Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:53:08 GMT

هوشنگ ظریف تجلیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۰۷۹۴

هوشنگ ظریف تجلیل می‌شود

برنامه «نقش عشق» ویژه تجلیل از هوشنگ ظریف با سخنرانی حسین علیزاده برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، برنامه «نقش عشق» با سخنرانی حسین علیزاده ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ ویژه تجلیل از شش دهه فعالیت هنری استاد هوشنگ ظریف باحضور پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی جمعه ۴ اسفند ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای موسیقی دو نوازی سنتور و تمبک توسط استادان محمد اسماعیلی و سعید ثابت، دو نوازی پیانو و ویلن توسط سامان احتشامی و بابک شهرکی و تک نوازی تار توسط امیر حسین رضا، پخش کلیپ هایی از فعالیت‌های استاد هوشنگ ظریف از بخش‌های این برنامه است.

***

هوشنگ ظریف سال ۱۳۱۷ درتهران متولدشد . از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و  هنرکده  عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد  موسی معروفی و علی اکبر شهنازی  شروع کرد. وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، سازمان خدمات اجتماعی کشور ، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان های پسران و دختران، دانشگاه های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود .

هوشنگ ظریف  به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر ، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و..... حضور داشته  و  اجراهای متعددی با در کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای به روی صحنه برده است.  

همچنین  نه تنها شاگردان ظریف بلکه بسیاری از کارشناسان او را در ردیف برجسته ترین اساتید نوازندگی تار در ایران می دانند و این شناخت در موسیقی ایرانی، برآمده از سنتی تجربی ،کافی است. استاد ظریف در اوایل دهه ۷۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتراست.

ظریف  بیش از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخته است  و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره گیری  از محضر استادانی چون علی‌اکبرخان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «تار» کسب کرد که شاگردان‌اش هر کدام  چهره‌های تارنوازی شدند؛ که می توان به چهره‌هایی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم اشاره داشت .

وی با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل دارد و جهت تدوین متد نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری داشته وحاصل این همکاری دوکتاب با عنوان «آموزش تنبک» به چاپ رسیده‌است و در تصحیح ردیف‌های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران نیز کتابی با عنوان «ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران» چاپ شده است. از دیگر آثار او می توان به کتاب ها و مجموعه های صوتی زیر اشاره کرد: نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف الله مجد، اسد الله مجد، جلیل شهناز ، فرهنگ شریف وابراهیم سرخوش/کتاب های  دستور مقدماتی تار و سه تار، کتاب اول و دوم و سوم هنرستان موسیقی برخی از تالیفات این استاد موسیقی است.

ظریف در برنامه های متعدد گل ها ی رنگارنگ ، چندین کاست تکنوازی ارزشمند از جمله آلبوم «اصفهان دشتی» را نیز در کارنامه خود به یادگار گذاشته است که در این آلبوم علاوه بر گوشه هایی از اصفهان و دشتی سه قطعه«دختر ژولیده»، «بندباز» و «ژیمناستیک موزیکال» از آثار کلنل علینقی وزیری به اجرا درآمده است. همچنین آلبوم های متعدد به همراه گروه استاد فرامرز پایور ،گوشه هایی از ردیف موسی معروفی به کوشش کامبیز روشن روان ،نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار و... نیز از فعالیت های موسیقی این استاد است.

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی سیدخندان، خ جلفا مراجعه یا با  شماره های تلفن ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۰۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، امیر حسین سمیعی گفت: بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است، که می شود سال های سال در مورد به آن صحبت کرد و راجع به مشکلات آن به صورت اضطراری تر نشست و صحبت کرد و دغدغه ها را شنید و گلایه ها را گوش داد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاشمان این است که پهنای موارد بوروکراتیک کنار گذاشته شود و بی واسطه با شما صحبت کنیم، ما وافقیم اگر مشکلاتی وجود دارد آمده ایم برای اینکه بشنویم و تمام تلاشمان را به کار ببریم تا مشکلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: موسیقی در بوشهر زنده است، همین پویایی و دغدغه مندی که مطرح شد نشان از زنده بودن این شهر در حوزه موسیقی دارد، معتقدم در بوشهر موسیقی برای تمام ابعاد زندگی از جمله کار، سوگ، شادی، حرکت و امید در جامعه در نوع خودش گزینه دارد.

سمیعی یادآور شد: ما تلاش می کنیم که تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند نگاه تکریم و محبت به آنها داشته باشیم. تا جایی که قدرت داشته باشیم تلاش خواهیم کرد تا فاصله ما با هنرمندان کمتر شود و درصدد رفع مشکلات و دغدغه شما هستیم، و باید همت کنیم تنش ها را کاهش و ظرفیت های کاری را شناسایی و افزایش دهیم.

وی در خصوص مشکلات سامانه ای مجوزهای موسیقی گفت: ما نمی توانیم همه را با یک چارچوب مقایسه و بررسی نماییم و مشکلات ساختاری و فرایندی دارد که اینگونه مشکلات با همین نشست ها رفع خواهد شد.

وی در مورد سالن های موسیقی و سخت افزار تصریح کرد: باید تلاش کنیم با افزایش امکانات لازم و اساسی زمینه تسهیل اجرای کنسرت توسط شرکت های مجری را در شهرستان ها فراهم کنیم.

سمیعی اضافه نمود: ما باور داریم موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می کند و همه تلاشمان این است که فضا را پویاتر کنیم.

وی در خصوص اینکه گروه‌های موسیقی در برخی فصول کم کار یا تعطیل می شوند، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کرد و ایجاد رویدادهای اجرایی به تناسب آن ایام می تواند تاثیر گذار باشد و اگر در این مسیر موفق نبودیم باید از طریق صندوق هنر دنبال تدبیر و چاره اندیشی و راهکار باشیم.

در این نشست هنرمندان تک به تک با بیان مشکلات، دیدگاهها و نظرات خود خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان بوشهر شدند.

کد خبر 6092840

دیگر خبرها

  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند