Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:45:34 GMT

سقوط تلخ در پرونده اي‌تي‌آر

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۰۹۵۶۷

سقوط تلخ در پرونده اي‌تي‌آر

خبرگزاري آريا - دانش > فناوري‌ - محمد جهان‌پناه: حادثه تلخ هواپيماي اي‌تي‌آر-72 شرکت آسمان که صبح ديروز قلب ايران را به درد آورد اما و اگرهاي فراواني به‌دنبال داشت؛
خصوصا که با توجه به عمر بالاي هواپيماي سانحه‌ديده بسياري انگشت اتهام را به سوي اين هواپيما و برادران جديدترش که به تازگي به خدمت ايران‌اير درآمده‌اند گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آيا واقعا اي‌تي آر هواپيماي بدي است؟
اي‌تي‌آر-72 چگونه هواپيمايي است؟اي‌تي‌آر-72 هم‌اکنون محبوب‌ترين هواپيماي مسافربري توربوپراپ دنياست، هواپيمايي که تاکنون بيش از 944 فروند از آن ساخته شده و به‌عنوان يک هواپيماي مسافربري منطقه‌اي (هواپيماي مسافربري که در مسيرهاي کوتاه و فرودگاه‌هاي کوچک استفاده مي‌شود) محبوبيت زيادي هم دارد. اي‌تي‌آر-72 از نظر کلي در حقيقت نمونه‌ بزرگ‌تر اي‌تي‌آر-42 است که نخستين هواپيماي شرکت ايتاليايي/فرانسوي اي‌تي‌آر به شمار مي‌رفت. عدد 72 در اسم آن نيز در حقيقت به تعداد صندلي‌هاي استاندارد آن اشاره دارد.
هواپيمايي کم هزينه و امناين هواپيما به‌عنوان هواپيمايي کم‌مصرف و کم‌هزينه طراحي شد ضمن آنکه دردسرهاي تعمير و نگهداري زيادي هم نداشت. به علاوه قيمت تمام‌شده هواپيما براي کاربر نيز پايين بود و البته همچنان هست. از منظر ايمني نيز هواپيما طبيعتا با توجه به تمامي استانداردهاي ايمني سختگيرانه اروپايي ساخته شده است. همه اينها هم يعني چه مدل 200 و چه مدل 600 هيچ‌کدام هواپيماهاي بدي نيستند. در حقيقت حتي مدل 200 که از ساخت آن بيش از 2دهه مي‌گذرد همچنان يکي از رايج‌ترين هواپيماهاي توربوپراپ در حال خدمت در دنياست.
موتور ملخيموتور اين هواپيما توربوپراپ است به اين معني که به جاي فن بزرگ در موتورهاي توربو فن يک پروانه ملخي در آن قرار گرفته‌است. توربوپراپ نوعي موتور توربيني گازي است که در آن از گردش محور توربين براي گرداندن ملخ و ايجاد پيش‌رانش استفاده مي‌شود. اين نوع موتورها براي هواپيماهايي با برد کم و سرعت زير 700کيلومتر در ساعت مناسب بوده و به‌دليل مصرف سوخت و تعميرات ارزان‌ترشان نسبت به موتورهاي توربو فن داراي صرفه اقتصادي هستند. اين هواپيماها معمولاً براي مسافت‌هاي کوتاه مناسب هستند.
چطور برخورد با کوه ممکن است؟خلبان بدون داشتن ميدان‌ديد کافي از فاصله دور و خارج از ابر نمي‌تواند وجود عوارض زميني را وقتي درون توده ابر پرواز مي‌کند، تشخيص دهد و سيستم اخطار عوارض زميني نيز فقط از فاصله مشخصي مي‌تواند او را آگاه کند. وقتي به هر دليلي هواپيما وارد توده ابر يا مه شود (مثلا بر اثر اشتباه ناوبري يا خطاي انساني به هنگام فرود در فرودگاهي کوهستاني؛ يا نقص ‌فني مثل وقتي‌که يک يا هر دو موتور آن از کار افتاده و هواپيما در حال ازدست‌دادن ارتفاع استاندارد پرواز خود باشد) حتي درصورت فعال‌شدن اخطارهاي وجود عوارض زميني، اين احتمال وجود دارد که فرصت کافي براي فرار از خطر در دست نباشد و کار از کار بگذرد.

مشکلي به نام شرايط جويدر شرايط عادي، هواپيماهاي مسافربري و تجاري وقتي در ارتفاع پاييني از سطح زمين پرواز مي‌کنند، بايد از ورود به توده‌هاي فشرده ابر که ميدان ديد آنها را مختل مي‌کند، اجتناب کنند. تعريف مشخصي براي ميدان ديد مجاز خلبان وجود دارد و در شرايطي که حداقل‌هاي مشخص‌شده براي اين ميدان‌ديد برآورده نشود،
هواپيما نبايد پرواز کند يا خود را در آن شرايط قرار دهد؛ به همين دليل است که مثلا در روزهايي که منطقه فرودگاه مبدأ يا مقصد در مه فرو رفته يا گردوخاک به آسمان بلند شده است، پروازها تا بهتر شدن وضعيت و افزايش ميدان ديد به تأخير مي‌افتد. اين موضوع خصوصا در مناطق کوهستاني که عوارض زميني خطر بالقوه‌اي براي هواپيماها ايجاد مي‌کند، اهميتي دوچندان دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۰۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیرهای میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

ارزش قرارداد فروش اعلام‌شده یک میلیارد تنگه قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده که نرخ میانگین هر هواپیما را تنها به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار می‌رساند.

هرچند انگیزه ایالات متحده از خرید این تعداد هواپیمای قدیمی و غیرقابل استفاده فاش نشده است با این حال کارشناسان می‌گویند امکان دارد آنها برای استفاده و مصرف در اوکراین، جایی که هواپیماهای مشابه در حال خدمت هستند، خریداری شده باشند.

با توجه به اتکای اوکراین به تسلیحات دوران شوروی، این هواپیماها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقص فنی در پرواز هواپیمای مشهد-تهران
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • گاف بی بی سی درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • سقوط هواپیمای سبک ۲ کشته بر جای گذاشت
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟