Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری از چهارمحال و بختیاری، متاسفانه در چند ماه اخیر شاهد حوادث تلخ و اسفناکی  در نقاط مختلف کشور بوده ایم که موجب از دست رفتن عزیزمان گردیده است و قلبمان را از درد و اندوه آکنده نموده است. اگرچه وجود برخی از ناکارآمدی در ستاد بحران و ضعف های مدیریتی در بسیاری از موارد مشهود است، اما هنوز نحوه برخورد با این گونه حوادث در کشور ما فرهنگ سازی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما به محض بروز هرگونه سانحه ای بدون اینکه تخصص کافی در بررسی علل آن داشته باشیم به خود این اجازه را می دهیم که در رابطه با آن قضاوت کنیم. شایعات فضای مجازی را باور می کنیم و خود نیز ناخواسته در تشدید آن می کوشیم.

در هیچ کجای دنیا پیش از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما در رابطه با علل بروز حادثه نظر قاطعی داده نمی شود. 

این در حالی است که در فضای مجازی شایعات متفاوتی از نقص فنی هواپیما، فرسودگی هواپیما و ناوگان هواپیمایی، ناکارآمدی تیم پرواز و … صحبت به میان آمده است. 

در ادامه تصمیم داریم به طور اصولی و از زبان کارشناس مربوطه اخبار منتشر شده در خصوص این ضایعه دردناک را بررسی نماییم.

مهندس رامین پوره کارشناس هوا – فضا و آموزش دیده دوره های خلبانی و پرواز در خصوص شایعات فضای مجازی در خصوص حادثه سقوط هواپیمای تهران این چنین عنوان کرد:

فرسودگی و از رده خارج بودن هواپیمای پرواز تهران – یاسوج

Atr : یک شرکت ایتالیایی فرانسوی است که سومین شرکتی است که ایران پس از برجام برای خرید هواپیما  با این شرکت وارد مذاکره شد. هواپیمای پرواز تهران -یاسوج از نوع atr 72  سری 600  بود. این هواپیما از انواع هواپیماهای سبکی است که هم برای جابه جایی مسافر و هم برای مقاصد نظامی (در برخی کشورها) کاربرد دارد.  Atr72 هواپیمایی با تکنولوژی بالا می باشد و در سراسر دنیا نیز بسیار پرطرفدار است. سابقه معرفی این هواپیما به سال 1385 خورشیدی باز می گردد و به طور تقریبی 11 سال است که بازار جهانی معرفی و عرضه شده است  و در مقایسه با توپولوف  که سال 1969 به دنیا معرفی شد،  هواپیمای جدیدتری است . 

پوره خاطر نشان کرد: دو موضوع باعث شده است که مردم فکر کنند که این هواچیما قدیمی و از رده خارج بوده است:

اکثر ما ایرانی هاعادت داریم هواپیماهایی با موتور توربو فن (turbo fan) را در ناوگان هواپیمایی کشور و در آسمان بالای سرمان مشاهده کنیم، یعنی هواپیماهایی که از موتور جتی بهره می برند که  یک پروانه (فن) بزرگ با تعداد پره های متعدد را می چرخاند. هواپیمایی که سقوط کرد از نوع توربو پراپ است یعنی دو موتور جت  در طرفین هواپیما یک ملخ را به حرکت در می آورند و این تکنولوژی در دنیا قدیمی نشده است بلکه  همچنان درسراسر دنیا استفاده از آن در ساخت و تولید هواپیما متدوال است.  به علت اینکه هواپیما ملخ دار می باشد، باعث شده است که بال هواپیما به جای اینکه در زیر هواپیما قرار بگیرد، در قسمت بالایی آن واقع شود، که در مجموع چنین عواملی   باعث شده است ظاهر atr72 تداعی کننده هواپیماهای قدیمی باشد، ولی در عمل این چنین قضیه ای صحت نداشته و همانطور که قبلا نیز اشاره شد طراحی و ساخت این هواپیما به روز است. هواپیما ATR۷۲ سقف پروازیشان 25000 پا می باشد. فیلم هایی در حال انتشار در فضای مجازی است مبنی بر اینکه هواپیمای پرواز  تهران – یاسوج  قابلیت پرواز در ارتفاع بالا نداشته و برخورد آن با دنا قطعی بوده است. نکته اول اینکه این فیلم مرجع معتبری نداشته و احتمال دستکاری آن به منظور شبهه فراکنی و تشنج در جامعه زیاد است و نکته دوم اینکه هواپیماهای توربو پراپ معمولا در ارتفاعات پایین پرواز می کنند.

 

آیا از قطعات فرسوده در این هواپیما استفاده شده بود؟

 این مهندس مکانیک گفت: سوال اینجاست آیا ما تعریف درستی از عمر داریم؟! ملاک تعیین عمر از نظر ما «زمان سپری شده از لحظه تولد تا آخرین لحظه ی حیات  هر شخص: می باشد. وی تصریح کرد: ما در بحث های فنی و مهندسی نمی توانیم عینا دیدگاه های روزمره را اعمال کنیم. هر کلمه در هر حوزه ای مفاهیم گسترده ای داشته و در مهندسی، تعیین عمر، محاسبات پیچیده ای دارد. هریک از قطعات هواپیما نیز عمر مختص به خود را دارند و این موارد پارامترهایی از پیش تعیین شده نیستند.

پوره افزود: هواپیماها نسل به نسل از تکنولوژی بالاتری برخوردار می شوند و علاوه بر کاهش مصرف سوخت، اقتصادی تر و سبک تر شده و سقف پروازی بالاتری را رقم می زنند. عمر یک هواپیما به عمر قطعات آن بستگی دارد.  برای مثال: شما یک خودرو قدیمی مثل پیکان در اختیار دارید. فرض کنید که همه روزه زمانی را برای سرویس کردن و رسیدگی به این خودرو اختصاص می دهید و قطعات فرسوده آن را تعویض می کنید. اگرچه این خودرو قابل استفاده است اما همیشه در جایگاه یک خودروی “پیکان” باقی خواهند ماند و حتی رسیدگی بیش تر شما آن را به یک خودرو دیگر مبدل نخواهد کرد!

عمر قطعه: در اصطلاح مهندسی قطعات در اثر فرآیندهایی نظیر چرخش های متوالی و … که کاملا بستگی به نحوه عملکرد هر قطعه دارد، دچار خستگی شده که نهایتا منجر به شکست آنها می شود و با شکست این قطعه، عمر آن به پایان می رسد. در هواپیما نیز قطعات تحت ارتعاش و نوسان و دیگر عوامل هستند. همین نوسانات، نیروها وتنش های حرارتی و بعضا شیمیایی و… باعث می شود هر قطعه ای بسته به نوع کارکردش عمر متفاوتی داشته باشد که این عمر یا به مدت زمان سپری شده از تولید آن قطعه یا به مدت زمان پرواز یا حتی به سیکل پروازی آن هواپیما بستگی دارد.  یعنی مجموعه ای از عوامل، مشخص کننده اتمام عمر یک قطعه می باشند.

این کارآموز دوره های خلبانی بیان داشت: هنگامی که یک فروند هواپیما خریداری می شود، هر قطعه با استاندارهای مرتبط با خودش را دارد که طبق استاندارهایی تعیین شده و مرتبا با اصول از پیش تعیین شده ای، سنجش  و تست می شوند که نشان می دهد عمر قطعات به پایان رسیده است یا خیر.  برخی از این تست ها، تست های غیر مخرب هستند یعنی بدون اینکه منجر به آسیب زدن به قطعه شوند( اعمالی نظیر برش، حرارات دادن و …)، از روی ظاهر و شرایط مشخصه های فیزیکی قابل محاسبه می باشند.

هر هواپیمایی که خریداری می شود حجم عظیمی از اطلاعات راجع به یکیایک قطعاتش موجود است که  هر شرکت موظف است این اطلاعات را در اختیار خریداران قرار بدهد  و این مورد به هیچ عنوان به مسائل سیاسی وابسته نیست و این دیتا شیت ها همراه خود هواپیما به مشتری داده می شود .

پوره خاطر نشان کرد: هر کمپانی خودش را موظف می داند که این اطلاعات را دریافت نموده  و قطعات را مورد بازرسی قرار دهد و اگر احیانا هواپیما نتواند استاندارهای لازم را به دست آورد به اصطلاح زمین گیر می شود، که این زمین گیر شدن همیشه به معنای”فرسوده بودن” و “از رده خارج بودن” نیست، 

بلکه زمین گیر شدن یعنی: هواپیمایی که در آن مقطع زمانی صلاحیت پرواز ندارد و این می تواند به علت خرابی یا تمام شدن عمر یک یا چند قطعه از هواپیما باشد.

اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم متوجه این نکته خواهیم شد که:

هواپیمایی که تمام قطعاتش به موقع، اصولی و درست تعویض شود می تواند پرواز کنند ولی با سطح تکنولوژی محدود

 

وی افزود: هواپیماهای جدید هواپیماهایی هستند که از تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند، اپراتور محور نیستند یعنی سیستم الکترونیکی قوی تری دارند، مصرف سوخت کمتری دارند و این عوامل هستند که موجب می شوند که هواپیماهای جدید، جایگیزین هواپیماهای قدیمی شوند و این به معنای از رده خارج شدن  و بلا استفاده بودن همه هواپیماهای قدیمی نیست.همانطور که کماکان یکی از پر فروش ترین هواپیماهای دنیا بوئینگ 737 می باشدکه چند دهه پیش تولید شده است، اما همچنان نسل های جدیدی از آن به بازار عرضه می شود.

 

کم بودن عمر هواپیماهای ایرانی

مهندس پوره در خصوص شرایط پرواز و عمر هواپیماهای ایرانی عنوان کرد: معمولا عمر هواپیماهای ایرانی بیش تر از عمر هواپیماهای مشابه نمونه های خارجی هست، زیرا هواپیماهای ایرانی، هم تعداد پرواز کمتری انجام می دهند و هم اینکه پرواز های آنها  متوالی و با فاصله زمانی اندک از یکدیگر، انجام نمی شود.  برای مثال اگر در یک مدت زمان معین یک هواپیما در اروپا 30 پرواز انجام دهد همان مدل هواپیما در ایران 10 پرواز انجام داده است و این موضوع به این دلیل است که در ناوگان مسافربری هوایی ایران، مدت زمان زیادی هدر می ورد که صرف بارگیری و مسائل مشابه می شود و سو مدیریت زمان از طرفی به بیش تر شدن عمر هواپیماها  منجر شده است.

 

در پایان از بروز این حادثه اسفبار که قلب یکایک ایرانیان را به درد آورد ابراز تاسف و تاثر نموده  به خانواده های داغدار این عزیزان از دست رفته عرض تسلیت می کنیم. روحشان پر فتوح و قرین آرامش باد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۳۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین وقف استان بوشهر در سال جدید ثبت شد

حمید کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یک قطعه زمین به عنوان اولین وقف استان بوشهر در سال ۱۴۰۳ به ارزش هشت میلیارد ریال به ثبت رسید.

وی افزود: وقف از نمونه کارهای نیک و ماندگار و صدقه جاریه‌ای است که اهمیت آن در قرآن کریم و احادیث و روایات مورد تاکید فراوان قرار گرفته و پرداختن به سنت حسنه وقف، موجبات سعادت دنیا و آخرت را فراهم می‌آورد.

مسؤول اوقاف و امور خیریه شهرستان دیر از وقف یک قطعه زمین در این شهرستان خبر داد و افزود: یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۰ مترمربع جهت الحاق به فضای مسجد النبی (ص) توسط واقف خیر اندیش مسلم قنبری قادر وقف شد.

کد خبر 6062577

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های همدان
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷ هزار قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷هزار و ۸۰۰ قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • کنسرت‌های نوروزی طلیسچی تمدید شد
  • مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • وقف یک قطعه زمین مزروعی در زیرکوه
  • نیمار از هلیکوپتر بتمن محروم شد!
  • انتقادات نسبت به ایمنی هواپیماهای بوئینگ
  • اولین وقف استان بوشهر در سال جدید ثبت شد