Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آلمانی و آمریکایی در همکاری اخیر خود توانستند با الهام از مارماهی، یک منبع تامین قدرت برای باتری‌ ایمپلنت‌های پزشکی تولید کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، باتری‌های امروزی، محدودیت‌های بسیاری دارند که استفاده از آنها را در بدن برای تامین قدرت ابزار پزشکی، به چالش می‌کشد.

شارژ دوباره این باتری‌های سخت که معمولا از مواد سمی ساخته شده در هنگام قرار گرفتن در بدن، دشوار است و طول عمر آنها به اندازه‌ای است که نیاز به تعویض دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پژوهشگران "دانشگاه فرایبورگ" (University of Fribourg) آلمان و"دانشگاه میشیگان" (University of Michigan) و "دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو" (University of California San Diego) در آمریکا، با همکاری یکدیگر و با الهام از مارماهی، یک منبع قدرت الکتریکی ابداع کرده‌اند که در بدن باقی خواهد ماند و نیاز به استفاده از باتری‌ها را برطرف خواهد کرد.

در یک مارماهی الکتریکی، سلول‌های موسوم به "الکتروسایت" (electrocytes)، برای تولید صدها ولت جریان الکتریکی به کار گرفته می‌شوند.

هر کدام از این الکتروسایت‌ها، با جذب یون‌های سدیم و آزادسازی یون‌های پتاسیم، ولتاژ بسیار کمی را تولید می‌کنند، اما هنگامی که هزاران عدد از آنها به صورت همزمان، تنظیم و به کار انداخته شوند، نتیجه خارق‌العاده است.


گروه پژوهشگران، این طرح ابتدایی را اصل قرار داد و واحدهای کوچک شبه سلول هیدروژل خودشان را ساختند که به تولید جریان الکتریکی ناشی از تفاوت در غلظت نمک منجر می‌شود.

در یک سمت از هر کدام از این واحدها، آب‌نمک و در سمت دیگر، آب تازه قرار دارد و این دو بخش، با یک غشای یونی از هم جدا می‌شوند.

بسیاری از این واحدهای تولیدکننده جریان با استفاده از پرینتر سه‌بعدی با ترتیبی رشته مانند به هم پیوسته‌اند.

برای تولید جریان الکتریکی به صورت یکجا، این مارماهی از مغز استفاده می‌کند، اما شبیه‌سازی این بخش در آزمایشگاه غیرممکن است. در عوض، این گروه پژوهشی، ابزار خود را طوری ساخت که قابل تا شدن باشد؛ بنابراین هنگام تا شدن این ابزار، اتصالات درهمان زمانی ایجاد می‌شوند که جریان تولید شده را آزاد می‌کنند.

نتیجه این است که تا 110 ولتاژ می‌تواند به صورت یکجا تولید شود که بسیار چشمگیر است و امکان دارد برای قدرت بخشیدن به انواع ایمپلنت‌های قلب کافی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۳۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید داخلی کشور را به یک قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند

سید عقیل موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مدظله العالی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری فرمودند.

موسوی با اشاره به نامگذاری سال‌های قبل نقش تولید و رونق به عنوان مهمترین رکن شعارهای یک دهه گذشته مقام معظم رهبری، ادامه داد: باید با تحقق شعارهای اخیر ضمن مانع زدایی‌ها از تولید پشتیبانی‌های همه جانبه صورت بگیرد. وی با بیان اینکه هر زمانی که به رهنمودهای مقام معظم رهبری در کشور عمل کردیم شاهد شکوفایی و پیشرفت‌های گسترده بودیم، افزود: ایران اسلامی هم اکنون در مسیر رشد و توسعه و تعالی قرار دارد که مقام معظم رهبری هم فرمودند که به قله نزدیک شدیم که برای ارتقا موقعیت فعلی باید همه ارکان نظام بیشتر از گذشته اهتمام داشته باشد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اردل به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: جدا نبودن مردم از مسئولین یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که این دستاورد باعث همدلی بین آحاد جامعه و رفع نقاط ضعف مدیران و پیشبرد قابلیت‌های دولت‌ها و کشور در طول چند دهه انقلاب شد.

موسوی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی راه زیادی را طی کردیم اما همچنان ضعف‌هایی در این عرصه موجود است، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیاد کشور در حوزه اقتصادی عنوان کرد: بهره‌برداری از ظرفیت‌ها راهگشای مشکلات اقتصادی است و حمایت از تولید داخلی و دانش بنیان می‌تواند کشور را به یک قدرت اقتصادی مبدل کندکه برای حل این مشکلات در این عرصه، مشارکت مردم و تلاش مسئولین ضروری است. کد خبر 6064610

دیگر خبرها

  • امام جمعه رشت:مردم، قدرت آفرین هستند
  • دولت و مجلس موانع تولید را برطرف کنند
  • حمایت از تولید داخلی کشور را به یک قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند
  • خودرو‌های جدید تولید ایران
  • احداث سد بختیاری در مرحله تامین مالی قرار داد
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • پزشکان مارماهی زنده را از شکم یک مرد خارج کردند!
  • شکایت چین از آمریکا
  • اطلاعات تازه از L6 اولین خودروی جهان با باتری حالت جامد (+عکس)
  • (تصاویر) آئودی Q۶ ئی‌ترون؛ قدرت پورشه در یک شاسی‌بلند خانوادگی!