Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادرید-ایرنا-«محمدحسن فدایی فرد» سفیر ایران در اسپانیا عصر دوشنبه در کنفرانسی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه کومپلوتنسه مادرید با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی بر تحولات خاورمیانه تاکید کرد که رویکرد ایران، صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌هاست.

به گزارش ایرنا، فدایی فرد در ابتدای سخنان خود با اشاره به راهپیمایی جشن سی‌ و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تمام شهرها و روستاهای کشور، این راهپیمایی ها را رأی اعتماد مجدد ملت ایران به نظام سیاسی برخواسته از انقلاب اسلامی معرفی‌ نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه به تشریح دلایل خصومت ها با جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب پرداخته و گفت: از زمان دخالت مستقیم آمریکا در مسائل داخلی ایران نظیر کودتای 18 اوت 1953که منجر به سقوط دولت دکتر مصدق و بازگشت شاه به ایران شد تا فوریه 1979(1357) ، ایران به یکی از ستون های اصلی ‏سیاست خاورمیانه ای آمریکا در خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تبدیل شده و به ‏ایفای نقش ژاندارمی منطقه در جهت محافظت از منافع نامشروع آمریکا عمل می کرد.
سفیر کشورمان تصریح نمود :با پیروزی انقلاب اسلامی، استیلای دیرپای قدرت های خارجی بر ارکان سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران که به بهانه عمران و آبادانی وارد ایران شده و بر منابع ایران مسلط شده بودند، پایان یافت و مردم زمام امور کشور خود را بدست گرفتند.
وی افزود: ایران از یک طرف از سلطه قدرت‌های خارجی رها شد و از طرف دیگر با حفظ استقلال در سیاست خارجی، مسیر کنشگر و بازی ساز مستقل در منطقه را در پیش گرفت و ایران به کانون الهام‌بخش تحولات اساسی و بنیادین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل گردید که با ترشرویی و سیاست مقابله، فشار و مهار قدرت ها مواجه شد.البته ایران خواستار برقراری روابطی نوین با آمریکا براساس اصول برابری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر شد که پاسخ های خصمانه مکرر امریکا را بدنبال داشت.
دیپلمات ارشد ایرانی در این رابطه، تأثیر جدی بر نظریه‌های سیاسی از طریق ارائه مدل مردمسالاری دینی به عنوان گزینه جدیدی در کنار نظام های سوسیالیستی و لیبرال دموکراسی و حکومت های استبدادی خاورمیانه، تأثیر بر مسایل راهبردی جهان و از جمله تقویت روح مبارزه، مقاومت و ایستادگی ملت‌ها به خصوص در مقابل زیاده خواهی قدرتهای بزرگ، معرفی اسلام ناب و اعتدالی به عنوان یک مکتب تعالی‌بخش و تمدن‌ساز در مقابل قرائت های افراطی و تکفیری سلفی از اسلام و تبدیل ایران به یک قدرت نوظهور و تئوریسین نظم نوین منطقه ای را برخی از بازتاب های انقلاب اسلامی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.
فدایی فرد خاطرنشان ساخت که برخی از کشورهای منطقه، ایجاد مردمسالاری دینی در ایران و آموزه های ضد استبدادی انقلاب را تهدیدی علیه حاکمیت و ساختارهای غیردموکراتیک خود تلقی نموده و از هیچ تلاشی برای سرنگون کردن درخت نوپای انقلاب مضایقه ننمودند.
وی همچنین اشاره نمود که مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با اشغالگری، تهدیدات علیه ایران را فراگیرتر و گسترده تر کرد.
سفیر کشورمان با معرفی‌ آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیکتاتورها به عنوان 'مثلث فتنه گران و هراس افکنان' ابراز داشت: مثلث فتنه مدعی هستند که تفکرات افراطی از زمان انقلاب اسلامی وارد خاورمیانه شده، درحالی که اندیشه سیاسی و فقهی شیعی با هرگونه خشومت طلبی و افراطی گری مخالف است و امروزه مشخص شده که کانون تفکرات تکفیری و سلفی چه کشورهایی هستند.
وی تصریح نمود :مثلث فتنه، انقلاب اسلامی را منشأ پیدایش تروریسم در منطقه نامیدند، در حالی که جمهوری اسلامی اولین قربانی تروریسم در منطقه است و در طول 4 دهه گذشته بخصوص در داخل کشور و در افغانستان، عراق و سوریه چشم در چشم در مقابل تروریست ها جنگیده است. امروزه همگان می دانند ایجاد کنندگان، حامیان و تأمین کنندگان مالی و تسلیحاتی و فکری تروریست ها چه کشورهایی هستند.
دیپلمات ارشد ایرانی از سوی دیگر در مورد اتهامات مثلث فتنه به ایران در مورد سیاست هژمونی و جنگ افروزی در منطقه تاکید کرد : واقعیت ها نشان می دهد که منشاء بی ثباتی های خاورمیانه بخاطر سیاست هژمونی و جنگ طلبانه آمریکا و اسراییل و متحدینش بوده است که شرایط ژئوپولتیکی منطقه را متاثر ساخته است نه ایران.
**مواضع ایران در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی
فدایی فرد گفت: برجام توافقی بر مبنای برد – برد و مشارکت و سازندگی میان ایران و جهان و حاصل بیش از دوازده سال اختلاف نظر و گفت وگو و دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجة آن، مورد حمایت شورای امنیت ملل متحد و جامعه جهانی قرار گرفت. برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است. برجام ایجاد یک تعامل نو در مناسبات جدید جهانی بر اساس چندجانبه گرایی و تعامل سازنده است.
سفیر ایران با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارگان صلاحیت دار بین المللی برای ارزیابی فعالیت هسته ای ایران طبق برجام است که تاکنون 9 مرتبه رسما پایبندی کامل ایران به تعهداتش را تأیید کرده است تاکید نمود که برجام هرگز مورد مذاکره مجدد یا تغییر و اصلاح قرار نخواهد گرفت و قطعا ایران تا زمانی به اجرای تعهداتش متعهد است که از مزایای توافق برخوردار باشد.
وی در مورد بحران سوریه با اشاره به نابودی زیرساخت ها، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره که دامنه بی ثباتی آن به همه جای جهان گسترش یافته، تصریح نمود که جریان افراطی داعش، النصره و ده ها گروه تروریستی که با انحراف از آموزه‌های اسلام، قرائتی سراسر غلط از اسلام را به جهان عرضه داشت، به شدت تضعیف شده و به پایان راه رسیده؛ شهرهای سوریه از دست تروریست ها آزاد شده و پرچم خلافت داعش به زیر کشیده شده است.
فدایی فرد با تاکید بر اینکه این مردم سوریه هستند که در مورد ساختار سیاسی کشورشان تصمیم می گیرند نه واشنگتن و دیگران، ابراز داشت که همه سرمایه گذاری های دولتهایی که برای ایحاد بهار عربی تصنعی و تغییرات سیاسی تحمیلی در سوریه و روی کار آوردن رژیم دست نشانده خودشان که تا تقویت تروریسم و حتی تجزیه سوریه پیش رفت و نیرو، تسلیحات و پول بسوی داعش سرازیر کردند و هنگام محاصره داعش در جبهه های مختلف برایشان مهمات فراهم کردند و در نهایت فرماندهان تروریست ها را از محاصره فراری دادند، اینک سوخته و توهمات واشنگتن و تل آویو و دیگر حامیان آنان فرو ریخته است.
در مورد عراق ، سفیر کشورمان خاطرنشان ساخت که از ابتدای بحران تکفیری داعش در عراق، جمهوری اسلامی ایران بنا به تقاضای دولت عراق کمک‏ های مستشاری به این کشور داشته و به آزادسازی مناطق راهبردی عراق مانند موصل کمک نموده و با حمایت‏ قاطع نظامی، هم مانع تهدید تجزیه عراق شد و هم تمام جریان‌ها و گروه‌ها را برای تقویت دولت مرکزی عراق تشویق نمود.
دیپلمات ارشد ایرانی از سوی دیگر در مورد یمن گفت:مناقشه یمن جنگ شیعه و سنی یا نبرد قبیله ای نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در اوضاع یمن ندارد و دخالت هر کشور دیگری را هم محکوم می کند. ایران در یمن نفوذ دارد اما حضور ندارد. نفوذ ما بخاطر مواضع عادلانه و منطقی مان طی سال های گذشته و تنفر یمنی ها از دیگران نیز بخاطر سیاست ها و اقدامات آنان طی دهه های گذشته است. ما بر حل مشکل یمن از طریق گفت وگو باور و اصرار می ورزیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه حزب الله بخش تفکیک ناپذیر جامعه، دولت و پارلمان لبنان است و عملکرد حزب الله در لبنان و منطقه و مبارزه آنان با گروه تروریستی داعش مستوجب قدردانی و حمایت می‌ باشد ابراز داشت :اینکه کسانی که داعش و تروریست ها را ایجاد و مورد حمایت قرار دادند حزب الله را تروریست بنامند هیچ تغییری در هویت و محبوبیت حزب الله ایجاد نمی کند.
فدایی فرد ، حزب الله را نیروی مقاومت در مقابل تروریسم، سرکشی و اشغالگری نامیده و با اشاره به اینکه برخی‌ کشورهای منطقه با هدف کوته بینانه و ماجراجویانه خود قصد انزوای این جنبش را دارند ابراز امیدواری کرد که اروپا در تله ماجراجوئی و تصمیمات شتابزده این کشورها قرار نگیرد و ثبات لبنان را متزلزل نکند.
سفیر کشورمان همچنین خاطرنشان ساخت:ما هیچگاه نقش و جایگاه مهم منطقه ای کشورهای جنوب خلیج فارس را نادیده نگرفته ایم و دچار توهم حذف آنان از تحولات منطقه نشده ایم بلکه همواره معتقد بوده ایم بدون همکاری و اراده سیاسی آنها، تروریسم نخواهد مرد و منطقه روی آرامش نخواهد دید.
وی گفت : آشکار است که ایران در بحرانی ترین منطقه جهان و در محاصره کانون های تروریسم و افراطی گری قرار گرفته است و برای تأمین امنیت مردمش باید آماده باشد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه بار را نخواهیم داد. هیچ معاهده بین المللی نیز وجود ندارد که براساس آن ایران را ملزم به کاهش توان موشکی اش کند. کشورهایی که بدنبال خلع سلاح موشکی ایران هستند در واقع بدنبال بی دفاع نمودن و آسیب پذیر نمودن ایران هستند، اما چنین اتفاقی هرگز روی نخواهد داد.
سفیر ایران تاکید کرد :ادامه اشغال فلسطین همچنان مهمترین علت برهم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه و حادترین مسئله‌ای است که منطقه و جهان با آن دست به گریبان است. همه مسائل منطقه مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر این ظلمی است که طی 70 سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است. تصمیم فاجعه بار ترامپ برای پذیرش بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسراییل و انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس، ضربه سخت دیگری به دیوار بلند قوانین بین المللی و معاهده های سازمان ملل زد و اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراط گرایی بود. این تصمیم که با مخالفت 14 عضو شورای امنیت و اکثریت قاطع کشورهای جهان مواجه شد نشان داد که نباید به دموکراسی و صلح آمریکایی دل بست.
فدایی فرد با اشاره به اینکه تاریخ ایران، فرهنگ و روح تسامح گرای ایرانی و مکتب فقهی تشیع با خشونت و افراطی گری و ظلم و استیلاجویی مخالف است ابراز داشت که ایران بدون مجوز دولت های مرکزی، در هیچ کشوری حضور نیافته و از نفوذش در کشورها نیز در خدمت آشتی ملی و صلح سازی استفاده نموده است. 'نفوذ ایران در لبنان همواره در خدمت ثبات سیاسی و توسعه همه جانبه لبنان قرار داشته است. حضور مستشاری و کمک تدارکاتی ایران به سوریه و عراق به درخواست دولت های مرکزی انها و صرفا برای انهدام ماشین ترور داعش بوده است'.
وی گفت:رویکرد ما صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌هاست. ما ظلم را نمی‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم. ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی‌پذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را برنمی‌تابیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اما از موضع برابر و احترام متقابل و با رویکرد برد برد.
شبک**اروپام *491**1392

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۹۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی

 محمد بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با اندی عمران سلیمان وزیر کشاورزی اندونزی ملاقات کرد.

در این ملاقات وزیر کشاورزی اندونزی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و آثار نامطلوب آن بر محصولات کشاورزی، خواستار استفاده از دانش متخصصان ایرانی در زمینه مدیریت منابع آب و استفاده از ظرفیت‌های فناوری کشورمان به خصوص فناوری نانو در صنایع کشاورزی شد.

بروجردی نیز ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در این زمینه، امضای سند یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و برگزاری نشست سوم کمیته راهبری کشاورزی مشترک دو کشور را گام مهمی جهت تقویت مناسبات دو کشور دانست.

در این دیدار همچنین مقرر شد وزرات کشاورزی اندونزی در آینده نزدیک میزبان هیات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • ویدیو/ تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد