مد و لباس مافیای اژدهای هزار سر دارد
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۶۳۹۳
فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
دبیر کارگروه مد و لباس زمانی که چهار روز به افتتاح هفتمین جشنواره مد و لباس فجر مانده است، دبیر این جشنواره را معرفی کرد و همچنین از مافیای به شکل اژدهای هزار سر در حوزه مد و لباس خبر داد.
به گزارش ایسنا، حمید قبادی بیان کرد: اگر اوایل و چند سال پیش از من میپرسیدید که در حوزه مد و لباس مافیا وجود دارد چون اطلاعات کافی نداشتم نمیتوانستم در این زمینه اظهارنظر کنم اما حالا میگویم در این حوزه مافیایی به شکل اژدهای هزار سر وجود دارد و داریم سرهای آن را میزنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همچنین درباره ترنول مالی که در بخش مافیای مد و لباس وجود دارد، اظهار کرد: برآورد در این حوزه این است که بین هشت تا ۱۰ میلیارد دلار مصرف پوشاک در ایران وجود دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن به صورت کالای غیرایرانی عرضه میشود. البته آمار بدبینانهتری هم وجود دارد. هر سال واردات ۶۰ میلیون دلار لباس به کشور ثبت میشود که تا دو و نیم میلیون دلار این واردات غیررسمی است. یکی از مافیایی که در این حوزه وجود دارد چادر مشکی است که بعد از کارخانه تولید چادر شهرکرد دو و سه کارخانه دیگر را شناسایی کردیم که توانایی تولید نخ را دارند تا بتوانیم فعالیت در این زمینه را گسترش دهیم.
مشکلات سالهای گذشته را میپذیریم
دبیر کارگروه مد و لباس همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه جشنواره مد و لباس سال گذشته دبیر نداشت و امسال نیز با وجود آنکه چهار روز به افتتاحیه جشنواره مانده است دبیر این دوره معرفی شده است، نقش دبیر در جشنواره مد و لباس فجر چیست؟ توضیح داد: ما در این زمینه آییننامهای به نام برگزاری جشنواره مد و لباس داریم و دبیر این جشنواره وظایف مهمی از جمله معرفی داوران، تبیین پیشنهاد افراد و انتخاب دبیر بخشهای مختلف را بر عهده دارد. خانم صدیقه پاکبین نیز سالها در حوزه مد و لباس فعالیت داشتهاند و با توجه به سابقه کاری او به عنوان دبیر این بخش انتخاب شدهاند. گرچه ما مشکلات سالهای گذشته را میپذیریم و امسال علاوه بر رئیس جشنواره، دبیر نیز داریم.
قبادی درباره بخش بینالملل این دوره از جشنواره مد و لباس نیز توضیح داد: امسال شاهد حضور ۱۰ کشور که شامل اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، افغانستان، ایتالیا و دانمارک خواهیم بود، هستیم. نگاه ما به هیچ عنوان حضور برندها در این جشنواره نیست و با ورود غیرقانونی برندها نیز به شدت مخالف هستیم. چند کارگاه آموزشی نیز با حضور این کشورها در جشنواره مد و لباس برگزار میشود. همچنین جایزهای برای فعال حوزه مد و لباس در عرصههای جهانی به بخش بینالملل اضافه شده است.
او در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا حضور کشورهای دیگر در جشنواره مد و لباس تنها به برگزاری کارگاه آموزشی ختم میشود؟ گفت: در این بخش استفاده از ظرفیتهای کشورهای دیگر و معرفی توانمندیهای ما در این حوزه مد نظر است. سال گذشته نیز گروه فرانسوی در این جشنواره حضور داشتند و از چند برند ایرانی دیدن کردند که به شدت شگفتزده شدند. این موضوع حامل پیام است که ما میتوانیم در این حوزه اقدامات مفیدی انجام دهیم. البته مرحله آخر برندها داشتن رایحه است و فرانسویها هم تأکید داشتند که این کار در حوزه برندسازی در ایران نیز انجام شود.
دبیر کارگروه مد و لباس درباره دیگر بخشهای جشنواره مد و لباس بیان کرد: هفتمین جشنواره مد و لباس از ششم تا سیزدهم اسفندماه در سه نقطه تهران همزمان با ۱۵ استان کشور برگزار میشود. در سالن حجاب بخش علمی-دانشگاهی و موسسات فرهنگی و هنری و همچنین بخش صنعت حضور دارند. در تالار وحدت آثار بخش مسابقه به نمایش گذاشته و مسابقه زنده برگزار میشود. در برج میلاد نیز ویترین ملی به نمایش گذاشته میشود تا تعدادی از برندهای فعال در جشنواره حضور داشته باشند. ساعت بازدید از تالار وحدت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و بازدید از سالنهای دیگر تا ساعت ۲۰ است.
ارسال ۶۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره مد و لباس
قبادی اضافه کرد: ۶۱۰۰ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره مد و لباس راه پیدا کرده است که در مقایسه با سال گذشته شاهد ۱۰ درصد افزایش گروهی آثار به جشنواره بودیم و تأکید ما بر کیفیت آثار بوده است. این آثار در بخش لباس، پارچه، زیورآلات و کیف و کفش به دست ما رسیده است. همچنین بخش مهم خارج از مسابقه را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت که در آن به مدسازی ایرانی با چند موضوع مهم پرداختهایم. کلیات کار مربوط به مد ایرانی در بخش خارج از مسابقه است که شامل مفهوم، طراحی و مد ایرانی است. موضوع این بخش نیز مفهوم کاخ گلستان اعلام شده که تاکنون مورد استقبال قرار گرفته است.
او با بیان اینکه ۵۴ گروه سه نفره در بخش مسابقه زنده این دوره از جشنواره حضور دارند، گفت: این گروه شامل ۱۸ تیم است که از سراسر استانهای کشور حضور دارند. همچنین در بخش زیورآلات ۴۴۶ اثر، کیف و کفش ۳۹۱ اثر، پارچه ۱۷۴ اثر، لباس کاربردی بانوان ۲۲۲۵ اثر، در بخش لباس اجتماع ۱۶۹۸ اثر، در بخش چادر ۶۵، در بخش پوشش سر ۵۷ و در بخش لباس آقایان ۵۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
دبیر کارگروه مد و لباس اضافه کرد: همزمان با جشنواره مد و لباس در تهران ۱۵ نمایشگاه نیز در سراسر استانها از جمله گلستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، لرستان، فارس، آذربایجان غربی، ایلام، اردبیل، مازندران، خوزستان و سمنان برگزار میشود. در مجموع شاهد ۲۲ نمایشگاه استانی در سال ۹۶ بودیم. با مشارکت چهار استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان جشنواره منطقه خلیج فارس نیز برگزار میشود. به عبارتی نمایشگاههای استانی ما نمای کوچک جشنواره فجر است.
وزارت علوم کمترین همکاری را با ما داشته است
قبادی درباره بخش علمی نیز توضیح داد: در این بخش ۱۲۵۰ طرح تصویری، ۴۸ مقاله، ۷۰ پایاننامه در مقاطع مختلف و پنج اثر پژوهشی و هنری مد و لباس به دست ما رسیده است. گرچه مقالهها نسبت به گذشته کاهش داشته اما در این دوره نباید سختگیری داوران را فراموش کرد. همچنین در این بخش ۱۸ کارگاه برگزار میشود. در بخش خارج از مسابقه نیز ۲۵ غرفه به دانشگاهها اختصاص داده شده است. در بخش پایاننامههای دانشگاهی نیز هیچ حمایتی از وزارت علوم ندیدیم در حالی که کارگروه مد و لباس یک نهاد فرابخشی است اما کمترین همکاری را وزارت علوم در این زمینه با ما داشته است. پیش از این نیز آموزش و پرورش با ما همکاری نمیکرد که اخیرا این رویکرد متفاوت شده است. دانشگاههای تخصصی مد و لباس به شدت در این زمینه با ما همکاری دارند.
توضیحاتی دبیر جشنواره درباره بخش زنده مسابقه
صدیقه پاکبین دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس نیز در نشست خبری این جشنواره که صبح روز چهارشنبه دوم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، درباره مسابقه بخش زنده گفت: این بخش از دو سال قبل برنامهریزی شده بود و در سه مرحله انجام میگیرد. مسابقه زنده یکی از برنامههایی است که طراحانی که در آن شرکت میکنند اعتماد به نفس و جسارت کافی دارند. در این مسابقه تمام تجهیزات در اختیار گروههای سه نفره که از استانهای مختلف شرکت میکنند، قرار میگیرد و همزمان با هم شروع به کار میکنند.
او ادامه داد: سه روز اول جشنواره به طراحی مانتو جامعه و روزهای دهم و یازدهم به طراحی پیراهن مردانه اختصاص پیدا کرده است. در پایان هر روز داوریها در سه بخش دانشگاهی، مزوندارها و صنعت برگزار میشود. این اقدام به دلیل آن است که صنعتگران بتوانند لباسهای طراحی شده را انتخاب و به تولید انبوه برسانند به همین دلیل از تمام تولیدکنندگان و مزوندارها درخواست میکنند که در روزهای برگزاری مسابقه زنده از تولیدات و طراحیهای شرکتکنندگان بازدید کنند. همان طور که پیش از این اعتراض درباره اینکه طراحانی وجود ندارد مطرح است. امیدوارم در این بخش تعامل بین طراح و صنعتگر برقرار شود.
دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس بیان کرد: بخش سوم مسابقه زنده نیز به بخش حجاب اختصاص پیدا کرده است که در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اسفندماه برگزار و در پایان همان روز داوری در آن بخش انجام میشود.
در همین زمینه: نمایش ۱۲۰ تجربه رنگی از ۳۷ هنرمند جوان در مژده سردیس زندهیاد کیارستمی در بوم به تماشاست نقاشیخطهای زرین بهروز زیندشتی در گالری سیحونمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۶۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
نتایج تحقیق جدید نشان میدهد که پوشیدن شلوار جین مد سریع (فست مد) میتواند به اندازه رانندگی با ماشین برای محیط زیست مضر باشد.
هزینه زیستمحیطی شلوار جینبه گزارش ایسنا، محققان دانشگاه فناوری گوانگدونگ چین تصمیم گرفتند تأثیرات زیستمحیطی شلوار جین کلاسیک از مزارع پنبه تا محل دفن زباله را بررسی کنند. آنچه آنان پیدا کردند بسیار تکاندهنده است.
طول عمر شلوار جین کوتاه اما تاثیر بر محیط زیست زیادشلوار جین مد سریع بهطور قابلتوجهی با شلوار جین سنتی در دفع سریع آنها متفاوت است. کیفیت پایین آنها و تاکید بر روندهای زودگذر باعث میشود آنها فقط چند بار قبل از زباله شدن پوشیده شوند. هر بار که کالای مد سریع تولیدوحمل میشود، مقدار قابل توجهی (۲.۵ کیلوگرم) دیاکسیدکربن تولید میکند. این ردپای کربن ۱۱ برابر بیشتر از شلوار جینی است که در طول زمان فرسوده میشود.
هزینه پنهان ارزانیشرکتهای مد سریع برای پایین نگهداشتن قیمتها، به چند روش کلیدی ناپایدار تکیه میکنند:
مواد با کیفیت پایین، لباسها از پارچههای مصنوعی مشتق شده از سوختهای فسیلی تولید میشوند که در طول تولید باعث آلودگی میشوند. پارچهها به سرعت فرسوده میشوند که منجر به چرخه تعویض سریعتر میشود.
استثمار کارگران، بسیاری از شرکتها برای کاهش هزینهها، کارگران کارخانههای خارج از کشور خود را استثمار میکنند که نیروی کار ارزان است و مقررات در این مورد ضعیف هستند. برای همگام شدن با روند، شرکتها اغلب لباسها را از طریق هوا به جای دریا ارسال میکنند که انتشار گازهای گلخانهای بسیار بیشتری را منتشر میکند.
تفاوت جین مد سریع با شلوار جین سنتیکیفیت بالاتر به معنای پوشیدن طولانیتر است؛ شلوار جین کلاسیک برای ماندگاری ساخته شده است. آنها از مواد بادوامتری ساخته شدهاند که میتوانند در برابر سایش مکرر، شستوشوی و زمان خود مقاومت کنند.
پتانسیل برای تولید اخلاقی و پایدار؛ در حالی که مشکلاتی در تمام تولیدات پوشاک وجود دارد، شرکتهایی با قیمتهای بالاتر اغلب فرصتهای بیشتری برای اطمینان از تولید اخلاقی و کشف انتخابهای مواد پایدار مانند پنبه ارگانیک دارند.
دکتر یا ژو، نویسنده اصلی این مقاله اظهار کرد که شلوار جین تأثیر قابلتوجهی بر محیط زیست دارد. این چیزی نیست که اکثر ما هنگام بررسی جدیدترین سبکها به آن فکر میکنیم.
شلوار جین، ترندها و زبالههای محیطیمشکل مد سریع، خود شلوار جین نیست. اینگونه است که ما آنها را میخریم و دور میاندازیم؛ حقیقت سخت اینجاست.
توهم نیازمد سریع فقط در مورد فروش لباس نیست، بلکه ایجاد حس مصنوعی نیاز به چیزهای بیشتر است. با روندهای دائمی در حال چرخش، چرخههای تولید سریع و تبلیغات رسانههای اجتماعی و برندها، بهطور فعال این احساس را ایجاد میکنند که همیشه جدیدترین اقلام را بخرید.
دکتر ژو افزود که «تغییر گرایشهای مد، مردم را وادار میکند تا بهطور مکرر لباس بخرند و از آنها برای پیروی از آخرین روندها برای مدت کوتاهی استفاده کنند». چنین مصرف بیرویهای منجر به افزایش چشمگیر مصرف منابع و انرژی در صنعت پوشاک شده است.
مد سریع با پایین نگه داشتن قیمتها بهطور فریبنده، خرید را بیاهمیت جلوه میدهد. ممکن است سه تیشرت بخرید اما تاثیر آن را مانند کالای با کیفیت بالاتر احساس نکنید. این عدم ارتباط بین هزینه و ارزش واقعی (محیط زیستی، اجتماعی) باعث میشود که ما بدون فکر زیاد، بیش از حد مصرف کنیم.
لباسهای مد سریع به دلیل ساختار نامرغوب و طرحهای متمرکز بر روند، این ذهنیت را تشویق میکند که لباسها ذاتا یکبار مصرف هستند و آنها قرار نیست جزء اصلی کمد لباس شما باشند، بلکه به اشیایی قابل تعویض تبدیل میشوند.
سطل زباله جهانیمشکل با دور انداختن وسایل مد سریع خاتمه نمییابد. بسیاری از این لباسها بازیافت نمیشوند و بهدلیل ترکیبات مصنوعی آن بهطور طبیعی به خوبی تجزیه نخواهند شد. در عوض، برای کشورها با کوههایی از لباسهای دست دوم که نمیتوانند آن را مدیریت کنند، به مشکل تبدیل میشوند و خطرات بهداشتی و زیستمحیطی را ایجاد میکند که مدتها پس از از مد افتادن لباسها ادامه مییابد.
تولید شلوار جین برای محیط زیستاین تحقیق فقط مشکل را آشکار نکرد، بلکه راههای قدرتمندی را برای تغییر نحوه خرید ارائه کرد. افزایش طول عمر یک لباس، منحصر به فرد بودن و خلاقیت و مقرون به صرفه بودن و دسترسی هستند.
هر بار که به مد سریع «خیر» میگویید و رویکردی پایدارتر در پیش میگیرید، پیامی ارسال میکنید. بیایید این روندهای آلاینده را تغییر دهیم و مد را به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم در مورد آن برای سیاره و کمدهایمان احساس خوبی داشته باشیم.