Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@19:57:03 GMT

6 کلید رسیدن به خوشبختی حقیقی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۹۹۰۵۳

6 کلید رسیدن به خوشبختی حقیقی

در فرهنگ قرآن برای کسانی که به  رستگار و سعادت رسیده اند ویژگی‌های خاصی بیان شده است. از یارن برای کسانی که طالب فلاح و راستگاری هستند بسیار لازم است جویای منطق قرآن شوند و از آن ملاک و معیار ها با خبر شوند تا اینکه خود را با آن وازن الهی تطبیق داده و در نهایت فلاح و رستگاری خود را تضمین نمایند.

کلید اول: عبادت ونماز خاشعانه

در منطق قرآن کسانی که در دنیا توانسته باشند خدای متعال را خاشعانه عبادت کنند رهنمود میشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی افراد هرچند در دنیا نماز را ترک نمی کنند ولی نماز خواندن آنها دارای ویژگی خشوع نیست و چه بسا این عدم خشوع در نماز تاثیر واقعی بندگی  را در آنها نداشته باشد.

قرآن مجید یکی از ویژگی های مؤمنان رستگار را خشوع در نماز معرفی می نماید:«قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ[مومنون/2-1]به تحقیق رستگار شدند مؤمنان، آنان که در نمازشان خشوع دارن».

" خاشعون" از ماده" خشوع" به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى‌شود، و آثارش در بدن ظاهر مى‌گردد.

کلید دوم: نزدیکی به لغویات ممنوع

وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ [مومنون/3] و آنها که از لغو و بیهودگى روى‌گردانند»

یکی از موانع کمال و رسیدن به سعادت و رستگاری اشتغال به کارهای لغو و بیهوده است. کسانی که در دنیا نتواسته‌اند مرز میان کارهای خوب وکارهای لغو و بیهوده را جدا کنند خود را از درجات سعادت محروم ساخته است.

البته این نکته حائز اهمیت است  لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمى‌شود بلکه افکار بیهوده و بى پایه‌اى که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول مى‌دارد همه در مفهوم لغو جمع است.

کلید سوم: از پرداخت زکات امتناع نمی‌کند

وَ الَّذینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ [مومنون/4] و آنها که زکات را انجام مى‌دهند».

در فرهنگ قرآنی کسانی که در زندگی دنیایی خود سهمی از اموال و داشته خود را به عنوان زکات در اختیار نیازمندان قرار می دهند در زمره رستگاران قرار دارند.

کلیدچهارم: از آلودگی بی عفتی بدورند

از جمله زیبا ترین مولفه ها و شاخص های افراد رستگار و سعادتمنددر فرهنگ قران دوری از بی عفتی و روابط نامشروع است.خداوند متعال در این خصوص می فرماید:

«وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ [مومنون/5] و آنها که دامان خود را (از آلوده‌شدن به بى‌عفتى) حفظ مى‌کنند».

کلید پنجم:توبه و رجوع به درگاه الی دارند

شاید زندگی کردن بدون گناه کار سختی باشد ولی یقیناً غیر ممکن نیست. ولی با این حال اگر انسان در حیات دنیوی خود مرتکب فعل حرامی شد نباید درهای رحمت الهی را به روی خود بسته ببیند چرا که این باور خود از بدترین گناهان به حساب می آید در منطق قرآن کسانی که به سوی خدای متعال بازگشت می‌کنند رستگارند:

«وتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون[نور/31] و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید!».

کلیدششم: رعایت تقوای الهی

رعایت تقوای به این معنا ست که انسان متقی دارای صفتی می شود  که او را از گناه و نافرمانی خداوند متعال، باز می‌دارد و بر طاعت و بندگی او برمی‌انگیزد. خداوند متعال در وصف و سرانجام تقوای الهی می فرماید:«فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [مائده/100] از (مخالفت) خدا بپرهیزید اى صاحبان خرد، شاید رستگار شوید!».

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا محمد روحانی دیروز در مراسم تجلیل از معلمان و اساتید اهل‌سنت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: یکی از علامت‌های استاد حقیقی، داشتن تزکیه است تا بتواند قلب‌ها را تسخیر کند.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از علامات استاد حقیقی این است که در طول زمان، هیبت و مقام و بزرگی‌اش همواره در دل شاگردانش باقی بماند.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت آذربایجان‌غربی گفت: اگر اهل علم به واقع از علم، صیانت کند علم نیز یک قوه معنوی است که اهلش را پاسداری می‌کند و هر اندازه اهل علم در گرامی‌داشت مقام علم بکوشند علم به اراده خداوندی، اهلش را گرامی می‌دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن اگر به علم اهانت شود، خود اهل علم نیز مورد اهانت واقع خواهند شد.

ماموستا روحانی افزود: اگر سیمای علم خدشه‌دار شده باشد باعث می‌شود که علم نگاه سردی به اهل خود داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هر کسی لیاقت شغل بزرگ و مقدس معلمی را ندارد
  • تولد ستاره خوشتیپ پرسپولیسی در کنار پدرش + عکس
  • حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است
  • دستیار آینده مسعود شجاعی از حالا مشخص است!
  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • عکس/ دیدار دکتر روح‌الامینی با خانواده سردار شهید رستگار
  • اولین معلم آدم ابوالبشر خداوند متعال بود که او را بیان، نطق و علم داد
  • سند تحول بنیادین مجموعه اقدامات برای خوشبختی فرزندان است
  • علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است