Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رحیمی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان در گفت و گو با خبر گزاری علم و فناوری ازلرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه لرستان به سرزمین مفرغ های باستانی مشهور است و اغلب اشیاء باستانی که در استان کشف شده است از جنس فلز (آهن، برتر و …)، سرامیکی و شیشه ایی یا سفالی هستند، وجود یک سیستم نگهداری و مرمت این اشیاء حائز اهمیت است بنحویکه در درجه اول خصوصیات اصلی آنها حفظ شود و پوسته از بین نرود و همچنین ماندگاری آنها در دراز مدت تامین گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه فلزات به مرور زمان زنگ می زند و اکسید می شوند و یا اینکه پوسته آنها تغییر ماهیت می دهندافزود: استفاده از وسایل مکانیکی برای زدودن این تغییرات باعث کند شدن مقدار زیادی از پوسته جسم و حتی تغییر خصوصیات آنها می شود.

 

رحیمی خاطر نشان کرد: روشی که کشورهای خارجی مخصوصا فرانسه در نظر گرفته است از پلاسمای RF پالسی در فشار های پائین است که به وسیله ضربه زدن گازهایی مثل آرگون، هلیم و حتی گزنون زنگ را از بین می برد. روش مکانیک (استفاده از برس، سمباده و غیره) باعث کند شدن مقداری از پوسته و ضربه به اجسام خواهد شد.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان پیشنهاد دادند که استفاده از پلاسمای فشار پائین با استفاده از گاز آرگون برای زدودن زنگ در فلزات باستانی، حذف حالت کدری و شفاف شدن سرامیک ها و شیشه ها، برگرداندن و احیاء سلیس و اکسید های مربوطه به حالت اولیه بطوریکه در فلزات استفاده از رسوب زدایی پلاسما و روکش کردن آنها با طلا و پلاتین و یا آلیاژ کرومات و در سرامیک ها و شیشه ها استفاده از رسوب زدایی سلیس خالص باعث ماندگاری اشیا باستانی استان خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به وجود مرکز حمایت و هدایت از تحقیقات لیزر و پلاسما در استان و وجود آزمایشگاه و انجام فعالیت های تجربی استفاده از پلاسما در این راستا، می تواند یک روش نوین برای ماندگاری اشیاء باستانی استان باشد.

 

انتهای پیام /

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

احتمالا تا به حال هنگام گوش‌دادن به موسیقی یا یک پادکست، صداهای محیطی اذیت‌تان کرده‌اند. در واقع می‌توانیم بگوییم که صداهای مزاحم مثل نویز، گوش دادن به موسیقی را برای‌تان مختل می‌کنند. مورد دیگر وقتی است که در یک جمع یا یک فضای پر ازدحام، مجبور شده باشید به یک تماس تلفنی مهم پاسخ دهید.


در چنین حالتی باید داد بزنید تا مخاطب‌تان متوجه صحبت شما شود. در واقع به هر نوع سیگنال ناخواسته‌ای که بر دیگر سیگنال‌ها اثر می‌گذارد و باعث ایجاد تغییر در آن‌ها می‌شود، نویز گفته می‌شود.


فرض کنید با هدفون در حال گوش دادن به موسیقی هستید، بدون شک نمی‌خواهید صدای محیط بر آن اثری بگذارد. شاید اولین راه‌حلی که به ذهن‌تان برسد، این باشد که صدای موسیقی‌تان را افزایش دهید، درحالی‌که این راه‌کار درستی نیست!

با زیاد کردن بیش از حد صدای موسیقی هم امکان مقابله با صدای محیط را ندارید، هم گوش‌تان اذیت خواهد شد. باید یک تکنولوژی وجود داشته باشد که به شما امکان حذف صداهای مزاحم را بدهد. به این قابلیت که حذف نویز نام دارد، نویز کنسلینگ می‌گوییم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایرپادهای اپل همین ویژگی حذف نویز است که در ادامه بیشتر با آن و کاربردهایش آشنا می‌شویم.

نویز کنسلینگ چیست؟

صداهای محیط برای علاقه‌مندان به موسیقی، مزاحمت درست می‌کنند. صدای موتورها به‌همراه شکست هوا باعث می‌شود تا صدای اسپیکر موجود در هدفون، به‌درستی گوش شما نرسد. همچنین قرار گرفتن در معرض صدای موتور هواپیما، امکان گوش دادن به موسیقی یا مکالمه را نمی‌دهد. در گذشته وقتی می‌خواستید به موسیقی گوش دهید، ولی یک صدای مزاحم داشتید، برای مقابله با آن، باید صدای موسیقی خود را زیاد می‌کردید.

اما امروز با روی کار آمدن تکنولوژی نویز کنسلینگ این مشکل رفع شده است. نویز کنسلینگ با هدف بهبود تجربه گوش دادن به موسیقی بدون صداهای مزاحم ایجاد شد. در واقع نویز محیط شامل صداهایی همچون کولر، صحبت افراد، صدای خودروها و اتوبوس است. این نوع از فناوری 2 شکل اکتیو و پسیو دارد.

همه مدل‌های هدفون‌ها نوع پسیو حذف نویز را دارند که تا حدی امکان کاهش اثر صداهای مزاحم را دارا است. این در حالی بوده که هدفون‌های با فناوری حذف نویز اکتیو مناسب فضاهایی هستند که نویزهای بسیار شدیدی همچون موتور هواپیما وجود دارد. این نوع هدفون‌ها وزن سنگین‌تری نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر دارند، ولی قابلیت حذف نویز باعث نادیده‌گرفتن آن‌ها می‌شود.

حذف نویز یا Noise Cancellation چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین سوالی که در مورد این فناوری به ذهن هر کسی می‌تواند برسد این است که تکنولوژی حذف نویز چگونه کار می‌کند؟ پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است بگوییم که این تکنولوژی مختص یک برند یا یک محصول نیست. شاید فکر کنید این ویژگی فقط مخصوص ایرپادهای اپل باشد، درحالی‌که اینطور نیست!

در سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند، مجهز به قابلیت حذف نویز شده‌اند. در این دستگاه‌ها از 2 میکروفون استفاده شده، یکی برای دریافت و انتقال صدا و دیگری برای تشخیص صداهای مزاحم.

میکروفون دوم در تلفن‌های هوشمند، صداهای مزاحم را با استفاده از مدار الکترونیکی خود معکوس می‌کنند. این کار باعث خنثی‌شدن سیگنال‌های خراب یا نویز می‌شود. فناوری به‌کار رفته در تلفن‌های هوشمند برای حذف نویز، ENC نام دارد. وقتی یک ایرپاد داشته باشید که این ویژگی را دارد، مطمئن خواهید بود که صدای شما بدون هیچ صدای مزاحمی به مخاطب‌تان می‌رسد‌.

نحوه عملکرد این تکنولوژی به این صورت است که از میکروفون‌های چندگانه در آن استفاده شده است. در واقع تعداد زیاد میکروفون در این محصول اپل، این امکان را فراهم می‌کند. به بیان دیگر، میکروفون‌های مکالمه صدای شما را به مخاطب‌تان می‌رسانند. درحالی‌که میکروفون‌های اضافه، صداهای دیگر را دریافت کرده و از ارسال آن‌ها به مخاطبان‌تان جلوگیری می‌کنند.

چرا باید از نویز کنسلینگ استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال، می‌بایست مزایای استفاده از این تکنولوژی را به شما بگوییم. در ادامه 3 دلیل مهم برای استفاده از فناوری حذف نویز را به شما می‌گوییم:

·        مهم‌ترین ویژگی این تکنولوژی روز دنیا، حذف کامل صداهای مزاحم اطراف در زمان گوش‌دادن به موسیقی است. اگر از قابلیت ANC دستگاه‌تان استفاده کنید، لذت گوش دادن به موسیقی در سکوت مطلق را تجربه خواهید کرد.

·        دومین ویژگی امن‌کردن مکالمات تلفنی شماست. فرض کنید در یک جمع هستید و گوشی‌تان زنگ می‌خورد. در چنین حالتی هم صدای محیط مزاحم مکالمه شما است و هم این که شاید تمایلی به شنیده شدن صدای مخاطب‌تان نداشته باشید. در چنین شرایطی فعال کردن نویز کنسلینگ این مشکلات را حل خواهد کرد.

·        ویژگی سوم که باید در مورد تکنولوژی نویز کنسلینگ بدانید، در امان نگه‌داشتن موبایل است. در مکان‌های شلوغ به جای این که بخواهید داد بزنید تا مخاطب‌تان متوجه صحبت‌تان شود، بهتر است از ایرپاد استفاده کنید. شما با فعال‌کردن نویز کنسلینگ این امکان را دارید تا با خیالی راحت در مکان‌های پر ازدحام صحبت کنید.

بهترین هدفون مجهز به نویز کنسلینگ

هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods New Generation یکی از بهترین هدفون‌هایی است که از قابلیت حذف نویز استفاده می‌کند. برای فعال‌سازی نویز کنسلینگ در آیفون یا آیپد، کافی‌است مراحل زیر را طی کنید:

·        ابتدا باید وارد کنترل سنتر در سیستم iOS شوید.


·        سپس هر 2 گوشی ایرپادتان را در گوش‌های‌تان بگذارید.

·        نوار صدا را لمس کنید و آن را نگه دارید.

·        پس‌از آن دکمه نویز کنسلینگ را فعال کنید.


·        حالا باید بین 3 حالت یکی از حالات مختلف Noise Control, Transparency یا Off را بزنید.

جمع بندی 

در این مقاله در مورد یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا درزمینه تولید هدفون‌ها و تلفن‌های هوشمند صحبت کردیم. گفتیم نویز کنسلینگ یا حذف نویز یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تکنولوژی جدید است. هدفون‌های شرکت اپل یکی از قدرتمندترین تجهیزات دارای این قابلیت هستند.

برای استفاده از این ویژگی کافی‌است مراحلی که برای انجام آن گفتیم را انجام دهید. اگر تصمیم خود را برای خرید تجهیزات دارای تکنولوژی نویز کنسلینگ گرفته‌اید، می‌بایست به یکی از فروشگاه‌های معتبر وسایل دیجیتالی مراجعه کنید. دیجی کالا یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز فروش انواع ایرپاد است. برای خرید این محصول کافی‌است نام آن را در سایت دیجی کالا جستجو کنید.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • مرمت و بهسازی ۷۳ قطعه آببندان در مازندران
  • سالن باستانی شهر نقنه دچار نقص فنی شد
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما