Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@10:07:38 GMT

برای مردی که همیشه قهرمان می‌ماند + عکس

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۰۰۹۴۵

برای مردی که همیشه قهرمان می‌ماند + عکس

همه کسانی که روزی به دیوار اتاقشان یک کیسه بوکس آویزان کردند و به آن کوبیدند،«محمدعلی کلی» را می شناسند. قهرمانی که سالها قبل سلطان رینگ‌های بوکس بود و هنوز افسانه عاشقان این رشته ورزشی است. ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ رسانه ها خواندنی برگزیده نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اگر پدرومادرها شب‌ها برای کودکان خواب‌آلوده‌شان افسانه می‌بافند و از دیو و دلبرهای خیالی حرف می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر قصه‌های افسانه‌ای قهرمانی را تعریف می‌کنند که حریفی ندارد و همه‌چیز در قدرت دست‌هایش ممکن می‌شود، محمدعلی مرز افسانه و حقیقت را شکافت و در دنیای واقعی پیش چشمان همه حاضر شد تا بت کودکان و نوجوانان زمانه‌اش باشد. قهرمان سیاه‌پوستی که گویی می‌خواست همه رنج تاریخ سیاهان را یکجا روی رینگ تلافی کند و آنقدر خوب باشد که همه قهرمانان بلوند و سفید رنگ را خونین و مالین به خانه بفرستد. 17 ژانویه «محمدعلی کلی» 76 ساله می‌شود. اما او دوسال است که نیست و از او تنها خاطره قهرمانی‌هایش به جا مانده‌است.

دزدی که زندگی کلی را متحول کرد

از محمدعلی که کمی عقب برویم به « کاسیوس مارسلوس کلی جونیور» می‌رسیم. او در 17 ژانویه 1942 معادل دی‌ماه 27 دیماه 1320 در شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی به دنیا آمد. 12 ساله بود که مشت‌هایش را گره‌کرد و وارد بوکس شد. یک روز که با صمیمی‌ترین دوستش در خیابان موتورسواری می‌کرد. برای خرید موتورش را بیرون پارک می‌کند و وقتی برمی‌گردد اثری از موتور نمی‌یابد. دزدی که موتور علی را دزدید اگرچه او را در 12 سالگی به گریه انداخت اما ناخواسته پای او را به بوکس باز کرد. وقتی گریه‌کنان در خیابان‌ها دنبال موتورش می‌دوید یک نفر او را صدا زد و گفت:«از پله‌ها که پایین بروی به ورزشگاه کلمبیا می‌رسی. آنجا پلیسی به نام «جو مارتین» است که باید از او سوال کنی. محمدعلی 12 ساله پله‌ها را با بغض و گریه پایین می‌رود و به یکباره دنیای تازه‌ای پیش رویش باز می‌شود. ده مشت زن در ورزشگاه درحال تمرین با کیسه بوکس بودند. عده‌ای روی رینگ مبارزه می‌کردند و عده‌ای به تنهایی تمرین می‌کردند. انگاری چیزی توی دلش صداکرد: «که من هم دوست دارم آنجا باشم.» جوری غرق تماشای ورزشکاران شد که دستی رو شانه‌اش زد و گفت:« اگر دوست داری می‌توانی بعد از ظهرها پیش ما بیایی!» و محمدعلی بوکس را آغاز کرد...

من می‌خواهم قهرمان سنگین وزن جهان شوم!

محمدعلی چهارده ساله بود که با موتور در خیابان گشت می زد ناگهان از صدای رادیوی یک اتومیبل پارک شده در خیابان صدای گزارش یک مبارزه بزرگ و نفس‌گیر بوکس را شنید تا دور بزند و گوشه‌ای نگهدارد و مسابقه را بشنود. کلمات و توصیفات گزارشگر از رادیو به پرواز در می‌آمدند و در عمق جان محمدعلی می‌نشستند. گزارشگر نام «راکی مارسیانو» قهرمان سنگین وزن جهان را فریاد می‌زد و محمدعلی آن روز این کلمه‌را بارها و بارها برای خودش تکرار کرد: قهرمان سنگین وزن جهان...قهرمان سنگین وزن جهان... من روزی قهرمان سنگین وزن جهان می‌شوم و این را گزارشگر ورزشی بارها و بارها از رادیو اعلام خواهد کرد:«کاسیوس کلی قهرمان سنگین وزن جهان» رویایی که محمدعلی را روز به روز سخت تر کرد تا یک روز سرش را بالا بگیرد رو به مدیر باشگاه بگوید:« من می خواهم قهرمان سنگین وزن جهان شوم.» مدیر به او می گوید: تو که هنوز هفتاد کیلو هم نیستی! محمدعلی گوشش به این حرفها بدهکار نبود. باید سنگین وزن می شد حتی اگر در تمام خانواده اش یک آدم چاق هم وجود نداشت. او باید سنگین وزن می شد. تا قهرمان افسانه ای نسل های بعد از خودش باشد. پس سخت تر تمرین کرد تا از 167 مسابقه بوکس آماتور 161 مسابقه را برد.

قهرمان 18 ساله المپیک رم

محمدعلی 16 ساله که می شود سلطان بوکس نوجوانان آمریکایی ست. حالا قد کشیده است. المپیک رم در پیش است. مربی به او گفته دستکش طلا که هیچ مدال المپیک از او قهرمانی خواهد ساخت که حتی رئیس جمهور به او احترام خواهد گذاشت. محمدعلی 18 ساله پا به المپیک رم گذاشت. جایی که وقتش بود خودش را نشان دنیا دهد و قصه‌اش را به عنوان یک بوکسور مطرح آغاز کند. او در 4 مبارزه به راحتی پیروز شد و در نهایت «پیتر زیکوفسکی» قهرمان سه دوره مسابقات اروپا را شکست داد تا اولین مدال طلای المپیک را برگردنش بیاویزد. افسانه‌های محمدعلی آغاز شد. او دیگر حریفی نداشت. 1964 بود که روی رینگ رفت و با شکست دادن «کونوشین هال» قهرمان بوکس سنگین وزن جهان شد. همان عبارتی که باعث شد سر موتورش را کج کند تا دوباره به ماشین پارک شده در خیابان برگردد تا مسابقه بوکس را گوش دهد. همان مسابقه‌ای که کلمات شگفت‌انگیز گزارشگر تبدیل به آرزوهای محمدعلی شد و او را تبدیل به این قهرمان بزرگ کرد.

من دیگری «کاسیوس» نیستم! من «محمدعلی» هستم

«کاسیوس کلی مسلمان شد!» تا تبدیل به «محمدعلی کلی» شود. خبر پر سروصدایی که جامعه آمریکا را یک تکان حسابی داد کمیسیون بوکس بسیار خشمگین شود. اما برای محمدعلی اهمیت چندانی نداشت. او اشهد مسلمانی را خوانده بود و مسلمان شده بود. حالا کاسیوسی دیگر وجود ندارد این محمدعلی مسلمان است که روی رینگ می‌رود. محمدعلی حتی خوش ندارد دیگر به اسم کاسیوس شناخته شود. چون معتقد است کاسیوس نام بردگی اوست و حالا او اسیری ست که از بند بردگی رها شده و یک آزاده مسلمان است. محمدعلی بعد از مسلمان شدن حسابی زیر و رو شد. کمتر از قهرمانی‌هایش سخن گفت. همه او را با کری خوانی‌هایش می‌شناختند. بوکسور دیوانه‌ای که روی رینگ فریاد می‌کشید که او از همه قوی‌تر است. اما حالا مسلمانی ست که برای اعتقاداتش می‌جنگد، تلاش می‌کند و حتی هزینه می‌دهد. محمدعلی در سال 1967 از رفتن به ارتش آمریکا سرپیچی می‌کند و همه‌جا اعلام می‌کند که مخالف حمله آمریکا به ویتنام است و به این جنگ نمی رود. چون به قول خودش نمی خواهد رو به برادرانش اسلحه بکشد. اما تاوان این آزادگی سه سال محرومیت برای اوست تا 25 تا 28 سالگی‌اش به دور از رینگ بگذرد. محمدعلی سال 1970 به مسابقات بازگشت.

کری خوانی کلی قبل از مسابقه با جو فریزر حتی از پشت شیشه!

مسابقه‌ای که 14 راند طول کشید

بعد از بازگشت به روی رینگ «جو فریزر» قهرمان بوکس سنگین وزن مقابل کلی قرار گرفت و توانست کلی را شکست دهد. فریزر همیشه حریف سرسختی برای محمدعلی بود و شاید بتوان او را رقیب اصلی کلی نامید. بوکسور قهرمان و باشکوهی که او هم یک سیاهپوست قدرتمند بود اما هیچ گاه نتوانست به محبوبیت محمدعلی برسد. چون محبوبیت کلی فقط روی رینگ نبود کلی با اینکه در 1970 دوباره روی رینگ رفت و از فریزر شکست خود بازهم محبوب تر از فریزر بود. در سال 1974 محمدعلی برای مسابقه با جرج فورمن آماده شد. یک غول اسثنایی که باعث شده بود کارشناسان کمتر شانسی برای محمدعلی در مسابقه قائل شوند. اما هشت راند اول را فقط دفاع کرد تا فورمن را کلافه کند و در آخر راند هشتم محمدعلی افسانه ای رخ نشان داد و با ضربه ای تماشایی فورمن را از پا درآمد تا نشان دهد حالاحالاها حرف برای گفتن دارد. یکسال بعد هم در فلیپین از خجالت جو فریزر درآمد. مسابقه ای که زیباترین و جنجالی ترین مسابقه دنیا شد. مسابقه ای با 14 راند مبارزه که در نهایت محمدعلی توانست حریف سنتی خود را شکست دهد و دستش به عنوان برنده بالا رود.

عکس یادگاری محمدعلی و جو فریزر در دوران بازنشستگی دو حریف سنتی که رفاقت هم بین شان برقرار بود

61 بازی رسمی و تنها 5 باخت

محمدعلی در سال 1978 بار دیگر قهرمانی سنگین وزن جهان را از آن خود کرد تا این افتخار و این عبارت دوست داشتنی را برای بار سوم از آن خود کند. بعد از آن در 29 ژوئن 1979 اعلام بازنشستگی کرد تا افسانه های پسر سیاه و جنگجوی مسلمان آمریکایی روی رینگ تمام شود. محمدعلی در 61 مسابقه رسمی اش تنها 5 بازی را واگذار کرده است و از این 61 بازی 37 بار حریف را ناک اوت کرده است تا با کارنامه ای درخشان دستکش‌هایش را از دست در بیاورد. در سال 1980 محمدعلی تنها 38 سال داشت که به بیماری پارکینسون مبتلا شد بیماری که رفته رفته بدن او را از کار می‌انداخت و قدرت دست و پایش را کم می‌کرد و به لرزه در می‌آورد تا او را روز به روز پیرتر کند. اما او به هر بیماری هم دچار شده باشد قهرمان بی‌چون و چرا و افسانه‌ای هواداران بوکس بود. هودارانی که با باخت‌هایش اشک می‌ریختند و از بردهایش فریاد شادی سر می‌دادند.

محمدعلی کلی در نماز جمعه تهران

محمدعلی کلی و رینگ ورزشگاه شیرودی!

در سال 1372 محمدعلی کلی به دعوت مقامات ورزشی به ایران دعوت شد و با ورزشکاران ایرانی دیدار کرد. او به زیارت حرم امام خمینی (ره) رفت و حتی در نماز جمعه تهران حضور یافت و نماز جمعه را اقامه کرد. در این سفر به یاد ماندنی او برای زیارت امام رضا (ع) مشهد مقدس رفت و در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از امام رضا (ع) شفای بیماری‌اش را خواسته است. بعد از آن در ورزشگاه شیرودی برای مسابقه با «علی‌اصغر کاظمی» بوکسور ایرانی به صورت نمادین روی رینگ رفت تا رقص پای زیبایش را به نمایش بگذارد در نهایت کاظمی با احترام دست کلی را بوسید تا دست کلی به عنوان برنده بالا برود. او بعد از ایران به افغانستان و عراق نیز سفر کرد که در این سفرها زیارت حرم امام حسین (ع) هم قسمتش شد.

مرگ پایان محمدعلی نیست

محمدعلی بیش از 32 سال با پارکینسون جنگید اما در نهایت تسلیم شد تا در سوم ژوئن 2016 بر اثر مشکلات تنفسی تسلیم مرگ شود و قصه زندگی‌اش را به پایان برساند. اما افسانه‌های محمدعلی همچنان ادامه دارد. قصه پسر بچه‌ای که روزی موتورش را گم کرد و روزی که از پله‌های یک باشگاه ورزشی پایین می‌رفت تا خودش را به پلیس برساند. دنیایش زیر و رو شد. پسری که محرومیت را به جان خرید تا پای اعتقادش بایستد و پایی که هیچ وقت به جنگ نگذاشت.

منبع:مهر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری مردی که به سفارت روسیه در مولداوی حمله کرد (فیلم)

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آتش‌ سوزی شدید در انباری در مسکو (فیلم) تصاویر وزارت دفاع روسیه از تمرین با ناو های ایران و چین (فیلم) لحظه حمله پهپادی اوکراین به شهر بلگورود روسیه (فیلم)

دیگر خبرها

  • تمرین جدی و پرتحرک همایون شجریان در رینگ بوکس (فیلم)
  • خلق پرتره محمدعلی کلی با کیسه بوکس (عکس)
  • (ویدیو) تمرین جدی و پرتحرک همایون شجریان در رینگ بوکس
  • (ویدئو) نام بردن از محمدعلی فردین برای اولین بار روی آنتن زنده صداوسیما
  • ببینید | نام بردن از محمدعلی فردین برای اولین بار روی آنتن زنده صداوسیما
  • دستگیری مردی که به سفارت روسیه در مولداوی حمله کرد (فیلم)
  • پیشنهاد امیر خان به رونی و واردی؛ به جای دادگاه، در رینگ بوکس دعوا کنید!
  • دستگیری مردی که به سفارت روسیه در مولداوی حمله کرد + فیلم
  • گفت‌وگو با قهرمان وزنه‌برداری آسیا؛ مسئولان کیژان مقصودی را ‌تحویل نمی‌گیرند + فیلم
  • ورود فوتبالیست بزرگ به دنیای بوکس؛ مهاجم سابق لیورپول پا به رینگ می‌گذارد؟ (فیلم)