Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگران می‌گویند علت استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پاکستانی در عربستان حفاظت از خاندان سلطنتی این کشور در پی پاک‌ساری‌های درونی در داخل این خاندان و افزایش آسیب پذیری حاکمان عربستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه میدل ایست آی، یک روزنامه پاکستانی این طرح را اقدامی اسرارآمیز توصیف کرد. گروهی از سیاستمداران پاکستان نیز خواهان بحث و مناظره درباره این اقدام شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وزیر دفاع نیز از بابت این اتفاق احضار و بازخواست شده است.

اما چند روز بعد از آنکه پاکستان اعلام کرد بالغ بر ۱۰۰۰ سرباز جدید به عربستان اعزام می‌کند هنوز جزئیات ماموریت آنها و اینکه چه کاری قرار است انجام دهند و چرا اعزام شده‌اند مبهم باقی مانده است.

یکی از این تحلیلگران به نام کمال علام، عضو موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید عربستانی‌ها احتمالا از بابت یک مساله داخلی نگران هستند و نمی‌توانند به اطرافیانشان اعتماد کنند بنابراین به سراغ پاکستانی‌ها رفته‌اند.

سه سال پیش پاکستان از فرستادن سربازانش برای شرکت در مداخله نظامی تحت رهبری عربستان در یمن خودداری کرد.

ارتش پاکستان به طور رسمی درباره اعزام نیروهای جدید به عربستان گفته که این سربازان در یک ماموریت مشاوره و آموزش شرکت خواهند کرد و به هیچ وجه خارج از مرزهای عربستان به ویژه در یمن مستقر نخواهند شد.

خرم دستگیر، وزیر دفاع پاکستان روز دوشنبه به سنای این کشور گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ پرسنل نظامی ما در عربستان هستند. با این حال بعد از یکسری توضیحات دستگیر درباره این استقرار نیروهای جدید سیاستمداران هنوز پاسخ خود را نیافته و ناراضی هستند.

رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان گفت: این حرف‌ها هیچ جزئیات بیشتری درباره تصمیمی که اتخاذ شده آشکار نکرد. من متاسف هستم و این بیانات ناکافی بوده‌اند.

همچنین ربانی وزیر دفاع پاکستان را به دلیل خودداری از دادن جزئیات بیشتر درباره این تصمیم متهم به "اهانت به پارلمان" کرده است.

تحلیلگران در پی این بازخواست‌ها و ابهامات گمانه‌زنی‌ می‌کنند که ماموریت واقعی این نیروهای پاکستانی حفاظت از خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان باشد.

چند ماه پیش مقام‌های این کشور به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دست به یک پاکسازی داخلی میان اعضای خاندان سلطنتی و بازرگانان به بهانه مبارزه با فساد زده و صدها نفر را دستگیر کردند.

علام اظهار داشت: این اولین بار نیست که پاکستانی‌ها از خاندان سلطنتی محافظت کردند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ ملک فیصل که سیاست خارجی پان – اسلامی داشت و ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان روابطی نزدیک برقرار کردند که طی آن اولین حضور نظامیان پاکستان و عربستان اتفاق افتاد.

بوروس رایدل، تحلیلگر سابق سیا و مدیر پروژه اطلاعات بروکینگز گفت: به درخواست ملک فهد در سال ۱۹۸۲ ژنرال ضیاء الحق، رئیس‌جمهور سابق پاکستان یک یگان زرهی به عربستان فرستاد و این یگان یک نیروی نخبه برای دفاع از سلطنت عربستان درمقابل هرگونه دشمن داخلی و خارجی محسوب می‌شد.

رایدن معتقد است که اتفاق جدید نیز قرار است در راستای مستقر کردن نیروها به عنوان نیروی محافظ شخصی محمد بن سلمان و حمایت از محافظان سلطنتی استفاده می‌شد.

وی افزود: این واحد وفادار به او و پاکستان خواهد بود و در صورتی که دشمنان وی برای کشتن یا سرنگونش اقدام کنند مداخله خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۲۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: قدمت طرشت به پای شهرری نمی‌رسد، اما از تهران قدیمی‌تر است و در دوره‌هایی‌ نام‌آورتر بوده است. طرشت تا پیش از ساخته شدن حصار طهماسبی تهران و قبل از حمله مغولان، معروف‌تر و مشهورتر از قصبه تهران بود و از پایگاه‌های علمی معروف جهان اسلام شناخته می‌شد. این روستای غرب تهران، به باغ‌های پرمحصول توت، شاه‌توت، سیب و انارش شهرت داشت و باغداران طرشت به همراه اهالی روستای کن بخش زیادی از محصولات میوه‌ای مورد احتیاج اهالی پایتخت‌نشین دوره قاجار را تامین می‌کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

علیرضا زمانی، تهران پژوه، می‌گوید: «طرشت همچون گذشته خاک حاصلخیز و محصولات باغی و زراعی پرباری دارد. هر چند امروزه در طرشت خبری از زمین‌های زراعی گندم و جو نیست، اما همچنان می تواند از محصولات منحصر به فرد باغ‌های این منطقه بهره برد. در این منطقه، بزرگان و افراد صاحب نامی زیسته اند که بخشی از هویت این محله تاریخی به شمار می آیند. به واسطه همین افراد، مراکز علمی معتبری در طول تاریخ در طرشت پا گرفته و در تاریخ این شهر و سرزمین جاودانه شده‌اند.»

علیرضا زمانی، یکی از مرکز علمی را مرتبط با خاندان دوریستی می‌داند و می‌گوید: «اگرچه بنا به گفته‌ برخی مورخان، نخستین ساکنان طرشت از شمیران به این منطقه آمدند، اما طرشت شهرت و عزت خود را به خاندان بزرگ دوریستی مدیون است. اصلاً به خاطر این خانواده بود که طرشت در گذشته به دوریست معروف شد و بعدها هم درشت و سپس طرشت شد. خاندان دوریستی از تبار و نوادگان حذیفه بن یمان، صحابی معروف پیامبر هستند. همان حذیفه که به عنوان صاحب سرّ و رازدار پیامبر(ص) شناخته می‌شود و از شیعیان خاص مولا علی (ع) بود. حذیفه بعد پیامبر(ص) از معدود یاران خواص علی (ع) هم باقی ماند و از ارکان چهارگانه صحابی او به حساب می‌آید، آن طور که با وصیت خود زهرای مرضیه (س)، در نماز و دفن شبانه بانو حضور داشت. حذیفه را به عنوان یکی از راویان معروف واقعه غدیر هم می‌شناسند. او از راویان شهره حدیث نبوی است و بعد مرگش در مدائن و نزدیک قبر سلمان فارسی به خاک سپرده شد. هویت و نام طرشت با خاندان دوریستی و حذیفه‌ بن یمان پیوندی ناگسستنی یافته، خاندانی که خاک دوریست یا طرشت را با حضور خود متبرک کرده و با علم و علم‌آموزی پیوند دادند. بعدها با زندگی نوادگان حذیفه در طرشت، مراکز علمی در این محله پا گرفت.»

قاضی نورالله شوشتری، در کتاب ارزشمند مجالس‌المؤمنین به معرفی سه عالم شیعه دوریستی (طرشتی) پرداخته است. او در معرفی خواجه جعفر دوریستی رازی (از نوادگان حذیفه بن یمان) به حضور خواجه نظام الملک طوسی، صدراعظم مقتدر عصر سلجوقی در قریه طرشت اشاره می‌کند که نسب شریفش به حذیفه بن الیمان از اکابر و اخیار صحابه رسول(ص) منتهی می‌شود. مزار شیخ عبدالله طرشتی (شیخ عبدالله بن جعفر بن محمد معروف به ابومحمد دوریستی) امروز نیز زیارتگاهی بزرگ در قلب محله طرشت است.

کد خبر 846083 برچسب‌ها محله همشهری محله امامزاده

دیگر خبرها

  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس)
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند