Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز چهارشنبه در دیدار "سیخرید کاخ" وزیر امور خارجه هلند، با تشکر از ابراز همدردی دولت هلند به مناسبت حادثه غمبار سقوط هواپیما گفت: هیچ مانعی در روند روابط رو به رشد  دو کشور نیست و ما  آماده توسعه این روابط در همه بخش ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور به ظرفیت های گسترده برای تقویت همکاری های ایران و هلند اشاره کرد و اظهار کرد: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقاء یابد.

دکتر روحانی تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه همکاری های اقتصادی ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت تشویق و ترغیب بانکهای هلندی به ایجاد پیوندهای استوارتر با طرفهای ایرانی خود از سوی دولت هلند، گفت: ایران از حضور و مشارکت شرکتهای هلندی در پیشبرد طرحهای مرتبط با حوزه های انرژی، محیط زیست، کشاورزی، حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف انرژی  و گردشگری حمایت می کند.

رئیس جمهور همچنین به نقش برجام در تقویت همکاری های مشترک اشاره  و با تاکید بر اینکه "برجام یک مجموعه ای است که نمی توان چیزی به آن افزود و یا از آن کم کرد"، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرفهای مقابل به تعهداتشان دربرجام پایبند باشند ، برای حفظ آن ، همه تلاش خود را بکار می گیرید و بی تردید در میان هفت کشور، آغاز گر نقض برجام نخواهد بود.

 دکتر روحانی با بیان نقش اتحادیه اروپا در روند تدوین برجام و ضرورت تداوم این نقش ارزشمند و سازنده برای حفظ و ثبات آن، گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری های خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و 9 گزارش آژانس تایید می کند که تهران بر خلاف برخی طرفها که صددرصد به تعهداتشان عمل نکرده اند، به همه تعهداتش پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به جوسازی و فضاسازی های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران، به مرور دوران دفاع مقدس و موشکباران شهرهای  ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین المللی از یکسو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت و تاکید کرد: مردم ما با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی کشورشان، نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.

دکتر روحانی افزود: ما در عین حال علاقه مندیم راجع به فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می گیرد، با دوستانمان گفت و گو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشکهای مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس جمهور، انتقال موشک از ایران به یمن را اتهامی کاملا نادرست و بی اساس دانست و با بیان اینکه طرح این اتهامات بی اساس نمی تواند به حل مشکلات کمک کند، گفت: باید به جای این فرافکنی ها ، تلاش ها در مسیر پایان فوری جنگ، برقراری آتش بس، کمک به مردم بشدت نیازمند یمن و در نهایت آماده سازی زمینه برای آغاز گفت و گو های یمنی – یمنی،  متمرکز شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: ایران اسلامی از هر تلاشی در این راستا حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و آماده گفت وگو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه سقوط هواپیما و جان باختن شماری از ایرانیان گفت: اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصممند که روابط خود را در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند.

"سیخرید کاخ" اظهار کرد: شرکتهای هلندی اماده اند که مشارکت فعالتری در روند پیشبرد طرحهای ایران در ارتباط با فناوری های نوین، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکتها را برای گسترش فعالیتهایشان در ایران، تشویق و ترغیب می کند.

وی با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام، به نقش برجام در توسعه این روابط در زمینه های مختلف اشاره و بر ضرورت تداوم روند گفت وگو ها میان ایران و اتحادیه اروپا برای تقویت اعتماد سازی در حوزه های مورد علاقه تاکید کرد.

وزیر خارجه هلند با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می شناسیم.

وی همچنین با بیان ضرورت تلاش ها برای پایان دادن به فاجعه انسانی در یمن گفت: هلند معتقد است که باید فورا در یمن آتش بس برقرار  و فرایند گفت وگوی ملی در آن کشور برای ایجاد ثبات و امنیت آغاز گردد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

وزارت امور خارجه آمریکا نگران از تصمیم اسلام‌آباد برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی با تهران، بار دیگر به تهدید ناکارآمد اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در نشست خبری دیشب (چهارم اردیبهشت) در پاسخ به سوالی در مورد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان گفت که واشنگتن به همه کشورها اطلاع می دهد که خطر تحریم را در مراودات تجاری با تهران مد نظر داشته باشند.

در جریان نشست خبری دیشب، خبرنگاری از پاتل پرسید: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، ۲ کشور هشت تفاهمنامه امضا و توافق کردند که تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از سخنگویان دولت پاکستان نیز گفت که اسلام‌آباد نیازی به معافیت تحریمی آمریکا برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ندارد. ایالات متحده چه نظری در مورد این توافق ها و اظهارات دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ، ضمن اشاره به استقلال پاکستان در سیاست خارجی خود، گفت: ما به طور کلی خطر احتمالی تحریم ها را به هر طرفی که مراودات تجاری با ایران را مد نظر دارد، اطلاع می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از هدف ‌گذاری افزایش حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و امضای هشت سند همکاری مشترک بین دو کشور خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ بررسی موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌ های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی و قضایی، میان هیات ‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان و پس از دیدار با مقام‌ های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، ساعاتی پیش عازم سریلانکا شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقا بخشند/ مرز دو کشور یک فرصت است