ملکه سبا بیانگر نگاه قرآن به حکومتداری زنان است/ ما همچنان بر سر معاون وزیر شدن زنان دعوا داریم
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۰۴۰۱۸
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری برنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، شامگاه گذشته در دومین نشست از سلسله نشستهای «فاطمه و جامعه امروز» گفت: ما برای شناخت دیدگاههای اسلام درباره زنان، پنج منبع را باید مورد توجه قرار دهیم؛ منبع اول قرآن است که اصیلترین راه است، گفتارهای پیامبر که به آن سنت قولی میگویند، سنت عملی و سیره که کمتر به آن توجه میشود و شامل رفتار ائمه و پیامبر با زنان میشود، شخصیتها یا اعلام زن ـ که در مکتب شیعه بسیارند ـ و نمادها که میتوان به حج اشاره کرد؛ به طور مثال در حج بحث تقدم مردان بر زنان در صف نماز از بین میرود و این نشان میدهد در جامعه آرمانی مسلمانان؛ جنسیت ملاک نیست و نباید به زنانگی او توجه کرد بلکه باید انسان بودنش را مدنظر قرار داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر دینی با اشاره به قرآن به عنوان منبع نخست تصریح کرد: این منبع را باید در صدر قرار داد. اگر سخن، حدیث، فتوا و گفتاری با قرآن ناسازگار باشد؛ قابل تأمل است. لذا از پیامبر نقل شده است سخنان مرا با کتاب خدا بسنجید. به نظر من نگاه قرآنی به مسائل، بسیاری از مشکلاتی را که درعرصههای فرهنگی و اجتماعی با آن مواجهیم، حل خواهد کرد. لذا در نهجالبلاغه آمده است در گرفتاریها به سراغ قرآن بروید که البته قرآن ایده میبخشد.
این پژوهشگر مسأله زن در اسلام، افزود: زن در دنیای امروز، یک مسأله است و سؤال اینجاست که قرآن با آن چگونه برخورد کرده و از کجا شروع و به کجا ختم کرده است؟
وی با بیان اینکه «حدود ۳۵۰ آیه در قرآن کریم به مساله زن پرداخته است»، گفت: در تمامی سالهای نزول قرآن شاهد پرداختن به مسأله زن هستیم. یعنی به شرایط حضور زنان در هر یک از این سالها توجه کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «طبق بررسی من قرآن طی چهار مرحله درباره زنان صحبت کرده است»، افزود: آغاز نگاه قرآن به زن، نقد رویکرد جاهلیت به موضوع زنان است. آیه "وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ" در سال نخست نازل شده است و به این موضوع میپردازد که در جامعه که داشتن دختر را ننگ میدانستند؛ چرایی زنده به گور شدن باید بررسی شود. امام موسی صدر در این باره به درستی میفرمایند "این آیه به این موضوع اشاره دارد که چرا بدن زن باید به خاک سپرده شود و یا چرا زن در تنگنا و دور از اجتماع نگهداری شود؟! چرا زنان را پنهان میکنید؟"
وی با اشاره به سال دوم هجرت گفت: قرآن در اینجا میفرماید " تِلْکَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِیزَىٰ"؛ به این معنا که چرا تبعیض جنسیتی و نابرابری میکنید؟ در سال یازدهم نزول قرآن، از کسانی صحبت میکند که وقتی به آنها خبر میدهند فرزندشان دختر است، چهرهشان سیاه میشود.
مهریزی در ادامه با تأکید بر اینکه «مذمت نگاه تحقیرآمیز به زنان، روندی است که از سال اول نزول قرآن آغاز میشود»، به مرحله دوم از روند قرآن در موضوع زنان اشاره کرد و گفت: مرحله دوم این است که زن و مرد هستند و باید آنها را دید و باید تبیین کرد و ادبیات معرفتی تولید کرد؛ مانند آنچه از مقایسه سفرنامه ناصرخسرو و ابن جبیر از دو سفر حج خود دیده میشود، در سفرنامه ناصرخسرو گویی زنی نیست اما در گزارش ابن جبیر از حضور زنان روایت میکند و به ماجرای قرق کعبه در تاریخ ۲۹ رجب برای عبادت زنان اشاره میکند. این استاد دانشگاه، با اشاره به آنچه در سال دهم نزول درباره زنان در قرآن آمده است، گفت: اینگونه نیست که زنان برای آرامش مردان آمده باشند. هیچ یک ابزاری برای دیگری نیستند بلکه زن و مرد در کنار یکدیگر به آرامش میرسند.
وی با اشاره با مرحله سوم که معرفی زنان نمونه تاریخ است، گفت: قرآن، از سال چهارم به بیان نمونههایی میپردازد مانند آیاتی که در باب مریم نازل شده است. گاهی تعابیری برای مریم استفاده میشود که برای پیامبران استفاده نمیشود.
مهریزی با اشاره به ماجرای حضرت عیسی و مادرش، مادر و خواهر موسی در قرآن، تأکید کرد: قرآن به نقش مؤثر مادران پیامبران اولوالعزم در شکلگیری شخصیت آنها اشاره کرده است. علاوه بر این، در سال ششم نزول به نقش دختران شعیب اشاره دارد که چوپانی میکنند و هدف از آن ملموس ساختن رویکرد برابر نسبت به زنان است، یا به داستان ملکه سبا اشاره میکند که هدف آن نشان دادن قدرت یک زن در حکومتداری است؛ بعد ما بر سر اینکه خانمی معاون وزیر شود همچنان دعوا داریم.
وی با اشاره به سال هفتم و هشتم نزول قرآن ادامه داد: در اینجا قرآن دو نمونه زن را معرفی میکند؛ یکی همسر فرعون و دیگری مریم. البته در سال هفتم ماجرای همسر نوح و همسر لوط را هم مطرح میکند که زن یا مرد بودن امتیازآور نیست، آن مقداری که این دو جنس میتوانند از کمالات انسانی بهره ببرند، کسب امتیاز کردهاند. در واقع در قرآن، الگوهای مثبت و منفی از مرد و زن برای جامعه انسانی معرفی میشوند.
وی با اشاره به اینکه «آخرین دوره نزول قرآن، دوران نزول در مدینه است که بحث بیان قوانین با نگاه اصلاحگرایانه مطرح میشود»، گفت: مباحث مربوط به ازدواج، طلاق و قیمومیت در این دوره ۱۰ ساله مطرح و در ۱۳ سال پیش از آن، قرآن مباحث معرفتی را پایهگذاری میکند.
وی ادامه داد: در سال دهم دو آیه درباره امر به معروف و نهی از منکر و دیگری درباره تعامل انسانی صحیح با زنان است؛ آن هم در جامعهای که آنگونه با زنان رفتار میشد و خداوند میفرماید چرا زنان را پنهان میکنید؟!
مهریزی در پایان کلام حضرت علی(ع) هنگام تدفین حضرت زهرا(س) را برای حاضران در سالن، قرائت کرد.
گفتنی است، سلسله نشستهای «فاطمه (س) و جامعه امروز»، از یکشنبه شب، به همت انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان توحید، آغاز شده و تا امشب ـ سهشنبه شب ـ ادامه دارد.
برنامه امشب سخنرانی خانم دکتر طوبی کرمانی و حجت الاسلام سید جواد ورعی و محل برگزاری این نشست، تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، واقع در خیابان استاد نجاتاللهی، نبش ورشو است.
منبع: خبرگزاری برنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تداوم نزول برکات آسمانی تا ساعات آینده
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: با تداوم فعالیت سامانه بارشی طی ساعات آتی تا اوایل امشب گاهی رگبار باران و احتمال رعدوبرق و وزش باد نسبتا شدید پیش بینی میشود و پس از آن سامانه بارشی از استان عبور خواهد کرد.
به گفته مرادی احتمال شدت گرفتن نقطهای بارشها وجود دارد و درصورت وقوع میتواند موجب آبگرفتگی معابر، آبراههها و احتمال سیلابی شدن مسیلها شود.
او افزود: فردا با عبور سامانه بارشی از میزان ناپایداری جو کاسته خواهد شد.
مرادی گفت: رشد ابر و احتمال برخی رگبارهای خفیف و پراکنده باران در برخی از نواحی استان بویژه نوار غرب و شمال استان دور از انتظار نیست. همچنین به دلیل جابجایی تودههای هوا طی دو روز ابتدای هفته آتی بویژه در ساعاتی از روز شنبه در اغلب نقاط استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی میشود.
از یکشنبه سامانه بارشی دیگری از نواحی غربی وارد کشور خواهد شد که این سامانه بر اساس خروجی فعلی مدلهای پیش یابی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه موجب افزایش ابر و احتمال رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان خواهد شد.