Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@18:40:22 GMT

وداع با اسلحه اینترنتی!

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۶۰۷۶

وداع با اسلحه اینترنتی!

تریلر بودن و قرار گرفتن «قتل آنلاین» در ژانر جنایی‌معمایی و حتی وحشت، موضوعی است که در سینما و پیش‌تر از آن در ادبیات جای خالی آن به شدت محسوس بوده است. گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ فیلم «قتل آنلاین»، به حوادث مربوط به دوستی‌های اینترنتی و جنایت می‌پردازد. شهاب (حمید گودرزی) با لیلا (الناز شاکردوست) در اینترنت آشنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا، دختر سرهنگ آگاهی (جمشید هاشم پور) است و ازدواج آن‌ها سرمی‌گیرد. شب عروسی شهاب و لیلا، یکی از دوستان چت‌روم «این گروه خشن» کشته می‌شود. پدر لیلا، انگیزه کافی دارد تا پرونده را که یکی از مظنونان آن دامادش است، پیگیری کند و به‌همین‌منظور، دخترش را از شوهرش برحذر می‌دارد و در تلاش برای کشف قاتل برمی‌آید؛ اما گزینه بعد، دخترخاله شهاب است و به همین ترتیب، قتل‌ها ادامه می‌یابد؛ بدون اینکه پلیس سرنخی از قضایا به‌دست آورد. قاتل که چندگامی از پلیس جلوتر است، به قتل دیگر اعضای این گروه خشن دست می‌زند و هنگام تلاش برای کشتن شهاب و آزار همسرش، پلیس به هویت او دست پیدا می‌کند و....
این فیلم از آنجا که در زمان ساختش – و چه بسا اکنون- سراغ یکی از سوژه‌های روز اجتماعی رفته، اثری تحسین‌برانگیز است و نشان می‌دهد سازندگان آن نسبت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته‌اند؛ ولی فراموش نشود که گاهی این غلبه تکنولوژی بر دیگر شئون به‌شدت از کار بیرون زده و بیننده از این میزان استفاده از تکنولوژی تعجب خواهد کرد. با این حال پرداختن به آسیبی حول مسئله اینترنت و فضای مجازی آن هم ۱۲ سال پیش از این نشان می‌دهد که در آن روزگار این مسئله به‌شدت خطری جدی محسوب می‌شده است. مسئله دیگری که در این فیلم به چشم می‌آید، عدم وجود ارتباط میان جامعه سنتی با تکنولوژی است که نماد مدرنیته تلقی می‌شود. این مسئله که شاید ناخودآگاه در بستر فیلم قرار گرفته است، رابطه جامعه ایرانی با پیشرفت‌های تکنولوژیک و به طور کلی زندگی مدرن را کاریکاتوریزه نشان می‌دهد.
تریلر بودن و قرار گرفتن «قتل آنلاین» در ژانر جنایی‌معمایی و حتی وحشت، موضوعی است که در سینما و پیش‌تر از آن در ادبیات جای خالی آن به شدت محسوس بوده و مخاطبان اغلب با فیلم‌های رئالیستی روبه‌رو بوده و هستند که اغلب نیز به شکل افراطی به موضوعات اجتماعی می‌پردازند و گاه به سبب یکدست بودن و یا غلبه یک ژانر، جذابیت داستانی خاصی برای تماشاچی ندارند. در این فیلم تماشاگر سینما با مجموعه‌ای از جنایت‌ها و اتفاقات پرکشش روبه‌رو است و تعلیقی که در رویداد‌های اثر قرار گرفته، بیننده را تا انتهای اثر با خود همراه می‌کند. پرداخت داستان در فضای ژانری متفاوت با رویه عمومی فیلم ها، نه تنها در زمان تولید این فیلم که شاید اکنون و به واسطه پخش از آی فیلم نیز یکی از نقاط قوت این اثر محسوب می‌شود و نیاز سینما به چنین آثاری را بر تولیدکنندگان آثار تصویری روشن کند.
از دیگر سو، جسارت فیلمساز برای پاگذاشتن در چنین موقعیتی قابل تامل است. فراموش نکنیم که آثار پلیسی‌معمایی ضعیف در سینما و تلویزیون ایران موجب می‌شود بیننده ایرانی نسبت به چنین آثاری بی‌اعتماد شود، اما در این اثر مسعود آب‌پرور کوشش داشته تا اثری جذاب با وجود رعایت ساختار‌های سینمایی به نمایش بگذارد و به بیننده ارائه کند.
اگر از برخی نقاط ضعف دیگر فیلم نظیر برخی بازی‌های باورناپذیر و یا بی‌منطق بودن بعضی رویداد‌ها در بستر فیلمنامه که بلای دامنگیر خیلی از فیلم‌های ایرانی است، چشم بپوشیم، یک نکته قابل توجه در «قتل آنلاین» این است که به نظر می‌رسد در این فیلم در نظر بوده تا نگاه مثبتی به فضای مجازی نشان داده نشود، ولی با این حال همین‌که کارگردان و نویسنده و مجموعه تیم تولید‌کننده سراغ سوژه اینترنت و فضای مجازی و جرائم با استفاده اینترنت و عوارض منفی حضور بدون آگاهی در این فضا رفته‌اند، نشان‌دهنده عمق توجه آن‌ها به این مقوله بوده است. مقوله‌ای که یا نسبت به آن توجهی نمی‌شود یا برخورد‌های سلبی بدون روشنگری با آن شده و اگر این فیلم را در بستر زمانی خود (سال ۱۳۸۴) ببینیم این نگاه را تحسین می‌کنیم.
در جشنواره سی و ششم فجر که هنوز تنور نقد‌ها بر فیلم‌های آن داغ است نیز اثری در خصوص فضای مجازی و تاثیر آن بر کنش فردی و اجتماعی کاربران آن اکران شد که سویه دیگری از موضوع را با توجه به مقتضیات روز جامعه نشان می‌داد و شاید تماشای «قتل آنلاین» از آی فیلم، امکان مقایسه کیفی بین دو فیلم با مضمون‌هایی نه عینا منطبق بر هم بلکه نزدیک را فراهم آورد.
فیلم سینمایی «قتل آنلاین» ساخته مسعود آب‌پرور را کمال‌الدین طباطبایی تهیه کرده و نادر وحید فیلمنامه آن را نوشته است. همچنین حمید گودرزی، شهاب حسینی، جمشید هاشم‌پور، الناز شاکردوست، غلامحسین لطفی، میرمحمد تجدد، یکتا ناصر، شهره سلطانی و علیرضا نجف‌زاده در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلم سینمایی «قتل آنلاین» پنجشنبه ۳ اسفند رأس ساعت ۲۱:۰۰ نمایش داده می‌شود و پس از آن، در برنامه «کافه فیلم» مسعود آب‌پرور در برابر اکبرنبوی قرار می‌گیرد و به سؤالات درباره روند تولید ساخت این فیلم سینمایی و جزئیات آن می‌پردازند. نگارنده: فهمیه اسماعیلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید کاظم دلخوش اباتری در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، گفت: در حال حاضر قانون مجازات قاچاق اسلحه را داریم، اما پاسخگوی مشکلاتی که مردم و کشور را تهدید می‌کند نیست بنابراین بررسی و تعیین تکلیف این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت.   وی با یادآوری اینکه طرح مذکور دارای ۱۱ ماده است، افزود: مجریان به دلیل خلاء‌های موجود امکان برخورد با دارندگان اسلحه و مهمات را نداشتند، اما در قانون جدید قاچاق اسلحه در فضای مجازی جرم انگاری شده و نوآوری‌هایی در آن ایجاد و مجازات‌ها تشدید شده است.   نماینده صومعه سرا در مجلسگفت: در قانون جدید مجازت قاچاق سلاح‌های سرد، گرم، سنگین و نیمه سنگین، انفرادی و مهمات پیش بینی شده همچنین توزیع، فروش قطعات و تبدیل و حمل سلاح ممنوع و ضبط سلاح و مهمات در آن دیده شده است.   دلخوش یادآور شد: از سویی مکان‌ها و خودرو‌هایی که برای خرید و فروش سلاح استفاده شده به نفع دولت مصادره می‌شود و مبادرت شرکت‌ها به حمل، توزیع و قاچاق سلاح هم مدنظر قرار گرفته و در واقع مجلس در تمامی موارد در جا‌هایی که لازم بود مجازات‌ها تشدید و اصلاحاتی انجام شود ورود کرده است.

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • کلاس مجردها پس از ۶۰ ماه مجدداً مهمان دانشگاه تهران می‌شود
  • شایعه جنجالی درباره دستمزد شهاب حسینی در سریال گناه فرشته
  • مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب
  • عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم | واکنش اطرافیان را ببینید
  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد