Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج- ايرنا- مديرکل دفتر جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشوربا اشاره به احياي پنج ميليون و 600 هکتار از عرصه هاي طبيعي کشور گفت: پرورش حدود 50 گونه گياه دارويي توسط جوامع محلي دراين عرصه مديريت مي شود.

به گزارش ايرنا، فريبرز غيبي روز چهارشنبه در گردهمايي تبيين سياست هاي اجرايي حفاظت، احياء، توسعه و بهره برداري و صادرات محصولات جنگلي و مرتعي (غيرچوبي) و گياهان دارويي در سال 1397 که در مرکز آموزش دکتر جوانشير کرج برگزار شد، افزود: حدود 2300 گونه گياهان دارويي در عرصه هاي طبيعي کشور توليد مي شود که با احتساب برداشت هاي بهاري در رويشگاه ها ، سالانه20 ميليون تن برداشت داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: اين ميزان گياهان دارويي توليد شده در عرصه هاي طبيعي کشور بخشي براي صادرات و بخش ديگر براي مصارف داخلي توسط مردم و شرکت هاي خصوصي فرآوري و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
** توسعه 500 هزار هکتاري گياهان دارويي در سطح مستثنيات
غيبي ادامه داد: بعضي از کارخانه ها و شرکت ها، کار فرآوري بر روي گياهان دارويي را انجام مي دهند که در اين فرآوري ها حداقل محصولات تبديل به گلاب يا اسانس يا مواد موثري مي شود و بسياري از شرکت هاي دانش بنيان داروهاي گياهي را توليد مي کنند که مي تواند ارزش افزوده ي خيلي خوبي داشته باشد.
مشاور رئيس سازمان جنگل ها به برنامه ششم توسعه در خصوص گياهان دارويي اشاره کرد و گفت: در اين برنامه قرار است بر اساس سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي که در معاونت علمي فناوري رياست جمهوري تصويب شده سطح مستثنيات گياهان دارويي که توسط کشاورزان و روستاييان به حدود 500 هزار هکتار برسد باشد ليکن برنامه وزارت جهاد کشاورزي حدود 250 هزار هکتار است.
وي افزود: همچنين در اين برنامه سهم سازمان جنگل ها در طرح توسعه گياهان دارويي 100 هزار هکتاربوده که قرار است رويشگاه هاي گياهان دارويي را با مشارکت مردم و جوامع محلي توسعه بدهيم.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي اضافه کرد: علاوه بر اين برنامه اي که در سازمان جنگل ها براي گياهان دارويي پيش بيني کرده ايم، در قالب اجراي طرح هاي مرتعداري در سطح حدود 9 ميليون و 600 هزار هکتار است تا بتوانيم در جهت مديريت بهينه عرصه ها آن گياهاني که داراي ارزش اقتصادي هستند را با کمک مرتعداران احياء کنيم ضمن آنکه ازفشار دام بر روي عرصه ها کاهش مي يابد.
وي گفت: به رغم اينکه ما در کشوري با وضعيت اقليمي نامناسب از لحاظ خشکي و وضعيت آب و بارندگي قرار داريم ولي از 13 اقليم دنيا 11 اقليم را دارا هستيم و بسياري از گونه هاي گياهي را در کشورمان داريم به طوريکه بيش از 8 هزار گونه گياه دارويي در کشور مي رويد که 2300 گونه آن داراي خاصيت دارويي هستند.
غيبي از آنغوزه، باريجه، گل محمدي، انواع آويشن، انواع مرزه، مورد، علف مار، سماق و... به عنوان بخشي از گياهان دارويي نام برد و افزود: از نمونه اين گياهان مي توان به زعفران نيز اشاره کرد که درجهان رتبه اول را داريم.
***اجراي طرح توسعه 815 هزار هکتاري جنگل کاري اقتصادي
مدير کل دفتر جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها ادامه داد: يکي از برنامه هاي اين سازمان، اجراي طرح توسعه جنگل کاري اقتصادي با مشارکت مردم است.
وي افزود: در اجراي اين طرح 815 هزار هکتار توسعه جنگل کاري در کشور براي افزايش سطح جنگل ها و پوشش سبز کشور با مشارکت مردم انجام مي شود که در اين طرح اجازه مي دهيم که گونه هاي دارويي کشت، احياء و توسعه پيدا کنند تا بتواند توجيه اقتصادي براي اين مردم داشته باشد.
مشاور رئيس سازمان جنگل ها بيان داشت: از جمله گونه هايي که در طرح جنگلکاري اقتصادي به کار مي روند مي توان به انواع بادام، بنه، زالزالک، گيلاس وحشي، انار وحشي، انجير، نسترن و ... نام برد که اين گونه ها علاوه بر اينکه ميوه آن ها مورد مصرف قرار مي گيرد برگشان مثل برگ مورد و برگ کنار مي تواند توجيه اقتصادي خوبي براي مجرياني که بخواهند در اين طرح شرکت کنند، داشته باشد.
وي گفت: اين جنگل ها چند منظوره است که علاوه بر تامين اقتصاد روستاييان به حفاظت آب و خاک کشور و افزايش پوشش گياهي کمک کند.
غيبي با بيان اينکه در جنگل کاري اقتصادي يک عرصه طبيعي در جهت سياست سازمان در اختيار روستاييان قرار مي دهيم، اظهار داشت: با اين روش مي خواهيم پوشش گياهي عرصه ها با کمک جوامع محلي احياء و توسعه پيدا کند.
وي اضافه کرد: اجراي هر 5 هکتار جنگل کاري اقتصادي مي تواند يک اشتغال ايجاد کند و هر 2 هکتار گياهان دارويي اگر در عرصه هاي طبيعي کار شود مي تواند يک اشتغال ايجاد کند تا يک معيشت پايدار در جهت پايداري عرصه هاي طبيعي داشته باشد.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي کشور با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه سهم سازمان جنگل ها در توسعه گياهان دارويي 100 هزار هکتار است، گفت: بر همين اساس سالانه بايد حدود 20 هزار هکتار توسعه داشته باشيم اين در حالي است که اين رقم بسيار ناچيز است و با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده اين رقم تا سالي 100 هزار هکتار هم مي تواند افزايش يابد.
6156/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار