Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@04:49:14 GMT

موضع عربستان در قبال قیمت نفت تغییر کرد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۰۰۱۶۰

موضع عربستان در قبال قیمت نفت تغییر کرد

طی 10 سال گذشته عربستان در اوپک همواره نقشی میانه‌رو را ایفا کرده و حتی در برابر خواسته کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا برای بالا بردن بیشتر قیمت نفت مقاومت کرده است.

به نظر می‌رسد این نقش و موضع عربستان در حال تغییر است. به لطف اجرای توافق کاهش عرضه سال 2016 کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای نفتی قیمت‌ نفت در بازار جهانی به دو برابر قیمت آن در سال 2016 رسیده است و حجم ذخایر استراتژیک نفتی کشورها نیز از سطوح بالا به سطوح نرمال کاهش یافته است اما به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد در این زمینه پا را فراتر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان اعلام کرده است که کشورهای عضو توافق باید تا آخر سال 2018 به تعهد کاهش عرضه پایبند باشند، حتی اگر شاهد کمبود عرضه در بازار باشیم.

وی گفت: اگر ما می‌خواهیم بازار را متعادل کنیم باید این کار را انجام دهیم.

این تغییر موضع نشان‌دهنده فشار زیادی است که دولت عربستان در قالب اجرای سیاست‌های جدید اقتصادی به سردمداری ولیعهد این کشور با آن مواجه است که بخشی از آن شامل فروش شرکت نفت آرامکوی این کشور، بزرگترین دارایی سعودی‌ها، می‌شود.

هلیما کرافت، مدیر بخش سیاست‌گذاری کالاهای اساسی مؤسسه RBC کپیتال‌مارکتز، معتقد است: اگر شما جای محمد‌بن‌سلمان باشید و بخواهید ساختار اقتصادی کشور خود را تغییر دهید به یک قیمت مطمئن نفت برای اجرای این سیاست‌ها نیاز دارید.

به گفته یک منبع آگاه، که نامش فاش نشده است، تا پیش از این عربستان به قیمت نفت 60 دلار در هر بشکه راضی بود اما هم اکنون الفالح در تلاش است تا کف قیمت نفت را به 70 دلار در هر بشکه برساند.

بیش از یک سال است که کشورهای عضو اوپک، روسیه و دیگر کشورهای تولیدکننده عمده نفت در تلاش هستند تا با پایین نگه داشتن سطح عرضه نفت به بازار جهان مازاد عرضه موجود ناشی از ورود نفت شیل آمریکا به بازار را از بین ببرند.

اجرای این توافق موفقیت‌آمیز بود و مازاد عرضه کاهش یافت و قدرت‌های نفتی در حال حاضر در تلاش هستند تا با تغییر اهداف خود، دیگر کشورهای حاضر در توافق را به ادامه اجرای توافق کاهش عرضه ملزم کنند.

سعودی‌ها از این اقدام چند هدف را دنبال می‌کنند که از جمله ‌آنها می‌توان به بالا بردن ارزش شرکت نفت آرامکوی این کشور و رسیدن آن به رقم 2 هزار میلیارد دلاری که از سوی محمد‌بن‌سلمان تعیین شده اشاره کرد.

چرا که تاکنون و با توجه به پایین بودن قیمت نفت برخی کارشناسان این رقم را بسیار بالاتر از ارزش واقعی شرکت آرامکو می‌دانستند.

بالا رفتن درآمد نفتی سعودی‌ها همچنین به آنها این امکان را می‌‌دهد تا روند کاهش پرداخت یارانه را کندتر کرده و از تأثیرات منفی اقتصادی آن بکاهند.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه در نشست گامبیا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی ضمن تبریک به گامبیا به خاطر ریاست این اجلاس، تصریح کرد که کشورش خواستار آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه است.

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت تأمین گذرگاههای بشردوستانه امن برای پایان دادن به درد و رنج فلسطینیان در غزه تاکید دارد.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز به کار کرد. موضوع جنگ علیه نوار غزه در راس اولویت های پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی قرار دارد.هدف از برگزاری این اجلاس تقویت وحدت در مقابله دسته جمعی با چالش های مبرم پیش روی امت اسلام و گسترش همکاری و همبستگی بین کشورهای عضو در دستیابی به اهداف مشترک مندرج در منشور این سازمان است.

این اجلاس دو روزه با شعار «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» به بررسی مسائل و موضوعات جهانی از جمله وضعیت کنونی فلسطین و جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را که منجر به شهادت بیش از ۳۴ هزار نفر شده است؛ مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

کد خبر 6096592

دیگر خبرها

  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید
  • پیش‌نویس توافق مبادله اسرا: آزادی 800 اسیر فلسطینی در قبال 33 اسیر اسرائیلی
  • امیرعبداللهیان: با اتخاذ موضع هماهنگ کشورهای اسلامی، حقوق ملت فلسطین محقق می‌شود
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه در نشست گامبیا
  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • اعلام جرم پلیس علیه سازمان‌هایی که در قبال کاهش سوانح ترافیکی کرمانشاه کوتاهی می کنند