Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحرکات روزهای گذشته عده‌ای‌ دراویش قلابی نشان داد که جریان «نعمت‌اللهی»ها از یک فرقه صوفی مسلک به یک گروهک سیاسی و تا حدی مسلح تبدیل شده است. ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ سیاسی احزاب و تشکل ها نظرات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دو روز قبل بود که اخباری از تجمع افرادی که خود را درویش می‌‌نامیدند در گلستان هفتم در خیابان پاسداران پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعتی از این تجمع نگذشته بود که دراویش رنگ‌وبوی خشونت به اقداماتشان دادند و با تخریب اموال عمومی و منازل مردم، 3 مامور نیروی انتظامی و یک بسیجی را به شهادت رساندند. این آشوب تا حدود ساعت 4 صیح روز سه‌شنبه ادامه یافت که با درایت نیروی انتظامی غائله خاتمه پیدا کرد.

بیشتر بخوانیدمشاهدات عینی: روش عجیب "دراویش تقلبی" برای ایجاد انفجار آشوب‌گران شب گذشته با اموال مردم چه کردند

اگر اقدامات روزهای گذشته از طرف یک گروهک سیاسی و تروریستی صورت می‌گرفت، جای تعجب نداشت اما نکته قابل توجه این بود گروهی که خود را درویش و صوفی می‌دانستند و در طول حیاتشان در تاریخ ایران همواره بر سلوک معنوی تکیه می‌کردند این جنایات را رقم زدند.

با این حال با نگاهی به تاریخچه فرقه‌ای که در روزهای گذشته تهران به به صحنه خشونت پراکنی تبدیل کردند، بنظر می‌رسد حساب آنها از سایر سلسله‌های درویشی و صوفی جداست و آنها امروز نه یک سلسله و حتی فرقه بلکه گروهکی سیاسی و تا حدی مسلح تبدیل شده‌اند.

سلسه دراویش نعمت‌اللهی گنابادی یکی از فرقه‌های تصوف است که توسط سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی در قرن هشتم هجری بنا نهاده شد و در دوران وی، پیروانش را «نعمت‌اللهی» می‌خواندند. این عنوان به کسانی که بعد از وی از عقاید و روش صوفیانه وی تبعیت کردند، داده شد. یکی از مشکلات اصلی سلسله گنابادی‌ها عدم تبعیت از دستوران تشیع و مسائل شرعی است تا حدی حتی قطب فعلی این سلسه یعنی نورعلی تابنده و پیروانش از اقامه یک نماز جماعت ساده برنمی‌آیند. 

نماز عید فطر دراویش نعمت‌اللهی با حضور نورعلی تابنده

جدا از عقاید خاص این گروه، رفتارهای ضدامنیتی این روزهای دراویش شاید برای بسیاری غیرقابل باور باشد اما استفاده از پوشش تصوف و درویشی‌گری برای رسیدن به مقاصد سیاسی در ایران مسبوق به سابقه است.

** از انجمن اخوت تا گروه سیاسی «نورعلی تابنده»

برخی دراویش جزو معدود گروه‌هایی بودند که در رخدادهای ملی کنج عزلت گزیدند و نه تنها مردم را یاری نکردند که گاه در مقابل مردم ایستادند. نمونه بارز آن در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که هیچ بروز و ظهوری نداشتند. همچنین ارتباط آنها با دربار تا اواخر حکومت پهلوی ادامه داشت که یکی از ارتباطات اصلی‌ آنها با دربار از طریق «انجمن اخوت» صورت می‌گرفت.

پایه‌گذار انجمن اخوت علی‌خان ظهیرالدوله سیاستمدار و درویش ایرانی دوره قاجار بود که از پیروان صفی‌علی شاه به شمار می‌رفت. بسیاری از اعضای اولیه انجمن اخوت نه تنها از بنیانگذاران فراماسونری بودند بلکه برای رسیدن به مقاصد سیاسی و فرهنگی خود از پوشش تصوف و درویشی گری استفاده می‌کردند. چنانچه بعد از ظهیرالدوله، تقی اسکندرانی، عبدالله انتظام، منوچهر نوذر و... از اعضای  انجمن اخوت شدند.

همچنین از دیگر چهره‌های مشهور آن می‌توان به علیرضا پهلوی برادر محمدرضا شاه اشاره کرد که عضو فعال انجمن بود. قطب سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در دوران حکومت پهلوی سلطان حسین تابنده معروف به رضا علی‌شاه  نیز روابط خوبی با دربار داشت.

دیدار رضا علی‌شاه قطب سلسله گنابادی با وزیر دربار پهلوی

دیدار رضا‌ علی شاه با محمدرضا پهلوی و فرح

نورعلی تابنده؛ لیبرالی که درویش شد

با درگذشت رضا علی شاه و فرزندش، اداره سلسله دراویش "نعمت‌اللهی سلطان‌علی‌شاهی گنابادی" به نورعلی تابنده رسید. وی که متولد 1306 است،  در سال 1327 در رشته حقوق قضایی مدرک لیسانس گرفت. مدتی در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد و پس از مدت کوتاهی در سال 1329 به وزارت دادگستری منتقل شد. ریاست اداره سرپرستی دادسرای تهران و به دنبال آن مستشاری دادگاه استان تهران بود.

وی پس از مدتی برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت و  در سال 1336 دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس اخذ کرد. در شهریور 1347 با بورس دولت فرانسه جهت مطالعات حقوقی قضایی عازم پاریس شد و در مؤسسه بین‌المللی مدیریت I.I.A.P. مشغول به تحصیل و  و موفق به اخذ دیپلم مدیریت قضایی از آن مؤسسه شد. پس از بازنشستگی در سال 1355 گاه به شغل وکالت دادگستری نیز اشتغال داشت. وی در ابتدای انقلاب وکالت عباس امیر انتظام(متهم به جاوسوسی و سخنگوی دولت موقت) را عهده‌دار بود.

نورعلی تابنده در کنار عباس امیر انتظام پیش از ورود به قطبیت فرقه نعمت‌اللهی

نورعلی تابنده که از نزدیکان به جبهه ملی به شمار می‌رفت در دولت موقت مهندس بازرگان بدون هیچ سابقه انقلابی مدت کوتاهی معاون وزارت ارشاد و معاون وزیر دادگستری شد و به عضویت هیئت امناء و مدیریت سازمان حج و زیارت درآمد و در مهر 1359 خورشیدی به درخواست خودش بازنشسته شد.

او علاوه بر ارتباط با جبهه ملی، عضو حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر و جمعیت دفاع از قانون اساسی بود که سال 1363 تشکیل شد و با علی اردلان و مهندس بازرگان همکاری می‌کرد. وی پس از درگذشت برادر زاده‌اش علی تابنده «محبوب علیشاه» در دی ماه سال 1375 به مقام قطبیت فرقه‌ نعمت‌اللهی رسید.

از زمان روی کار آمدن نورعلی تابنده سلسله نعمت‌اللهی علی‌شاهی ورود جدی‌تری به سیاست داشت. از جمله اعلام حمایت نورعلی تابنده از مهدی کروبی در انتخابات 88 که پس از آن هم اعلام تقلب کردند. از جمله افرادی که در آن دوران داعیه تقلب داشت مصطفی آزمایش سخنگوی برون مرزی دراویش گنابادی است که مدعی شده بود " چهار میلیون از دراویش ایران به کروبی رای دادند"!

نورعلی تابنده در کنار مهدی کروبی در سالگرد عزت‌الله سحابی

نورعلی تابنده علاوه بر این در ختم چهره‌های اپوزیسیون و ملی مذهبی همواره حضور دارد. در طول سالهای قطبیت نورعلی تابنده در بین دراویش گنابادی اقدام به یارگیری در محافل دانشگاهی با چهره اپوزیسیون و ورود به فعالیت‌های اقتصادی کردند و اکنون فرقه نعمت‌اللهی‌ در اروپا و آمریکا 11 خانقاه دارند. 

با آشوب‌های روزهای گذشته در تهران که در سالهای گذشته نیز تکرار شده بود، بنظر می‌رسد حقیقت پشت پرده این تشکیلات بظاهر درویشی رخ نمایانده و از یک فرقه به گروهکی سیاسی و تا حدی مسلح تبدیل شده‌اند و در صورت لزوم ابایی از تحرکات مسلحانه ندارند.

انتهای پیام/

R1381/P1360/S1,10/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اغتشاشات 96 نهضت آزادی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۳۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند

محمود کشاورز با بیان اینکه استان ایلام دارای ۶۳۷ روستا است، اظهار کرد: ۵۰ روستای این استان به دلیل شرایط خاص از جمله صعب‌العبور بودن، خالی از سکنه بودن، جمعیت ساکن کمتر از پنج خانوار و غیره، از لحاظ سرانه کشوری مصوب، برای گازرسانی فاقد توجیه و قابلیت گازرسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام در ردیف استان‌های سبز کشور از لحاظ توسعه گازرسانی قرار گرفته است، گفت: گازرسانی به مناطق محروم از مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار روستایی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام تصریح کرد: روند اجرایی پروژه‌های گازرسانی به مناطق کمتر توسعه‌یافته و سخت گذر استان در سال گذشته بسته شد.

کشاورز بیان کرد: تعداد مشترکان گاز استان از شروع گازرسانی به مناطق شهری و روستایی تاکنون ۲۱۵ هزار و ۹۹۸ مشترک است.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۹۶۵ کیلومتر خطوط انتقال، تغذیه و شبکه توزیع گاز در اقصی‌نقاط استان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام یادآور شد: تاکنون، بیش از ۱۲۶ هزارو ۷۴۵ انشعاب علمک در نقاط شهری و روستایی استان نصب شده‌است.

کشاورز بیان کرد: در حال حاضر۲۶ شهر و ۵۸۷ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به یک هزار و ۳۸۹ واحد تولیدی و صنعتی در استان نیز گازرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: گازرسانی به ۱۲ شهرک صنعتی و ۲۴ جایگاه CNG در استان نیز در استان انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • ۲۰۰ روز جنگ و ۷ تحول جهانی به‌نفع مقاومت
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • حمله اسرائیل به ایران نمادین بود | نتانیاهو به متحدانش لگدپرانی می کند
  • یحیی السنوار برای لذت بردن از آفتاب بیرون می‌رود و خیابان‌های ما خالی است
  • ۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند
  • گل امشب عزت‌اللهی در امارات با گزارش عربی