Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@22:00:20 GMT

اعمال جراحی که اشتباهی انجام می‌شوند...

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۱۴۸۵۲

اعمال جراحی که اشتباهی انجام می‌شوند...

ساعت 24-مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از اقدام معاونت درمان برای پیشگیری از اشتباهات درمانی و وقایع ناخواسته خبر داد و گفت: به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی، دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند اصلاح خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علیرضا عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ با اشاره به اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقوع وقایع ناخواسته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: در معاونت درمان ۲۸ واقعه ناخواسته مانند انجام جراحی روی عضو دیگر پیش‌بینی شده است. به طور کلی وقایع ناخواسته، حوادثی هستند که انتظار وقوع آنها را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نداریم.

وی افزود: بر این اساس و برای پیشگیری از وقوع چنین وقایعی بخشنامه‌ای از سوی معاونت درمان به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید در صورت بروز چنین رخدادهایی بلافاصله آن را به وزارت بهداشت اطلاع دهند و به سرعت به این حوادث ناخواسته ورود کرده و آنها را تحلیل ریشه‌ای کنند.

عسگری ادامه داد: بنابراین با اجرای این بخشنامه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دقت‌شان را در حوزه ارائه خدمت بالا برده و بروز موارد ۲۸ گانه در آنها کاهش می‌یابد و درنهایت شاهد اصلاح فرآیندها خواهیم بود. بنابراین تلاش برای عدم وقوع حوادث ناخواسته در بیمارستان‌ها باعث می‌شود، سطح دقت در ارائه خدمات بالا رود. به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند، اصلاح خواهند شد. بنابراین جنس این موارد ۲۸گانه هم از همین نوع است و ما برای پیشگیری از آنها برنامه داریم و مکانیزم تعریف کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس این اقدام، بلافاصله پس از بروز چنین وقایعی در بیمارستان باید آن را به صورت آنکال به وزارت بهداشت اطلاع دهند و بعد از آن هم ما به این موضوع ورود می‌کنیم. خود بیمارستان هم باید ظرف ۷۲ ساعت این اشتباه در خدمت‌رسانی را تحلیل ریشه‌ای کرده و اعلام کند که چرا این اتفاق رخ داده است. در نهایت هم مشخص می‌شود که چه اقدامات و تمهیداتی باید انجام دهیم تا دیگر این اتفاقات نیفتد.

عسگری با بیان اینکه اگر به این شکل عمل نکنیم، باید منتظر وقوع این وقایع باشیم، گفت: بنابراین وقتی با برنامه‌ریزی پیش می‌رویم، می‌توانیم از بروز و تکرار این حوادث پیشگیری کنیم. البته این بخشنامه نباید منجر به ایجاد ترس در ارائه‌کنندگان خدمت و مانع از گزارش‌دهی آنها شود، بلکه باید سیستم‌ گزارش‌دهی‌مان را شفاف کنیم و از بیمارستان هم برای تحلیل ریشه‌ای و واقع‌بینانه‌ روی چنین حوادثی کمک بگیریم تا مانع از تکرار آن شویم.

وی تاکید کرد: ما پیش از بروز چنین حوادثی اقدامات لازم اعم از ارائه آموزش‌ها و ... را هم انجام می‌دهیم. از طرفی سایر حوزه‌ها و ارگان‌ها هم باید به تدریج چنین اقداماتی را انجام دهند تا از بروز وقایع ناخواسته در صنعت، کشاورزی، خودروسازی و... پیشگیری شود. بنابراین باید برنامه‌هایی طراحی کنیم تا اخبار نگران‌کننده کمتری بشنویم و سیستم امنیتی بالاتر رود. به عنوان مثال انتظار داریم که با اجرای این اقدامات که در قالب بخشنامه‌ ابلاغ شده است، ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها تقویت شود؛ چراکه این موضوع بسیار مهم است. هدف نظام‌های درمانی در دنیا نیز این است که سیستم درمانی امنی داشته باشند و اقدامات درمانی و ارائه خدمت به بیماران مخاطره‌آمیز نباشد. البته حتما سر راهمان چالش‌ها و موانعی وجود دارد، اما کار را پیش خواهیم برد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال جدید به منظور گسترش دامنه خدمت رسانی به بیماران بین‌الملل، ۱۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی صادر شده تا بتوانند خدمات رسانی به گردشگران سلامت را در دستور کار قرار دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، داوود خوش شکن، با اشاره به اینکه 4 بیمارستان و 6 درمانگاه تخصصی در ابتدای سال مجوز فعالیت در حوزه IPD را دریافت کردند، اظهار داشت: از 4 بیمارستان ، یک بیمارستان خصوصی و سه بیمارستان دولتی به تازگی  دارای مجوز جذب گردشگران سلامت را دریافت کردند. 

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال جدید 2 هزار و 587 گردشگر سلامت از خدمات مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند، تصریح کرد: در مجموع 46 مرکز درمانی تاکنون مجوز جذب گردشگران خارجی را دریافت کرده اند که از این تعداد 19 بیمارستان خصوصی و 3 مرکز جراحی محدود و مابقی درمانگاه های تخصصی هستند. 

خوش شکن با بیان اینکه تعیین تکلیف بیماران خارجی در زمینه تهیه ارز در مراکز دولتی و خصوصی یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری است، بیان کرد: هر بیمارستان یک شرکت رسمی گردشگری می تواند داشته باشد تا گردشگران خارجی با پول معتبر و در دسترس خود بتوانند هزینه های درمانی را بپردازند. 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ارز برای گردشگران خارجی را می توان یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری دانست و افزود: افرادی که واسطه معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی می شوند باید کارت شناسایی معتبر را به امضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میراث فرهنگی داشته باشند و در دوره آموزشی 20 ساعته شرکت کنند در غیر این صورت امکان معرفی بیماران خارجی را به مراکز درمانی ندارند. 

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه جامع گردشگری سلامت به منظور دسترسی آسان گردشگران سلامت در حوزه ارتباط گیری با مراکز درمانی برای اولین بار به صورت پایلوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش خصوصی در مشهد راه اندازی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه ابتدا در یک شیفت و بعد به صورت شبانه روزی پاسخگوی گردشگران خارجی است و آنها می‌توانند به راحتی پاسخ سئوالات خود را دریافت کنند. 

وی گفت: سال گذشته بیش از  80 هزار بیمارخارجی از خدمات مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • ارتقای تخت‌های بیمارستانی هرمزگان در دستور کار دولت
  • بازدید رئیس کل دادگستری البرز از بیمارستان امام کرج
  • کمالشهر صاحب بیمارستان جدید می‌شود
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • مصدومیت ۱۰ نفر در واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در آستانه اشرفیه
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر
  • دخالت تکنسین‎‌ها در امور جراحی و زیبایی/ چطور باید شکایت کرد؟
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها