Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کابل - ايرنا - استاندار هرات افغانستان، در آستانه برگزاري آيين آغاز عمليات اجرايي طرح انتقال گاز منطقه اي موسوم به «تاپي» در آن استان، روز سه شنبه زيان رساندن به روند اجراي اين طرح را خودکشي سياسي خواند و گفت که سطح حمايت سياسي از اين طرح تضمين شده است.

يه گزارش ايرنا؛ « محمد آصف رحيمي» در نشست مطبوعاتي در هرات افزود: امنيت طرح تاپي از سوي دولت وحدت ملي افغانستان تامين و در سطوح ديگر امنيتي مانند ابعاد اقتصادي، حقوقي و حفاظتي نيز اين ضمانت توسط همه بهره برداران از آن، تاييد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«تاپي» واژه ترکيبي از حروف نخست نام لاتين چهار کشوري است که در اجراي طرح انتقال لوله گاز از مبدا ترکمنستان به مقصد هندوستان مشارکت دارند و نام اين طرح منطقه اي، نمايه همکاري ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان به شمار مي رود.
استاندار هرات امروز از آمادگي همه جانبه اين استان براي ميزباني آيين شروع اين طرح در خاک افغانستان، خبر داد و گفت که براي پذيرايي از ميهمان داخلي و خارجي، تدابير لازم انديشيده شده است.
رحيمي صبح روز جمعه آينده را زمان افتتاح کارهاي اجرايي طرح تاپي در خاک افغانستان اعلام کرد و افزود: اين مراسم با حضور مقامات چهار کشور سهيم در اين طرح برگزار خواهد شد.
او يادآوري کرد که در کنار طرح تاپي، چند برنامه‌ عمراني در حوزه زير ساخت ها، هدف گذاري شده است و از خط آهن، شبکه فيبرنوري و انتقال برق نام برد.
رحيمي از تدابير شديد امنيتي با مشارکت نيروهاي امنيتي ساير استان‌ها خبر داد و افزود: دو هزار مامور پليس براي تامين امنيت اين مراسم از کابل به هرات انتقال داده شده اند و همکاري و مشارکت مردم را در کنار نيروهاي امنيتي، براي حمايت و تامين امنيت خواستار شد.
به اعتقاد او تاپي، طرحي مدنيت ‌ساز است که به عنوان دهليزي اقتصادي از خاک افغانستان مي‌گذرد و مانند هر رودي در مسير خود، تمدن‌ ها را رشد خواهد داد.
استاندار هرات مدعي شد که افغانستان تلاش دارد بجاي رقابت‌هاي سياسي و نظامي در منطقه، به عنوان نقطه وصل کشورهاي آسياي ميانه و جنوب آسيا، نقش ايفا کند و اين رويکرد را مورد قبول همه جريان هاي موجود درافغانستان دانست و حتي گفت که يک شاخه از گروه طالبان نيز از تاپي اعلام حمايت کرده است.
رحيمي ابراز اميدواري کرد که تاپي شروع همگرايي و همکاري منطقه اي باشد.
استاندار هرات در بخش ديگري از سخنانش، با اشاره به بندر چابهار ايران اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران نيز مي‌خواهد توسط بندر چابهار و از طريق افغانستان به کشورهاي آسياي ميانه متصل شود و هند و ايران در اين امر همکاري نزديکي را آغاز کرده اند.
نخست وزير پاکستان، وزير امور خارجه هند و رئيسان جمهوري ترکمنستان و افغانستان در ميان مقام هاي بلندپايه اي هستند که به گفته رحيمي، در مراسم روز جمعه افتتاحيه تاپي حضور خواهند داشت.
کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپي در بخش ترکمنستان، چندي قبل تمام شد و لوله ها به مرز افغانستان رسيد که در اين بخش عربستان نيز سرمايه گذاري کرده است.
اين خط انتقال گاز در خاک افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان هاي هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد و وارد پاکستان مي شود. پيش بيني سالانه 400 ميليون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسي به يک ميليارد و 500 ميليون مترمکعب گاز بعد از دهه سوم اجراي طرح تاپي، از مزيت هايي است که درافق توسعه افغانستان ترسيم شده است.
*آساق*1104*1486**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۷۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای به کشف گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در شهر خان یونس فلسطین واکنش نشان داد.

در این بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه این بیمارستان که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وزارت خارجه طالبان ضمن محکومیت این جنایات تصریح کرد افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

پیش از این نیز «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان در پیامی درباره فلسطین گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تاکید کرده بود: «ما از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می‌خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم رژیم اسرائیل را کوتاه سازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطینی‌ها بایستند».

آخندزاده اعلام کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی