Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@11:31:08 GMT

ایران در رتبه دوازدهم تولیدکنندگان مس جهان

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۱۹۰۹

‍‍‍‍‍‍

احمد مرادعلی زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما­ افزود: در سال 96 صنایع مس ایران بالاتر از ظرفیت اسمی،​ فعالیت کرده است و از امسال میزان تولید مس کشور به 300 هزار تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از سه معدن سرچشمه، میلوک و سنگون عملیات برداشت مس انجام می شود گفت: امسال فروش شرکت مس ایران به رقم 8500 میلیارد تومان می رسد که از این میزان یک میلیارد و 250 میلیون دلار آن سهم صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرادعلی زاده در خصوص کشف پهنه های جدید هم اظهار داشت: در حال حاضر 6 پهنه جدید اکتشاف در استان های آذربایجان، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان و کرمان شناسایی شده که عملیات برداشت از آنها با بکارگیری دانش فنی و تکنولوژی های جدید در حال انجام است.
وی با بیان اینکه درصد بالای صادرات مس کشور بصورت کنستانتره از کشور خارج می شود گفت: تولید کنستانتره حدود 90 تا 95 درصد ارزش افزوده را تولید می کند بنابراین کنستانتره در صنعت مس یک محصول نهایی است و تولید آن خام فروشی محسوب نمی شود.
وی با بیان اینکه اگر ظرفیت تولید کاتد (شمش های مسی) در صنعت کشور افزایش یابد ما نیز ظرفیت تولید محصول را داریم افزود: اگرچه تولید کاتد 5 تا 10 درصد بیشتر ارزش افزوده ایجاد نمی کند اما تولید مصنوعات مسی و صادرات آنها می تواند ارزش افزوده ای جدید در این صنعت ایجاد کند.
وی در خصوص این مسئله که ذوب و تولید کاتد با آلایندگی زیست محیطی همراه است و صادرات کنستانتره از نظر زیست محیطی به نفع کشور است گفت: در صنعت باید همه ابعاد را با هم در نظر گرفت و اگر زمینه های توسعه صنایع پایین دستی فراهم شود تا کاتدهای تولیدی در کشور به مصرف صنایع پایین دستی و تولید مصنوعات با ارزش افزوده بالا برسد تولید آنها علیرغم آلایندگی های زیست محیطی مقرون به صرفه خواهد بود در غیر این صورت بهتر است محصولات مس بصورت کنستانتره صادر شود.
علی مرادزاده با بیان اینکه در حال حاضر صنعت مس چشم انداز روشنی دارد افزود: در حالیکه سال گذشته میزان بازدهی بورس کشور 28 درصد بوده است میزان بازدهی سهام شرکت مس به 70 درصد رسیده است که این مسئله آینده ای روشن را برای صنعت مس نوید می دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۱۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با غول‌های صنعت فولاد ایران آشنا شوید + 4 کارخانه برتر

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر، نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی و صنعتی ایران ایفا می‌کند. این صنعت به واسطه تولید فولاد به عنوان کالای واسطه‌ای، در زمره صنایع پیشران و اشتغال‌زا محسوب می‌شود و در بسیاری از صنایع دیگر از جمله خودروسازی، ساختمان‌سازی، و تولید لوله و پروفیل کاربرد دارد. صنعت خودروسازی به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد، وابستگی زیادی به این صنعت دارد.

فولاد در ساخت بدنه، شاسی، موتور و سایر اجزای خودرو به کار می‌رود. از دیگر صنایع اصلی وابسته به فولاد می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی اشاره کرد. میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی و سایر مقاطع فولادی در اسکلت‌بندی، سقف، دیوارها و سایر اجزای ساختمان به کار می‌روند. در این مقاله از مجموعه آهن ایران، با بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران آشنا می‌شویم.

ایران در جمع بزرگان فولاد جهان

ایران، با تکیه بر معادن غنی سنگ آهن و برخورداری از نیروی کار متخصص، به یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، شاهد رشد قابل توجهی در این صنعت بوده‌ایم و از سال 2018 در جمع 10 تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار گرفته‌ایم. آمار منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد، تولید فولاد کشور در سال گذشته به بیش از 30 میلیون تن رسیده است. این رقم که نسبت به سال‌های پیش از آن افزایش چشمگیری داشته، بیانگر جایگاه مهم ایران در میان تولیدکنندگان فولاد دنیا است. از میان تولیدکنندگان برتر فولاد ایران، میتوان به کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد اکسین اهواز اشاره کرد. در ادامه به معرفی این تولیدکنندگان می‌پردازیم.

ذوب‌آهن اصفهان قلب صنعت فولاد ایران

ذوب آهن اصفهان، قلب صنعت فولاد ایران و نامی که حتی برای یک بار هم که شده به گوش اکثر مردم ایران خورده است، از منظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصاد و صنعت کشور، حرکت ایران به سمت صنعتی شدن را پی‌ریزی کرد. این مجتمع عظیم صنعتی نه تنها رویای ایرانیان برای دستیابی به صنعت فولاد را محقق کرد، بلکه زمینه‌ساز شکل‌گیری سایر واحدهای فولادی شد و در تولد و رشد دیگر صنایع نیز موثر بود. این مجتمع عظیم با ظرفیت تولید سالانه 3.8 میلیون تن فولاد خام، برای حدود 12 هزار نفر به طور مستقیم و 50 هزار نفر به طور غیرمستقیم، اشتغال‌زایی کرده است.

ذوب آهن اصفهان در طول سال‌ها، به عنوان پیشگام در صنعت فولاد کشور، در زمینه‌های مختلفی از جمله توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای تکنولوژی و تولید محصولات جدید، پیشگام بوده است. این مجتمع عظیم، با تولید طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی، از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق و ناودانی، نیازهای اساسی صنعت کشور را در زمینه‌های مختلف ساختمانی، صنعتی و عمرانی برآورده می‌کند.

فولاد مبارکه اصفهان: برترین تولیدکننده ورق‌های فولادی

فولاد مبارکه اصفهان، نگین دیگری در دنیای صنعت فولاد ایران به شمار می‌رود. این مجتمع عظیم با حدود 13 هزار نفر نیروی کار مستقیم، یکی از بزرگترین کارآفرینان صنعتی کشور است. ظرفیت تولید فولاد مبارکه اصفهان در حدود 10.3 میلیون تن ورق فولادی در سال است که این رقم، آن را در جایگاه برترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در ایران قرار می‌دهد. فولاد مبارکه اصفهان طی سال‌های فعالیت خود، بر تولید انواع ورق‌های فولادی با کیفیت بالا تمرکز کرده است. این ورق‌ها، نقش بسزایی در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، کشتی‌سازی و صنایع بسته‌بندی ایفا می‌کنند. از برترین محصولات فولاد مبارکه می‌توان به ورق‌های فولادی سرد و گرم، ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی و ورق‌های روغنی اشاره کرد.

فولاد مبارکه اصفهان با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی، توانسته است به دانش بومی در تولید انواع ورق‌های فولادی دست یابد. این امر موجب کاهش وابستگی به واردات و تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی کشور شده است. فولاد مبارکه اصفهان همواره در تلاش است تا با توسعه خطوط تولید، افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت محصولات خود، به بازیگری تاثیرگذار در عرصه جهانی فولاد تبدیل شود.

شرکت فولاد خوزستان: برترین تولیدکننده مواد اولیه فولادی

در کنار دو ابرکمپانی ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، نام شرکت فولاد خوزستان نیز در صنعت فولاد ایران به چشم می‌خورد. این مجتمع عظیم که در استان خوزستان واقع شده، با حدود 10 هزار نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم، به یکی از قطب‌های اشتغالزایی در جنوب غرب کشور تبدیل شده است.

فولاد خوزستان، ظرفیتی بالغ بر 3.8 میلیون تن در تولید سالانه محصولات فولادی دارد. این شرکت طیف وسیعی از محصولات فولادی میانی را تولید می‌کند که نقش مهمی در تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی کشور ایفا می‌کند. برترین محصولات تولیدی فولاد خوزستان عبارتند از:

اسلب: اسلب، ورقه‌های فولادی به ضخامت نسبتا بالا است که به عنوان ماده اولیه برای تولید ورق‌های فولادی در کارخانه‌های نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوم و بیلت: بلوم و بیلت، مقاطع فولادی با سطح مقطع مربعی یا مستطیلی هستند که به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات نهایی مانند میلگرد و تیرآهن در کارخانه‌های نورد به کار می‌روند. آهن اسفنجی: آهن اسفنجی محصول احیای مستقیم گندله است که با خلوص بالا و آلایندگی پایین، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در کوره‌های قوس الکتریکی به شمار می‌رود. فولاد اکسین اهواز: برترین تولیدکننده محصولات فولادی صنعت نفت

شرکت فولاد اکسین اهواز، یکی از بازیگران کلیدی صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود که در زمینه‌ی تولید ورق‌های خاص فولادی فعالیت می‌کند. این مجتمع با حدود 2500 نفر نیروی کار مستقیم، نقشی قابل توجه در اشتغالزایی منطقه‌ی جنوب غرب کشور ایفا می‌کند. ظرفیت تولید سالانه‌ی فولاد اکسین اهواز، حدود 1 میلیون و 50 هزار تن است. این شرکت با تمرکز بر تولید ورق‌های عریض فولادی با ضخامت و استحکام بالا، نیازهای صنایع ویژه‌ای همچون نفت، گاز، پتروشیمی، دریایی و ماشین‌سازی را تامین می‌کند.

برخلاف دیگر تولیدکنندگان فولاد که بر تولید انبوه محصولات فولادی میانی تمرکز دارند، فولاد اکسین اهواز بر حوزه‌ی خاص ورق‌های عریض با ویژگی‌های منحصر به فرد فعالیت می‌کند. از برترین محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق‌های فولادی با استحکام بالا: این ورق‌ها در ساخت سکوهای نفتی، مخازن تحت فشار و ماشین‌آلات صنعتی پرکاربرد هستند. ورق‌های فولادی با قابلیت فرم‌پذیری بالا: این نوع ورق‌ها برای مصارف خاص در صنایع خودروسازی و لوله‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های گرم نوردیده: این ورق‌ها با ضخامت بالا، در صنایع کشتی‌سازی و ساخت پل‌ها کاربرد دارند. چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان فولاد

صنعت فولاد ایران با وجود دستاوردهای قابل توجه در زمینه تولید، اشتغالزایی و تامین نیازهای داخلی، همچنان با چالش‌های جدی روبرو است. علی‌رغم برخورداری از ذخایر غنی سنگ آهن و ظرفیت بالای تولید، موانعی بر سر راه رشد و شکوفایی این صنعت وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت فولاد، کمبود سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل است.  فرسودگی شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، موجب افزایش هزینه‌های حمل مواد اولیه و محصولات نهایی می‌شود و در نتیجه، توان رقابتی فولاد ایران در بازارهای جهانی را پایین می‌آورد.

چالش دیگر، تامین پایدار آب مورد نیاز برای فرآیند تولید است. با توجه به کمبود بارش و بحران آب در برخی مناطق کشور، تامین آب مورد نیاز برای کارخانه‌های فولادسازی به مسئله‌ای جدی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، نوسانات جهانی قیمت مواد اولیه و انرژی، بر هزینه‌ی تولید و سودآوری شرکت‌های فولادساز تاثیر مستقیم می‌گذارد. وابستگی به واردات برخی از فناوری‌های کلیدی نیز می‌تواند در شرایط تحریم، صنعت فولاد را با مشکلاتی مواجه کند.

با وجود این چالش‌ها، صنعت فولاد ایران همچنان دارای پتانسیل‌های فراوانی برای رشد و توسعه است. توجه به بهره‌وری انرژی، اصلاح زیرساخت‌ها و توسعه‌ی تحقیق و توسعه می‌تواند این صنعت را در مسیر خودکفایی و دستیابی به جایگاه برتر منطقه‌ای در عرصه‌ی فولاد هدایت کند.

منبع: https://ahaniran.com/blog/برترین-تولیدکنندگان-فولاد-ایران/

دیگر خبرها

  • با غول‌های صنعت فولاد ایران آشنا شوید + 4 کارخانه برتر
  • ترخیص تولید از بخش مراقبت های ویژه | در سال «رشد تولید» چه بر تولید گذشت؟
  • ایران دارای رتبه ۵۱ جهان در ثبت اختراعات/ قوانین ثبت اختراع رعایت شود
  • اصفهان رتبه نخست تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور
  • اصفهان رتبه اول تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور
  • باید در رتبه‌بندی علمی رقیب‌پذیر باشیم
  • باید در رتبه‌بندی علمی در جایگاه رقیب‌پذیر باشیم
  • ۱۰ کشور پیشرو در انرژی‌های تجدیدپذیر
  • تولید خودروسازان داخلی به حدود ۱.۳ میلیون دستگاه رسید
  • عرضه ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق در کشور/ صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار رسید