Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@03:23:16 GMT

ارومیه| ۴۲۰ میلیون دلار کالا از مرزهای آذربایجان غربی صادر شد+فیلم

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۴۴۳۷

ارومیه| ۴۲۰ میلیون دلار کالا از مرزهای آذربایجان غربی صادر شد+فیلم

‍‍‍‍‍‍

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در ده ماهه امسال ۴۲۰ میلیون دلار کالا از مرزهای آذربایجان غربی صادر شد. ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی دارای موقعیت اقتصادی ویژه‌ای است که اگر از آن به درستی استفاده شود می‌تواند سرنوشت اقتصادی کشور را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

968 کیلومتر مرز مشترک با 3 کشور و دروازه اروپا بودن قابلیت‌هایی است که متأسفانه از آن هیچ بهره ای برده نمی‌شود و فرصت‌ها پشت سر هم توسط مسئولان استانی و کشوری سوزانده می‌شود.

خبرنگار تسنیم در این ارتباط مصاحبه تفصیلی با جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام داده که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

تسنیم: شما جزو پر سابقه ترین مدیران بخش صنعت معدن و تجارت هستید و قبل و بعد از ادغام وزارت خانه‌ها مسئولیت داشتید، ارزیابی کلی شما از وضعیت عمومی این حوزه در آذربایجان غربی چیست و هر حوزه مشخصاً چه جایگاهی در کشور دارد؟  

اسکندری: حوزه‌ی صنعت معدن و تجارت یک حوزه‌ی وسیعی است که شاید بالغ بر 50 تا 60 درصد فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف را به خودش اختصاص داده است. 

صنایع آذربایجان غربی با توجه به این که استان منطقه کشاورزی است، همانند سایر استان‌های صنعتی کشور به آن صورت پایه‌های صنعتی آن شکل نگرفته و در این چند سال اخیر یک خیز خوبی در این ارتباط برداشته شده است.

بالغ بر 12 درصد ذخایر معدنی کشور و بیش از 41 نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد و در حوزه‌ی تجارت نیز به همین صورت با توجه به وجود مرزهای طولانی با کشورهای متعدد وجود بازارچه‌ها و تأسیسات گمرکی ایجاب می‌کند که در این حوزه نیز فعالیت‌هایی انجام شود.

تسنیم:در طول دولت یازدهم برای حل مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی استان عزم و اراده‌ی جدی دیده شد، دقیقاً در آن دوره چه اتفاقی افتاد و چه تعداد از واحدهای مشکل دار موفق به حل مشکل خود شدند؟

اسکندری: دولت در راستای اقتصاد مقاومتی ابلاغیه مقام معظم رهبری را در 3 محور به عنوان محورهای اصلی در بخش اقتصاد قرار داده است که هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی این کار شروع شده و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در حال حاضر نیز ادامه دارد.

از سال 94 که قانون رفع موانع تولید از طرف مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد کمیته‌های فنی و کاری تشکیل شد و در سال 95 تقریباً 430 واحد اقتصادی استان از تسهیلاتی بالغ بر 450 میلیارد تومان برخوردار شدند.

پرداخت تسهیلات بانکی کار ساز شده و در حوزه‌ی رفع مسائل مربوط به تأمین اجتماعی و مالیاتی و موضوعات مربوط به شرکت‌های خدمات رسان شاید به بیشتر از 70 یا 80 واحد صنعتی در طول یک سال گذشته گاز رسانی شده است.

حدود 325 میلیارد تومان برای 6 هزار 500 نفر اشتغال زایی شد و هدف از اجرای این طرح، بیشتر احیای واحدهای راکد بوده و فعال سازی واحدهایی که نیمه فعال هستند را می‌خواهیم به مدار تولید برسانیم.

امسال تفاوتی که با سال گذشته دارد این است که بحث بازسازی و نوسازی واحدهای تولید و صنعتی است که اضافه شده و موضوع دوم پرداختن به فعالیت‌های معدنی است که برای سال 96 این موضوع منظور شده است.

تسنیم: یکی از مهم‌ترین مزایای آذربایجان غربی وجود 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور و مجاورت با چند کشور دیگر است از نظر شما هم اکنون از چند درصد ظرفیت مرزی آذربایجان غربی برای توسعه صادرات و واردات استفاده می‌شود و بسته بودن گاه‌وبیگاه مرزها چه آسیبی به صنعت ما وارد می‌کند؟ 

اسکندری: پایه‌های اصلی و اساسی تولید توسعه صادرات است یعنی شما هر چقدر هم که تولید داشته باشید و صادرات نشود و در بازارهای جهانی دسترسی حضور نیابد قطعاً تولید به همان محیط و پیرامون خودمان محدود خواهد شد.

وجود مرز مشترک با این سه کشور یک ظرفیت و استعداد قابل توجه برای آذربایجان غربی است و در بحث صادرات در چند سال گذشته به ویژه در یک دهه‌ گذشته هر سال رو به بهبود بوده و میزان صادرات استان در سال گذشته 570 میلیون دلار بر اساس آمار گمرکات برآورد شده است.

صادرات به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اطراف از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای اروپایی همانند بلغارستان، روسیه و سایر مناطق دنیا صورت می‌گیرد.

طی 10 ماه گذشته بالغ بر 420 میلیون دلار صادرات از آذربایجان غربی صورت گرفته است و این رقم بر اساس آمار گمرکات استان در بخش خدمات فنی و مهندسی، بخش صادرات فرش و صادرات کالاهاست و آمار سایر گمرکات کشوری فعلاً در آمار استان لحاظ نشده است.

بسته شدن مرز یا ایجاد نارسایی در هر گمرک قطعاً می‌تواند در این آمار و ارقام تأثیر گذاری منفی در روند صادرات داشته باشد و در این میان می‌توان به مرز پیرانشهر که به سبب نارسایی در منطقه کردستان بسته شده بود اشاره کرد ولی در این میان سعی شد بازارهایی جدیدی را جایگزین شود.

بازار پاکستان و هندوستان از سال گذشته وارد چرخه‌ی صادرات استان شده و مرتب روی کشورهای هدف صادرات کار می‌کنیم و مطالعه مزیت‌های کالایی نیز در این میان صورت می‌گیرد.

در سال جاری چندین هیئت اقتصادی به کشورهای پاکستان و افغانستان اعزام شده است و امروز بالغ بر 35 نفر از تجار و بازرگانان آذربایجان غربی در کشور ترکیه و در نمایشگاه ازمیر حضور دارند.

تسنیم: اشاره کردید به این که بازارهای جایگزین برای کسانی که در اقلیم کردستان تجارت می‌کردند پیدا کردید اما برخی از تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان ما معتقدند که این 3 یا 4 ماهی که مرز تمرچین بسته بود یک بخشی از آن را خود دولت جمهوری اسلامی ایران بسته بود و می‌توانست آن را باز کند و آن طرف مشکلی وجود نداشت به هر حال مشکلاتی که وجود داشت سبب شد که بازار تجار ما در اقلیم کردستان از دست برود و کشورهای دیگر بازار این بازار را به دست بیاورند، برای به دست آوردن دوباره‌ بازار در اقلیم کردستان چه برنامه‌هایی رادارید؟ 

اسکندری: واقعیت این است که در بحث مباحث تجاری موضوعات سیاسی هم دخیل هستند یعنی ما در کشورهایی که برد سیاسی داریم و یا به نوعی در آنجا نفوذ سیاسی داریم قطعاً زمینه‌های توسعه صادرات هم در آنجا ایفای نقش خواهند کرد.

منتهی امسال بیشترین صادراتی که از استان صورت گرفت  برای شمال عراق بودکه بیشتر در بحث مواد غذایی، سیمان و همه مصالح ساختمانی بود.

در خود منطقه‌ی اقلیم کردستان عراق هم با توجه به درگیری‌های داخلی که وجود دارد درآمد سرانه‌ مردم کاهش پیدا کرده و بیشتر رغبت به مصرف کالاهای مصرفی دارند.

یکی از مشکلات جدی بخش صنعت معدن و تجارت استان در بخش صادرات و تجارت است، یعنی تجار ما مطمئن نیستند که یک قراردادی یک یا 2 ساله منعقد کنند و یا قرارداد بلندمدت امضا کنند.

تسنیم:  حدود 4 سال پیش در یکی از جلسات ، استاندار قبلی آذربایجان غربی به جنگ سوریه اشاره کرد و گفت زمانی این جنگ تمام می‌شود و ما باید برای تمام شدن آن جنگ آماده باشیم که در آن روز سیمان، میلگرد و مصالح و محصولاتی که در استان تولید می‌شوند را به سوریه صادر کنیم آیا در حال حاضر این آمادگی در استان وجود دارد؟

اسکندری: با توجه به آرامش نسبی که در کشورهای عراق و سوریه به وجود آمده است باید با احتیاط و با در نظر گرفتن تمامی شرایط سعی شود تا بازارهای این دو کشور را تأمین کرد.

زمینه‌های فعالیت برای ما خیلی مطلوب و بهتر است هم از نظر تأمین مواد غذایی، لبنیات و هم از طریق سایر کالاهایی مثل میلگرد، مصالح ساختمانی و در حوزه‌های مختلف نیز فضا محیاست که ما در بازار سوریه حضور پیدا کنیم.

تسنیم: برخی از منتقدان دولت معتقدند که دیگر مثل سابق خیلی شاهد سفر هیئت‌های اقتصادی کشورهای هم جوار به آذربایجان غربی نیستیم، یک زمانی سفرای 3 کشور همسایه در ارومیه نشست برگزار کردند و قرار شد که مناسبات 3کشور افزایش پیدا کند و در این ارتباط افزایش 30 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ترکیه از جمله دستاوردهای این نشست بود و حتی یک سفیر بومی از شهر ارومیه نیز به عنوان نماینده کشورمان در جمهوری آذربایجان منصوب شد و انتظار می‌رفت که منافع این انتصاب به آذربایجان غربی نیز بیشتر برسد اما منتقدین می‌گویند که خیلی اتفاق خاصی روی نداده است، ارزیابی شما برای استفاده از این ظرفیت‌ها چیست؟ 

اسکندری: قطعاً آقای جهانگیر زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان می‌تواند این زمینه را برای تجار آذربایجان غربی فراهم کند و این امکان وجود دارد.

در حال حاضر برای واردات پرتقال یا نارنگی از پاکستان تعرفه‌ای نزدیک 70 درصد را اعمال کرده‌ایم که قطعاً این تعرفه‌ها باعث می‌شوند که حتی سفرا و هیئت‌ها هم رفت‌وآمد کنند که شاید تأثیر آن چنانی نداشته باشد.

لیست‌هایی تهیه و ارسال شد و اخیراً آقای شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان رئیس کمسیون اقتصادی ایران و ترکیه هم این موضوع را مطرح کردند و مراودات خوبی بین وزارت خانه‌های کشور و مجموعه‌ی وزارت کشورهای مختلف از جمله ترکیه صورت گرفته است و در حال حاضر نمایشگاه‌های متعددی در عراق و همچنین کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

تسنیم: از نظر شما مهم‌ترین موانع عدم تحقق مبادلات تجاری سالانه 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه چیست و در این میان سهم آذربایجان غربی از این رقم چقدر می‌تواند باشد؟ 

اسکندری: رقم 30 میلیارد دلاری که رئیس جمهور 2 کشور اعلام کردند با احتساب موضوع نفت، میعانات گازی و صادرات کالایی و خدماتی است.

آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است که 3 معبر رسمی با کشور ترکیه دارد و مبادلات و مراودات خوبی صورت گرفته و ترکیه از نظر اقتصادی جزء 20 اقتصاد نخست دنیا است.

دولت می‌خواهد که به منظور ایجاد اشتغال و فعالیت واحدهای تولیدی بیشتر در این زمینه قدم بردارد تا واردات کالا را به حداقل برساند و این موضوع در سایر کشورها هم به همین صورت بوده است.

یکی از دلایل عدم تحقق همین 30 میلیارد دلار در واقع همین تعرفه‌های ترجیحی و موافقت نامه‌های مربوط به wto یا سایر موافقت‌نامه‌های هستند که هم تعرفه‌های آن‌ها و هم کشور ما زیاد است.

جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از تولیدات داخلی تقریباً جزء 3 یا 4 کشور نخست دنیاست و از نظر حقوق ورودی یعنی بالاترین حقوق ورودی وارداتی کل دنیا را شامل می‌شویم.

بیشترین آمار صادرات استان به کشور عراق است، مثلاً در بحث تأمین کلر شاید انحصاراً ما کل کشور عراق را تأمین می‌کنیم یا در بخش شمال عراق نیز به همین صورت است و از مرزهای متعدد استان صادرات انجام می‌دهیم که نزدیک به 60درصد از صادرات استان آذربایجان غربی به کشور عراق است.

تقریباً میانگین 12 تا 15 درصد از کل صادراتمان به کشور ترکیه است که بازده‌ زمانی آن در نیمه نخست یا نیمه دوم فرق می‌کند یعنی اگر کل صادرات را در حدود 600 میلیون دلار حساب کنیم حدوداً یک صد یا یک صد و 20 میلیون دلار صادرات مستقیم به کشور ترکیه است که از مرزهای آذربایجان غربی صورت گرفته است.

تسنیم: از نظر شما راه اندازی این تعداد شهرک یا ناحیه‌ صنعتی که درهمه‌ شهرستان‌های آذربایجان غربی وجود دارد توجیه اقتصادی دارد یا نه؟ 

اسکندری: 34 ناحیه و شهرک صنعتی در استان وجود دارد که تقریباً 21 واحد از این شهرک‌ها فعال هستند یعنی زیرساخت‌های آن‌ها آماده است و به فعالان اقتصادی ارائه خدمات می‌دهند.

قطعاً ایجاد شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی خیلی تأثیر گذار است و در روند فعالیت‌های اقتصادی یعنی واحدی که به شکل پراکنده در نقاط مختلف شهرها فعالیت می‌کنند، تأمین زیرساختی آن‌ها  همانند جاده دسترسی گاز، برق، آب، تأمین تصفیه خانه فاضلاب و سایر مسائل این موضوعات سبب می‌شوند که قیمت تمام شده این واحد قطعاً بالا برود.

اخیراً وزارت صنعت معدن و تجارت تصمیم بر این گرفته است تا برخی از بخش‌ها و شهرهای کوچک نواحی صنعتی را ایجاد کند.

تسنیم: از نظر شما مهم‌ترین مشکل آذربایجان غربی در جذب سرمایه گزار خارجی چیست؟ 

اسکندری: جذب سرمایه گذار در دنیا مکانیزم خاصی دارد و برای جذب سرمایه گذاری زیرساخت‌هایی لازم است که باید وجود داشته باشد همانند جاده‌های دسترسی، راه آهن، فرودگاه‌های بین‌المللی، فضاهای مناسب و این عوامل نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورها به همین صورت است.

مسئله دوم امنیت سرمایه گذاری است و منظور از این امنیت بیمه اصل سرمایه است اینکه یک سرمایه‌گذار بتواند به راحتی به سود دست یابد.

نوسانات قیمت‌ها و نرخ ارز از عوامل اصلی هستند که به عنوان یکی از آیتم‌های امنیت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

تسنیم: هم اینک2 یا 3 سرمایه گذار چینی و هندی در منطقه آزاد ماکو وجود دارد به نظرمی‌آید خیلی از این مشکلاتی که شما اشاره کردید این سرمایه گذاران ندارند، این موضوع را تأیید می‌کنید؟ 

اسکندری: مناطق آزاد یک سری قوانین خاص دارند موضوع مسائل مالیاتی و شفافسازی مالیات و عوارض هستند که بالاخره تأثیرگذار خود را می‌گذارند که در مناطق آزاد با توجه به قانون مدونی که وجود دارد آنجا تکلیف سرمایه‌گذار تقریباً مشخص است.

تسنیم: به نظر شما اساساً چیزی به نام گردشگر صنعتی وجود دارد یا نه؟ 

اسکندری: گردشگری صنعتی به آن صورت وجود ندارد، گردشگرهای صنعتی بیشتر از واحدهای تولیدی هستند که از قدمت بالایی برخوردارند و یا از تکنولوژی بالایی دارند که می‌توانند سرمایه گذاران را که از کشورهای مختلف و از استان‌های دیگر جذب کنند.

تسنیم: برای بازشناسی و باز معرفی 40 ماده‌ معدنی که در آذربایجان غربی وجود دارد، آیا می‌توان تورهای گردشگری صنعتی داخلی و خارجی راه اندازی کرد؟

اسکندری: در نمایشگاه دائمی که در پارک جنگلی ارومیه وجود دارد از کل مواد معدنی که در استان هست نمونه‌ای در آن جا قرار داده شده است.

اما بخش سرمایه گذاری در حوزه معدن یک مقدار با حوزه صنعت فرق می‌کند چراکه صنعت علمی است که روی زمین همه چیز مشخص است اما در بخش معدن باید کاوش و کار مشخص شود.

یک کار ماندگاری در بخش معدن و سرمایه گذاری معدن انجام شده است اما یکی از آیتم‌های اصلی در بخش معدن یا سرمایه گذاری در معدن داشتن اطلاعات پایه است یعنی تا زمانی که اطلاعات پایه اولیه را وجود ندارد هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست که پول کلان خود را هزینه کند.

تسنیم: نقش منطقه‌ آزاد ماکو را در توسعه کل استان چگونه ارزیابی می‌کنید و عملکرد اقتصادی این منتطقه در 4 یا 5 سال اخیر از نظر شما چطور بوده است؟ 

اسکندری: هر اتفاقی که در هر گوشه‌ای از استان می‌افتد قطعاً  هم کل استان و هم کل کشور از آن بهره‌مند می‌شوند و منطقه آزاد ماکو مزیت فوق‌العاده‌ای برای استان و کشور است.

منطقه آزاد ماکو بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور است از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از نظر فضایی که وجود دارد شاید بتواند کل فعالیت‌های اقتصادی استان را تحت پوشش قرار بدهد.

در کنار منطقه آزاد ماکو منطقه ویژه اقتصادی سلماس نیز وجود دارد که متأسفانه آن را به شهرداری سلماس واگذار کردند اما ما پیگیر کارهای آن هستیم تا با روش کارآمدتری از آن بهره برداری شود.

گفت‌وگو و فیلم: محمد آقایی پر و یوسف عباسی

انتهای پیام/ ت

R41361/P1336/S6,48/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت:۲۹۴ مورد بازرسی در حوزه کشف کالای قاچاق و تشکیل ۶۴ فقره پرونده تعزیراتی به ارزش یک‌هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در فروردین ماه ۱۴۰۳ انجام شده است.   وی همچنین از  رشذ ۱۴۶ درصدی در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در اولین ماه از سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.   معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پارچه و مواد خوراکی و غذایی از عمده کالا‌های کشفی بوده و در حوزه ارزی ۳۶ مورد سابقه ارسالی از بانک‌های عامل در خصوص عدم ایفای تعهدات ارزی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منجر به تشکیل ۳۶ پرونده تعزیراتی به ارزش ریالی یک‌هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال که شامل ۲میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۲۹ یورو و همچنین ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ درهم بود گردیده است.

دیگر خبرها

  • آغاز پروازهای حج تمتع فرودگاه ارومیه از ۱۸ خرداد
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • بهره‌برداری از ۲۷۴ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز