دعای جعلی صنمی قریش که در هیچ یک از منابع شش قرن اول شیعی وجود ندارد خود یکی از عوامل تفرقهافکنی بین شیعه و سنی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ماسال نیوز، دعای جعلی صنمی قریش از جمله ادعیهی بدعتی است که در شبکههای اجتماعی توسط افراد جاهل و یا احیایا مغرض و گاهی گروههای سازمان یافته منتشر میشود که خود از عوامل تفرقهافکنی بین شیعه و سنی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث درباره میزان اعتبار «دعای صمنی قریش» نوشت: دعای صنمی قریش به هیچ وجه معتبر نیست بلکه به نظر بعضی از محققین جعلی است. این دعا نخستین بار در حدود سال ششصد هجری توسط یکی از راویان ترویج و علنی شد. ادبیات این دعا با ادبیات دعاهای دیگر تفاوت فاحشی دارد. هیچ دلیل معتبری نداریم که ثابت کند دعای صنمی قریش از سوی معصوم (ع) توصیه شده و ثوابهای آنچنانی را دارا باشد. برخی از کسانی که دعای صنمی قریش را ترویج میکنند قصدشان ایجاد درگیری بین
شیعه و سنی است زیرا منظور از صنمی قریش در این دعا «شخصیتهای مقدس نزد اهل سنت» است. بنابراین باید به جای چنین دعای مشکوک و تفرقه افکنی به قرائت زیارتها و ادعیه معتبری مثل زیارت عاشورا و زیارت امین لله و صلوات و دعاهای صحیفه سجادیه بپردازیم که واقعاً معجزه میکنند. تأثیر دعای صنمی قریش بیش از هر چیزی افزایش نفرت بین
شیعه و سنی است که موجب میشود سنیهای معتدل به وهابیهای افراطی تبدیل شوند. اینکه گفته شده است بعضیها دعای صنمی قریش خواندهاند و حاجت گرفتهاند گرچه محال نیست ولی ما به راستگویی این مدعیان شک داریم چون می دانیم که این افراد مأموریت دارند که با ترویج این دعا بین
شیعه و سنی درگیری و اختلاف ایجاد نمایند. قرآن کریم به ما میفرماید ایجاد دشمنی بین مسلمانان کار شیطان است (۱). نباید از شیطان غافل شویم. اگر دعای صنمی قریش که یک دعای مشکوک و فاقد سند معتبر است حاجت میدهد قطعاً زیارت امین لله و زیارت عاشورا که معتبر هستند چند برابر حاجت میدهند بنابراین چرا دعاهای معتبر را رها کنیم و وقت خود را به دعاهای مشکوک و تفرقه افکن بگذرانیم؟! اگر دعای صنمی قریش در سطح گسترده رواج یابد موجب بیشتر شدن کینه بین
شیعه و سنی خواهد شد. متاسفانه مدیران گروههای اجتماعی منتسب به شیعیان انگلیسی که به عمد به دنبال ایجاد درگیری بین
شیعه و سنی هستند بر قرائت این دعا بسیار تأکید میکنند در حالی که این کار دقیقاً کمک کردن به انگلیس و اسراییل و آل سعود است. لذا وقتی گروههای تفرقه افکن سعی میکند مردم را با احادیث مشکوک و ضعیف به سمت اختلاف و کینه سوق دهند راه حل این است که ما هم مردم را آگاه کنیم. شیخ حیدر حب الله از فضلای لبنانی فارغ التحصیل قم نیز درباره دعای صنمی قریش در مجله الکترونیک اخوت مینویسد: آن چیزی که سبب میشود اعتمادمان به این دعا کمتر شود-که قرینهای است که ارزش دارد برآن توقف کرد- این است که در کتب معروف مذاهب مختلف
شیعه که در شش قرن اولیه نوشته شده وبه دست ما رسیده است، ما نمونهای و اثری و حتی اشارهای به این دعا پیدا نمیکنیم. به رغم تلاشهای بسیار زیادی که طرفداران این دعا انجام دادهاند، تا به معلومات اولیه و قدیمی دست پیدا کنند، این دعا در هیچ کدام از کتب اربعه
شیعه و در کتب صدوق، مفید، سید مرتضی، طوسی، طبری
شیعه و غیر آنها ذکر نشده است. و حتی شیخ طوسی نیز در کتاب «مصباح» (که مخصوص مناجاتها و ادعیه و سنن است) آن را ذکر نکرده است. این درحالی است که در این کتب، بسیار دیده میشود که به خلفای سه گانه بدگویی شده است. «مشهدی» نیز در کتاب «مزار» اصلاً آن را ذکر نکرده است. عجیب اینکه «سید بن طاووس» هم این دعا را ابداً ذکر نکرده است. با وجود اینکه استادش و استاد خواجه نصیرالدین طوسی-«شیخ اسعد بن عبد القاهر اصفهانی»- شارح این دعا است و سید نزد او علم آموزی کرده است. سید ابن طاووسی که کتب زیادی در ادعیه و مستحبات دارد و شاید بشود گفت که هیچ دعایی ریز و درشتی را از قلم نینداخته و حتی روایتی را از «امام رضا» نقل کرده که در برخی قسمتهایش با این دعا همخوانی دارد. این امری است که سؤالات زیادی را موجب میشود: اگر استادش صاحب این شرح است، چرا سید، اصل این دعا را در کتبش (که شامل مجموعهی ادعیه مندوبات نمازها و اذکار قنوت و غیر آن است) ذکر نکرده است. این در حالی است که او از این شرحی که استادش نوشته خبر داشته است و شرح در نزد او بوده و در جاهای دیگر از آن استفاده کرده است. علاوه براین، به خلاف آنچه رایج است که کتاب اصفهانی را «رشح الولا فی شرح دعا صنمی قریش» مینامند، سید آن را «صنمی قریش» نام گذاری نکرده است. دیگر اینکه با وجود اینکه سید ابن طاووس به تسامح در ادله سنن و در نقل دعاها و روایات و مناجاتها معروف است، میبینیم که برخی از روایاتی که در این شرح وارد شده را نقل میکند، اما خود این دعا را، در هیچ کدام از کتبش ذکر کرده نکرده است. برخی از طرفداران این دعا میگویند امام خمینی و امام خویی آشکارا و صراحتاً این دعا را تأیید کردهاند و امام خمینی هر روز صبح این دعا را میخوانده است. جواب: من بسیار تحقیق کردم؛ اما ندیدم که در کتب آنها یا در آنچه که با مدرک از آن دو ذکر شده است، چنین چیزی آمده باشد و خدا عالم است. و بسیار بعید است که مراجع و فقها در قرن اخیر آشکارا اعلام کرده باشند که این دعا صحیح است. هرچند که ممکن است این دعا را صحیح بدانند، اما آشکارا بیان نکنند و شاید هم صحیح ندانستهاند، یا در آن توقف کردهاند و رأی ممتنع دادهاند، یا اصلاً به آن توجه نکردهاند و از این رو چیزی نگفتهاند. بنابراین ما نمیتوانیم بدون وجود دلیلی روشن نظر بدهیم. نه دلیلی بر رد و نه دلیلی بر قبول. با توجه به آنچه گفته شد شاید به همین دلیل است که «شیخ عباس قمی» در «مفاتیح الجنان» و «سید محسن عاملی» در «مفتاح الجنات» این دعا را ذکر نکردهاند. که البته خدا عالمتر است. صرف نظر از شعارات سیاسی و عناوینی چون وحدت اسلامی باید گفت: کسی که از نظر مضمون، مشکلی در متن این دعا نمیبیند و به قاعده «تسامح در ادله سنن» اعتقاد دارد (چنان که عدهای از علما نظرشان همین است) میتواند این دعا را بنا بر اجتهاد یا تقلیدش بخواند. اما کسی که خودش یا مرجعش این قاعده را قبول ندارد، و یا قبول دارد اما دلیل علمی دارد که این دعا کذب است و بر زبان امیرالمؤمنین وضع و جاری نشده است، دلیلی ندارد که بگوییم این دعا در نزد او هم مستحب است. (و توجه داریم که همانطور که اثبات صدور دعا نیاز به دلیل دارد اثبات وضع حدیث هم نیاز به دلیل دارد) و به نظر ما اثبات تاریخی این دعا، با «روش حدیتی» یا «تاریخی»-هر چند با روشی غیر از روش مصطلح الحدیثی صحیح – امری ناقص و مبهم است. خدا عالم است. … پی نوشت: ” (۱) وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا”(و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»، که شیطان میانشان را به هم میزند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است (اسراء ۵۳)
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کلاهبرداری از طریق پیامها و لینکهای جعلی
سرهنگ اکبر محمدجعفری گفت: در موضوع واریز سود سهام عدالت به حساب شهروندان و بحث کالابرگ و موارد این چنینی سوءاستفادههایی از طرف مجرمین و کلاهبرداران سایبری صورت میگیرد و پیامک جعلی ارسال میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز