Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@02:28:47 GMT

چهارمحال و بختیاری رویشگاه کلوس، طلای سبز

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۳۳۱۵

چهارمحال و بختیاری رویشگاه کلوس، طلای سبز

چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های مهم کلوس کوهی است، و همه ساله مقدار زیادی از این گیاه در کوه‌های این استان رشد می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منطقه آزاد؛ کرفس کوهی گیاهی بومی از خانواده چتریان است که به صورت وحشی در ایران رشد می کند، اندام هوایی این گیاه در طب سنتی برای درمان فشارخون، زخم و التهاب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از سالیان دراز کرفس کوهی به علت اثرات ضددرد، ضدالتهاب، آرام‌بخش و ضدسرفه مورد استفاده بوده است. همچنین این گیاه دارای اثرات ضدویروس، ضددیابت، ضدسرطان بوده و آن را به عنوان عامل پیشگیری کننده از زخم معده مطرح می‌کنند.

کرفس کوهی در مداوای اضطراب، استرس، انواع اختلالات گوارشی بالاخص بیماری‌های التهابی روده از قبیل کرون و کولیت و بیماری‌های روماتیسمی موثر است.





بذر کرفس کوهی اشتهاآور است و در مهار رشد تومور معده و محافظت از کبد تأثیر مفیدی دارد. ضمن اینکه استفاده‌ از آن و نیز جوشانده ریشه گیاه کرفس برای درمان علائم آنفلوانزا، سرماخوردگی، سرفه‌های شدید و تنگی نفس نافع می‌باشد.

از اندام‌های گیاه برای رفع معده درد، درمان التهاب مفاصل و روماتیسم و تصفیه خون استفاده می‌شود. همچنین کرفس کوهی در درمان چربی خون بالا، پرفشاری خون، انواع اختلالات قلبی عروقی و کمردرد کاربرد خوبی دارد.





 


علاوه بر اثرات دارویی، اسانس موجود در بذور و ریشه گیاه باعث جذب حشرات و تسهیل عمل گرده‌افشانی، دور نمودن بعضی حیوانات و آفات گیاهی و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش گرما می‌شود.

برگ، ساقه و گل کرفس جهت تهیه فرآورده‌هایی از قبیل ترشی و شور کرفس کوهی و یا استفاده در پخت برخی از غذاها مثل سوپ و یا همراه با ماست و نیز به صورت پودر خشک برای معطر کردن دوغ قابل استفاده است. متاسفانه برخی از عشایر یا بومیان مناطق دامنه‌های زاگرس که رستنگاه اصلی این گیاه معطر است، به منظور استفاده از قسمت‌های مختلف ریشه غده مانند آن، زمینه ریشه‌کنی این گیاه پرخاصیت را فراهم کرده اند که این شیوه تهدیدکننده حیات و بقای این گونه منحصربه فرد گیاهی شده و باید به شدت از آن پرهیز شود.

چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های مهم کلوس کوهی است، و همه ساله مقدار زیادی از این گیاه در کوه‌های این استان رشد می‌کند.






شایان شامحمدی رییس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد اظهار کرد: کلوس یکی از داروهای منحصربه ‌فرد است و از آنجایی که دنیا در حال حرکت به سمت گیاهان دارویی است، واردکردن مردم روستاها به عرصه برای حفظ گونه‌های گیاهی مخصوصاً کلوس بسیار تأثیرگذار است، چراکه نقش تک‌تک افراد جامعه برای حفظ و احیاء این‌گونه مؤثر است و این مسئله از طریق فرهنگ‌سازی صحیح همراه با آموزش شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: برگزاری همایش‌ها در دانشگاه گام نخست برای حفظ و احیاء این‌گونه در حال انقراض است و باید با سرمایه گذاری راه های مختلف را برای حفظ و احیاء این گونه گیاهی بیابیم.

به گزارش منطقه آزاد منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اقدامی با آوردن مردم تاثیر بسیاری در حفظ این گیاه از انقراض داشته است و با حمایتی که از فعالان در این عرصه دار راه را برای تداوم رشد این گیاه باز کرده است. 

دانشگاه نیز می‌تواند با پرداختن به این گیاه و ارائه راهکارهای علمی و اساسی در راه حفظ کلوس گام بردارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری

قطره کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از فردا سه شنبه هوای استان بارانی می‌شود، گفت: بیشترین فعالیت سامانه بارشی برای اواخر هفته جاری پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید

شهرکرد خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری

وی افزود: آسمان استان امروز صاف تا کمی ابری است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه