مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادي در مبارزه با فساد چقدر پيشرفت داشته ايد؟ اقتصاد ايران چقدر دولتي و حکومتي است؟ تقسيم اقتصاد بين بخش خصوصي و دولتي را چه طور مي بينيد؟
**جهانگيري: به نظر من به طور کلي در کشورهايي که اقتصادشان دولتي است، فساد بالاست. يعني رابطه بين فساد و اقتصاد دولتي رابطه اي يک به يک است. البته وقتي مي گوييم اقتصاد دولتي به اين معني است که بيش از 50 درصد توليد ناخالص داخلي ايران متعلق به بخش خدمات است. حدود 20 درصدش بخش صنعت و حدود 12-13 درصد متعلق به بخش کشاورزي است. در بخش خدمات ايران عموما بخش خصوصي است. در بخش خدمات سهم بخش خصوصي حتما بالغ بر 70-80 درصد است. يعني سيستم تجارت ايران تقريبا سيستم خصوصي است. ما الان تعداد مغازه هايمان يکي از مشکلاتمان است. يکي از دلايلي که عده اي از مغازه دارانمان مي گويند رکود در اقتصاد است. بالاخره يک وقتي بوده است که به اندازه پنجاه خانوار يک مغازه اي بوده است. الان شده به اندازه سه چهار خانوار يک مغازه. بعد هم فروشگاه هاي بزرگ زيادي شکل گرفته است و کار اين ها کم شده است. اين ها کار خودشان که کم شده فکر مي کنند اقتصاد راکد شده است و فعل و انفعالي در اقتصاد نيست. حتي اينکه اقتصاد در سال قبل 12 درصد رشد دارد شما از هر کسي مي پرسيد مي گويد اقتصاد که راکد است. دليل رکود هم اين است که مي گويند از مغازه دارها بپرسيد چقدر خريد و فروش مي کنند.
کشاورزي هم که خصوصي است. در صنعت از نظر تعداد واحدها فرض کنيد 90 هزار تا 100 هزار واحد صنعتي داشته باشيم. بالغ بر 95 هزار واحد صنعتي کشور متعلق به بخش خصوصي است. مي ماند 5 هزار يا 6 هزار واحد. البته شما ممکن است بگوييد اين 5 هزار با آن 95 هزار از نظر توان اقتصادي چه جور است؟ ممکن است بگويم اين 5 هزار که 5 درصد هستند 40 درصد ارزش افزوده صنعت را ايجاد مي کنند، 30 درصد اشتغال صنعتي کشور را دارند. يعني يک 5 درصدي هستند که واحدهاي بزرگي هستند. من فکر مي کنم که سهم دولت در بنگاه هاي اقتصادي سهم زيادي نيست.
ولي مهم اين است که جاهايي که خيلي تعيين کننده است دولت ما خيلي ورود پيدا کرده است. مثلا آموزش و پرورش ما تقريبا همه اش دست دولت است. هر کار هم بکنيم به دليل گستردگي آموزش و پرورش نمي توانيم هم رضايت فرهنگي را فراهم کنيم هم سرويس مطلوب بدهيم. از نظر فرهنگي، از نظر سياسي و اجتماعي در مقابل مدارس غير انتفاعي مقاومت مي شود، يا بخش بهداشت و درمان يا دانشگاه ها. بالاخره بخش اقتصاد دولتي در اين جاهاست که پررنگ مي شود. شما بودجه دولت را ببينيد به جز بخش دفاع و دانشگاه ها و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، يعني به جز اين چهار حوزه، بقيه بودجه دولت ديگر عددي نيست. سهم اصلي بودجه دولت اين چهار بخش است.
**سوال : فساد کجا اتفاق مي افتد؟
**جهانگيري: فساد در چند جا اتفاق مي افتد. يکي فساد در نظام بانکي اتفاق مي افتد. آن جايي که مدير دولتي اختيار دارد. آن جايي که به قول معروف امضاي طلايي وجود دارد. اين امضاي طلايي در فرآيند تصميم گيري ها حتي براي بخش اقتصادي هم وجود دارد. شما ببينيد اين طور نيست که بخش خصوصي در جاهاي ديگر دنيا براي کار خودش به دستگاه هاي دولتي مراجعه نمي کند. شما امروز اگر مي خواهيد يک ال سي باز کنيد بايد بالاخره به وزارت صنعت مراجعه بکنيد. بايد به بانک مرکزي مراجعه بکنيد. يعني فرآيند تصميم گيري ما دولتي است. در اين فرآيند گلوگاهايي وجود دارد که در اين گلوگاه ها بين بخش خصوصي و کارشناس براي مجوزه گفتگو مي شود. در بانک اين خطوط اعتباري که داريم با اين روش نرخ دستوري هم که معمولا مي گذاشتيم، اين نرخ سود دستوري هر کس موفق مي شد اعتبار از بانک مي گرفت يک برد بزرگي کرده بود.
يکي هم زمين است. البته ممکن است بگوييد مردم در کارهاي جزيي خودشان هم وقتي به اداره اي مراجعه مي کنند بالاخره مي بينند براي کار جزيي هم کارمند يک چيزي مطالبه مي کند. در کشور ما فساد عمده در جايي است که پول است يکي بانک است، يکي زمين است، يکي قراردادهاي دولتي که مي خواهد واگذار شود، پروژه هايي که مي خواهد ساخته شود، حالا تحت تشريفات مناقصه است يا روش هاي ديگري انتخاب مي شود. اين ها جاهايي است که فساد هاي بزرگ شکل مي گيرد.
**سوال : سرمايه گذاران خارجي هم خيلي مساله فساد را مطرح مي کنند، آنها فکر مي کنند فساد تمام دستگاه ها را گرفته است. داخلي ها هم مي گويند؛ در مناظرات انتخاباتي هم شما خودتان گستردگي فساد را مطرح کرديد آيا برخورد با فساد امکان پذير است يا اينکه فساد سراپاي وجود اين سيستم را گرفته است؟
**جهانگيري: اينطور نيست که فساد سراپاي سيستم رو گرفته باشد. واقعيتي که وجود دارد اين هست که در اقتصاد دولتي و در اقتصاد ايران فساد زياد است. و واقعيت بدتر اين است که چون نتوانستيم اقتصاد رو زود آزاد کنيم ، شفاف سازي کنيم و نتوانستيم از کمک رسانه هاي آزاد استفاده کنيم، يک مقدار فساد سيستماتيک هم شده است. فسادهاي بزرگي هم که در دولت گذشته اتفاق افتاد، ذهن مردم هم درگير شد که آيا مي شود کسي 2.7 ميليارد دلار پول نفت بگيرد و پس ندهد. من اراده جدي در راس حکومت براي مقابله با فساد مي بينم. رهبري گفتند نهادهاي زير نظر من هم از اين مساله مستثني نيستند. اگر ما به اين نتيجه برسيم که در يک نهاد نظامي يا حکومتي فسادي وجود دارد، با قاطعيت دنبال مي کنيم. کسي جرات نمي کند وقتي که ما بگوييم اينجا فساد وجود دارد و بگويد اينجا جلو نرويد. ممکن است بگويند تبليغاتي نکنيد برويد جلو ببينيد موضوع واقعا چيست.
**سوال: در مورد رأس حکومت سوال بزرگي که در محافل عمومي مطرح مي باشد اين است که جمهوري اسلامي ايران پس از آقاي خامنه اي چه خواهد شد؟ آيا بحران هاي جدي دامن گير جمهوري اسلامي خواهد شد؟ با توجه به اينکه پس از آقاي خميني شرايط تغيير کرده است، آيا شما نگران آينده جمهوري اسلامي هستيد؟
**جهانگيري: بحمدالله آيت الله خامنه اي حالشان خيلي خوب است. سرحال هم هستند بگونه اي که ما هيچ دغدغه اي نداريم. در زمان امام (ره) هم که مسئولان هنوز به اين درجه از بلوغ سياسي امروز نرسيده بودند اما همه ديدند که در بحث تعيين رهبري بعد از ايشان هيچ مشکلي پيش نيامد. اين درجه از بلوغ در سياستمداران ايران الان خيلي خوب است و در عين اينکه اختلافاتشان را با هم گاهي خيلي تند بروز مي دهند ولي روي تصميم گيري بر روي مسايل مهم کشور در وقت خودش خيلي تعيين کننده هستند و هيچ بحراني پيش نخواهد آمد.
**سوال : آيا بازنگري قانون اساسي در دستور کار هست؟ يعني مانند آنچه آقاي خميني(ره) قبل از درگذشتشان انجام دادند؟
**جهانگيري: الان بحثي نيست ولي قانون اساسي مي تواند اصلاح شود. صحبتي تا اين لحظه نکرده ايم.
**سوال : حدود کار قوا بايد در قانون اساسي بازنگري شود؟
**جهانگيري:بعد از چندين سال که از قانون اساسي گذشته، ما در اجرا و نحوه ارتباطي که بين سه قوه است و بعضا در کار همديگر مداخله مي کنند، با مشکلاتي مواجه هستيم. بعضي از قانون گذاريهايي که مجلس مي کند فکر مي کنم دخالت آشکار در کار قوه مجريه است. اينکه مجلس بگويد قيمت بنزين را افزايش ندهيد، پس قوه مجريه چه کاره است؟
**سوال : ولي اين فرايند آغاز نشده است؟
**جهانگيري: قانون اساسي نياز به اصلاحات و بازنگري دارد بعد از يک دوره طولاني ولي فرايند آن هنوز آغاز نشده است.
**سوال : شما زماني پل بين اصلاحات و آقاي خامنه اي شديد. آيا همچنان اين نقش را داريد؟ بعد از انتخابات رياست جمهوري اين نقش را نداشتيد؟
**جهانگيري: پل نشدم. بعد از درگذشت آقاي هاشمي دغدغه اي به وجود آمد که اصلاح طلبان از طريق ايشان دغدغه هايشان را به رهبري منتقل مي کردند. الآن که آقاي خاتمي با محدوديتهايي روبرو هستند و اصلاح طلبان خودشان را در داخل نظام تعريف مي کنند، من اين را خدمت رهبري طرح کردم که ايشان در پاسخ گفتند چه کسي بهتر از خود شما. بعد از انتخابات رياست جمهوري هنوز بطور خصوصي خدمت ايشان نرفته ام ولي ان شاء الله حتما مي روم.
**سوال : چرا نرفتيد؟ چون شايعه شده که ارتباط شما با ايشان مشکل پيدا کرده است. همچنين شايعه شده بود که ارتباطتان با آقاي روحاني هم خراب شده است.
**جهانگيري: رابطه ام با شخص رهبري، رابطه بسيار خوبي است. مي خواستم يک مقدار از دوران انتخابات که در آن دوران يک کمي از کانديداهاي ديگر تندتر رفتم مقداري زمان هم بگذرد( با خنده). رابطه ام با آقاي روحاني هم خيلي خوب و صميمي است و شايد در بين همه دولت ها بهترين رابطه بين رئيس جمهور و معاون اول در اين دولت وجود داشته باشد.
**سوال : شما در انتخابات رياست جمهوري بعدي شرکت خواهيد کرد؟
**جهانگيري: اصلا به اينکه بعنوان کانديدا شرکت کنم، حتي فکر هم نکرده ام.
**سوال : مي توانم از برادرتان بپرسم؟ آيا فکر مي کنيد برادرتان در فساد نقشي داشتند؟
**جهانگيري: من فقط در اين باره يکبار گفتم منتظر اعلام نظر قوه قضاييه خواهم ماند و عدم موضع گيري در مورد پرونده قضايي ايشان نشان مي دهد که من در مبارزه با فساد خيلي جدي هستم و هيچ خط قرمزي ندارم. البته ايشان هيچ ارتباطي با دولت نداشته و ندارد. مطمئن هستم که احتمال استفاده از رانت بخاطر انتساب به من صفر است.
**سوال : آخرين سوال؛ آقاي جهانگيري در مورد آقاي احمدي نژاد. نقش ايشان در سياست ايران چيست و چرا به پايه هاي نظام حمله مي کنند؟ ايشان خودشان متهم به فساد هستند، چرا برخوردي با ايشان نمي شود و شما فکر مي کنيد بايد برخورد شود؟
**جهانگيري: ديگران بايد جواب بدهند. نمي دانم چرا جواب نمي دهند. من به خودم اطمينان دارم. من در مناظره ها يک برگ کاغذ سفيد نشان دادم و گفتم اين زندگي من هست. من فکر مي کنم اين آقايان با سروصدا نمي توانند مسايلشان را کنار بگذارند. نمي شود از کنار مسايل گذشت. ايشان در حدي نيست که براي نظام بن بست ايجاد کند. براي من هم سوال است چرا برخورد نمي کنند. خودم طرفدار برخورد و دست گيري ايشان نيستم ولي حتما بايد رسيدگي قضاوت بشود. ايشان اتهاماتي بر عليه مقامات رده بالاي کشور مي زند. موضوع آقاي احمدي نژاد يک کمي پيچيده است.
شبک**1983**1392
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود

به گزارش همشهری آنلاین، معاون اول دولت های یازدهم و دوازدهم در بخشی از سخنانش در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود. اما در همین دهه سال‌هایی مثل سال ۱۳۹۵ استثنا است که ایران در آمار رشد اقتصادی اش در جهان اول شد و تورم تک رقمی حدود شش درصد را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: چه چیزی باعث این تفاوت در سال ۱۳۹۵ نسبت به سایر سال‌های دهه نود شده بود؟ چون ما در این سال برجام را داشتیم و مشکلات‌مان را با جهان تا حدودی رفع کرده بودیم. با جهان کار می‌کردیم و جهان با ما کار می‌کرد. رفع مسائل بحرانی کشور در حرف یک جمله است اما نیاز به منابع وسیعی دارد که برای تامین آن باید مشکلات معضلات با جهان مدیریت شود. تنش‌ها کاهش پیدا کند. ما از سال ۱۳۸۹ تا امروز یا تحت تحریم‌های شورای امنیت هستیم و یا تحریم‌های آمریکا.

نماینده مردم جیرفت در مجالس دوم و سوم درباره پاسخ ایران به حمله ی اسرائیل به کنسولگری ایران اشاره کرد: ایران کشور بزرگ منطقه است و بقیه کشورها در مقابل ایران بسیار کوچک‌اند. اگر ایران برای سایر کشورها آقایی نمی‌کند نباید اینگونه برداشت شود که ایران ضعیف است لذا باید پاسخ مناسب به جنایت رژیم صهیونیستی داده می‌شد. باید می‌فهمیدند که ایران توانمندی‌های بسیاری دارد.

جهانگیری هم‌چنین درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی هم پاسخ داد و درخصوص مسائل اقتصادی کشور گفت: اگر پنج نفر در ایران مدافع اقتصاد آزاد و بخش خصوصی باشند یکی از آن‌ها من هستم. اما وقتی که مسئول اجرایی کشور می‌داند که تامین اقلام بسیار ساده برای عده‌‎ای از مردم تا چه حد دشوار شده و گروه‌هایی از مردم برای تهیه خوراک روزانه دچار چالش شده‌اند نمی‌تواند آن مسئول بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: درنتیجه در آن مقطع حذف این ارز ضربه مهلکی به روزی بخشی از جامعه می‌زد و ما با این کار نگذاشتیم فشار جنگ اقتصادی بر سفره مردم از حدی بیشتر شود. در دولت آقای رئیسی حذفش کردند اما حتی شش ماه هم نتوانستند نگهش دارند و مجدد برای اقلامی تخصیص ارز دولتی را در دستور کار قرار دادند.

اسحاق جهانگیری در انتها با قدردانی از فعالیت‌ها و حضور فعال اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، مجدد تأکید کرد: هرگز ناامید نباشید.

کد خبر 846772 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه دولت دوازدهم اسحاق جهانگیری دولت یازدهم

دیگر خبرها

  • کارگروه اقتصاد دریامحور هنوز خروجی عملیاتی نداشته است
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد