Web Analytics Made Easy - Statcounter


محمدمهدی نورقربانی شاعر جوان کشور دوشنبه شب مهمان برنامه «رادیو شب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی بود.

به گزارش امتداد نیوز، اسماعیل براتی که اجرای دوشنبه شب‌های «رادیو شب» را برعهده دارد، از نورقربانی درباره شغل او پرسید و با جذاب توصیف کردنش درباره دلیل انتخاب شغل معلمی در دوره دبستان سوال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاعر کتاب «بیخودی» در این باره توضیح داد: ما خانوادگی در مسیر آموزش بودیم. مادربزرگم معلم مکتب خانه بود. بعدها مادرم معلم شد، خواهرم و برادرم هم همین راه را رفتند و مسیری بود که من هم وارد آن شدم. همواره به تدریس علاقه داشتم و همزمان که شعر، موسیقی و تئاتر را پیگیری می کردم، با خودم می گفتم اگر همه این کارها را در کنار هم قرار بدهم، می تواند فرصت خوبی برای آموزش فرزندان این مرز و بوم باشد.

وی افزود: بچه های این دوره و زمانه خیلی باهوش هستند و هر چیز جدید و هنرهایی را که درک آن برای ما در آن سن سخت بود به خوبی یاد می گیرند. من هم از شعر در تدریس استفاده می کنم. غیر از بخشی که مربوط به شعرهای کلاس های درسی شان است، همواره می کوشم در سرودهایشان از شعرهای خودم استفاده کنم یا حتی برای مناسبتهای مختلف خودم برایشان شعر بگویم؛ مثلا می خواهیم به اردو برویم، برایشان شعری در این باره می سرایم.

نورقربانی درباره معرفی شعر کلاسیک برای بچه ها هم اظهار کرد: برای بچه های دوره دوم (سوم تا ششم) شعر کلاسیک را معرفی می کنم اما برای بچه های دوره اول یعنی پیش دبستانی، اول، دوم و سوم خیلی نمی شود روی شعر کلاسیک مانور داد.

این شاعر جوان که چاپ دوم کتاب او سال آینده در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد، درباره تفاوت ادبیات آیینی حال حاضر با مشابه این ادبیات در گذشته تصریح کرد: روح ادبیات آیینی در کشور تغییراتی داشته است که از جمله آنها می توان به خارج شدن از مفاهیم اخلاقی اشاره کرد. اخلاق چیزی است که تمام پیغمبران و معصومان برای گسترش آن آمدند و در این راه جانشان را گذاشتند. امشب هم شب شهادت حضرت زهرا (س) است و وقتی نگاه می کنیم می بینیم که چقدر در زندگی ایشان مفاهیم اخلاقی بولد بوده است.

وی تاکید کرد: مثلا بخشش ویژگی بارز حضرت زهرا (س) بوده و ایشان حتی از لباس عروسی و قوت روزانه شان هم می گذرند. این روح در ادبیات آیینی ما وجود داشت و درصد بالایی از آن را پوشش می داد. درست است که از ذکر مصیبت و روایت هم استفاده می شد اما بحث اخلاقی بر اشعار می چربید. امروز هم ما باید فارغ از مقدمه ای که برای این شعر وجود دارد و همان روضه است، نوع ستایش هایی را که در شعر قدیم وجود داشته در نظر بگیریم، ستایش از مضامین اخلاقی در این اشعار بسیار روشن بوده و ما باید به آنها برگردیم.

نورقربانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا شعر آیینی گفتن سخت است، این کار را بسیار دشوار و دشوارتر از آن را خواندن این نوع شعر به شکلی که لطمه ای به وحدت وارد نشود، عنوان کرد و درباره شاعری هم گفت: شاعری سخت نیست. هدیه ای که به همه ما داده شده، احساس است و شاعر احساسش را با دیگران قسمت می کند. قدری تلاش و خواندن اشعار بزرگان در ابتدا فرد علاقمند به شعر را به سمت تقلید می کشاند و او در ادامه با ممارست و تلاش خود سپس صاحب سبک می شود.

این ترانه سرا درباره بحث تقلید یادآور شد: در هر حوزه هنری، تقلید یک قسمت مهم و مقدماتی است. البته خود من یادم است همیشه از تقلید فرار می کردم و زمانی که قرائت قرآن را فرا می گرفتم خلاف نظر استادم، علاقه ای به تقلید نداشتم اما این کار در شعر مهم است.

وی در پاسخ به اینکه سوژه شعرهایت را از کجا می آوری، گفت: از زندگی. واقعا نباید ساده از زندگی گذشت و هر لحظه و اتفاق می تواند به شعر تبدیل شود. در زندگی چیزهای جالبی هست که شاید به آن فکر نکرده ایم، برای همین فکر می کنیم دچار روزمرگی شده ایم در حالی که کافی است نوع نگاهمان را تغییر بدهیم.

نورقربانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه شعر هم کوششی است و هم جوششی، بیان کرد: به نظرم شعری که تمام آن جوششی باشد نداریم، به هر حال شاعر باید بالای سر کارش باشد و بعد از سرایش آن، دست به کوشش برای تغییر و بهتر کردن آن بزند. وقتی شعر در درون شاعر می جوشد، بعضی فکر می کنند اگر کتابی نخوانند یا فیلمی نبینند، این جوشش ادامه خواهد داشت. در حالی که با تجربه زیستن و مطالعه و تماشا است که منابع الهام ما برای شعر شکل می گیرد و شاعر از این داشته ها استفاده می کند و اثری می سراید. خود من ۲۰۰ غزل داشتم که در نهایت ۳۵ تا را برای چاپ نخستین کتابم انتخاب کردم.

نورقربانی در برنامه شب گذشته سه غزل خواند که یکی از آنها مربوط به حضرت زهرا (س) و دو غزل دیگر بود که در ادامه می آید.

من اگر آسان ، اگر دشوار، هرطوری شده

پشت تو می ایستم اینبار هرطوری شده

گرچه بعد از بردن نامت زبانم لال شد

می کنم نام تورا تکرار هرطوری شده

عشق آن رازی که با جانم رسید آخر به لب 

از لبم این راز را بردار هرطوری شده

جرم من عشق است یعنی سر به دارم می کنند

از تو دورم می کنند ای یار هرطوری شده

تا به این مردم بفهمانم که عمرم دست توست

زنده می مانم به روی دار هرطوری شده

گرچه تنگ کوچکم در حد دریای تو نیست

سینه ام را پر کن از اسرار هرطوری شده

مثل شمعی سوختی شب تا سحر خوابت نبرد

تا که دل هارا کنی بیدار هرطوری شده

روی من هم گر حسابی وا کنی، در معرکه

روسپیدت میکنم، سالار هرطوری شده

*******

در اولین اقدام ِ خود “در” را عوض کرد

خاکستر ِ “در” حالِ حیدر را عوض کرد

تا کودکان پرهایِ خونین را نبینند

او صحنه یِ قتل ِ کبوتر را عوض کرد

دستِ به خون آلوده ای بر سطح دریا

سائید و رنگِ حوض کوثر را عوض کرد

تا که نباشد در مسیر دید، حیدر

با بغض رفت و جای بستر را عوض کرد

آن شب چگونه صبح شد؟ …آن شب که زینب

پبراهن خونین مادر را عوض کرد

رازی حسن در گوش زینب گفت و کم کم

این راز ، رنگِ موی دختر را عوض کرد

آن شب به وقت غسل …، خیلی اتفاقات

معنای قدر و وحی و محشر را عوض کرد

********

صبر، راهی که نشان داد به جایی نرسید

پیش از این ضجه و فریاد به جایی نرسید

من به او گفتم و او گفت و کسی گوش نکرد

گفتگو های من و باد به جایی نرسید

مژه تا بر سر پلک است بهایی دارد

هر که از چشم تو افتاد به جایی نرسید

بی نشانی تر از آنم که بیابند مرا

نامه هایی که فرستاد به جایی نرسید

خواستم کوه برایش بکنم ، دل کندم

چه کنم قبل من استاد به جایی نرسید

جای نزدیک شدن ، پاک فراموش شدم

صبر راهی که نشان داد به جایی نرسید

true برچسب ها : ترانه سرایی شعر شعر آئینی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهداف پروازی جهانی قطر؛ نماینده المپیکی ایران به مرحله پایانی تراپ نرسید

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در پایان دور مقدماتی رقابت‌های جهانی انتخابی المپیک تراپ مردان که با حضور ۱۴۰ ورزشکار در دوحه قطر برگزار می‌شود، محمد بیرانوند به همراه ۱۱ تیرانداز دیگر با ثبت امتیاز ۱۲۱، به طور مشترک در رده پنجم ایستاد تا راهی مرحله حذفی شود.   بیرانوند، اما در ادامه نتوانست جواز حضور در فینال را کسب کند و از دور رقابت‌ها کنار رفت. او پیش از این سهمیه المپیک پاریس را به دست آورده و حضورش در این دوره از بازی‌ها قطعی است.   در بخش بانوان نیز مرضیه پرورش‌نیا با ۱۱۴ امتیاز هجدهم شد و شیوا فرح‌پور امتیاز ۱۰۷ را ثبت کرد. هدایت تیم ملی تراپ کشورمان را نریمان نیکخو برعهده دارد.

دیگر خبرها

  • جهان ما ممکن است در نهایت دوباره به بیگ‌بنگ‌ برگردد و نابود شود
  • افغانستان به جام جهانی نرسید
  • اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • 200 روز از جنگ غزه گذشت و اسرائیل به اهدافش نرسید
  • رسانه صهیونیستی: اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید
  • اهداف پروازی جهانی قطر؛ نماینده المپیکی ایران به مرحله پایانی تراپ نرسید
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • عکس| یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
  • چرا گاز ایران به پاکستان نرسید؟