Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@07:45:52 GMT

واکنش‌ها به درگیری پلیس و دراویش

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۳۶۳۲

واکنش‌ها به درگیری پلیس و دراویش

فرارو- اتفاقات تلخ دوشنبه شب در خیابان پاسداران تهران و درگیری شدید میان نیرو‌های امنیتی و دراویش گنابادی واکنش‌های فراوانی در میان فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و فضای مجازی داشته است. امروز مجلس شورای اسلامی در این باره جلسه غیر علنی تشکیل داد و وزرای اطلاعات و کشور به دولت گزارش دادند. وضعیت خیابان پاسداران پس از درگیری   به گزارش فرارو، دوشنبه شب در خیابان پاسداران تهران تجمع اعتراضی دراویش گنابادی برای بازداشت یکی از اعضای این گروه مقابل کلانتری ۱۰۲ به خشونت کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درگیری‌ها ابتدا از مقابل کلانتری آغاز شد، اما پس از آن به گلستان هفتم محل زندگی اقامت نورعلی تابنده رهبر دروایش گنابادی کشیده شد. درگیری‌های آنقدر شدید بود که تا بامداد روز سه شنبه ادامه یافت.
نهایتا اتفاقات دوشنبه شب و بامداد سه شنبه بسیار تلخ به پایان رسید. سه نیروی پلیس در میانه درگیری‌ها توسط یک دستگاه اتوبوس زیر گرفته شدند و جان خود را از دست دادند. در این حمله تعدادی از نیرو‌های پلیس نیز زخمی شدند.
اما پس از آن براساس گزارش‌ها در ساعتی پس از نیمه شب با ادامه درگیری‌ها در حمله یک دستگاه خودرو سمند یک نیروی بسیجی نیز زیر گرفته شد و جان باخت.
به این ترتیب در دوشنبه شب خونین گلستان هفتم ۴ نیروی امنیتی به شهادت رسیدند، تعداد زیادی زخمی شدند و بر اساس گزارش‌ها تعدادی از دراویش نیز آسیب دیدند. برخی ادعا‌ها حاکی از آن سه تن از دراویش نیز کشته شده اند که این ادعا امروز تکذیب شده است. پلیس می‌گوید در جریان درگیری‌های دوشنبه شب ۳۰۰ نفر از جمله راننده اتوبوس و سمند را بازداشت کرده است.
این درگیری با واکنش‌های فراوانی از جانب سیاستمداران مردم در فضای مجازی روبه رو شده است. اختلاف نظر‌هایی در این باره وجود دارد عده‌ای خشونت‌ها را از جانب دراویش می‌دانند و آن را محکوم می‌کنند و عده‌ای دیگر معتقدند نیرو‌های امنیتی هم عملکرد خوبی در این باره نداشته اند.   در این بین رسانه های دراویش می گویند حمله با اتوبوس و سمند به نیروهای امنیتی ارتباطی با این گروه ندارد. یکی از شهدای حوادث دوشنبه شب   واکنش مجلس و روایت تازه نمایندگان
امروز مجلس شورای اسلامی در این باره جلسه‌ای غیر علنی تشکیل داد. در این جلسه محمدجواد کولیوند و علاء‌الدین بروجردی روسای کمیسیون‌های شورا‌ها و امنیت ملی و رییس مجلس گزارشی درباره این وقایع به نمایندگان ارایه کردند.
همچنین به گزارش خانه ملت در این جلسه علی لاریجانی رییس مجلس توضیحاتی درباره درگیری اخیر داده است.
جزییات بیشتری از این جلسه منتشر نشده است. اما در مجلس برخی نمایندگان درباره اتفاقات دوشنبه شب اظهار نظر کردند.
همچنین امروز صبح کمیسیون امنیت ملی نیز جلسه‌ای در این باره تشکیل داد. سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنتی ملی مجلس گفت: «سابقه این غائله به بازداشت چهار نفر از سرحلقه‌های این گروه انحرافی باز می‌گردد، البته آن موضوع مدیریت شد، اگرچه در همان دوران هم شاهد اقدامات ساختارشکنانه این گروه‌ها بودیم.»
او افزود: «بعد از آن ماجرا، اطراف خانه تابنده، هر روز صد نفر، دویست نفر با وسایل و سلاح‌های سرد جمع می‌شدند و ادعای حفظ امنیت تابنده را می‌کردند که خود تابنده به این‌ها اعلام کرد که ما اصلا مشکل امنیتی نداریم، ولی هدف این گروه‌ها چیز دیگری است و به جا‌های دیگری وصل هستند.»
نقوی حسینی با اشاره به جزییات جلسه کمیسیون اظهار کرد: «در این جلسه مطرح شد که بنای نیرو‌های انتظامی و امنیتی مدارا و پایان دادن به ماجرا با گفتگو و مسالمت بود و به همین جهت نیروی انتظامی هیچ سلاحی به کار نگرفت و علیرغم اینکه آن‌ها از هر وسیله‌ای اعم از چوب و چماق، قمه و حتی سلاح‌های گرم علیه نیروی انتظامی استفاده می‌کردند، ولی ناجا باز هم خویشتنداری و مظلومانه در مقابل تجاوزگری و تعدی آن‌ها به امنیت مردم ایستادگی کرد.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «دریافت اطلاعاتی و میدانی ما این است که هدف این گروه انحرافی به هیچ وجه حفظ امنیت تابنده یا سرحلقه‌های خودشان نبود بلکه هدفشان بر هم زدن امنیت، طرح شعار‌های ساختارشکنانه، ایجاد رعب و وحشت، همراهی با گروه‌های معاند و ضد انقلاب خارج از کشور و ایجاد آشوب بود.».
اما بهروز نعمتی نماینده تهران نیز روایت تازه‌ای را درباره ماجرا ارائه کرده است. نعمتی شلیک گلوله از سوی پلیس در شب حادثه را تکذیب کرد. او گفت: «دراویش با شمشیر و آلات دیگر اقدام به ضرب و شتم کردند.»
نعمتی همچنین ماجرای دوشنبه شب را از اتفاقات روز جدا دانست و روایت تازه‌ای ارائه کرد. او گفت: «ظاهرا در پاسگاه گاندی نیروی انتظامی به دو پراید مشکوک می‌شود و آن‌ها را تعقیب می‌کند که یکی از آن‌ها خراب می‌شود، آن را جا می‌گذارند و سوار پراید بعدی می‌شوند و در فاصله چند ساعت به پاسگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند خودروی ما به سرقت رسیده که بعد از بررسی می‌بینند این همان خودرویی است که خراب شده و یکی از سارقین که جزو دراویش است بازداشت می‌شود و بعد از آن هم تعدادی به سهم‌خواهی از او و برای اینکه آزاد شود به پاسگاه مراجعه می‌کنند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود.»
او درباره اینکه گفته می‌شود دراویش حمله به ماموران را محکوم کردند، گفت: «فردی که ماموران را زیر گرفته برادر همان سارق است و این وقایع با بیرون (خارج از کشور) هم ارتباطاتی دارد که باید بررسی شود.».
اما در صحن علنی نیز برخی نمایندگان اتفاقات دوشنبه شب را محکوم کردند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از قوه قضائیه خواست "با حمله کنندگان به منازل مردم و به کسانی که آرامش مردم را بر هم زدند قاطعانه برخورد کرده و همچنین با قاتلان نیروی انتظامی و بسیج هم برخورد شود."
نادر قاضی پور هم از وزیر کشور خواست یا استعفا دهد و یا از مردم عذرخواهی کند.
حمید بنایی نماینده گناباد نیز در حاشیه جلسه مجلس گفت: «افراد آشوبگر چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ کیش، آیین و فرقه‌ای هیچ نسبتی با مردم گناباد ندارند. از رسانه‌ها خواهشمندم به دلیل ضعف اطلاعاتی که در این موضوع دارند، تحت هیچ شرایطی پسوند گنابادی را بر روی هیچ آیین و فرقه‌ای قرار ندهند.»

واکنش دولت
در کنار مجلس مقامات دولتی نیز به حوادث خیابان پاسداران واکنش نشان دادند. حسن روحانی رییس جمهور در جلسه هیات دولت اظهار کرد: «برخورد‌های خشونت آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم.»
او ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتار‌های خشونت آمیز از طرف هر گروهی را به شدت محکوم کرد.
رئیس جمهور در ادامه دستگاه‌های مسئول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کند و کاو در ریشه‌های شکل گیری اینگونه حوادث مامور کرد.
در ابتدای جلسه نیز وزرای کشور و اطلاعات گزارشی از حوادث اخیر ارائه کردند.

اما رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه مردم عزیز حتماً کسانی که نظم عمومی را بر هم زنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند را نخواهند بخشید تصریح کرد: «به هیچ وجه دولت، دستگاه‌های امنیتی، نظامی بسیج سپاه در مقابل خشونت طلبی و افراطی گری و قانون شکنی مراعات کسی را نخواهند.»
وزیر کشور افزود: «از قوه قضاییه انتظار می‌رود با تمام مسببین این حادثه به طور قانونی و به طور سریع برخورد کند.»
توئیت جنجالی عطاء الله مهاجرانی   واکنش فعالان سیاسی و رسانه ای
اما فعالان سیاسی و رسانه‌ای نیز درباره اتفاقات دوشنبه شب موضع گیری‌هایی داشته اند. اصلاح طلبان بیشتر در فضای مجازی اعلام موضع کرده اند.
آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب با محکوم کردن خشونت در توییتر خود عنوان کرد که "تازمانی که اعتراضات مسالمت آمیز است قابل دفاع است. "
عطالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات نیز در توئیتی جنجالی دراویش گنابادی را با داعشی‌ها مقایسه کرد.
علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت هم اظهار نظر کرده است: «ماجراى دیشب در خیابان پاسداران بسیار غم انگیز و حیرت آور است. نه فقط بخاطر تلفات و خسارات. بخاطر از دست رفتن کنترل در دوطرف ماجرا. سه شهید، تعدادى مجروح، دو راننده قاتل، خسارات به اموال عمومى و مردم و سیصد نفر بازداشتى حاصل تحلیل و تدبیر چه کسى است. به او مدال افتخار بدهید!»
عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز معتقد است: «چرخه تبعیض، سرکوب و خشونت ره به جایی جز نابودی ملی نخواهد برد. با ادامه این چرخه نه از تاک، نشانی خواهد ماند نه از تاک نشان»   تیتر روزنامه اصورلگرا وطن امروز   در روزنامه‌های امروز نیز تحلیل‌ها و موضع گیری‌هایی صورت گرفته است. حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان به عملکرد وزارت اطلاعات در این باره انتقاد کرده است.
شریعتمداری نوشته است: «پلیس می‌گوید تا چند ساعت بعد از شروع واقعه و اقدامات جنایت‌بار داعش - درویش‌ها به ما اجازه برخورد نداده بودند. چه کسی اجازه نداده بود؟ فرمانده نیروی انتظامی. پاسخ منفی است، مقامات بالاتر اجازه نداده بودند. در این ماجرا نقش وزارت اطلاعات که رصد اقدامات خائنانه و پیشگیری از خیانت آن‌ها وظیفه ذاتی و قانونی آن است دیده نمی‌شود و معلوم نیست که چرا از تصمیم درویش - داعشی‌ها برای اغتشاش بی‌خبر بوده است و چنانچه خبر داشته، چرا قبل از وقوع ماجرا در پی پیشگیری از آن بر نیامده است؟»
حسین شریعتمداری ضمن اشاره به اختلاس‌ها و فرار مختلسین همه را از کم کاری وزارت اطلاعات دانسته و اشاره کرده که رییس جمهور روحانی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه - یعنی ۶ روز قبل - در جایی گفته «از روز اول به پلیس دستور دادیم بدون اسلحه وارد صحنه شود» باید به جناب روحانی گفت؛ در کجای دنیا برای مقابله با آشوبگران و متجاوزان به جان و مال مردم، پلیس را بدون اسلحه به میدان می‌فرستند؟
مدیرمسئول روزنامه کیهان در ادامه آورده است: «آیا تصور نمی‌کنید اگر توماس جفرسون -از واضعان دموکراسی آمریکا- سر از خاک بیرون می‌کرد، به جنابعالی پرخاش کرده و می‌گفت؛ این روش که شما دنبال می‌کنید آنارشیسم است، نه دموکراسی و با عرض پوزش باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید چرا نسخه بدون اسلحه را در حفاظت از خود به کار نمی‌گیرید؛ و خلع سلاح را از تیم حفاظت خود شروع نمی‌فرمائید؟»

غلامعلی دهقان هم در روزنامه دولت از زاویه‌ای دیگر به مسئله نگاه کرده است. به نظر یادداشت نویس روزنامه ایران " آنچه در گلستان هفتم دیده شد، هیچ مناسبتی با روحیه واقعی دراویش، صوفی‌ها و عرفا نداشت. حمله به اموال شخصی مردم، تعرض به بیگناهان آن هم مأموران قانون، زیر پا گذاشتن قانون کشور و بالاتر از همه اینکه این افراد هیچ مدارایی از خود نشان ندادند و بازداشت یک نفر تبدیل به محملی برای اجتماع غیر قانونی، به آشوب کشیدن یک منطقه بزرگ و در آخر به خطر افتادن جان عده‌ای شد. اگر هم حس تضییع حقی وجود دارد، راهکار احقاق آن، پیگیری از مجاری قانونی و مدنی است و نه توسل به خشونت."
ایران در ادامه آورده است: «اگر بزرگان عرفان و تصوف سر از قبر بردارند و فیلم‌های اتفاقات گلستان هفتم و مدعیان درویشی را ببینند، کاری جز خجالت و شرمندگی نخواهند داشت. امیدواریم و انتظار می‌رود همه کسانی که به عرفان واقعی و تصوف اصیل اعتقاد دارند، اتفاقات دوشنبه شب را محکوم کنند. خوشبختانه ساعاتی پس از رویداد‌های دردناک گلستان هفتم بخشی ازبرائت کردند.»

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات ماجرای درگیری عجیب در لواسان؛ قتل به خاطر یک سیخ جگر!

سردار علی‌ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح این خبر، اظهار داشت: بامداد دوشنبه بیست و یکم اسفندماه، درگیری مرگبار ۲ مرد در یکی از خیابان‌های محله لواسان تهران از سوی رهگذران به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد؛ با اعلام این خبر تیمی زبده از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شده و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.

وی افزود: تیم جنایی در محل حادثه با جسد مردی حدوداً ۳۸ساله مواجه شدند که براثر ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد:بررسی‌های اولیه نیز نشان می‌داد مقتول که برای خوردن جگر به لواسان آمده بوده بخاطر قیمت با صاحب جگرکی درگیر شده و هدف ضربات چاقو قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: بدین ترتیب اقدامات اطلاعاتی کلید خورد و هویت متهم شناسایی شد که کارآگاهان در گام بعدی مرد جنایتکار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر کردند.

سردار گودرزی متذکر شد: مرد جگرفروش پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی هدف تحقیقات قرار گرفت و به قتل مرد در محله لواسان اعتراف کرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: با دستور قضائی، جسد مقتول برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

منبع: فارس

tags # اخبار حوادث سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • جلسه شورای عالی کار همچنان ادامه دارد
  • درگیری عجیب یورگن کلوپ با خبرنگار: حالت خوب نیست و سوال احمقانه می‌پرسی!
  • جزئیات ماجرای درگیری عجیب در لواسان؛ قتل به خاطر یک سیخ جگر!
  • قتل به خاطر یک سیخ جگر ! | جزئیات ماجرای درگیری عجیب در لواسان
  • صدور حکم قصاص برای عاملان قتل در میهمانی مختلط
  • ماکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  • حکم قصاص برای عاملان قتل در میهمانی مختلط
  • عکس/ درگیری پلیس کانادا با حامیان آتش‌بس در غزه
  • دستگیری قاتل متواری در رودبار
  • قتل برای جای پارک خودرو در شهر اقبالیه