Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید محمدرضا هاشمی در شورای اداری شاهرود که به میزبانی فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، ضمن بیان اینکه نیمی از بومگردی استان سمنان متعلق به شاهرود است، تأکید کرد: ۲۲ زیر ساخت بومگردی در شاهرود ایجادشده که نشان‌دهنده ظرفیت‌های خوب جذب گردشگری در این شهرستان است.
وی افزود: بومگردی نقش ویژه‌ای در اشتغال روستایی و تولید ثروت دارد اما باید توجه داشت که این مقوله نباید جایگزین تولیدات دامداری و کشاورزی در روستاها باشد، امروز ما معتقد هستیم روستا باید کارکرد تولید محور خود را با توجه به ظرفیت‌های موجود حفظ و حتی ازنظر کیفی گسترش دهد لذا اولویت‌های ما در روستاها نخست تولید کشاورزی و دامداری و سپس گردشگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون استاندار سمنان بابیان اینکه یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت، تولید ثروت در سطح روستاها است، تأکید کرد: اگر آب‌رسانی، بهسازی معابر روستایی، گاز و سایر زیرساخت ها وارد روستایی شود اما تولید ثروت وجود نداشته باشد، حضور روستایی در روستاها معنایی ندارد امروز اولویت نخست روستایی معاش است و لذا ما به دنبال تولید ثروت در روستاها با اولویت کشاورزی، دامداری و گردشگری هستیم.
هاشمی بابیان اینکه چرخ اقتصاد نظام، به دست توانمند مردم به‌خصوص در تولید مایحتاجی مانند گندم می‌چرخد، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، کشور توان تأمین ۳۳ روز مواد غذایی را داشت اما امروز در زمره صادرکنندگان برتر مواد غذایی غرب آسیا هستیم به‌نحوی‌که سازمان فائو طبق آمار سال ۲۰۱۴ خود، اعلام کرد ایران اسلامی در زمره کشورهای برتر در زمره تولید است که باید ظرفیت‌های روستاها در این بخش تولید، مدنظر مسئولان شهرستان شاهرود باشد.
وی در دیگر بخش سخنان خود درباره تولید ثروت در روستاها و بابیان اینکه در سال جاری ۸۹۰هکتار آبیاری تحت‌فشار شامل ۶۷۰ هکتار آبیاری قطره‌ای در راستای مصرف بهینه آب و تولید ثروت در روستاهای شاهرود صورت گرفته است، بیان کرد: به دلیل مصرف بهینه آب که یک ضرورت محسوب می‌شود، آبیاری قطره‌ای که از سال۷۱ و در زمان دولت هاشمی رفسنجانی مطرح شد، تاکنون شش هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت‌فشار در شاهرود انجام‌شده که از این میزان، تنها دو هزار و ۵۰۰ هکتار از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم شکل‌گرفته است.
رئیس شورای اداری شاهرود در ادامه به ارائه گزارش از تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و بابیان اینکه امروز دوران طلایی اشتغال روستایی در این شهرستان را شاهد هستیم، گفت: درگذشته اگر یک روستایی نیازمند تسهیلات روستایی بود مشکلات وسیعی را داشت اما در حوزه سایت کارا(ویژه اشتغال روستایی) شش هزار میلیارد تومان با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی برداشته شد که در کنار شش هزار میلیارد تومان کمک دولتی توسط چهار بانک عامل به شکل تسهیلات اشتغال روستائیان پرداخت می‌شود.
هاشمی بابیان اینکه سود تسهیلات اشتغال روستایی به‌طور میانگین شش درصد است، تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که روستائیان در حوزه دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی با آن روبرو بودند تضامنی بود که امسال هشت مورد ضمانت را که در حوزه روستاها وجود دارد، بابت ضمانت تسهیلات پذیرفته می‌شود که یکی از موارد آن ثبت صدور اسناد روستایی محسوب می‌شود که خوشبختانه با تلاش مسئولان این امر با تسهیل روبرو است.
وی افزود: سهم شاهرود از تسهیلات اشتغال روستایی استان ۳۲ درصد بود که با تلاش‌های صورت گرفته این مقوله به ۳۵.۷درصد افزایش یافت که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد تا شاهد تحول خوبی در شهرستان باشیم چراکه این تسهیلات می‌تواند در حوزه‌های مختلف شامل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرش‌بافی، صنایع کوچک، اشتغال خانگی و ده‌ها مورد دیگر پرداخت شود و همچنین باید در نظر داشت که این تسهیلات قابل‌برگشت است و لذا اگر در حوزه شهرستان از آن بهره کافی برده نشود، این فرصت از دست می‌رود.
رئیس شورای اداری شاهرود با اشاره به دیدار خود با وزیر علوم با همراهی نماینده مردم شاهرود و میامی، گفت: وزیر علوم قول سفر به شاهرود را در این نشست اعلام شد که امیدواریم در سال آتی شاهد تحول خاصی در حوزه دانشگاه‌های شاهرود باشیم.
هاشمی در دیگر بخش سخنان خود، بابیان اینکه در سال جاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان، پیشنهاد تخصیص اعتبارات را از شهرستان‌ها مطالبه کردند که برای نخستین بار در این امر، نظر شهرستان‌ها پرسیده شد، گفت: این امر خوشبختانه توانسته تا حد زیادی به شهرستان‌ها کمک کند اما نیز در مجموعه فرمانداری شاهرود خواستار تخصیص اعتبارات بر اساس اولویت‌ها شدیم که در وهله نخست آن‌ها مقوله آب قرار دارد که امیدواریم در این حوزه عملکرد خوبی را داشته باشیم.
وی در خاتمه گفت: از برنامه‌های خوبی که با محوریت مردم در دهه فجر برگزار شد راهپیمایی پرشور ۲۲بهمن بود که خوشبختانه در کنار یادواره‌های شهدای اصناف، شهدای روستاها، شهدای انقلاب اسلامی شهرستان و ده ها برنامه دیگر در تاریخ شهرستان به ثبت رسید و امیدواریم پاسخگوی این اعتماد مردم به مسئولان نظام اسلامی باشیم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان

ایسنا/زنجان یاستی‌قلعه یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ماهنشان است که هنوز هم زندگی روستایی با همه اصول آن در این روستا جریان دارد.

روستاها همواره از جایگاه ویژه‌ای در کشور ما برخوردار هستند به طوری که مردمان سخت‌کوش آن در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشورمان نقش غیرقابلی انکاری داشتند، نقشی که اگر نادیده گرفته شود قطعا تاوانی سنگین برای آن‌پرداخت خواهد شد.

نگاه باورمندانه داشتن به روستاها به عنوان حلقه‌های مولد و زنجیره‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اولویت‌دهی واقعی به بازیابی هویت روستایی موضوعاتی است که اگر به آنها توجه ویژه وجود داشته باشد علاوه بر تحقق مهاجرت معکوس و افزایش ماندگاری در روستاها  در دراز مدت رد پای مستحکم خود را در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور به جای خواهد گذشت.

 روستاها و ظرفیتی مغفول به نام گردشگری

یکی از سیاست‌های غلط در زمینه روستاها این است که محور توسعه این مناطق در کشور ما اغلب به طور سنتی کشاورزی تعریف می‌شود و این موضوع در حالی است که بحران آب دست روی گلوی مزارع و باغات گذاشته است که برای تغییر این نگرش بهتر است به این باور برسیم روستاها علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیر کشاورزی از جمله گردشگری که در دنیا جز پردرآمدترین حوزه‌هاست را دارا هستند.

گردشگری روستایی برای مردمان این مرز و بوم همواره از جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ به طوری که شهرنشینان خسته از زندگی و هیاهوی شهری، دود و دم ماشین‌ها و آلودگی‌های صوتی از هر فرصتی برای بستن بار سفر به روستاها استفاده می‌کنند برخی دیدار از سرزمین آبا و اجدادی را بهانه سفر می‌کنند، برخی وجود قوم خویشان و برخی نیز استفاده از مواهب خدادای و آب و هوای تمیز.

استان زنجان بیش از ۹۰۰ روستا را در دل خود جای داده است؛ روستاهایی که شاید برای نوشتن از آنها چند صد جلد کتاب نیز کم باشد؛ روستاهایی که هر یک زیبایی‌های منحصر به فرد و خارق‌العاده خود را دارند که پرداختن به این ظرفیت‌ها می‌تواند توسعه، عمران و آبادانی را برای ساکنان رقم بزند.

یکی از شهرستان‌های استان زنجان که دارای طبیعتی بکر و اغلب دست نخورده است شهرستان ماهنشان است؛ شهرستانی که  جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی چون دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دایمی و فصلی، کوه‌های سر به‌ فلک‌ کشیده، چشمه‌ها، باغ‌ها و کشت‌زارهای زیبا و دیدنی برخوردار است. 

در میان همه جاذبه‌های تاریخی این شهرستان قلعه‌ها از محبوبیت خاصی برای گردشگران علاقمند به تاریخ برخوردار است، این شهرستان بیش از ۲۰ قلعه را در دل خود جای داده است که بعد از قلعه بهستان که جزو معروف‌ترین قلعه‌های ماهنشان است می‌توان به قلعه‌هایی نظیر گنج‌علی بیگ قلعه‌سی در روستای گنج آباد، قلعه قشلاق، قلعه نظامی ارزه‌خوران، قلعه‌جوق سادات، قلعه‌جوق سیاه‌منصور اشاره کرد.

یکی از قلعه‌های زیبا و باستانی ماهنشان یاستی‌قلعه است؛ قلعه‌ای که شاید ناشناس باشد اما پشتوانه‌ای عظیم به بلندای یک تاریخ دارد؛ قلعه‌ای مستحکم و به یادگار مانده از دوران ساسانی که بازدید از آن در این ایام برای مسافران نوروزی که ماهنشان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند خالی از لطف نیست.

 یاستی‌قلعه یکی از روستاهای جذاب، زیبا و تاریخی استان زنجان و از توابع شهرستان ماهنشان به شمار می‌رود. یاستی‌قلعه به لحاظ آب وهوا و وضعیت جوی یکی از بکرترین روستاهای زنجان به لحاظ تفریحی است. علت نام‌گذاری این روستا به یاستی‌قلعه به خاطر وجود قلعه یاستی در این روستا است؛ بنای این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد و به گفته عده‌ای این قلعه پناه‌گاه حسن صباح نیز بوده است.

 وجود این قلعه تاریخی و زیبا باعث دادن جلوه‌ توریستی _ تفریحی به این روستا شده است. بر اساس ساختار و ماهیت یاستی‌قلعه زنجان، به نظر می‌رسد استراتژیک و یک دژ مستحکم نظامی بوده است؛ انتخاب محل آن که دارای امکانات زیست چهار فصلی و به صورت طبیعی بخش اعظمی از آن غیرقابل نفوذ بوده، ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

بنای این قلعه تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است؛ هر چند که آثاری از دوره‌های اسلامی و مغول در آن مشاهده می‌شود برج‌های شش‌گانه دیدبانی و برج‌های روزنه‌های نگهبانی جلوه خاصی به یاستی‌قلعه داده است. قلعه‌ای که در ۲۲ فروردین ۵۶ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

کوه‌ها و چشمه‌ها و چشم‌انداز بی‌نظیری که به یاستی‌قلعه بخشیده‌اند

این روستا کوه‌های بی‌شماری را در دل خود جای داده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به گونای، یونجالوق، باسمالیق اوستی، قالاایچی، بردی، قره‌گونای، چوقوریورد، صادق اولن، آوسرژیچن - دربت‌دوشی، قمیش‌دره، موسونی، اوجاق قولو دمی، یونجالوخ تپه‌سی، صفرآلی چمنی، توغای‌لیخ، قره‌آغاج چایی، هاچاداش و خان‌علی چمنی اشاره کرد.

در کنار کوه‌های زیبایی که در زمستان دامنه‌ها و قله‌های پربرفش و در تابستان نیز مناظر کوهپایه‌اش چشم هر ببیننده‌ای را خیره می‌کند، چشمه‌های چون کت‌بولاغی، قزل بولاغ، جانبیش بلاغی، قوخ بلاغ مالا نورعلی بلاغی, اصلان بولاغی, سووق بلاغ, بالداداش بلاغی, داش‌بلاغی، مصیب بلاغی  آقاقلی بلاغی و بابا گولی نیز نجوای زندگی و آبادانی را در این روستا سر می‌دهند.

یاستی‌قلعه مصداق عینی زندگی روستایی

یاستی‌قلعه یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ماهنشان و استان زنجان است که طبیعت و شیوه زندگی مردمان این روستا هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است به طوری‌که این روستا نانوایی ندارد؛ بنابراین زنان روستایی خود آستین همت بالا زده و در تنورهای سنتی که در دل خانه‌های‌شان جا خوش کرده است اقدام به پخت نان می‌کنند؛ تنورهایی که بوی صبحگاهی آنان که در دل روستا می‌پیچد، مست و مدهوشت می‌کند.

شغل اغلب مردم این روستا دامداری و کشاورزی است، مردان روستا آفتاب نزده برای کسب روزی حلال به مزارع می‌روند و زنان نیز پابه‌پای مردان خود تلاش می‌کنند. مردان در فصل تابستان مشغول چیدن علوفه که قد آنها گاهی به بلندی قد انسان می‌رسد، می‌شوند و زنان نیز شیر گوسفندان را دوشیده و با دستان پرتوان خود آن را تبدیل به محصولات لبنی از قبیل کره، خامه،ماست، پنیر و سرشیر می‌کنند.

روستای یاستی‌قلعه و تجربه برف در تابستان

اگر می‌خواهید در تابستان و بهار نیز لذت برف‌بازی را تجربه کنید حتما به این روستا سفر داشته باشید، قله کوه‌هایی مانند بلقیس که در گویش محلی به آن بالغیز نیز می‌گویند و همچنین کوه‌های اوجاقلو در تابستان نیز پوشیده از برف است که قطعا اوقات خوشی را برای گردشگران به ویژه کوهنوردان رقم می‌زند.

کوهپایه‌ها و کوه‌های این روستا در فصل بهار مملو از تره‌های کوهی مانند پای غاز، قارچ، زیره سبز، سیر کوهی یا به اصطلاح محلی کومران، پشمک، کاکوتی، مرزه، نخود کوهی، زالزالک، ریواس، کاسنی، توکلجه، بولاغ‌اوتی، کنگر و تورپک است که هم مامنی برای کسب درآمد روستائیان و همچنین تولید داروهای گیاهی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • اشتغال و امید آفرینی با احیای واحدهای راکد
  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • جذب ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون جوین
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • جهش تولید با تامین منابع مالی اتفاق می‌افتد
  • دو درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان