Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- فلوشیپ جراحی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از رادیوتراپی هنگام جراحی در بیماران مبتلا به سرطان یک شیوه جدید درمانی است که نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی را برطرف کرده یا به حداقل می رساند.

به گزارش ایرنا، رادیوتراپی یا پرتودرمانی (radiotherapy) یکی از روش های مهم درمانی در بیماران سرطانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس و الکترون می گویند که با استفاده از دستگاه های شتاب دهنده به محل موردنظر تابیده شده یا از داروهایی که حاوی مواد نشاندار هستند، ساطع می‌شوند.
در پرتودرمانی از پرتوهای یون ساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی و جلوگیری از عود تومور استفاده می شود.
پرتودرمانی حین جراحی به این صورت است که جراح درحالی که تومور را از بدن بیمار خارج می کند، برای جلوگیری از عود مجدد تومور با همکاری تیم درمانی ازجمله متخصصان رادیوتراپی، فیزیک هسته ای و بیهوشی و با استفاده از دستگاه شتابدهنده که در اتاق عمل قرار دارد، پرتودرمانی راکه فقط چند دقیقه طول می کشد، انجام می دهد و محل جراحی بسته می شود.
از این روش درمانی در حالی استفاده می شود که بافت بیمار باز بوده و پرتوهای یون ساز به طور مستقیم به بافت سالم به دلیل احتمال عود مجدد تابانده می شود که علاوه بر این سلول های سرطانی باقی مانده را نیز تخریب می کند تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود.
دکتر حسن معیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه این روش نوین راهکاری مناسب برای کاهش نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی است، گفت: در حال حاضر بیشتر بیماران سرطانی بعد از جراحی و شیمی درمانی، نیاز به چند هفته رادیوتراپی دارند که با استفاده از این روش حین جراحی و در هنگامی که بیمار در حال بیهوشی است، این اقدام درمانی انجام می شود.
وی اظهار کرد: استفاده از این روش علاوه بر اینکه به نفع بیمار است، موجب کاهش هزینه های درمانی بیماران، دسترسی به خدمات درمانی بهتر، کاهش درد و رنج بیمار و در نهایت عدالت در توزیع خدمت رسانی به بیماران و در بسیاری از موارد سبب تاثیرگذاری مفیدتر نسبت به روش های درمانی معمول می شود.
معیری ادامه داد: هرچند فناوری رادیوتراپی هنگام جراحی را می توان در بسیاری از سرطان ها مانند سرطان های داخل شکم و سارکوم ها نیز استفاده کرد اما به دلیل شیوع سرطان سینه و قابلیت بهتر این روش، در درمان این نوع از سرطان بیشتر استفاده می شود و در تمام دنیا بیشترین استفاده را برای بیماران مبتلا دارد.
وی گفت: با بهره گیری از این روش می توان با کمترین آسیب، بهترین خدمات را به بیمار ارائه کرد تا علاوه بر کاهش درد، شاهد افزایش طول عمر بیمار نیز باشیم.

** بهره گیری از فناوری رادیوتراپی حین جراحی در سه شهر ایران
فلوشیپ جراحی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بهره گیری از فناوری رادیوتراپی حین جراحی در سه شهر کشور اشاره کرد و گفت: این روش درمانی در شهرهای تهران (بیمارستان های خاتم الانبیا و شهدای تجریش)، شیراز و مشهد استفاده می شود.
معیری ادامه داد: این روش برای اولین بار در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد استفاده قرار گرفت و در کشور در حال گسترش است.
وی اظهار کرد: هرچند در منطقه خاورمیانه در این زمینه پیشرو هستیم و این مرکز به عنوان نماینده منطقه محسوب می شود اما از آنجایی که این روش از سالها پیش در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی کاربرد یافته است، باید با شتاب بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.
معیری به برخی فعالیت های مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این مرکز علاوه بر خدمات درمانی، فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی بسیار گسترده ای انجام می دهد تا توانایی های علمی تازه ای در پیشبرد شیوه های نوین درمانی در دنیا داشته باشد.
علمی**1201 **1834

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۸۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آزمایش بالینی واکسن مذکور توسط صندوق بنیاد NHS بیمارستان های کالج لندن رهبری می شود.

دکتر هدر شاو به پتانسیل این واکسن برای درمان افراد مبتلا به ملانوما نیز اشاره کرده است. واکسن هم اکنون برای بررسی کارآمدی در درمان سرطان های دیگر مانند ریه، مثانه و کلیه تحت آزمایش است. در مرحله قبلی آزمایش واکسن ریسک عود کردن ملانوما در بیماران را کاهش داد.

این واکسن که به طور دقیقmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) نام دارد، درمان نئو آنتی ژن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا نوع خاصی از سرطان را در بدن بیمار دنبال کند. هنگامیکه این واکسن با یک داروی ایمونو تراپی به نام پمبرولیزوماب (کیترودا) ترکیب می شود، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

شاو در این باره می گوید: این روش یک درمان شخصی سازی شده و از بسیاری جهات بسیار هوشمندتر از واکسن است.

او در ادامه افزود: هدف اصلی این تحقیقات درمان دائمی بیماران مبتلا به سرطان است.

یکی از نخستین افرادی که این واکسن را دریافت می کند استیویانگ ۵۲ ساله از انگلیس است. او در این باره می گوید: این بهترین شانس من برای متوقف کردن مسیر سرطان است.

به گفته شاو به نظر می رسد درمان مذکور عوارض جانبی قابل تحملی مانند خستگی و درد در بازو دارد.

۲ سال قبل مرحله دوم آزمایش این واکسن نتایج نویدبخشی را نشان داد. در آن مرحله بیماران یک میلی گرم واکسن ام آر ان ای را به مدت ۳ هفته دریافت کردند. آنها همچنین هر ۳ هفته یکبار به مدت یک سال ۲۰۰ میلی گرم کیترودا مصرف کردند.

کد خبر 6089678 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد