پیش بینی رفتار بعدی مشتری به کمک رسانههای اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۱۹۴۰۸
علی دبیری – کارشناس تحقیق و توسعه بازار در جهان اقتصاد نوشت:روشهای سنتی بازاریابی، تمرکز بر پوشش عده زیادی از مشتریان در مقیاس عظیم و تبلیغاتی یکسان دارند. این روشها تمرکز چندانی بر نیاز مشتریان به صورت خاص ندارند و تقریبا با عموم در نظر گرفتن مخاطبان، در واقع هزینه زیادی را صرف تعداد کمی از مشتریان میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بروز پدیدهای به نام اینترنت و به تبع آن تجارت الکترونیک، کسب و کارهای الکترونیکی و نیز توسعه انواع مدلهای بازاریابی الکترونیکی باعث شد شرکتها موفق به دریافت اطلاعات کاربران با سرعت بالاتر و هزینه کمتر شوند. این امر موجب شد تا شرکتها به صورت تک به تک با مشتریان ارتباط برقرار کرده و در جهت نیازهای آنان استراتژیهای تولید و بازاریابی را طرحریزی میکنند.
چیزی که از آن صحبت میکنم روش بازاریابی تک به تک خوانده میشود و فراتر از سامانههای الکترونیکی ارتباط با مشتریان است که امروزه در بسیاری از بنگاههای خرد و کلان اقتصادی کشورمان استفاده میشوند. روش بازاریابی تک به تک فقط وظیفه برقراری ارتباط با مشتریان را برعهده ندارند، بلکه علاوه بر آن، بدنبال رهگیری رفتار مشتری و نهایتا شخصیسازی استراتژیهای بازاریابی برای همان مشتری خاص است.
بازاریابی مستقیم، یک به یک و یا شخصیسازی شده؛ فرآیند شناسایی مشتریانی است که نسبت به محصول یا کالای پیشنهادی مشتاقتر هستند و با احتمال بیشتری آن کالا را خریداری میکنند تا شرکتها بر این اساس تبلیغات بازاریابی را انجام دهند.
این روش نوین در بازاریابی، مبتنی بر فناوری اطلاعات و پردازش دادههای بدست آمده از مشتریان است و شرکتها برای پیادهسازی آن نیاز به تهیه زیرساخت فناوری اطلاعات مناسب در راستای پردازش دادهای انبوه مشتریان هستند. تاثیر فناوری اطلاعات در این روش با پیادهسازی چهار مرحله “شناسایی، تمایز، تعامل و سفارشیسازی” قابل بهره برداری است.
شناسایی؛ بهرهگیری از رسانههای اجتماعی برای شناخت مشتریان
با ظهور شبکههای اجتماعی در بستر اینترنت، شناخت مشتریان آسان شده است. شرکتها میتوانند با مراجعه به پستهای آنان در شبکههای مجازی به زمینههای مورد علاقه، موضوعات مورد بحث و نیز جستجوهای مشتریان دست یابند. بازاریابی رسانههای اجتماعی نیز در این راستا موثراند. بسیاری از وبگاهها با ردیابی بیدرنگ فعالیتهای کاربران، اقدام به شخصیسازی ارائه خدمات به آنان میکنند.
تمایز یافتن تمایلات مشتریان در گذر زمان:
تمایلات، ترجیحات و علایق مشتریان در گذر زمان تکامل مییابند و نیاز است تولید کنندگان به این نکته توجه لازم را داشته باشند و بر اساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. به کمک رسانههای اجتماعی میتوان شناختِ لازم نسبت به مشتریان یافت و میزان سرمایه مورد نیاز برای بخشهای مختلف مشتریان را تعیین کرده و همچنین بر اساس میزان وفاداری آنان طرحریزی کرد.
ایجاد بسترهایی برای تعاملات هرچه بیشتر با مشتریان
در دوره حاضر هر تماسی که با مشتریان برقرار میشود فرصت جدیدی برای شناخت آنان و تمایلاتشان است. از این روی تعامل با مشتریان حائز اهمیت خاصی است چرا که شناخت سازمان را نسبت به مشتریان افزایش داده و میزان ارزشی که برای سازمان ایجاد میشود قابل محاسبه خواهد بود. بازاریابی وابسته و نیز اشتراک اطلاعات میتواند در این راستا اثربخش باشد. یک مثال بارز آنان شرکتهایی همچون آمازون است که بستر را برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتریان خود فراهم میکنند. به گونهای که یک مشتری فقط با یک بار عضویت و ایجاد یک حساب کاربری بدون وارد کردن مجدد اطلاعات یا حتی شماره کارت میتواند از شرکتهایی که تبلیغات خود را در وبگاه آنان قرار دادهاند خرید کنند. به این ترتیب دسترسی به دادهای مرتبط با مشتریان مانند علایق، نیازها و بسیاری موارد دیگر در اختیار شرکت میزبان قرار میگیرد.
سفارشیسازی(توسط مشتری) و شخصیسازی(توسط شرکت) محصولات و خدمات
اینک به مرحله نهایی و مهم کار رسیدهایم. شناختها نسبت به مشتری کامل شده و تولید دقیقا برای مشتری خاص با بازار مشخص صورت گرفته است. قابلیت سفارشیسازی محصولات مزیت رقابتی قابل توجهی را نصیب سازمان میکند. اینجاست که صاحبان کسب و کار باید تصمیمات دقیقی اتخاذ کنند. اگر سازمانی به خوبی ترجیحات و علایق مشتریان را برآورده سازد آنان را نسبت به دیگر سازمانها بیمیل خواهد کرد. مشتریان اگر بخواهند سازمان جدیدی را بیابند که نیازهای آنان را شناخته و بر طبق تمایلات آنان رفتار میکند باید وقت و انرژی زیادی را صرف نمایند. شرکتهای زنجیرهای نمونه عملیاتی شده این روند بازاریابی هستند. مشتریان هرجای دنیا که بروند سازمانی میزبان آنان خواهد بود که علایق آنها را به خوبی میشناسد و رفتار بعدی آنان را پیشبینی کرده و توصیههای مفیدی برایشان خواهد داشت.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۹۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگ برهنگی از مظاهر جاهلیت مدرن/ با سخنرانی، معضل حجاب رفع نمیشود
مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد، این که کلیسا گالیله را مجبور کرد از حرف خودش مبنی بر گرد بودن زمین دست بکشد، متعلق به قرون تاریک اروپا نیست؛ یا زنده به گور کردن دختران در دوران پیش از طلوع اسلام در صحرای عربستان و یا از این دست موارد، جزو اعمال عصر جاهلیت نیستند، بلکه امروز نیز رفتارهایی را در قرون جدید مشاهده میکنیم که اگر گذشته را ندیده و نشنیده باشیم، گمان میبریم که هم اکنون در عصر جاهلیت به سر میبریم.
رفتارهایی که انتظار میرود در قرن بیست و یکم شاهد آنها، نباشیم، چراکه به نظر میرسد دیگر مدت هاست که از جهالت بشر گذشته و با افزایش علم و آگاهی، ریشه جهل و بی سوادی و هر آنچه که باعث میشود تا بشر در ندانستنها غوطه ور باشد، خشکیده شده است.
جاهلیت، حالتی فکری است که ریشه در ناآگاهی افراد دارد، این آگاهی است که جهل، را میراند، چیزی که احتمالا انتظار میرود با گسترش پیشرفتها در دنیای مدرن دیگر اثری از آن نباشد، اما باید گفت این انتظار، وهمی کودکانه است چراکه تا بشر در زمین زندگی میکند جهل و آگاهی، چون دو جبهه حق و باطل همواره در جنگند، فقط شکل و ظاهر آن تغییر میکند.
امروزه، جاهلیت بار دیگر خود را در رفتارهای بشر قرن بیست و یکم به شکلی نو و در پوششی مدرنیته به رخ میکشد و «جاهلیت مدرن» عنوانی است که میتوان بر آن نهاد چرا که مجموعهای از رفتارها را شامل میشود که نشانهای از جاهلیت مدرن راه همراه خود دارد، رفتارهایی که در همان قرون جاهلی نیز مورد شماتت و تبری بودند.
بدن نمایی، ازدواج با حیوانات (زوفیلیا)، ازدواج با خود (سولوگامی)، همجنس یا دوجنس گرایی، خودفروشی و روسپیگری و شیطان پرستی (ساتانیسم)، تنها نمونههایی از این بی سر و سامانی اخلاقی و اجتماعی جدید است؛ هرچند بشر امروز عینک علم و پیشرفت بر چشمان به ظاهر بینای خود زده و سرمست از موفقیتهای خود، مغرورانه زمین را به دهکدهای برای خود تبدیل کرده که میتواند هر تغییری در آن ایجاد نماید، اما باید دانست که همان زمان که متکبرانه گام برمی داریم و از معنویات و دستورات و منطق الهی روی بر میگردانیم، همان، لحظه سقوط در هلاک «جاهلیت مدرن» است.
از نمودهای دیدنی و قابل لمس منجلاب جاهلیت مدرن، که متاسفانه چندیست گریبان گیر کشور اسلامی ما نیز شده، میتوان به بدن نمایی، اشاره کرد که حتی در قرآن نیز به آن اشاره شده است، این شکل از رفتار در لغت به معنای «خودنمایی و آشکار ساختن بخشهای مختلف بدن به بهانههای مختلف در برابر مردم» است و اساسا به چیزهایی گفته میشود که زودتر دیده میشوند و به چشم میآیند.
اگر در زمان جاهلیت بدوی، زنان روسریهای خود را طوری روی سر میگذاشتند که گردن و زیورآلاتشان هویدا بود، در این عصر و با ادعای تمدن و فرهنگ، نه تنها عفاف و حجاب را امری طرد شده، موضوعی پوسیده و مانع پیشرفت و تعالی میدانند بلکه به برهنه بودن خود میبالند و مروج فرهنگ برهنگی هستند و درواقع امروز شخصیت والای زن زنده به گور میشود.
دشمنان، آزادیهای یواشکی به راه میاندازند، زنان و دختران را تهییج کرده و در بوق و کرنا میکنند و متاسفانه تیر زهرآگین تبلیغات قوی آنها نیز خوب بر سینه مخاطبان هدف این کمپینها نشسته، عدهای مهندسی شده مبلغ این پویشها میشوند و عدهای هم فریب خورده تنها با هدف برداشتن حجاب و رسیدن به آزادی واهی که روز و شب تبلیغات آن را میشنوند و دست به کار شده و به قول خودشان دوربین هایشان را علیه کسانی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارند و یا پلیسی که به حکم وظیفه باید امنیت اجتماعی و روانی دیگر شهروندان را فراهم آورد، تبدیل به اسلحه میکنند و با انتشار بعضا تقطیع و مدیریت شده کلیپها به دنبال رهایی از بند حجاب و خودنمایی در جامعه هستند.
کلام آخر این که، راهکار برون رفت از «جاهلیت مدرن»، بازگشت به دستورات، احکام و منطق الهی است، منطقی که از طرفی حکم میکند زنان و مردان حجاب داشته، تبرج و خودنمایی نکنند، آزادی را در بی عفتی و فرهنگ برهنگی نبینند و زیبایی را در ستر و پوشش بخواهند، از طرف دیگر نیز منطق اسلام به مشاوره و برنامه ریزی در امور معتقد است، اگر قرار به امر به معروف و نهی از منکر است ابتدا با رفتار، سپس با گفتاری لین و در نهایت برخوردی سلبی و قهری، همه این موارد نشان میدهد که اگر دین به عنوان راه اصیل زندگی بشر به طور دقیق و نه تحریف شده و سلیقهای عملی شود، نه دیگر خبری از خودنمایی و برهنگی در قالب آزادی و رهایی از حجاب است و نه مسئولان و برنامه ریزان خود را راحت کرده و تنها راه را برخورد چکشی میدانند و اینجاست که میتوان «جاهلیت مدرن» در حوزه عفاف و حجاب را ریشه کن کرد، البته این موارد به گفتن و نوشتن آسان به نظر میرسد چه اگر این اتفاق بیفتد مدینه فاضلهای را خواهیم داشت که همگی منتظر آن هستیم که چه زمانی فرا میرسد.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی