Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@15:22:54 GMT

اعتیاد به مطالعه یک اخلاق پسندیده است

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۰۱۴۹۴

اعتیاد به مطالعه یک اخلاق پسندیده است

به گزارش ایسکانیوز از امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمود جوانبخت در جمع اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۹ کانون به سال‌های کودکی خود در دهه ۵۰ اشاره کرد و به بچه‌ها گفت: در آن سال‌ها تعداد کتاب و کتاب‌خانه برای بچه‌ها بسیار کم بود خانواده‌های کم‌درآمد هم امکان خرید کتاب را نداشتند ما هم که عضو کانون بودیم فقط در این کتاب‌خانه‌ها به مطالعه می‌پرداختیم البته همه کتاب‌های مناسب سن خودمان را در آن سال‌ها خوانده بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وجود اینترنت، تبلت، رایانه و گوشی‌های هوشمند که در اختیار بیشتر کودکان ونوجوانان در دوران حاضر هست، تاکید کرد: هرکسی بگوید من به دلیل کمبود امکانات مطالعه نمی‌کنم، نادرست می‌گوید و این یک بهانه است برای کتاب‌نخواندن، چراکه بیشتر بچه‌ها به اینترنت دسترسی دارند.

نویسنده کتاب «مهربان مثل مسیح» برای تشویق کودکان به مطالعه، به اعضای این مرکز قدیمی کانون یادآور شد که مطالعه و کتاب‌خوانی می‌تواند باعث تغییر نگاه و موفقیت بیشتر بچه‌ها و غنی کردن درون آن‌ها شود و کودکان را به انسان‌هایی با احساس و دارای احساس مسئولیت تبدیل کند.

جوانبخت از اعتیاد به مطالعه به عنوان یک اخلاق پسندیده یاد کرد و گفت چنین انسان‌هایی اگر یک روز کتاب نخوانند دچار مشکل و بیماری می‌شوند.

این روزنامه‌نگار نویسنده شدن خود را مدیون مطالعه کردن دانست و افزود: از وقتی که خواندن و نوشتن را فراگرفتم شروع به مطالعه کردم و هر کتاب خوبی که می‌خواندم به خودم می‌گفتم یک روزی مثل این کتاب را خواهم نوشت.

او خاطره‌نویسی را یکی از راه‌های علاقه‌مند شدن به نویسندگی عنوان و به بچه‌ها پیشنهاد کرد در هر شرایطی با استفاده از خودکار و کاغذ - حتی گوشی‌هایشان - خاطرات خود را ثبت کنند چراکه این کار عاملی است برای موفقیت کسانی که به نوشتن علاقه‌مند هستند.

او از کتاب «آبی قرمز» خود به‌ عنوان یکی از کتاب‌هایی یاد کرد که در میان آثارش به آن بسیار علاقه‌مند است چراکه بخشی از خاطرات خود اوست.

«خاطرات بچه‌های انقلاب» نیز یکی دیگر از آثار این نویسنده است که به گفته‌ی او برخی از آن‌ها مربوط به خاطرات خودش در دوران کودکی و بخش دیگری خاطرات دیگران از انقلاب اسلامی است.

این نویسنده که در روزهای پیروزی انقلاب ۶ ساله بوده است مبارزه با بی‌عدالتی و تحقق عدالت را یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب برشمرد و توضیح داد: هنوز بخشی از خاطرات مبارزات مردم محله جوادیه در جنوب تهران در زمان انقلاب را به خاطر می‌آورم چراکه محل زندگی و شرایط و جو مذهبی خانواده ما باعث شده بود که بیشتر مردم با رژیم سابق مبارزه کنند.

وی گفت: در زمان دفاع مقدس و پس از شهادت یکی از برادرانم در جنگ، بسیار به نوشتن علاقه‌مند شدم و اولین نوشته‌های کوتاهم را همان زمان برای کیهان بچه‌ها ارسال کردم اگرچه نخستین اثرم هیچ‌گاه چاپ نشد.

در این مراسم کودکان و نوجوانان سوال‌های خود را با این نویسنده درمیان گذاشتند.

اجرای سرود و قصه‌گویی مهتاب شهیدی مربی مسئول این مرکز یکی دیگر از برنامه‌های این نشست بود.

502

مهربان مثل مسیح اینترنت مطالعه پیروزی انقلاب

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در آیین نکوداشت دکتر محمدرضا سنگری گفت: تکریم از دکتر سنگری، تکریم علم و ادب است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه پنج‌شنبه شب در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکترمحمدرضا سنگری، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت معلمان شهید به‌ویژه علامه شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: قریب به یک‌سال‌واندی از دکتر سنگری تقاضا کردیم این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمی‌پذیرفت تا در نهایت با اصرار او را راضی کردیم و گفتیم این تکریم فقط تکریم شخص شما نیست، بلکه تکریم علم و ادب است. این‌ها کارهایی تمدنی است و نسل جوان و نوجوان در این مجالس می‌آیند و درس می‌گیرند و بهره می‌برند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند را شاکرم که این نشست حکمت‌بنیان برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق و فرزند دیار مقاومت تکریم شود.

وی افزود: دکتر سنگری بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشوراپژوهی تلاش کردند و مداحان و ذاکران کشور به‌ویژه استان خوزستان از آثار ادبی ایشان بهره برده‌اند. فرماندهان و رزمندگان جبهه و جنگ از دانش او درس می‌گرفتند. ایشان از پیش از انقلاب یک شخصیت فعال فرهنگی بوده و با گروه منصورون نیز ارتباط داشته است.

خسروپناه ادامه داد: دکتر سنگری معلم و مدرس آموزش‌وپرورش و دانشگاه های مختلف است. او مولف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی و همینطور فعال مطبوعاتی است. او مولف ده‌ها کتاب است و عاشوراپژوهی و تبیین‌گر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری است و در راس همه کارنامه ارزشمند ایشان، ولایت‌مداری دکتر سنگری است. 

وی با بیان اینکه سوال مهمی که مطرح است این است که چه اتفاقی می‌افتد که استاد سنگری شکل می‌گیرد؛ اظهار کرد: 3 عامل مهم در ساخت هویت و شخصیت استاد سنگری موثر بوده و این 3 عامل می‌تواند برای همه ما نقش‌آفرین باشد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تربیت خانوادگی اصل و اساس است؛ تصریح کرد: عامل اول تربیت خانوادگی است. او انسانی است که بر سر سفره پدر و مادری متدین که حلال و حرام را رعایت می‌کرده‌اند بزرگ شده است و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته است.

خسروپناه ادامه داد: عامل دوم تعالی مسجدی است. دکتر سنگری اهل مسجد بود و در مسجد رشد کرد. هم خودش در مسجد رشد و تعالی پیدا کرد و هم تعالی‌بخش اهل مسجد بود.

وی افزود: عامل سوم فضیلت‌یافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. ادب یک مفهوم بسیار متعالی است. ادب یک رزق متعالی و یک نعمت الهی است. فرق اخلاق و ادب در این است که اخلاق ملکات فضیلت‌محور درونی است، اما انسانی که این فضیلت درونی را در ظاهر هم بروز می‌دهد، این انسانِ با ادبی است.

خسروپناه خاطرنشان کرد: از نظر بنده، دکتر سنگری در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد و آن هم این است که فضایل اخلاقی، انسان را یار امام و رذایل اخلاقی، انسان را بار امام می‌کند.

وی گفت: همسر بزرگوار استاد سنگری وصف خوبی درباره ایشان دارند و می‌گویند که او خوش‌خلق، گشاده‌رو و مثبت‌اندیش. کسی است که جهان را زیبا می‌بیند و به تحقیر دیگران نمی‌پردازد.

به گزارش تسنیم، رونمایی از آثار این نویسنده کشوری و تجلیل از وی از دیگر بخش های ایین نکوداشت محمدرضا سنگری بود.

همچنین در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد،‌ نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور بر پا شد.

دکتر محمدرضا سنگری در اولین روز آبان 1333 هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت در دزفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.

سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال 1354 به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال 1373 با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

دکتر سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.

عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور 10ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.

این پژوهشگر برجسته، مولف بیش از 100 عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنه‌ای به دنیای نوجوانی است. وی همچنین در تألیف 30 جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتاب‌های راهنمای معلم مشارکت داشته است.

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • ببینید | خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری