Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از هکرهای ناشناس در سال ۲۰۱۷ با استفاده از سیستم سوئیفت، موفق به سرقت ۶ میلیون دلار از یک بانک روسی شده‌اند.

روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که تعدادی از هکرهای ناشناس، به‌ کمک سیستم ارتباطات مالی بین‌ بانکی سوئیفت، موفق به سرقت ۳۳۹.۵ میلیون روبل (۶ میلیون دلار) از یک بانک روسی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 



سرقت یادشده که اسناد مربوط به آن در یکی از گزارش‌های بانک مرکزی روسیه با موضوعیت سرقت‌های دیجیتال در سیستم بانکی روسیه منتشر شد، حلقه‌ی آخر حملات سایبری موفق با هدف سرقت از طریق درخواست جعلی برای انتقال وجه محسوب می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، این سازمان اطلاعاتی در خصوص «یک حمله‌ی موفق به محل فعالیت یکی از اپراتورهای سوئیفت» دریافت کرده و «حجم عملیات غیرمجاز در اثر این حمله‌ی هکری به ۳۳۹.۵ میلیون روبل رسیده است.»

پس از انتشار این گزارش، یکی از سخن‌گویان بانک‌ مرکزی روسیه اعلام کرد که هکرها با در اختیار گرفتن کنترل یکی از کامپیوترها در بانک روسی، از آن برای انتقال وجه از طریق سیستم SWIFT به حسا‌ب‌های خود استفاده کرده‌اند. این سخن‌گو از اعلام نام بانک یا جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد و صرفا با نقل قول از آرتم سایچو، معاون بانک مرکزی روسیه، گفت: «برنامه‌ی چنین سرقتی، بسیار رایج است.»

ناتاشا دی‌تران، یکی از سخن‌گویان SWIFT که سیستم ارتباطاتی آن برای انتقال چندین تریلیون دلار در روز استفاده می‌شود، می‌گوید شرکت متبوع وی در خصوص مسائل خاص، اظهار نظر نمی‌کند. او می‌گوید:

هنگامی که گزارش مربوط به یک کلاهبرداری بالقوه در اختیار ما قرار می‌گیرد، سعی می‌کنیم به کاربر متضرر در جهت ایمن‌سازی محیط فعالیتش، کمک کنیم.

طبق اعلام سوئیفت، سیستم‌های این شرکت تا‌کنون هیچ‌گاه در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر نبوده‌اند؛ اما اذعان می‌کند که در سال گذشته، سرقت‌های دیجیتال بسیار چشم‌گیر بوده‌اند؛ چرا که هکرها از ابزارهای پیشرفته‌تر و راهکارهای جدید برای انجام حملات خود استفاده می‌کنند.

در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی، هکرها در تلاش برای سرقت ۵۵ میلیون روبل از بانک ایالتی Globex روسیه از طریق سیستم سوئیفت بودند و در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶ نیز موفق به سرقت ۸۱ میلیون دلار از بانک بنگلادش شدند. سوئیفت از اعلام تعداد دقیق حملات یا شناسایی قربانیان خودداری کرده؛ اما جزئیات مربوط به برخی از سرقت‌ها را منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به حملات بانک بین‌المللی Far Eastern تایوان و بانک NIC Asia نپال اشاره کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محسن کریمی در حاشیه اجلاس‌ بانک توسعه اسلامی درباره روابط پولی کشور اظهار کرد: در این اجلاس‌ زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو کنیم.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

وی افزود: در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده ما صورت پذیرفت که در آینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود.

کریمی تاکید کرد: برای حج عمره در روزهای گذشته از منابع مسدودشده کشور مبالغی به کشور عربستان منتقل شد که علاوه بر حل مشکل حجاج، منابع کشور نیز آزاد شده است.

کد خبر 848398 برچسب‌ها حج عمره ارز - بازار داخلی خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی ایران دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • (ویدئو) سوال میلیون دلاری در اسرائیل: روسیه به ایران چه داده؟!
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟