Web Analytics Made Easy - Statcounter

هواپیمای تهران به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین و خدمه از رادار خارج شد. چند ساعت بعد بدون اینکه سیگنالی از هواپیما در دسترس باشد خبر سقوط هواپیما در همه خبرگزاری‌ها مخابره شد!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خبر کوتاه بود؛ هواپیمای تهران به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین و خدمه از رادار خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
چند ساعت بعد خبر برخورد هواپیما با کوه در همه خبرگزاری‌ها مخابره شد. عده‌ای بر این باور بودند که خارج شدن هواپیما از رادار می‌توانسته ساعتی قبل از حادثه رخ دهد.   خبرگزاری دانشجو برای بررسی این مسئله با اساتید خلبان به گفت‌و‌گو نشست... زمانی که اعلام شد هواپیما از رادار خارج شده است در واقع هواپیما سقوط کرده بود
کاپیتان آزادی خلبان و استاد رشته خلبانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: وقتی می‌گویند هواپیما از رادار خارج شد، به این معناست که سیگنال‌های موجود که باید در فرودگاه تهران یا فرودگاه یاسوج دریافت کند، وجود نداشته است. در واقع در هنگام پرواز هواپیما، اشعه‌هایی به سمت هواپیما فرستاده می‌شود که این اشعه‌ها در برخورد با بدنه هواپیما واکنش نشان می‌دهد و به اصطلاح می‌گویند هواپیما در رادار است.   وی در ادامه افزود: در حادثه برخورد هواپیمای تهران یاسوج به کوه دنا، زمانی که اعلام شد هواپیما از رادار خارج شده است در واقع هواپیما سقوط کرده بوده و پس از سقوط ارتباط با مرکز قطع شده است؛ زیرا ارتفاعی نداشته و در آسمان نبوده است. در واقع در این حادثه موتور‌های هواپیما از کار افتاده و موانع زمینی جلوی آن را برای اسکوپ رادار گرفته اند در اصطلاح می‌گویند هواپیما از رادار خارج شده است.   این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در سوانح هواپیمایی در بیشتر مواقع خطای انسانی اهمیت دارد؛ ۷۵ درصد به دلیل خطای خلبان صورت می‌گیرد. قطعا برای پرواز قطعات به روز شده اند در واقع می‌توان گفت که ۱۰ درصد سقوط یک هواپیما می‌تواند به شرایط فنی مربوط شود و شرایط جوی نیز می‌تواند ۵ درصد تاثیرگذار باشد. ۷۵ درصد به دلیل خطای خلبان صورت می‌گیرد. قطعا برای پرواز قطعات به روز شده اند در واقع می‌توان گفت که ۱۰ درصد سقوط یک هواپیما می‌تواند به شرایط فنی مربوط شود و شرایط جوی نیز می‌تواند ۵ درصد تاثیرگذار باشد
کلپیتان آزادی با اشاره به اینکه نمی‌توان اظهارنظر دقیق در خصوص نحوه برخورد کرد، افزود: باید جعبه سیاه پیدا شود تا در کنار تیم هفت نفره که از فرانسه به ایران آمده اند، علت اصلی سقوط کارشناسی و اعلام شود.   وی ادامه داد: ارتفاع سنج هواپیما در زمان برخورد با کوه قطعا سرعتی را نشان می‌دهد که در لحظه آخر هواپیما با آن پرواز می‌کرده است و پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما که همه اطلاعات در آن ثبت شده است، می‌تواند همه معما‌ها را حل کند.
این استاد رشته خلبانی در ادامه در پاسخ به سئوالی خبرنگار خبرگزاری دانشجو، مبنی براینکه چرا دماغه هواپیما آسیب کمتری نسبت به انتهای هواپیما خورده است، افزود: احتمالا خلبان در لحظه آخر متوجه کوه می‌شود و تصمیم داشته دماغه را به سمت بالا ببرد تا ارتفاع بگیرد و این چرخش سبب شده انتهای هواپیما آسیب بیشتری ببیند.
خلبان آزادی با اشاره به اینکه هواپیما حالت اضطراری اعلام نکرده است، افزود: قطعا خلبان در اندازه گیری فشار یا ارتفاع دچار اشتباه شده است و از سوی دیگر روزمرگی نیز می‌تواند به این میان اضافه شود؛ زیرا این خلبان کارکشته مسیر تهران یاسوج را همیشه طی می‌کرده و شاید به نظر می‌رسیده که می‌تواند چشم بسته این مسیر را طی کند.   احتمالا فرسودگی هواپیما دلیل اصلی فعال نشدن سیستم موقعیت یاب بوده است
یکی از خلبانان هواپیما‌های کوچک در همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: در کل سیستم کامپلیس در همه هواپیما‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد در این هواپیما این سیستم از کار افتاده است. در واقع وقتی UPS از دسترس خارج می‌شود، به طور خودکار سیستم رادار از خط خارج می‌شود و جی پی اس سیستم هواپیما فعال می‌شود، اما در این هواپیمای فرسوده وقتی برق از کار می‌افتد احتمالا باطری اضطراری نتوانسته سیستم جی پی اس را فعال کند.   در این هواپیمای فرسوده وقتی برق از کار می‌افتد احتمالا باطری اضطراری نتوانسته سیستم جی پی اس را فعال کند وی گفت: این دستگاه بعد از یک تایمی که هواپیما از رادار خارج می‌شود، پالس موقعیت ارسال می‌کند در واقع مانند سیستم ایربک است که بعد از تصادف خودرو فعال می‌شود، اما در هواپیمای حادثه دیده سیستم اکتیو کننده اش عمل نکرده است و به نظر می‌رسد سن بالای هواپیما و حالت فرسودگی برق کشی اش این مشکل را رقم زده است.
این خلبان تصریح کرد: خلبان این هواپیما فردی کارکشته و ماهر بوده که سال‌ها این مسیر را طی کرده است در واقع مهار این هواپیما مهارت بالایی می‌خواهد و می‌توان گفت که عوامل انسانی در این حادثه اهمیت کمتری دارد؛ اما فرسودگی و سن بالای هواپیما می‌تواند نقش پررنگ تری داشته باشد؛ زیرا قطعات الکترونیکی عمر خاص خودشان را دارند و پس از فرسودگی باید از رده خارج شوند.   وی گفت: از سوی دیگر این هواپیما مدت‌ها قبل نیز دچار حادثه شده بود و این می‌تواند نشان بدهد که این هواپیما نباید به پرواز در می‌آمده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونالد آرائوخو ضعیف‌ترین مدافع فصل جاری لالیگا از نگاه آماری

آرائوخو این هفته ها هیچ نشانی از یک مدافع مطمئن ندارد و دائما بارسلونا را به دردسر می اندازد.

دیدار بارسلونا و والنسیا در هفته 33 لالیگا 2023/24 با برتری 4-2 شاگردان ژاوی به پایان رسید. روبرت لواندوفسکی در این بازی هت تریک کرد اما رونالد آرائوخو بازهم در خط دفاعی متزلزل نشان داد و با انجام خطای پنالتی، یک گل را به خفاش ها تقدیم کرد. 

به نقل از اوپتا؛ با در نظر گرفتن سه فاکتور خطای پنالتی، دریافت کارت قرمز و اشتباه منجر به گل، رونالد آرائوخو بدترین عملکرد را در بین مدافعان شاغل در لالیگا طی همه رقابت های فصل جاری داشته است. او 2 اشتباه منجر به گل داشته، 2 بار کارت قرمز گرفته و 2 بار هم خطای پنالتی مرتکب شده است. انتقادات از این مدافع اروگوئه ای به خصوص پس از اخراج او مقابل پاری سن ژرمن به اوج رسیده است. آرائوخو امشب هم یک خطای پنالتی قابل اجتناب انجام داد و کار بارسلونا را سخت کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • یک جنگنده اف-۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • رونالد آرائوخو ضعیف‌ترین مدافع فصل جاری لالیگا از نگاه آماری
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • خطای پنالتی بر روی سردار آزمون و گلزنی پائولو دیبالا مقابل ناپولی (ناپولی 0-1 آاس رم)